Wie kent dit model?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door mjadder, 21 apr 2012.

  1. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Ik heb onlangs een snel modelletje gekocht op MP maar zou graag wat meer achtergrondinfo willen.
    Dit is het model waar het om gaat:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het lijkt me een super snel dingetje, vandaar dat ik het maar hier vraag.

    Al vast bedankt.


    Groeten, Rudi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Rudi,

    waarschijnlijk ben je vergeten een foto toe te voegen aan je post.
    En wat meer details zoals afmetingen zou ook makkelijk zijn.

    Foto kan je niet zomaar inkopieren in je bericht, maar moet je plaatsen met een linkje. Je kan alleen linken naar een foto die al op internet staat. Kijk anders even bij de FAQ's.
     
  3. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoi Rudi,

    Dat is een stiletto van Jet en Speedmodels. Dit model is/wordt nog weleens gebruikt met de club 20 pylonrace wedstrijden. Gaat goed met een snelle 3,5 cc of gelijkwaardige elektro setup.
     
  4. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Hans,

    Bedankt voor de waarschuwing.
    De foto's stonden in een prive album, vandaar.
    Het moet nu goed zijn.

    Even een paar maten: SW= 92 cm en de lengte van het kistje is 68 cm

    Groeten, Rudi
     
  5. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag

    Ja, dat is hem, bedankt
    Ik ga de mijne elektrisch maken.


    Groeten, Rudi
     
  6. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat heeft Joriz op dit forum ook gedaan:
    e-club-20-stiletto

    Die is overigens wel vrij zwaar en gooit niet heel makkelijk (gaat wel hard), een iets groter kielvlak bracht wel wat verbetering.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Ik had hem gevonden.
    Die van mij krijgt wel wat minder PK's mee maar dat is puur omdat ik dat nog heb liggen.

    Het gaat een 460 watt 1700 Kv motortje worden met een 9 x 4,7 prop.
    Batterij 3S.

    Maar zo ver is het nog niet, er moet nogal wat gebeuren.
    En misschien het staartvlak wat vergroten, alles is nog kaal dus dat is nu goed te doen.

    In welk opzicht was dit een verbetering, is het de moeite waard om dit te veranderen ?

    Groeten, Rudi
     
  8. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bij de start wilde het ding weleens een beetje scheef wegtrekken, of erger, in rugvlucht verder gaan. Dit ding heeft sowieso een korte staartboom dus een groter kielvlak kan geen kwaad.

    460 Watt moet prima gaan, misschien wat meer spoed. 7x6 bijvoorbeeld.
     
  9. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    De enige stuurvlakken die tegen kunnen gaan dat een vliegtuig zich op zijn rug draait zijn de ailerons, lijkt mij.
    Het is een reactiekracht van de prop in combinatie van te weinig snelheid, waardoor de ailerons nog niet effectief genoeg zijn en het vliegtuig gaat tollen.
    Ik zie niet hoe een groter staartvlak dit kan oplossen, ook gezien het verminderde effect door de lage snelheid.
    Meer effect heeft het door weg te vliegen met net genoeg power om omhoog te komen.
    Je hebt dan een minimale reactiekracht.
    Het is maar een hersenkronkel, correct me if i'm wrong.

    Groeten, Rudi
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2012
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik heb hem ook nog hier liggen en ook gevlogen ik zou er een paar wielen onder zetten om op te stijgen , het opgooien is bijna geen doen , ik moet hem nog steeds opnieuw opbouwen want na de laatste gooi ging het niet helemaal goed en heb hem weer opzij gelegd , het is een wat lomper toestel om te vliegen en er moet erg veel vermogen in worden gestopt om hem snel te maken,

    gr Andre
     
  11. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Yep, het "kreng" trekt sterk naar links weg bij het opgooien. Zelfs zo sterk dat het bij mij al 3x fout is gegaan :(, heb hem nog nooit goed kunnen vliegen. Maar wat rondvraag gedaan bij meer ervaren club 20 vliegers. Blijkt een bekend probleem bij dit kistje. Oorzaak: te weinig fin en stabilo oppervlak. Joris(z) heeft hem met een andere staart uitgerust en dat schijnt afdoende te zijn. Heb ondertussen de staart er ook afgezaagd en ga hem renoveren. Zonde maar het ontwerp van de staart schiet gewoon tekort... Wel een mooi kistje overigens.
    Ik vlieg ook met Catfish en opgooien van die kist is een verademing in vergelijking met deze. Als een eitje... Wees verstandig: pas die staart aan.

    Ik zou geen wieltjes doen, geen porum op zo'n kist...
    Peet
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij hebben de Stiletto een jaar of 12 geleden al electrisch gevlogen.
    Brushed speed 700 op 16 full size nicad cellen.
    Kan me niet herinneren dat het model naar 1 kant viel.
    Wel moet je hem hard gooien anders zal hij zeker overtrekken.
    Bij ons stuiterde hij eerst tegen de grond en vloog dan verder.
    Misschien dat een elastiek een idee is, zoals ze EDFjes starten.
    Je hebt dan genoeg snelheid.

    GJ
     
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoe krijg je in godsneem 16 full size nicad cellen in een stiletto rompje??
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lastig, maar ze passen in het bakje onder de vleugel.

    GJ
     
  15. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hmm, nu ik de foto's nog eens bekijk valt het me op dat dit al wat een ouder type stiletto is dan ik heb. Bij de mijne is de fin meegesopt met de romp. Volgens mij is deze fin wat groter dan de mijne en het stabilo ook...
    Een model vergelijkbaar met die van mij staat nu te koop bij Jorrit:
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/154823-zeer-veel-vliegtuigen-te-koop.html
    Vergelijk maar eens.
    Het zou maar zo kunnen dat dit al wat ouder type best wel goed start in vergelijking tot de nieuwere.
    Peet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Als ik dit allemaal zo lees dan wordt het nog een heel avontuur om hem de lucht in te krijgen.
    De staart is inderdaad opgebouwd uit 2 losse delen en niet heel moeilijk te vergroten.
    Maar zou een grotere uitslag op de aileron's niet veel effectiever zijn ?
    Die uitslagen zijn onder normaal bedrijf natuurlijk minimaal en dan heb je weinig tegen te sturen bij de lage startsnelheid.
    Misschien starten met maximale uitslagen en zodra je vliegt overschakelen naar de snelle mode met kleine uitslagen via dual rate.
    Iemand hier ervaring mee ?

    Weet iemand de maten van de vergrote vin en stabilo want het zou best kunnen dat deze van mij al vergroot zijn.
    Ik heb geen referentie naar het origineel of heeft iemand de tekeningen toevallig digitaal ?

    Ik heb overigens nog een paar modellen die gegooid moeten worden en ben nu aan het nadenken over een soort van universeel startkarretje met een eigen otvangertje en baterij waarop alle modellen passen.
    Dan is het probleem ook opgelost volgens mij en kan ik er ook mee vliegen als er even geen goede gooier in de buurt is .

    Ondertussen bouw ik rustig een beetje door met de stiletto en absorbeer alle goede raad.
    Een gewaarschuwd mens telt voor twee en het is ook niet de bedoeling dat het kistje al de klikko in kan na de eerste start.

    Groeten, Rudi
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rolroeren vergroten heeft geen zin.
    Zodra je tegen gaat sturen bij lage snelheid zal hij nog sneller overtrekken.
    Het beste is om gewoon niet te sturen tot je snelheid hebt.
    Ik kan me toch niet voorstellen dat het ding zo lastig weggaat.
    Die oude van mij weeg lood en we kregen er een dikke 350 watt uit.
    Nu, met lipo's en brushless kan je veel lichter bouwen, dan moet het een makkie zijn om hem te vliegen.
    En het starten, gewoon een stuk elastiek!
    Haakje voor het zwaartepunt in het model maken.
    Flinke spanning erop en dan het model aan zijn staart vasthouden en omhoog zwiepen.
    Zelfs een baksteen vliegt daarmee weg.

    GJ
     
  18. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Oh ja, weet iemand ook iets te melden over het gewicht van het kistje ?
    De mijne is in de huidige staat incl. motor prop en spinner 610 gr.

    Hier komt nog bij een regelaar, ailerons en hoogteroer (balsa), 2 servo's van elk 16 gram, ontvanger 9 gr, lipo, wat stuurstangetjes en ball-linkjes en wat folie voor de vleugel en het stabilo (of ik ga ze glassen, daar ben ik nog niet uit, folie is lichter denk ik)
    Ik wil proberen het gewicht onder 1 kilo te houden.

    Nog een vraag over de batterij, eerst wilde ik deze in het kistje plaatsen, boven de vleugel maar bij nader inzien is het bakje onder de vleugen er ook geweldig geschikt voor.
    Als daar 16 penlicht's in passen dan kan er ook een lipo in.
    Is zo wie zo veel handiger met wisselen.
    Maar dan breng je het zwaartepunt wel een heel stuk naar beneden en dit helpt mogelijk om het over 1 kant wegvallen tegen te gaan ?
    Is dit een steekhoudend argument ?
    Mogelijk dat GJ daarom geen last had van dit probleem.

    Stof genoeg om over na te denken.


    Groeten, rudi


    Was dit berichtje tegelijk met GJ aan het dichten dus had bovestaand berichtje nog niet gelezen.
    Dat overtrekken en tegensturen heb je gelijk in,even niet aan gedacht, is een dodelijke combinatie dus een elastiekstart is inderdaad zo gek nog niet, gang is alles.
    Hoewel ik dat ook wel eens mis heb zien gaan maar de kans op een goede start is stukken groter dan gooien.
    Hoever zou het haakje voor het zwaartepunt moeten zitten ?
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2012
  19. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Even wat maten

    [​IMG]

    de hoogte van de vin is 9,5 cm.
    Hij lijkt scheef mar dat is gezichtsbedrog door de foto.
    Alles zit ook nog los dus dat komt goed.

    Gr. Rudi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Hij is klaar

    Ik wou jullie even het eindresultaat laten zien, gewoon voor de aardigheid.
    En natuurlijk iedereen bedankt voor de input.
    Dankzij het slechte weer van de laatste weken is mijn Stiletto vliegklaar.
    Zo heeft elk nadeel ook weer een voordeel.

    Dit zit er in :
    Motor 3530 1700 Kv
    9x5 prop en een 40 A Hobbywing regelaar.
    Het gewicht van het kistje is 815 gram, excl. batterij.
    Ik ga hem vliegen op 4S
    Benieuwd hoe snel dit zal vliegen.
    Ben 3D vliegen gewend dus het zal voor het gevoel al heel hard gaan, hoe meten jullie eigenlijk de snelheid van de modellen ?

    0p aanraden van jullie het staartvlak ongeveer 25 % vergroot.
    Ik hoop dat dit genoeg is.
    Het plan is wel om hem te gaan gooien.

    De foto's

    [​IMG]

    Roostertje in de neus is open en dient voor de koeling van motor en regelaar.
    Bij het stabilo zit een opening voor de lucht uit.
    Maar hopen dat dit voldoende is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien dat er nog een print op de bovenkant van de vleugel komt maar eerst nog even niet.
    Het verschil tussen boven en onderkant is nu groot en ik hoop goed zichtbaar in de lucht.
    We zullen zien.

    [​IMG]

    De accu komt in het bakje onder de vleugel.
    Met een 4 mm stekkerverbinding door de vleugel wordt er verbinding gemaakt met de rest van het vliegtuig.
    De stekkerverbinding borgt de vleugel ook gelijk tegen zijwaards bewegen.

    [​IMG]

    Mooi stukje bezigheids therapie, blokjes knippen en plakken.

    PS
    (ben even een paar dagen weg dus als ik niet reageer komt het daarvan.)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina