IMAX B6AC PRO probleem

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Michel., 10 jun 2012.

  1. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Belgiƫ
    Hallo,

    Ik heb problemen om m'n accu's op te laden met de IMAX B6AC PRO lader.
    Het gaat over NiMH accu's. Zowel een 7.2V accupack als 4AA accu's geven hetzelfde probleem.

    De accu's zijn leeg en de lader stopt na enkele minuten tot een half uur met laden. Dit zowel in de auto modus als in de manuele modus. Ik laad met aan ongeveer 0.2 C.

    Na een keer of 8 terug te starten blijft het langer laden, het lijkt of de eerste energie er niet in wil gaan en als er eenmaal terug iets in de accu zit het iets beter gaat.

    De sensitivity van de delta peak is default 7mV en ik heb het al verhoogt naar 14mV en het probleem blijft hetzelfde. Ik kan het nog verhogen naar 20mV maar ik wil ook niet dat de accu's ontploffen...

    Is dit een gekend probleem en wat kan ik er aan doen?

    Alvast bedankt,

    Michel
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2012
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoi ! Je gebruikt een snellader, op 0,2 C zal hij geen delta-peak herkennen, ik laad meestal op 1C. Ik herken het probleem wel, het kan ook te maken hebben met de leeftijd van de accu`s.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De spanning van NiXX accu's loopt bij het laden langzaam op en als de cel vol is loopt hij plotseling sneller op en daalt dan weer. Dit wordt de delta piek genoemd de lader maakt daar gebruik van om te detecteren dat de accu vol is.
    Helaas is de hoogte van die piek bij NiMH kleiner dan bij de oudere NiCad cellen. De hoogte van de piek is ook afhankelijk van de laadstroom. Hoe hoger de laadstroom hoe hoger de piek.
    Maar er is hier meer aan de hand. Je hebt een lege accu die je weer wilt laden. Prima daar zijn ze voor dus je hangt de accu aan de lader en start het laden. Helaas doe je dat met wel een erg lage stroom dus duurt het laden ook behoorlijk lang. Bij het starten van het laadproces zal de celspanning verschillende keren oplopen en weer inzakken. Deze valse pieken kunnen de lader voor de gek houden waardoor hij stopt met laden.
    Om deze reden kijken heel veel laders de eerste paar minuten, of zo iets, niet naar pieken. Na die paar minuten zijn die valse pieken voorbij en kan de lader de accu normaal vol krijgen. Helaas laad jij de accu zo langzaam dat die valse pieken nog niet over zijn wanneer de lader weer gaat kijken naar de pieken. Wat jij schrijft:
    klopt ook bijna helemaal. De accu accepteert wel lading maar vooral een erg lege accu produceert veel valse pieken aan het beging van het laden.
    Ga de accu eens sneller laden en begin dan eens met 0,5C. Je heb hele grote kans dan dit probleem dan helemaal over is. Misschien moet je met een nog hogere stroom gaan laden als het toch nog niet voorbij is. Toch kan het geen kwaad als dit zo af en toe een keer gebeurt, druk gewoon nog een keer op start dan gaat hij de tweede keer wel door.
    Succes.
     
  4. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Belgiƫ
    Bedankt voor de reacties! Ik ben weer wat wijzer geworden.

    Ik heb het geprobeerd met 0.5C en de accu heeft 1 uur geladen dus dat is veel beter.
    Een tweede keer ging het nog eens een 40 minuten door.
    Een derde keer opzetten ging nog 10 minuten en de accu zat dan aan 6.69V voor 4cellen dus dat is goed denk ik.

    Dus de regel van opladen bij NiMH dat er 1,5 C in moet door temperatuursverslies is bij snelladen niet van toepassing tov traag laden lijkt me.

    Volgende keer probeer ik met 0.6 of 0.7 C en dan komt het misschien in 1 keer goed.

    Bedankt.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Staat je "safety timer" misschien erg laag? Dan stopt de lader altijd na de ingestelde tijd met laden, maakt niet uit hoever hij is met laden...

    Wat ook nog kan is dat je accu's niet leeg zijn, maar leeg lijken, doordat de spanning "instort" onder belasting.
     

Deel Deze Pagina