Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Heb je geen blaadje of boekje bij de motor gekregen? Daar staat dat toch gewoon in?
    Maar was je nog aan het inlopen?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het snel afslaan als je de gloei-accu los trekt lijkt op een kapotte of een te koude plug maar zoals M7H terecht opmerkt kan ook een te rijke afstelling dit veroorzaken.

    Allereerst zou ik ook die AXE-Rossi pluggen opzij zetten en beginnen met betere pluggen.
     
  3. bciere

    bciere Guest

    Motor gisteren uit elkaar gehaald. Helemaal uit gespoeld en dat ding klemt weer enorm. Hij heeft nog wat in te rijden :) Er zat een grote dosis after run in waardoor alles behoorlijk soepel ging. Het was dus meer schijn dan wijsheid :)

    10 tankjes voor een novarossi vind ik trouwens sowieso weinig. Kom toch altijd uit richting de 2.5 liter.
     
  4. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    :rolling:

    Ik snap nu waarom die motoren zo duur zijn, gelijk een drijfstang en nieuwe lagers scoren (buiten een extra blik nitro)

    1,5l is zat!
     
  5. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    hallo,
    ik denk dat ik kan hier terecht met mijn problèm.Ik rijd met mrx4x.Ik heb niet veel ervaring maar ik kan toch iets met die auto.Maar nu heb ik problèm met koppeling schoen(geel met 3 gatjes=3gewichtjes).Die slijt enorm.Na rijden heb ik overal geel poedr.Weet iemand wat is oorzaak van dit problèm?Is problèm bij klok,of bij instelling van veer en afstand van klok tegen over schoen zelf of is dat mijn rijstijl?Kan dat?Ik trek niet zenuwachtig aan gashendel,ik probèr vlot rijden met matig rem gebruik.

    Bedankt Petr.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Geel slijpsel duid meestal op slip en dat kan komen door een te grote gap (afstand) of een te strakke veer. Zorg dat de gap op 0.7mm komt en de moer van de veer zover erop draaien dat er 1mm schroefdrad er doorheen steekt.
     
  7. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    Bedankt voor reaktie.Dat zal waarschijnlijk individuel zijn.Ik heb afstand(gap)al van begin ingesteld op 0,5mm dus minder dan die van u, en heb ik ook al veer 2x aangepast.Nu zit ik al op 0,8mm.Ik kuis dat oude poeder op en na 5 min rijden is die daar al weer.Intussen zijn al 2 schoentjes op:-(Kan helpen aankoop van nieuwe klok?Ben noch vergeten zeggen dat die heel heet is na rijden,wat wijst waarschijnlijk op doorslippen zoals jij schrijft.Ik vond dat auto rijd heel goed met dit insteling van kopelling alleen die geel poeder en hoge slijtage.Wat kan ik proberen nog,Afstand(gap) nog kleiner maken en veer nog zachter instellen om dat dorsliping te vermijden?Of anders om?Niet logisch ik weet maar...ik moet iets ondernemen.Hoe lang gaat anders zo een koppelling schoen mee?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zo'n schoen moet bij een normaal gebruik wel een paar liter (2 tot 3 liter) mee kunnen gaan. En dat de koppeling heet wordt is normaal, ook bij weinig slip wordt die nog erg heet.
    0.5mm mag het probleem niet zijn en 0.8 is een goede setting. De veer op 0.8 (= precies 1 winding) lijkt me ook niet het probleem. dus zou het de klok kunnen zijn., als die iets verbogen is of erg ruw is kan zoiets snel gebeuren.

    Nu is het ook dat de ene schoen dit sneller doet dan de ander, misschien moet je eens een rode schoen proberen, of desnoods 1 van een ander merk. Het kan dan zijn dat je de gaten iets moet ophalen. Ook een hardere veer kan het probleem misschien oplossen omdat je minder voorspanning hoft te geven.

    Het kan ook in je rijden zitten, als je juist heel veel half gas geeft zit je met je koppeling meer in het slipgebied.
     
  9. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    Ik heb ook al direct gedacht aan mijn rijstijl.Ik rijd in Houthalen,vrije korte baan,misschien ken jij die.Morgen is clubrace,zal ik daar polsen.Maar ik ga nu klok met heel fijne (1500)schuurpapier overlopen.Waarschijnlijk kwam klok ooit tegen die 3 pinnen.Ik zie daar zo lichte spoor.Kan ik dat nog slechter maken?Maar dat blijft zoeken en waarschijnlijk nog paar schoenen slijten.Als ik oplossing(oorzaak) vind laat ik iets weten voor volgende generatie.
    Grtz Petr
     
  10. Richard van Gelder

    Richard van Gelder

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    288
    zitten je poellies (strakke riemen) niet voel met troep? en of loopt je auto wel licht als je aan het achter wiel draaid ? een zwaar lopende auto kan dat natuurlijk ook veroorzaken.
    succes Gr Richard
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Veelal kwestie van een kromme klok, als die eens te heet is geweest is het veelal over. Ik lees iets over tegen de pennen aangelopen? ... neem geen risico en koop een nieuwe, is goedkoper dan allemaal nieuwe schoenen kopen.

    Ow ja, TIP: Schuur / polijst eerst een nieuwe klok aan de binnenzijde!
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoeft niet bij een MRX klok, die kan je zo erop zetten.
     
  13. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    Zo veel kan ik oordelen loopt auto vrij makkelijk.Als ik geeft draai aan achter wiel dan stop die niet onmiddelijk.Maar maakt ook geen 10 toeren meer:)Maar ik heb opnieuw naagezien online manual voor montage van koppelling en daar staat dat eingelijk klok zelf moet 0,3-0,5mm speling hebben tegen over schroef die alles bij elkaar houdt.Maw zou klok moete kunnen schuiven over as van motor.Raar maar volgens technische tekening is dat zo.Het gaat wel over minime beweging(0,3-0,5mm)maar toch beweging.Eerst had ik dat zo afgesteld,maar dan heeft dat een ervaren pilot van mijn club veranderd naar vaste klok tegen over vliegwiel met afstand tot schoen 0,5mm.Wat is eingelijk juiste montage?
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De gap is de maximale afstand tussen klok en schoen, zorg ook dat de de klok tegen de schoen aan ligt voor de nul-meeting en er maximaal vanaf getrokken wordt voor de gap-meeting.

    Er is geen juiste setting, het is maar wat jij wilt. Hoe kleiner de gap des the tammer de koppeling wordt, hoe groter de gap des te agresiever. 0.7 is een redelijke standaard maat
     
  15. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    Dan probèr ik opnieuw mijn oorspronkelijke montage volgens handleiding.Ik denk dat bij die heb ik die extreme slijtage niet gemerkt.En wat is licht lopende auto?Als ik geeft aan die mijne met voet lichte schotje dan bolt die nog zo +- 2m uit.Ik weet dat is moeilijk er over oordelen,ik kan die kracht van schotje niet demonstreren.Maar hoe voelen jullie dat auto goed of niet goed loopt?
    Grtz Petr
     
  16. Richard van Gelder

    Richard van Gelder

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    288
    zoals jij dat nu uitlegt moet het wel goed zijn, je kunt er van uitgaan . als je lagers goed zijn. je poelie.s schoon. en je riemen normaal gespannen de auto goed loopt.(en je rem los komt)let wel op dat je vertanding op een korte baan wel heel anders is dan op een grote baan. als je vertanding op je klok te groot is kan dat tot veel hitte en slijtage zorgen.(of je spur.s te klein)
     
  17. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    Bedankt voor adviesen.Ik ga dinsdag terug trainen,zal zien of montage volgens handleiding probleem oplost.Mijn vertandingen zijn 17/50 en 20/47 dus niet slecht voor korte baan?Als wij al over tandwielen spreken.Ik moet altijd alle 2 tandwielen vervangen zeker zo dat som van diameters(spuur+pion) van1ste en 2de versneling gelijk zijn?Of zijn er voor andere regels?
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik rij meestal 16/19 met 49/46 en op een korte baan (Gouda) 50/46 of soms 50/47
     
  19. Richard van Gelder

    Richard van Gelder

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    288
    als je zo kijkt wat Roelof rijd. dan is die eerst en tweede van jou wel wat zwaar voor een korte baan . en natuurlijk je banden diameter niet vergeten.
     
  20. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    Inderdaad een tand te groot.Maar maakt dat zo grote verschiel?Dus is dat dan "regel"?16/19 of 17/20 of 18/21.Som van tanden(spuur+pion) op 1ste en 2de moet gelijk zijn.Zal zeker combinatie 16/19 uitproberen.
     

Deel Deze Pagina