Heli-zender?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door JPV, 19 mei 2012.

  1. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Bij deze even een vraagje van een "oude " man: ik heb zo'n 16 jaar geleden m'n heli verkocht, en momenteel zit ik er een beetje over te denken om weer eens wat aan te schaffen. Voor wat betreft de heli heb ik wel een redelijk beeld van wat het zou moeten worden, maar ... die electronica veranderd sneller dan het licht, lijkt het wel. Ik bedoel, toen ik jong was, en het leven simpel, had je de Futaba FC28 of de Graupner MC20 (ik weet, ik versimpel het een beetje, er was natuurlijk nog wel meer, maar even voor het beeld). Maar goed, nu blijkt alles veranderd te zijn, Graupner is, meen ik zo links en rechts te lezen, een beetje naar de achtergrond geraakt, het zijn veelal van die relatief kleine hand-held zenders geworden in plaats van de pult-zenders uit mijn herinnering, nieuwe merken, enz. enz.
    Vraag is zodoende of er in de huidige modelheli-wereld een voorkeur voor een bepaald merk of type is? Dus, niet dat ik iets aanschaf waarvan later gezegd wordt "dat is voor een heli minder geschikt" of zo. Uiteraard kun je je in een winkel ook laten informeren, maar mijn ervaring is sowieso (of het nu gaat om biljartkeu's of krentenbollen) dat een winkelier nu nét toevallig altijd aanbeveelt wat hij in voorraad op het schap heeft staan.
    Ook hoorde ik bijvoorbeeld dat je nu ontvangers zou hebben waar al een heckrotorgyro in zit, dat er stabilisatie-systemen zijn over drie assen die dan ook meteen als ontvanger dienen, enz. Het gaat mij er dan bijvoorbeeld om of je, als je bijvoorbeeld merk A kiest, je bovenstaande dingen dan nét weer niet kunt gebruiken omdat ze van merk B zijn, of dat bijvoorbeeld electrische motor-regelaars zendermerk-gebonden zijn, dat soort weetjes. Hopelijk kom ik hier iets meer te weten. Ter informatie: ik ben van plan (als het doorgaat) om gewoon één simpele heli te hebben en daarmee gewoonweg wat rond te vliegen, geen 3d-toestanden of andere speciale dingen (als ik dat al zou kunnen), dus daar hoeft het spul niet geschikt voor te zijn, nee gewoon, eenvoudig, en rustig aan.

    Bij voorbaat dank, groet, Jan.
     
  2. leroyk

    leroyk

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Nederland
    Ik vlieg zelf met een T-rex 500, en gebruik een Futaba T7C 2.4Ghz

    IDEALE zender. Super fijn te gebruiken, niet duur en ziet er goed uit ;)
    (is een 7 kanaals zender)

    Greetz
     
  3. Crash-Expert

    Crash-Expert

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Lelystad
    wat tegenwoordig vaak gebruikt wordt is inderdaad zenders van futaba en van spektrum.

    deze werken op de 2.4ghz band zodoende dat je geen kristallen meer nodig hebt en geen last hebt van andere vliegers die op het zelfde kanaal zouden kunnen zitten, en zo voor een onbestuurbaar model zorgen. en het is minder storings gevoelig als het oude 35/40 mhz systeem. ( om het even kort samen te vatten )

    verder zit je als je voor een bepaald merk zender kiest wel vast aan ook dat merk ontvangers. alhoewel er langzaam aan hier en daar wel andere merken ontvangers verschijnen die wel compatibel zijn met futaba en spektrum. bijvoorbeeld de orange rx ontvangers te vinden bij hobbyking. maar wil je zekerheid blijf je bij merk a ontvanger bij merk a zender.

    verder heb je inderdaad merkgebonden ontvangers met daarin verwerkte stabilisatie systemen ( bv spektrum met beastx ) om alles compacter, lichter te maken en ruimte in en of op het model te sparen. maar deze zijn ook nog steeds los van elkaar te verkrijgen
    en werken als losse componenten vrijwel universeel op alle merken. dat is vrijwel niks verandert als 16 jaar geleden.

    ikzelf vlieg met een spektrum dx-7 hand zender nu zoeen jaar of 5 met tevredenheid. ( heden vervangen door de dx-7s )
    een goed geprijsde handzender ( rond de 280 euro ) met alles wat je nodig hebt kwa instel mogelijkheden voor het vliegen van vliegtuigen en helikopters.

    meer info over flybarless flybarless-informatie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Even over die stabilisatie-systemen: ik heb er hier en daar wat over gelezen, maar soms is het wat verwarrend, want de ene keer krijg ik de indruk dat het gewoon gebruikt kan worden om elk soort heli (dus ook die met een paddle-stang) in geval van moeilijkheden te redden (dus, zo'n beetje horizontaal te krijgen als je de cyclic-knuppel loslaat), of om wat makkelijker strak te vliegen, terwijl ik in andere stukken weer lees dat het eigenlijk alleen gebruikt wordt als stabilisatie bij een paddle-loze kop?

    Groet, Jan.
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Een flybarless stabilisatie systeem is alleen voor rotorkoppen zonder flybar. Hetgene wat jij bedoeld is een Heli command die de heli weer terug brengt in een vlakke hoover zodra je de sticks loslaat.
     
  6. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    De Skookum 720 is een flybarless controller die ook is uitgerust met een self leveling functie.

    Je kan deze schakelen op een switch als een soort bail out, flip je de switch komt de heli uitzichzelf weer 'level'. Je kan deze zelfs zo instellen dat deze inverted leveld. Ook kan deze functie als een soort van flymentor gebruikt worden zo dat je CP heli vliegt als een Coaxiale heli!!!!!!
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Algmene tips voor en overwegingen bij aanschaf van een nieuwe zender, niet heli-specifiek:
    Een zender kiezen
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2012
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :neutral: volgens mij doet dat de HC3 SX van Helicommand ook, heb ma eens een filmpje op you tube gezien

    EDIT: vlieg alle Helis met futaba f7c en ben tevreden
     
  9. A.Bleijie

    A.Bleijie Guest


    Hallo Jan,

    Toevallig, ik ben inmiddels 78, en wil het spul kwijt.
    FC 28 in alum. koffer. ZGAN.
    Start koffer, met laad en start toestanden, accu-laders.
    En jawel een Robbe Moskito sport.
    Kortom, een totaal pakket.

    Vaste prijs, € 500,=
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gezien dat de openingspost alweer 14~15 maanden oud is, en kijkend naar de laatste posts van JPV in dat ruime jaar, denk ik dat hij allang voorzien is van een zender en heli....;)

    Groet, Bert
     
  11. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Ja, inderdaad. Ik moet wel toegeven, het gaat allemaal tergend langzaam, de heli staat nu al een jaar niet-af te wachten, ik doe er alleen wat aan als ik helemaal niets anders kan verzinnen om te doen. Het vliegen an sich lijkt me nog steeds leuk, maar al die nieuwe dingen leren (stabilisatiesystemen, lipo-accu's, noem maar op), het zal de leeftijd zijn, maar voor mij hoeft het niet meer zo.
    Toch raar om te merken dat je ouder wordt (zal trouwens per persoon anders zijn, dat realiseer ik me), maar, ik heb dus een jaar of 15 terug een stuk of zes heli's gehad, en als je zo'n ding dan aan het bouwen was dan was dat op dat moment het belangrijkste in je dagbesteding, het moest en zou snel af, en omdat ik nogal perfectionstisch was, moest het tot op het laatste boutje en afstelling perfect zijn. Nu denk ik "ach, morgen weer een dag", en voor je het weet is er een jaar voorbij ;).
    Trouwens, bedankt voor het aanbod van de zender e.d. maar ik heb er inmiddels al een (een Graupner MC22, dus nog zo'n "ouderwetse degelijke", met een échte zenderpult).

    Groet, Jan.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind ik een héél rare gedachtengang....

    Als je dat niet wilt (stabilisatie systemen, en LiPo's) dan doe je dat toch lekker niet?

    5 van mijn heli's vliegen nog gewoon met brandstof, NiMH accu's (redelijk vergelijkbaar met NiCd) en zonder stabilisatie, zonder Heading Hold....
    Gewoon een rate gyro, net als vroeger, en hetzij flybar, hetzij gewoon zonder....
    En de overige drie zijn electro, maar da's puur omdat 450 size en brandstof niet heel goed samengaan.... Voor de rest zijn die dingen net zo minimalistisch als de rest: analoge servo's en een rate gyro, meer niet....

    Zodra het "moeten" wordt, is het inderdaad niet leuk. Maar niks moet, en de manier waarop je vroeger gevlogen hebt (en die je in principe niet verleerd hebt, want helivliegen verleer je eigenlijk nooit), die manier die werkt nog steeds UITSTEKEND....

    Veel van wat je op het forum (hier, en andere fora) leest, en vrijwel alles wat je bij de handelaar te horen krijgt, doet vermoeden dat je niet meer zonder Helicommand, HH gyro, selfleveling, telemetrie en noem het allemaal maar kunt, maar geloof me, dat is complete bullshit! Als 20 jaar geleden een naar hedendaagse begrippen "wrakke" heli bestuurd kan worden met een zender die (naar hedendaagse begrippen) nog met rooksignalen werkt, en als je vroeger nog gewoon de staart met mechanische gyro's tot rust kon krijgen, dan kan dat met de huidige materialen gewoon nog steeds.
    En je vergalt je hele hobby plezier, als je ten onrechte denkt dat je dat nu allemaal MOET leren, en MOET gebruiken.

    Ik weet niet wat voor heli je nu hebt, maar als die "moderne fratsen" je tegen staan, er staan momenteel een paar prima SkyFoxen in het te koop gedeelte, en ik weet 100% zeker dat die jou prima gaan bevallen, met een minimum aan gedoe. Simpele goede analoog servo's simpel gyrootje op rate mode, en verder geen gedoe, lekker de hele middag ontspannen vliegen.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2013
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ha ha Bert,
    "5 van mijn helis vliegen nog op brandstof"

    dat zou toch ook niet zo snel veranderen,

    van mijne groteren helis vliegen 4 van 5 met brandstof,
    en dat doen ze morgen ook nog,

    en Jan, te oud ben je nooit om te vliegen,
    je pakt het misschien iets anders aan,
    succes, en groetjes , Uwe
     
  14. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    51 oud???????
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vroeger vond ik 35 al oud.... maar ik moet al tien jaar, ieder jaar mijn mening een beetje bij stellen.... :D :D :D

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Je maakt het jezelf zo moeilijk als je zelf wilt...
    Ik heb ook fbl zonder stabilisatie leren vliegen, en het is echt geen rakettechnologie
    technisch zit het simpeler in elkaar, alleen met vliegen moet je er even goed op letten.

    Anders gewoon een flybar gebruiken, werkt nog steeds..
     
  17. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Ik had een zeer uitgebreide reactie geschreven, waarna ik een verkeerde toets raakte, en alles weer kwijt was :(. Deze keer dus maar iets korter :D.
    Maar goed, ik bedoelde eigenlijk niet zozeer of 40, 50, of 60 oud is, maar de verandering (bij mij althans) met betrekking tot hoe belangrijk je iets vind. Zo heb ik bijvoorbeeld een ouwe trouwe Hirobo Shuttle gekocht (vond ik vroeger de fijnst vliegende heli, en kun je tot mijn zéér grote vreugde nog steeds kopen), dus met paddelstang, maar zo'n Helicommand leek me wel wat, ik bedoel, als je het effe niet meer weet laat je de knuppel los en hij gaat horizontaal liggen. Maar, je moet je dan nog steeds wel in de materie verdiepen, eerst om te kijken of je dat überhaupt wat lijkt, en later uiteraard omdat je wilt/moet weten hoe het ding nu eigenlijk werkt, hoe je het afstelt, enz. Vroeger ging dat allemaal spelenderwijs en vanzelf, tegenwoordig denk ik dan "nu moet ik toch eens kijken hoe dat zaakje moet worden afgesteld, of zal ik toch eerst maar even in de tuin wat onkuid gaan wieden, de zon schijnt, de vogeltjes fluiten", dat soort overwegingen ;).
    Anyway, de bedoeling is dat ik uiteindelijk een goed afgestelde heli heb staan met wat accu's erbij, die ik af en toe eens pak om een stukkie te gaan vliegen, precies zoals jij hierboven beschreef.

    Groet, Jan.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn héél veel mensen die dat heel toppie lijkt.... Tot nog toe ben ik in alle jaren lesgeven nog maar 1 keer iemand tegen gekomen, die ECHT zo'n ding nodig had: niet om het vliegen, want daarvoor gebruikte hij hem niet... Hij kon prima vliegen, tot je de kabel uit zijn zender plugde en dan raakte hij in paniek. Als je bij wijze van spreken een touwtje om de antenne bond en zei dat dat de leerling kabel was, dan was er niets aan de hand.... Dat is het enige geval in 20 jaar lesgeven wat ik meegemaakt heb....

    Als jij vroeger normaal kon vliegen, dan hoef je je niet in zo'n ding te verdiepen: dan is het voldoende om desnoods even twee of drie herhalingslessen te doen, en daarna vlieg jij weer gewoon rond.
    Je zult mischien even kalm aan moeten doen om de roest uit de vingers te vliegen, maar meer ook niet.
    Je kon het vroeger zonder, en dat betekent dat je dat nog steeds kunt... Het komt vanzelf terug. Maar dan moet je wél vlieguren maken....
    Niet "één boutje per week aandraaien"... :D

    Groet, Bert
     
  19. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Nu we het dan toch over zo'n Helicommand hebben: misschien weet je iets over het afstellen van zo'n ding? Het gaat mij daarbij om de pitch.
    Volgens de gebruiksaanwijzing zet je de zender gewoon van -100% tot 100%, en wordt je de rest geacht via het bijgeleverde pc-programma te doen. En dan komt meteen het probleem (tenminste, zo komt dat bij mij over na een middag proberen); je kunt in dat programma alleen het totale pitchbereik vergroten of verkleinen, en daarna dan dat pitchbereik dan in zijn geheel verschuiven met de "offset". Dat geeft dan ook al meteen het probleem aan, want we hebben uiteraard te maken met drie punten, minimum pitch, maximum pitch, en de hoverpitch die midstick moet liggen (bij mij althans). Het is vrij gemakkelijk te zien dat je met de geboden twee stelmogelijkheid nooit die drie dingen tegelijkertijd goed kunt krijgen als ze dat stomtoevallig al niet zijn, is mijn ervaring na een hele middag afstellen en proberen (ik kan nog maar één mogelijkheid verzinnen bij dat ding, maar dat is voor morgen, de ontvangeraccu is nu leeg, en ik ook trouwens).

    Groet, Jan.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu vraag je me naar iets waar ik weinig verstand van heb, en mijn eerste reactie zou zijn om het ding er in godsnaam uit te gooien, je hebt het ding absoluut niet nodig.

    Maar zo ben ik nu eenmaal.... :D

    Jouw probleem is redelijk simpel op te lossen: je laat in je zender de pitch wel van -100 tot +100 lopen, maar niemand verbied jou om die curve krom te maken.

    Met andere woorden: je gaat met de afstellingen van de helicommand (range en offset) in de weer tot je bijvoorbeeld -2 en +10 hebt, en vervolgens maak je in de zender de curve zodanig krom, dat je ongeveer +5 op midstick hebt.... Curve verder een beetje "vloeiend" maken, zodat je geen nare "hikken" in de pitch hebt zitten tijdens het vliegen....h

    Klaar....

    Verder weet ik bitter weinig van die dingen af, ik gebruik ze niet en weiger me er in te verdiepen. Ik zal eerder stoppen met vliegen dan dat ik zo'n ding mij de lol van het "pure" vliegen af laat nemen.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina