super tigre 60

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door mr. maniac, 17 apr 2012.

  1. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    hallo

    ik heb een robbe progo gebouwd. ik heb er een super tigre 60 op gezet maar er zijn een paar problemen...
    het motortje heb ik wel aan de praat gekregen maar het afstellen wil nie zo best:( ook loopt de brandstof weer terug de tank in:S weet iemand of ik er een terugslagklepje in moet zetten en hoe ik het motortje af moet stellen

    mvg abel
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2012
  2. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Heee leuk! Een vintage combinatie!
    De leuke maar zware Robbe Progo (komt door de romp van Plura) met een 10cc tijgetje erop.

    Brandstof kan terug in de tank lopen als de tank te laag ligt. Normaal ligt het hart van de tank ongeveer ter hoogte van de naald of er iets onder.
    Hevelen mag niet, maar heel erg teruglopen ook niet.
    Niets aan terugslagkleppen e.d. nodig. De juiste tankopstelling en een paar goede slangetjes is alles wat je nodig hebt.
    Heb je al ervaring met het afstellen van motoren?
    En dan bedoel ik overgedragen kennis en oefening?
     
  3. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    het is mijn eerste vliegtuig:) dus totaal geen ervaring/kennis.
    volgends de handleiding mag er een 5 tot 7cc op, maar ik heb een 10cc.volgends een kennis kon dat geen kwaad.... de tankopstelling zit vast in de romp hier kan ik dus niet zo veel aan veranderen. als ik mijn vinger op de uitlaat hou en de propellor een paar slagen rond doe komt er wel brandstof bij de naald(deze is 2 slagen los)
    een terugslag klepje om terugstromen te voorkomen is dus niet nodig als ik het goed begrijp?

    m.v.g abel
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Eventueel gebruiker "Bruno van hoek" op dit forum attent maken op je motortje, die jongens zijn heel onderlegd met dergelijke "old skool" motortjes (waarmee ik verder geen afbreuk wil aan de waarde van andere posts in dit topic)

    Forumcontactgegevens van den Bruno :

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/30

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2012
  5. steloe

    steloe

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Ardooie (West-Vlaanderen)
    Vroeger vlogen in de club bijna allemaal met super tiger , erg sterke motorkes maar de carburator was een zwak punt door te zachte messing van de naalden en samen met trillingen sleten de naalden kapot en was het afstellen een ramp . Indien je kan zou ik kijken om er een OS carb op te monteren , een goede carburator is goud waard voor je motorke .
     
  6. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    volgends mij zit er bij mij een stalen naaldje in;) zal wel even een x fototje posten. er zit namelijk ook stelschroefje aan de gas klep:confused: ik heb geen idee waar die goed voor is... maar een andere carb. is dus de oplossing als ik het zo hoor?

    groetjes abel
     
  7. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Of een andere motor die door zijn betrouwbaarheid de beginner helpt om zelfvertrouwen op te bouwen. (samen met overgedragen ervaring)
    En niet in een vroeg stadium al het predikaat "methanol is hopeloos" op motoren begint te plakken.
    Gevolgd door: "K-zooi, ik wil electro!" of "ik stop ermee"

    Abel, hoe vast zit die tank eigenijk? En heb je die zelf in elkaar gezet?
     
  8. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    ik begin wel telkens meer een soort van afkeer te krijgen van methanol... t starten en afstellen gaat nie zo vlot en het is een stuk duurder als electro:( het geluid is zoiezo wel beter:cool:de tank zit klem tussen 2 hoekproefielen die vast zitten op het motor schot. daar kan ik dus niet zo veel aan veranderen. wat betreft de motor: ik heb er gezien mijn budget(student) eigenlijk al teveel geld aan uitgegeven dus een andere motor zit er denk ik niet in...

    mvg abel
     
  9. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Gewoon een keertje bij een club langsgaan, en een ervaren methanolvlieger er even mee naar laten kijken. Dan weet je zo of en zo ja wat je aan moet passen. Dat werkt veel beter dan alle adviezen hier op een forum :) Zeker als je zelf nog geen ervaring met dit soort motortjes hebt.

    @Robke, ik zou niet weten wat er mis is met een st60. Die dingen lopen prima, maar moeten gewoon even goed afgesteld worden. Dat zal hem als beginner (no offence) waarschijnlijk niet alleen lukken, dus even bij de club langs!

    Gewoon even doorzetten, methanol is namelijk veel leuker dan die electro rommel :)

    Stefan
     
  10. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    dat lijkt met dan het beste:) even kijken wanneer ze er zijn en wanneer ik tijd heb:p
    ervaring moet ik ook nog opdoen inderdaad, heb tot nu toe mn eigen 10cc(vliegtuig),een 2,5cc(boot) en 3,5cc(auto) draaiend gehad. verveling op school XD
    die 2,5 & 3,5 cc waren makkelijk af te stellen want daar zat alleen een sproeinaaldje in. mijn 10cc heeft er 2... weet iemand mischien waar de meeste kennis zit? bij lelystad of bij ermelo?ik woon zelf in zeewolde dus qua afstand maakt het niet uit:)

    abel
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Abel,

    maak nou eerst eens wat goed gedetailleerde foto's, zodat we de motor kunnen herkennen. Er zijn verschillende typen 10 cc Super Tigres (geweest). Als het echt een oude is, die jaren niet heeft gedraaid, is de kans groot dat bijv. de lagers verrot zijn of de zuigerveer vastzit en dan kun je afstellen 'til blue in the face', maar goed lopen, ho maar....

    Dan zijn er een paar punten om in de gaten te houden:

    1. Als het echt een oude ST 60 (met een eendelig carter) is, dan gaat daar een 13 x 6 propellor op. Lijkt me sterk dat dat op een Progo past... kortom, even uitzoeken.

    2.Er zijn mensen die het door de ontwerper voorgestelde motorformaat verdubbelen en dan nog glashard beweren dat het prima vliegt.
    Ongetwijfeld kun je daar als vergevorderde leuk mee rondscheuren (ik heb veel meer lol met een model dat daar specifiek voor is ontworpen), maar van een eerste model wil je voornamelijk dat het zo langzaam mogelijk kan. Anders vliegt je instructeur er meer mee dan jij en dat lijkt me niet de bedoeling.

    3. Gewicht en snelheid gaan hand in hand. Een zware kist kan (heel bijzondere maatregelen daargelaten, maar die vallen buiten het begrip 'beginnersmodel', kan niet langzaam vliegen.

    4. Je zit in Zeewolde, dan kun je naar Gooi en Eemland bij de Stichtse Brug, of de MVA, iets meer landinwaarts. Bij de laatste zit minstens een persoon met ervaring in dit soort motoren.
    Als je wilt dat ik 'm voor je in het gareel krijg, moet je een afspraak maken.

    5. ' telkens meer een soort van afkeer te krijgen van methanol...' Over welke periode hebben we het hier dan. 10 jaar, 6 maanden, 4 dagen? :rolleyes:
    De enige nadelen van verbrandingsmotoren zijn de ongelofelijke vette zooi plus de trillingen die ten koste gaan van de levensduur van je model en daarnaast de klereherrie (ik heb, net als de meeste modelvliegers die hun leven lang met verbrandingsmotoren hebben gevlogen, een lichte gehoorbeschadiging). Reden genoeg om er, nu er betere opties zijn, alleen nog maar heel af en toe -voor de fun-, mee te vliegen.

    6. De tankpositie t.o.v. de sproeieropening is inderdaad cruciaal, dus als daar niets aan veranderd kan worden (wat ik met geen enkel model ooit heb meegemaakt), is de situatie tamelijk hopeloos.

    7. Ik kan me de Progo nog vaag herinneren en volgens mij lag bij dat model de cilinder horizontaal (wat niet zo gek is als je jouw beschrijving van de tankpositie in aanmerking neemt). De sproeieropening komt dan ineens op het hart van de krukas uit en dat is toch zo'n 27 mm lager. Genoeg om alles in de war te sturen of juist te corrigeren, net hoe je het bekijkt...

    Dit is een ST 60, de laatste versie van het origineel (cilinderkop is van een ouder type, carburateur is custom):
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    als ik thuis ben zal ik even foto's maken:) het motortje heb ik al lopent gehad en dat maakt inderdaad behoorlijk veel lawaai(heb dan wel oordopjes in)en is ook vet.in de instructie stond 5 tot 7 cc ik zit er 3 cc boven. als ik u goed begrijp was dat niet zon slimme zet?
    mvg abel
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Heeft niets met slimme niet slimme zet te maken, aangezien Bruno er de propmaat bijzet vermoed ik dat er meer gedoelt wordt op de propclearence (proptip tov de grond).

    Langere neuspoot is in dit geval een optie zonder je motor te moeten wegdoen voor een habbekrats.

    Vloog zelf met een Progo met 10 cc OS SF met tuning Pipe met 11 x10 prop en 20 % nitro. Kan dus nog gekker ;-)

    Stevo
     
  14. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    oke er zit ongveer 5 cm tussen prop eind en de grond op de foto's(die nog komen) is dat wel te zien:) als ik mn motortje weg zou doen gaat het vliegtuig denk ik ook mee:rolleyes:

    groet abel
     
  15. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    10 (oude)cc-tjes op een Progo is geen gek idee, want anders is het ding niet van de grond af te branden. Neem ook wielen die groot genoeg zijn, 7-8cm is geen gek idee, dat scheelt enorm.
    In de lucht kun je altijd nog gas terug nemen.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of
    Gooi en Eemland (in de polder bij Stichtse brug)
    of
    Modelvliegclub Almere (1-2km verder de polder in)
     
  17. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    [​IMG] [​IMG]

    het vliegtuig en het motortje;)de wielen zijn 7.5 cm hoog en de afstand van de propellor tot de grond is 8 cm lijkt mij voldoende:)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is een Super Tigre G 60 Bluehead, een van de laatste Garofali ontwerpen.
    Heeft ruim 1,5 x zoveel vermogen als de St 60 die ik liet zien.
    En 2x dat van de motoren waarvoor de Progo was bedoeld.....

    Zoals gezegd, een ervaren piloot kan daar dan even lekker mee scheuren, maar een beginner heeft hier niet zoveel aan.
    Even 'gas terugnemen' is een fabeltje.
    Een beginner die in een snelle duik raakt, herkent dat veel te laat en zal altijd proberen door - verkeerd- te sturen, en nooit -hoe vaak je ze dat ook uitlegt- door het gas terug te nemen, de situatie te redden en dat eindigt onder de grond. Tenzij de instructeur op tijd ingrijpt.
    Jammergenoeg gebeuren dit soort zaken altijd als de leerling juist begint met de eerste solo vluchten - met een model dat daar eigenlijk niet voor geschikt is. Bij mij blijven ze dan veel langer onder 1:1 begeleiding.
    Maar meestal, als ze toevallig een keer hebben mogen proberen met een veel vergevingsgezinder model, gaat de overpowerde scheurbak voorlopig even aan de kant....
     
  19. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    nou dan bij deze: te koop overpowerd robbe progo complete set:p
    ik had met proefdraaien wel even op de weg gereden en toen stoof ie weg bij volgas... ik dacht dat dat hoorde maar alsk het zo lees is dat niet zo gek met 1,5 x zoveel vermogen:(weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik met mn vliegtuig moet

    mvg abel
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ho nou even....

    Als je eenmaal goed hebt leren sturen, kan je met deze combinatie nog een hoop lol beleven.

    Ik (en, als het goed is, iedere andere instructeur) kan je (als het hele model + RC spullen veilig en in orde zijn) hier best mee leren vliegen.
    Je blijft alleen wat (=flink) langer 'onder direct toezicht' vliegen.

    Was dit alles een nieuwe bouwdoos/motor/RC apparatuur?

    Dit zien we bij modelvliegclubs overigens frustrerend vaak: iemand meldt zich aan en komt trots de spullen laten zien die hij net een maand tevoren heeft aangeschaft. 70% daarvan is niet het '99% kans op succes spul, dat men aangeraden zou krijgen als men eerst bij ons was komen vragen.
    Op het forum gaat het eigenlijk niet anders....
     

Deel Deze Pagina