"Elektro dragracen,. wat heb je nodig"

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Re entry from the 80`s, 15 feb 2012.

  1. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Joost K. had me via pb ook al deze link gezonden. Inmiddels heb ik contact opgenomen met die jongens maar ze vragen nogal veel voor verzending naar Europa. Ben nog in afwachting van antwoord.

    Een deel van het probleem(pje) met die as is dat de dragsters normaal voorzien zijn van assen van 5 inch (127 mm). Heb dus ook al even gekeken of er niet rondstaal te krijgen is in 1/4 inch doorsnede. Dat is er wel. Er is een bedrijf in Enschede dat assen in inch maten levert in volgens mij alle lengtes die je maar wil.

    Dat gaan we dus ook even uitzoeken.

    Edit: vandaag van wat restjes carbon nog een lange strip gefreesd die ik wil proberen te gebruiken voor de broodnodige stijfheid. Het was iets lastiger dan het chassis vanwege de geringe breedte maar het is gelukt. Deze week alvast even nadenken over het waar, hoe en of v.w.b. het gedeeltelijke dubbeldek.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2012
  2. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Gisteravond heb ik via mp 2 mooie lappen aluminium gekocht met een dikte van 4 mm.
    De stukken zijn redelijk goed haaks en ook goed vlak over een grotere afstand.

    Er op tikkende lijkt het een goede kwaliteit want het klinkt bijna als kristal (tingngngngn). Is er een manier om uit te vissen welke kwaliteit aluminium we het hier over hebben? De verkoper wist het niet meer maar dacht dat het van goede / hogere kwaliteit was.

    Uit het aluminium moet de bodemplaatversteviging worden gezaagd aan de achterkant, en ben ik van plan om een plaatje bovenop de motormount te maken om bevestigingspunten te maken voor de dubbeldek. Dat wordt ouderwets zagen, veilen en boren maar gelukkig ook dremelen. Daarna verschrikkelijk polijsten.
     
  3. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Ze verzenden geloof ik alleen per EMS. Je kan ook http://www.lefthander-rc.com proberen, daar hebben ze de meeste IRS delen in het assortiment en versturen ze ook per luchtpost.
     
  4. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Update, aluminium versteviging chassisstijfheid

    Hehe,.. eindelijk weer wat om te laten zien.

    Niet dat ik stil gezeten heb, in tegendeel, het heeft enorm veel tijd gekost.

    De "Lappen aluminium" uit de vorige post hebben wat bewerking onder gaan. Althans een stuk van 225 mm x 105 mm heb ik stevig te pakken gehad.

    Met een scherp gemaakte schroef, die ik gebruikt heb als kraspen ben ik begonnen om e.e.a. over te nemen op de aluminiumplaat. Vervolgend lekker eigenwijs mijn decoupeerzaag gepakt, ijzerzaag er in gezet, pendelstand en een beetje schuin naar achter gezet zaagblad,.... zagen maar.

    Op zich gaat dit wel maar het is tergend langzaam. Heet werd het echter niet.

    Na de grove vorm te hebben gezaagd maar gewoon een vijl gepakt en de boel op maat gevijld. Passen meten om het allemaal exact pas te krijgen, is het gelukt om in eerste instantie maar eens de achterkant van het chassis te bedekken met aluminium. Het doel ervan is om de plaats van het chassis dat de meeste kracht te verduren krijgt te verstevigen.

    Nadat alles pas was gemaakt en vastgezet met m3 boutjes die keurig verzinken in het carbon, was het tijd om wat gewicht te gaan besparen. De plaat woog aanvankelijk 200 gram. Nu nog 153 gram

    Ruimte gemaakt voor de motor (een 540 motor is te groot voor de motormount) en wat weg gehaald op de plek waar het accupak moet komen. Als laatste in de lengterichting wat weg gehaald om gewoon gewicht te besparen.

    [​IMG]
    Daarna schuren en polijsten met het Dremeltje.

    Inmiddels was het me opgevallen dat het chassis in het midden met zijn buik op de grond hangt. Daar heb ik het al een keer over gehad en er zijn allerlei oplossingen aangedragen. L profieltjes, extra carbon, mijn eerste idee dubbeldek carbon. Werkt allemaal niet, is te zwaar of te ingewikkeld.

    Op dit punt ben ik eens even bij James achterom gelopen om hem eens te laten kijken. Hij heeft wat meer ervaring met bouwen en een tweede paar ogen geeft soms nieuwe inzichten.

    Omdat ik zoveel mogelijk met de "stock parts" van de Team Associated wil werken zijn we wat gaan rommelen in het bakje met onderdelen dat van de donorauto afgekomen is en tot de volgende oplossing gekomen.

    [​IMG]
    Hier even in een losse opstelling voor wat betreft de alu buis die als trekstang zal dienen het volgende bedacht.


    1. De schokdemperbevestiging van de Team Associated aan de voorzijde op een plaats die nog niet doorhangt.
    2. Aan de schokdemperbevestiging een balletje en een oogje.
    3. Aan het einde van de aluminium trekstang weer een oogje dat geklikt wordt op het originele balletje waar normaal het andere uiteinde van de schokdemper zit.
    4. Er tussenin zit een turnbuckle waarmee de trekstang strak gezet kan worden.
    5. Om het chassis nu stijfheid te geven wordt de bodemplaat opgehangen aan de trekstang met een aantal afstandsbusjes (die op het donorchassis zaten) met daarop weer een oogje dat precies om de trekstang past.
    [​IMG]

    Hiermee is niet alleen het doorhangen opgelost maar zal de achterkant bij het optrekken gaan proberen de voorkant op te tillen. Het doorhangen (tijdens) optrekken naar boven zal ook niet meer lukken.

    Dit is precies wat we willen. Immers tijdens het optrekken moet zoveel mogelijk van het totale gewicht op de achteras komen. Om te voorkomen dat de achterkant er door de grotere druk en dus grip toch in slaagt de voorkant op te tillen komt er aan de achterkant nog een geveerde wheelybar waardoor de druk op de achterwielen alleen maar zal toenemen.

    Deze week komen de clamb hubs en boutjes voor wielen en spurgear binnen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    We hebben een Top fuel dragster roller

    Zoals aangekondigd zijn er deze week weer wat onderdeeltjes uit de US binnengekomen.

    De clamb hub`s voor de wielen en de wielboutjes die ik ook nodig had voor de spurgear.

    Wielen, motor, chassisverstijving spurgear, bodymounts zijn inmiddels geplaatst.

    :banana::banana::banana::banana:

    We hebben een rollend chassis dat verdomt strak en stabiel op zijn wielen staat.

    [​IMG]

    Het totale gewicht (incl. motor en microservo) is nu 818 gram. 608 gram op de achteras en 210 gram op de vooras. De trekstang is inmiddels vastgezet met een uitgeboorde antennepost (blauw alu op onderstaande foto). Die had aan de onderkant al m3 draad en had een klembevestiging voor een 3 mm antenne. Die 3 mm heb ik opgeboord naar 4mm zodat de alu trekstang vast zit. Het opspannen gebeurt met een turnbuckle. zichtbaar op onderstaande foto

    [​IMG]

    Nu op naar een hele dikke esc. De motor die nu gemonteerd is is een kd36-50-08s 4400 kv brushless die 100 amp kan hebben/vragen.

    Voor de esc denk ik aan een Turnigy marine 180amp waarvan ik de waterkoeling wil verwijderen en een ventilator terugplaatsen. Ondanks dat dit een boot esc is heeft de esc wel een rem, achteruit, en allerlei instelmogelijkheden. De maximale uitput is 350 amp hetgeen me wel genoeg lijkt. Als iemand een betere (en betaalbare) esc kan aandragen hou ik me aanbevolen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    180 ampere is meer dan voldoende. een 120 ampere zou volgens mij al voldoen maar meer mag natuurlijk altijd. Ziet er verder super strak uit ik kan niet wachten op het eerste filmpje :)
     
  7. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Luppie,..

    Er moet uiteindelijk een Neu 1512 1d 4875kv in komen. Die trekt iets meer ampère.

    Filmpje komt uiteindelijk ook. Heb al een meetlint van 50mtr opgesnord en bedacht dat ik die 40,2 meter mooi kan afzetten met schilderstape op het asfalt. Op die manier kan er ook een beetje gemeten worden door de teller van het filmpje in de gaten te houden.

    Ik vraag me alleen af hoe de verschillende mensen hier op het forum zo precies weten hoeveel ampere hun motor tijdens een vlucht, rit of vaart heeft getrokken. Is daar meetapparatuur voor? Of hebben ze allemaal een esc met usb aansluiting.
     
  8. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zijn maar weinig ESC met usb aansluiting die beschikken over een ingebouwde datalogger..

    Losse loggers zijn dan de oplossing , neem wel een flinke :!:
    Ik heb in m'n Summit al 's stromen gemeten van 120+ A.
     
  10. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Had natuurlijk al de Castle esc gezien maar vond die 120 amp (voor dat bedrag) wat slapjes. Wel licht en klein,.. ook leuk dat je de link aan kan sluiten om e.e.a. aan details te bekijken / in te stellen.

    Voordat iemand gaat zeggen "Heb je die auto jongens weer,.. hoe groter hoe beter". Bedenk dat in deze tak van sport een ritje minder dan 2 seconden duurt. Een lipo safe is eerder een belemmering dan een plus.

    Rondneuzende op verschillende Amerikaanse rc dragracingsites kom je er achter dat in sommige gevallen binnen die twee seconden de liposafe van de esc met een 3s lipo al zou inslaan voor het einde van de rit. Dat kun je dus niet hebben.

    Er wordt, ondanks de discussie aan het begin van dit draadje, gewerkt met een hele batterij condensatoren om die dip op te vangen.

    Na al dat inlezen was de vraag om een tip voor een nog betere / zwaardere esc dus wel een serieuze.
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hobbywing 150A .....

    Heeft een wat lagere continu als de Seaking , maar een veel betere burst wat je bij auto's nodig hebt.

    Die esc wordt ook gebruikt voor 1/5's dus voor je dragracer moet het ook wel voldoen ;)
    Ik rij ermee in de Summit en daar werdt ie met 120+A spikes niet eens warm....
     
  12. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Weet iemand de schakelsnelheid van deze esc? Voor de turnigy is het 100.000 uitgaande van een 2 pole motor = bij een 4 pole motor dus 50.000.

    Bij de Hobbywing kan ik het niet vinden en vermoed ik door de aanbevolen 2500kv max dat dit lager is. Om snelheid te maken moet ik 4000kv + motor gebruiken bij gebrek aan een versnellingsbak / hoge vertraging.
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Is volgens mij gewoon hetzelfde....

    De Turnigy's zijn Hobbywing's met een andere sticker ;)

    De aanbevolen max kv is afhankelijk van het voltage , hoe hoger je daarmee gaat hoe lager je max KV wordt.

    Bij die KV's gaan ze ook nog uit van 4274 motoren , motoren die een flink stuk groter zijn dus :!:

    Met een kleinere en daarmee minder stroom verbruikende motor zal die 4000KV vast geen probleem wezen.
     
  14. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Blijft vet en daarom lbijf ik het volgen! :)

    Snap alleen niet echt veel van die berekningen, laat dat maar aan de experts over :p
     
  15. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Wel Rutger,..

    In het begin snapte ik ook niet alles maar ik ben een autodidact (weer zo`n moeilijk woord) dus met veel lezen en opzoeken is alles te leren zonder les te krijgen.

    Gister nog even doorgezocht. De 150amp turnigy / hobbywing zijn in sommige gevallen ook hetzelfde als de hobbyking. Daarna nog even de verplichte kost over lipo`s en c rate zitten lezen en er achter gekomen dat een burst van 1050amp totaal overbodig is omdat een lipo van bijv. 2200mah x 40c 88amp is die maximaal 5 seconden geleverd kan worden door de lipo. Dat moet dan dus een 80c tot 90c lipo worden met een zo hoog mogelijk mah.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2012
  16. andy0808

    andy0808 Guest

    heel mooi

    wat voor banden zijn dit.. hoe kom je aan die banden als ik vragen mag.. ze staan echt goed onder je clod

     
  17. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Oke daar zijn we weer,...

    Er is weer een heleboel gebeurt en eigenlijk is de dragster zo goed als af.

    Er waren echter een aantal van die puntjes die je tijdens de bouw maar even laat voor wat ze zijn met zo`n gedachte van dat komt wel een keer.

    1 van die dingen waren de banden / wielen van de dragster. Ze komen van RJ speed en in al mijn onervarenheid met wegracers dacht ik dat je die er zo onder kon schroeven en rijden maar. Niets is minder waar. Ze waren ovaal, scheef en krom. Wat nu te doen? Wel met wat enthousiaste rc kennis uit Deventer en met name dank aan Jasper zijn ze inmiddels professioneel afgedraaid en perfect rond geworden. Dit was toch wel een precies karweitje dat met een Hudy Tire truer nog steeds een kwartiertje duurt. Probleem opgelost.

    Het tweede dat nog opgelost moest worden was de lengte van de achteras. Tijdens de bouw heb ik de ball diff. van de originele as verwijdert en ook het stukje draadeind dat in de as zat om de ball diff. te kunnen afstellen. Er moest dus een langere as komen. Die as is er inmiddels. Afmeting van de as is nu 1/4e inch x 120 mm. het is een gehard stalen as die normalerwijs in hoogwaardige machinerieën wordt toegepast. Custom laten maken in meervoud zodat ik even vooruit kan. De fabrikant was zo voorzichtig met zijn precisie product dat ik een doos van 20x30 cm vol met beschermingsmateriaal ontving waarin ik 4 asjes vond die zo goed waren ingepakt dat ik 2 minuten moest knippen en snijden om de verpakking er vanaf te krijgen.

    3e probleempje was het vinden van een mini gyro die nog onder de neus van de dragster zou passen tussen de servo en de bevestiging van de chassisversteviging. Dit is hier op het forum gelukt. Het is een Turnigy gyro geworden van 2x2cm die incl. stekkertje tot op de mm onder de body past.

    Als laatste moest nog even worden nagedacht over de turnbuckles voor de besturing. Die moesten een lengte hebben van max. 2cm en toch nog linker en rechter draad. Ook dit is in Deventer gelukt.

    Daarna was het nog slechts een kwestie van inbouwen.

    [​IMG]
    Let even niet op de slordige inbouw van de esc,.. dit is een testopstelling!


    1. Linksboven een strakke passing van de body en stuurinrichting.
    2. Turnigy gyro strak achter de microservo
    3. Body geplaatst met daaronder de accu. Tijdelijke "Sissy 45amp esc" geplaatst.
    4. Matching klittenband en tie-rips
    In het midden zit een eenzame ontvanger die het allemaal moet gaan aansturen.

    Tijd voor een proefrit was mijn gedachte. Alles was keurig netjes ingebouwd vastgezet. Wanneer ik de auto een zetje geef rolt hij mooi recht en zeer licht.

    Tot mijn grote spijt wilde de ontvanger niet binden. Ook niet na meerdere malen proberen op alle kanalen van mijn zender.

    Mmmm.

    Het wachten is nu op de dikke esc en een nieuwe ontvanger (Edit: in bestelling).

    Ik kan bijna niet wachten.


    Edit: bodypost via ebay,.... komt er aan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Kleine update

    De esc is binnen,.. tot mijn verbazing is er een extra rijtje condensatoren aan gesoldeerd. Naast de gebruikelijke 3 die vast op de esc zitten hangt er nu een draadje met een printplaatje aan waarop nog 4 extra condensatoren. Het zal de bedoeling zijn dat er meer souplesse in de regelaar komt dan wel minder stotteren.

    [​IMG]

    Verder heb ik inmiddels 2 defecte ontvangers ontvangen en ben ik in afwachting van vervanging zodat ik eindelijk kan test draaien.

    Met de esc ga ik alvast aan de slag. Zoals aangekondigd heb ik een Turnigy marine 180 amp gekocht. Daar haal ik de waterkoeling af en zet ik een ventilator op. Ook zit er geen aan/uit schakelaar op. De plek op de printplaat waar normaal de pootjes/pooltjes zitten voor de aan/uit schakelaar zijn met soldeer aan elkaar verbonden. Het is echter maar een minimale soldering dus die kan verwijderd worden.

    [​IMG]

    • [​IMG]linksboven ontbrekende aan/uitschakelaar;
    • Rechtsboven onderzijde printplaat positie schakelaar gesoldeerd;
    • [​IMG]Linksonder waterkoeling gedemonteerd;
    • Rechtsonder Fet`s in zicht.
    Even op zoek naar 2 van die pooltjes zodat die op die plaats op de printplaat kunnen worden gesoldeerd.

    De reden voor het willen hebben van een aan / uit schakelaar is gelegen in het feit dat die verplicht is volgens de internationale regels voor rc dragracen.

    EDIT: De pooltjes heb ik inmiddels van James meegekregen. Een 12v pc ventilator van exact 40mm past werkelijk perfect. Nu nog wat koelribjes er tussen en dan moet het lukken.
    EDIT 2: Nieuwe ontvangers werken perfect. Dit weekeinde proefritje met de kleine esc. Filmpje volgt.

    EDIT 3: Kleine esc (45amp) lijkt op de eerste 100 meter te zijn overleden. Filmpje mislukt.

    Auto rijdt erg soepel en keurig rechtdoor. In de haast tussen 2 buien door feitelijk in zijn achteruit gereden met de motorpolen andersom. Op 50% dus. Ging al aardig hard zonder veel gas te geven. Waarschijnlijk heeft de motor flink ampères getrokken vanwege de zware en vrijwel directe overbrenging.

    Ben even bezig met het fabriceren van een extra carbonplaatje als plateau voor de esc en bezig met de koeling voor de grote esc.

    Bijna klaar:celebrate:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    De boot esc is omgebouwd naar een auto esc met ventilator.

    [​IMG]

    Met een pc ventilator die op 12v loopt en een doorsnede heeft van 50mm en een aluminium koellichaampje bedoelt voor een 40mm inschuif ventilatortje heb ik de boot esc (Turnigy Marine 180amp) omgebouwd naar een auto esc.


    • linksboven, het pc koellichaam en het passtuk van de waterkoeling.
    • rechtsboven, passtuk in het koellichaam geschoven past precies.
    • linksonder, koellichaam ontdaan van de 40mm inschuifpassing en gaatjes geboord met het passtuk van de waterkoeling als mal.
    • rechtsonder, het hele spulletje in elkaar gezet. De langere boutjes komen uit een oude 1:10 servo die in de bak "kapot en kwijt" lag.

    De ventilator is rechtstreeks op de accu-connector gesoldeerd. Voor wie goed kijkt op de foto rechtsonder kan zien dat de pooltjes voor de aan/uit schakelaar inmiddels ook gesoldeerd zijn.

    Omdat de esc zo groot is heb ik een groter carbonplaatje gemaakt voor boven de motor. Die zal wat verder achter de motormount uitsteken en waarschijnlijk ook aan de voorkant de vorm krijgen van het originele stukje carbon dat nu onder het plaatje zit om genoeg ruimte te hebben voor de motor. Dat zal beter staan en ook ruimte creëren om het aan/uit schakelaartje mooi in het zicht te monteren.

    De ventilator draait niet als een wilde maar het is voldoende om voor te koelen en na te koelen. Het koellichaampje ligt mooi met zijn buik op de fet`s met de originele isolatie er tussen. In 2 seconden zullen de fets al die koelribjes niet opwarmen denk ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. wilan

    wilan

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Zelhem (Gelderland)
    ingewikkeld

    Ik heb alles even doorgelezen en begrijp het na een paar maal doorlezen nog niet echt, hoe krijg je het voor elkaar om zoiets helemaal zelf te maken.
    Zoals je weet heb ik dat ook niet nodig voor mijn hobby modelbouw, dus zal me er niet te ver in verdiepen.

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, keep going.:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina