Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    hhahaha Chris ,
    ik had de voorbeeld foto`s ook nog staan , die stonden op het schijfje wat je aan mij gaf toen ik jouw pitts overnam .

    mvg eric
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik ben weer een paar stappen verder.

    Twee nog niet ingedekte vleugels (Een rechte ondervleugel en een schuine bovenvleugel) staan rechtop om te drogen. De hulzen zijn net met epoxy vastgelijmd aan de ribben.

    [​IMG]

    Daarna heb ik deze twee vleugels ingedekt zodat ik in totaal vier vleugels had.
    [​IMG]

    Toen was ik toch wel heel benieuwd hoe de kist er in zijn geheel uitzag. Dus snel snel snel de wingstruts heel grof uitgezaagd en zo kon de kist voor de eerste keer in elkaar gezet worden. In mijn hobbyhok heb ik daar lang niet genoeg ruimte voor, dus dat doen we in de woonkamer.

    Ja, er mist nog wel het een en ander (middenvleugeltje, motorkap, cockpitkap) Maar het begint er al aardig op te lijken vind ik. En dan ben ik natuurlijk apetrots als het zo in elkaar zit en op tafel staat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier kun je mooi de constructie van de vleugels zien. Jammer dat ze straks helemaal dicht zijn.
    [​IMG]

    Op naar het volgende projectje. De scharnierlijsten in de vleugels. Geeft een hoop rotzooi!
    [​IMG]

    Ruimte maken voor de scharnierlijst door stukken uit de ribben te zagen en de lijmresten netjes weg te snijden/schuren.
    [​IMG]

    Het maken van de scharnierlijsten heb ik niet op de foto staan. Die zijn uitgesneden uit een plaat balsa van 15mm dik. Vervolgens schuine kanten er aan en de daadwerkelijke scharnier kant ruw in vorm schaven.

    Vervolgens kunnen ze op hun plek worden gelijmd.
    [​IMG]

    En dan hebben we scharnierlijsten en daarmee ook meteen een compleet rolroer in de vleugel. Ik denk toch dat de rolroeren voldoende groot zijn. Het zijn er straks vier en het is natuurlijk qua spanwijdte een compacte kist. Dat gaat rolle als een dolle! Zelfs met een uitslag van ongeveer 56 graden.
    [​IMG]

    Ik heb nu drie vleugels gedaan. Ik moet er nog eentje, maar daar heb ik niet genoeg materiaal meer voor. Dus eerst even ergens een plaat balsa van 15mm dik vandaan halen. Help me onthouden dat ik nog een paar foto's maak van het daadwerkelijk uitzagen/schaven van de scharnierlijsten zelf.

    In de tussentijd zijn er nog 100 klusjes die moeten worden gedaan, dus ik ga vrolijk verder.
     
  3. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    ziet er strak uit!!!! mag je trots op wezen!!
    maar volgens mij zijn die vleugels niet recht. ik zou ze nog maar een keertje nakijken. want je had zo te zien heel wat drank op!!!!! :D
    kom je de kist zaterdag nog in ede showen?

    veel succes met de rest van de bouw

    groetjes max
     
  4. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik heb helaas zaterdag andere verplichtingen. Iets met een boot poetsen. Don't ask.
    Anders was ik wel even komen kijken. Veel vliegplezier in iedergeval! Neem je je Extra mee?
    Die zou ik graag een keer zien vliegen, maar dat komt vast nog wel een keertje!

    Even over de 'kromme' vleugels. Op welke foto zie je dat? En wat is er precies krom? hoe lopen ze krom? De scharnierlijst die in een boogje lijkt te lopen? Of een foto van hele kist waarbij de vleugels naar beneden lijken te hangen? Want dan ga ik dat zeker nog even drie-dubbel-checken.

    Maar ik denk dat het een effect is op de foto. Ik gebruik voor veel foto's namelijk een goedkope groothoeklens (18mm) want anders past de kist er niet op. Die lens zorgt voor vrij veel vervorming van het beeld.

    Voorbeeld van die vervorming. Kijk naar de horizon en de masten van de zeilboten.
    Bovenste foto is een ruwe foto uit de camera. In de onderste foto is die vervorming gecorrigeerd.
    (Iets waar ik te lui voor ben in mijn bouwfoto's)
    [​IMG]

    Maar nogmaals, ik hoor graag waar jij iets vreemds ziet want dan kijk ik het alsnog goed na! Beter nu dan wanneer de hele kist af en gefolied is.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2012
  5. ultim@te

    ultim@te Guest

    ziet er gelikt uit hoor ! ga zo door ;)
     
  6. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    goed bezig! ik hoop alleen dat je meer succes hebt met je oracover van dortmund dan dat ik ooit gehad heb..
    Erg slechte kwaliteit meegekregen voor de giles toen..
     
  7. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Dank je, ik ben erg blij met hoe het allemaal gaat.

    Ik hoop het ook. Ik heb het in een la gelegd en nog niet naar gekeken.
    Ik ga er van uit dat het allemaal goed is. Is het niet goed dan gaat het in iedergeval niet op de pitts. Je kunt een kist nog zo strak ruwbouw klaar maken en hij kan nog zo ontzettend strak vliegen, maar als het foliewerk niet mooi is dan is de hele kist niet mooi.
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Erg indrukwekkende bouw en interessant bouwverslag om te volgen! Mooie kist wordt dat, ben benieuwd.
     
  9. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Hij begint toch steeds meer te lijken niet??
    Ziet er al machtig uit!

    Enne... Foto's maken hè, van de scharnierlijsten:D

    Groeten.
     
  10. Onno

    Onno

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Weesp, BosModelAir basis
    Wordt een mooi bak zeg.
    Echt super strak ga haar vast op de hei zien vliegen als die af is.
    Leuk stukje gereedschap heb je aan de muur hangen ( is toch van een vssie)

    Groeten Onno
     
  11. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    mooi ding hoor ben benieuwd hoe je hem gaat folieen
     
  12. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    ik ga zometeen ook met de extra naar ede.
    nu ligt nog alles aan de lader en zometeen lekker gaan vliegen :D
    maar gaat het inderdaat het schema worden van de foto's?
    max
     
  13. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Met de foliebout en een haarföhn vermoed ik. :p
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Max, grapjurk. :) Ik dacht echt dat je iets kroms gezien had waar ik overheen gekeken had. :p

    Gelukkig lijkt het dus mee te vallen :)


    Hey die Onno, Bedankt voor de lovende woorden!
    Natuurlijk ga je hem zien vliegen als hij af is.

    Goed gezien. Dat is de 'neus' van een zaagvis. Ding is bijna anderhalve meter lang. Moet je je voorstellen hoe groot de vis moest zijn geweest die er aan zat? Het is 70 jaar geleden door mijn overgrootvader meegenomen uit Indonesie toen hij weer terug ging naar Nederland.
    [​IMG]


    en
    Nee, het wordt niet het schema op de foto. Het schema dat ik ga folieen ligt al bijna een half jaar klaar. Een vriend van mij is grafisch vormgever en heeft meer vliegtuigen 'getekend'. Ik wilde graag weer een fluor-groen/blauwe kist en heb een paar avonden met hem overlegd en gerommeld. Zo zijn we op een vrij extreem (zeker voor een Pitts) en uniek schema uitgekomen.

    Het leuke is dat er tegelijkertijd dus nog een tweede wordt Pitts gebouwd (die is zelfs al iets verder 'af' dan die van mij). En die Pitts krijg hetzelfde scheme, maar in een compleet andere kleurstelling). Ook leuk is dat mijn Pitts een benzinemotor als aandrijving krijgt en die andere pitts een electroaandrijving krijgt. Dus het worden twee identieke kisten, maar tegelijkertijd ook heel erg verschillend. Dat vind ik persoonlijk echt gaaf! Ik hoop ze ook ooit naast elkaar ergens op een veld te zien staan.

    Maar, totdat er echt gefolied gaat worden houden we het schema nog even geheim :p


    ..Om even terug te komen op de scharnierlijsten..
    Hierbij hoe ik het doe.

    Eerst de ribben wegsnijden op de plaats waar de scharnierlijst moet komen en de lijmresten voorzichtig wegsnijden met een scherp en buigzaam afbreekmes. Nog even naschuren en dan ziet het er zo uit. Op de voorgrond een balsa plank van 15mm dik. Daar maken we de scharnierlijst van.
    [​IMG]

    Een klein schaafje met een scherp mes erin is voor het maken van scharnierlijsten je beste vriend! Eerst schuin af schaven zodat de scharnierlijst goed aansluit op de beplanking.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de scharnierlijst ongeveer op de juiste hoogte afgesneden (ook met een scherp afbreekmes). Dat de scharnierlijst krom is en niet goed aansluit op beplanking is nu niet erg, als de vorm maar klopt dan komt het allemaal goed als er straks gewicht op drukt.
    [​IMG]

    Bovenstaande twee stappen worden nog een keer herhaald om een 2e scharnierlijst te krijgen.
    [​IMG]

    Dan weer flink schaven om het geheel ook aan de bovenkant mooi in vorm te krijgen zodat het straks aansluit als de andere beplanking erop komt.
    [​IMG]

    Als je een mooi scherp mesje in de schaaf zet dan krijg je mooie krullen en kun je er per haal wel 0,5mm materiaal afhalen. Dan is het oppassen dat het niet te hard gaat.
    [​IMG]

    Scharnierlijsten er weer uit het het midden aftekenen. De scharnierlijsten zijn 24mm breed en het midden ligt dus op 12mm. Daarna teken ik aan de zijkanten ook meteen de hoek af (die stipjes op de zijkant, ik was te lui om daar ook een streep overheen te zetten) waarin de scharnierlijst straks geschaafd moeten worden om de juiste roeruitslag te krijgen.

    Voor het bepalen op welke afstand die streepjes staan (en dus wat straks de hoek wordt) gebruik ik basis goniometrie, want je kijkt gewoon naar een rechthoekige driehoek. Ik weet wat de totale uitslag van het roer moet worden, namelijk 56 graden. beide scharnierlijsten moeten dus een hoek krijgen van 28 graden. Ik heb dus de hoek, ik weet dan de aanliggende rechthoekszijde (midden scharnierlijst tot rand scharnierlijst) 12mm lang is. Dan kan ik de overliggende rechthoekszijde (rand scharnierlijst tot waar de stippellijn moet komen) berekenen met TAN(28 graden) * 12 = 6,4mm

    [​IMG]

    En dan schaven maar zodat de hoek er in komt. Let op dat ik de scharnierlijst niet helemaal in vorm schaaf. Als straks de beplanking erop gelijmd zit zou de streep (die nu in het midden zit) net een klein stukje uit het midden kunnen zitten. Aangezien ik nu nog 'vlees' over heb in de scharnierlijsten, kan ik het dan nog corrigeren door het midden iets te verleggen en een kant iets verder af te schaven dan de andere kant. Waarom schaaf ik ze dan uberhaupt in vorm? Als ik gewoon twee niet-gevormde scharnierlijsten naast elkaar vastlijm komt de lijm ertussen en wordt het ontzettend lastig om de scharnierlijsten ooit nog uit elkaar te krijgen als ik straks de roeren los-snij. Nu heb ik daar wat ruimte tussen.
    [​IMG]

    Lijmen met PU, een nachtje laten drogen met gewicht erop en dan ziet het er zo uit.
    [​IMG]

    En dan ziet het er van de zijkant dus zo uit. Alles netjes in vorm en straks nog ruimte om wat te corrigeren als het nodig mocht zijn.
    [​IMG]

    P.S. Ik heb bovenstaande truukjes natuurlijk niet zelf bedacht, maar ook maar gewoon overgenomen van een veel meer ervaren bouwer.
     
  15. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    wow... strakke uitleg en vooral niet te vergeten strakke uitvoering!!! :shock: :worship:

    Alleen dat doseren met die PU lijm he... dat blijft lastig :rolling:
     
  16. mikzorzz

    mikzorzz

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Alkmaar
    ziet er allemaal netjes uit hoor!!, abbotje
     
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik was heel erg aan het twijfelen of ik de 'hoeken' van het kielvlak en stabilo moest afronden of niet. Eigenlijk vind ik dat een beetje te retro ogen. Ik zie liever een hoekige roeren zoals bij een Extra ofzo. Maarja, dat is natuurlijk niet "schaal". Mijn excuus om niet "schaal" te bouwen is dat het door geprofileerd stabilo en kielvlak allemaal toch al niet schaal is. Nouja, valt een vleugelprofiel onder "schaal", of mag je daar van afwijken bij modellen? Goed.. vooruit.. het komt allemaal niet zo nauw.

    Maar ik wil toch een Pitts M12 bouwen en niet een 'eigen ontwerp' ofzo.. Dus toch maar doen?

    De Python weer als voorbeeld voor de vorm van het kielvlak.
    [​IMG]

    Hier een voorbeeld waar het stabilo duidelijk op staat.
    [​IMG]

    Dus, de zaag in de stabilo-helften en het richtingsroer. Vervolgens balsa blokken erop lijmen en die blokken op maat zagen en schuren. Gaf weer een flinke stofbende.

    Mijn interpretatie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja, ik ben wel aardig tevreden. Misschien dat ik de bovenste lijn van het richtingsroer aan de achterkant nog iets laat zakken zodat hij wat schuiner gaat lopen. Maar bij de eerste voorbeeldfoto van de python staat het richtingsroer een beetje schuin zodat die lijn op de echte kist wat schuiner lijkt te lopen dan hij daadwerkelijk doet. (denk ik). Nog maar even wat andere foto's erbij zoeken.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig zo weer Jaap.


    Wat betreft de bovenzijde van het richtingsroer zou ik die in lijn brengen met de romprug.
    Als je op de foto van de echte kijk lijkt dat namelijk gelijk (ondanks het iets uitgeslagen roer).
     
  19. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik denk dat je gelijk hebt, dus ik heb de zaag (en de schaaf en het schuurblok) er weer in gezet.

    Eerst maar eens even kijken wat de hoek van de romprug is. Handig zo'n iphone met een waterpas app erop. Werkt voor dit soort klusjes ideaal!
    [​IMG]

    Bovenkant van richtingsroer. Hm, scheelt maar 1,5 graad.
    [​IMG]

    Kwartiertje later.
    [​IMG]

    Totaalplaatje. Kleine wijziging, groot verschil. De lijnen lopen nu mooi door. Bedankt voor de feedback Berto!
    [​IMG]


    Daarnaast heb ik ook het landingsgestel 'opgevuld'. De stukken hardhout waar het landingsgestel op vastgeschroefd wordt, waren 3mm te dun voor de gaten in de spanten. Dat is nu opgevuld.
    [​IMG]

    Ik heb veel meer vertrouwen in deze constructie dan die twee aluminium 'hoekjes' waarmee het landingsteld in de gemiddelde ARF vast zit.

    De stukken hardhout zitten vast aan een triplex bodemplaat die weer aan de onderste grenen liggers vast zit. Daarnaast zit het hardhout ook over de hele lengte (bijna 20cm) gelijmd aan de zijkanten van de rompconstructie waar de motor en de onderste vleugelbuis aan vast zitten. Ik heb het geheel nu opgevuld zodat het ook strak aansluit op de twee rompspanten waar de wingstruts van de bovenvleugel weer op aansluiten. Samen met het KHK landingsgestel kan dit volgens mij behoorlijk ruige 'landingen' aan. Nou land ik meestal niet (meer) zo ruig, maar het is prettig om te weten dat het geheel wel wat kan hebben.

    P.S. Die M4 imbusboutjes gaan er nog uit en daar komen gezwarte 8.8 M5 bouten voor in de plaats. Ook lijm ik inslagmoeren op het hardhout zodat ik vanaf de onderkant/buitenkant van de romp de boutjes in/uit het landingsgestel kan schroeven zonder dat ik daarvoor in de romp tussen de uitlaten moet prutsen met een imbussleutel of een steeksleutel. dat heb ik ook zo in mijn Extra en dat is een stuk makkelijker dan bij mijn ARF's.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2012
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, poremt ineens toch weer anders :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina