Robbe Cessna 150 Acrobat (bosmodelair)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 8 apr 2012.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ga je de flaps ook echt als fowlers toepassen?

    Scharnieren van de rolroeren zitten ook aan de bovenzijde en niet in het midden, ga je dat ook zo maken?

    Hoe meer ik je hier zie bouwen hoe meer ik met de mijne wil beginnen maar eerst even wat andere projecten tot een goed einde zien te brengen.
     
  2. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    echte uitschuivende fowlers gaan mij wat te ver. Wat mij betreft gewoon recht-toe-recht-aan flaps die in een kom draaien.

    [​IMG]

    De rolroeren wilde ik idd met de scharnieren bovenaan uitrusten (levert minder spleet op).
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb m`n frustraties mnaar even laten botvieren op de 150 nu ook de Do-335 er voor klaar staat.

    Mhhh, hiermee vliegen was niet lang goed gegaan :roll:
    Niets nul komma nul ligger :lol:
    [​IMG]

    En een achterlijstje waar straks het rolroer tegen komt, deze worden waarschijnlijk van massief gesneden balsa gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De raampjes in mijn romp waren ooit eens doorzichtig wat ik zag, echter hebben ze daar een matje overheen gelegd en toen de buitenzijde blauw geschilderd.
     
  4. Onno

    Onno

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Weesp, BosModelAir basis
    Hee maatje

    Dat moet wel hele sterke bespan zijn als daar zo mee gevlogen is.

    Groetsels Onno
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    En hele goede vleugelsteunen :yes:
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Huiver, huiver; dit is origineel conform bouwtekening.
    Het middenstuk en beide vleugeldelen hebben elk hun eigen liggers en dragen de krachten over via de ribben.
    De wortelribben van de vleugel en de gedubbelde buitenste ribben van het middenstuk zijn als het goed is niet van 1,5 mm balsa maar van 2 mm vliegtuigmulitplex gemaakt. Deze ribben worden in een hoek van 2,5 graden t.o.v. de verticaal gemaakt voor de v-stelling en worden met driehoekjes versterkt aan de liggers verlijmd. oor de ribben met elkaar te verlijmen krijg je een rib van 6mm multiplex die de krachten van de liggers moet overdragen.

    De nieuwe eindlijst vóór de rolroeren, heb je die nog ingekeept zodat de afgezaagde eindstukken van de ribben daarin vallen? Het valt me overigens op dat je hiervoor een vrij dikke lijst hebt gebruikt. Ga je deze nog afschuinen?
    Hoe ga jij de scharnieren aanbrengen?

    Ik vind dat ook te mager en had me voorgenomen een 3 mm, 9-laags vliegtuigmultiplex doorgaande hulpligger in een 2 x 5 graden v-stelling voor de bovenste hulpligger te lijmen.

    Die nieuwe eindlijst vóór de rolroeren, heb je die bij elke rib nog ingekeept? Hij is ook vrij dik, schuin je dat nog af? En welke scharnieren ga je gebruiken?
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Als de ribben nu nog tegen elkaar waren gelijmd, ala, maar hoefde alleen het stukje glasdoek door te snijden en dat was het :lol:

    De nieuwe eindlijst is ingezaagd voor de ribben, lekker stevig zo.
    Vrij dik? +/- 7,5mm (heb een 15mm balsa plank doorgesneden had even niets anders).

    Scharnieren? zullen wel de gewone Kavans worden oid, weet verder ook nog niet hoe of wat komt tijdens het bouwen wel ;-)
     
  8. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Tja, da's wel heeeeel mager. Dan ga je echt voor: "flying on a wing and a prayer"

    Idd lekker stevig en 7,5 mm is minder dan ik op basis van je foto geschat had.
    Doe je ook nog flaps?

    Die 7,5 mm geven in ieder geval genoeg houvast! :cool:

    Zie ik trouwens goed dat er geen webbing tussen boven- en onderligger zit?
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Flaps :?: :yes:
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Nop, ook (nog) geen webbing aanwezig.

    1 vleugel is zover aangepast:
    [​IMG]

    Hier te zien hoe de ramen zijn 'verstevigd' ze waren wel eens doorzichtig:
    [​IMG]
     
  11. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zo zit het bij mijn rompje ook. twee stroken boven elkaar met de naad ter hoogte van de onderrand van de ramen. Dat lijkt standaard af-fabriek. Wel zie ik dat bij jou je voorraam uitgezaagd lijkt.

    Wat de vleugel betreft, de flaps steken in het echt dieper dan de ailerons. Ze sluiten dus niet op dezelfde hoogte op elkaar aan. Voor je functionaliteit zal het weinig uitmaken maar als je nu toch bezig bent is het een kleine moeite de schaalfactor hier te vergroten.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Okee, want het lijkt errug doorzichtig, alleen zit die strook ervoor.
    Dat uitgezaagde lijkt maar zo, dat is het doorzichtige gedeelte wat ook bijde zijramen zo zit maar wat minder goed te zien is.

    I know, zie die konijnen dagelijks in de hangaar.

    Maar je kent de BosModelAir filosofie, als het eruit ziet als een vliegtuig vanaf 3 meter afstand, en het vliegt als een vliegtuig dan zal het wel een vliegtuig zijn en is het goed genoeg ;-)

    Ga niet voor schaal, ben geen schaalbouwer en vermoedt (al weet je dat nooit m`n F-15 gaat al snel die kant op) dat ik dat ook nooit zal worden.
    Want als je dit op schaal ga maken waarom dan geen fowlers? Dan moet je dat ook doen.

    Nee hoor, moet er gewoon als een leuk kissie uit zien en leuk vliegen, meer niet.

    Zit nog wel over een motor te denken, dnek dat er een 4cc in heb gezeten maar die heb ik zo even niet liggen :-( (althans niet in 1 geheel zag ik even snel misschien wel in de rommeldoos).

    Hebben we nog over een paar 6,5cc`s, een 7,5cc en een 9,2cc 4-takt.
    Die laatste is wel errug groot, zou op z`n kop wel kunnen onder de kap maar is jammer genoeg een beetje uit proporties.

    Misschien dan toch maar een 6,5cc 2-takter of toch zo`n 4cc van de Twin Ace jatten :roll:

    Naja, zover ben ik nog niet, zal vast wel een keer loslopen.


    Grt,
    Berto.
    En als je dat doet waarom dan geen
     
  13. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Berto,

    dit is je kans om een vonkentikker te worden! Gewoon het kissie met een paar opgefriste accu's achter in je auto gooien en lekker vliegen!

    Ik duw er een E-flite Power 32 voorin met een 3s of 4 s lipo als flightpack en een 4 cell's NIMH accu voor de servo;s en ik kan lekker los!

    Wat je schaalopmerkingen over de flaps betreft, ik snap je overwegingen. Mijn grens ligt net wat verder (maar niet veel :cool:).

    Veel plezier en succes!

    Bob
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, vonken tikker................
    Man dat kost me geld en die oude pruttelaars heb ik zo liggen ;-)

    Daarnaast vlieg ik al teveel met een Trojan rond, zo gaan ze nog denken dat ik van m`n geloof afgestapt ben :roll:
    En dat achterin gooien en lekker vliegen komt toch vrijwel nooit wat van, als ik ga vliegen is het op de club.

    Vrees dat het toch een pruttelaar wordt :)
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Naast de niet aanwezige verbinding tussen de vleugeluiteinden en middenstuk.
    Was ook de vleugelsteun bevestiging een lachtertje, die kon ik er zo uit trekken.

    De vleugels hebben nu dus wat extra gaten :lol:

    Net nog even een stevig vleugelbevestigingsstuk gemaakt.
    Beide uiteindes krijgen een V-stelling van 2 graden.
    [​IMG]
     
  16. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Berto,

    kan je met foto's wat meer laten zien van de vleugelbevestiging?
    Alvast bedankt!

    Bob
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Bevestiging ben ik nog niet mee bezig geweest, had ook versteviging moeten typen zie ik nu ;-)
     
  18. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Jaaa, die is luid en duidelijk! Dat zal niet zo gauw opgeven!
     
  19. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik heb intussen contact gehad met de eigenaar van mijn voorbeeld Cessna; hij vindt het reuze leuk dat zijn toestel wordt nagebouwd en gaat komende maand nog een hele serie nieuwe foto's op zijn photoblog zetten. Terry thanx!

    [​IMG]

    Ondertussen (ondanks een zomervakantie zonder enige vlieg-/modelbouwhobby) toch weer wat vorderingen gemaakt met de rolroeren en het richtingroer. Mooi najaarsprojectje!
     
  20. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Het neusje is inmiddels aangepast conform het grote voorbeeld:

    Foto's even met de webcam geschoten dus zeer matige kwaliteit waarvoor excuses.

    Neusje aangepast, andere vorm van de opening, bubble bovenop de motorkap, oliekoeler versmald, openingen voor lampen (lens blijft pal achter de openingen).

    [​IMG]

    De lampenunit die na het spuiten achter de openingen gelijmd wordt.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina