Bouw Douanevaartuig Albatros.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door danny56, 16 mrt 2012.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Volgens mij is het zo als ze voor een raceboot zijn
    Zit er meestal geen achteruit op
    En voor vliegtuigen al helemaal niet
    mvg
    Frederik:D
     
  2. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vrees dat je gelijk hebt Frederik.

    Ze zijn reeds verkocht aan een belgische medehobbyist, de nieuwe zijn onderweg.

    Ik had weer een vreemde ervaring met een voorgaande koper op marktplaats. De koper zat mij voor te liegen omdat hij mij bij voorbaat niet vertrouwde. Vreemde wereld zo af en toe. En dat voor een paar tientjes.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2012
  3. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    De vloer is eerst maar eens hoogglans wit gemaakt.
    Dan kunnen we de boel gaan indelen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Update:

    Na een vakantie en werkdrukte heb ik vandaag weer eens wat tijd gemaakt voor de boot.
    Ik heb de besturingsservo geinstaleerd, hierbij de waterpomp ook op de plaat vast gemaakt.

    Voor de motoren zijn de nieuwe regelaars met schakelaar geplaatst. Ik heb het spulletje getest en met deze regelaars kun je de motoren mooi langzaam laten draaien.

    Morgen ga ik een plekje zoeken voor de ontvanger. Dan kunnen de kabelbaantjes er ook in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Dat ziet er zeer strak uit allemaal.
    Ga vooral zo door.
    Groeten Norwin
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dit lijkt me inderdaad de definitie van strak. Straks wordt de binnenkant mooier dan de buitenkant. ;)
     
  7. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Dat is nu een mooie motorcompartiment .... Van binnen net zo strak als van buiten.. :D:worship:
     
  8. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank jullie voor de complimentjes.

    Toch was de indeling niet naar mijn zin, dus heb ik een en ander verplaatst.
    Zo is het wat logischer.
    de koeling zit nu vlak achter de motoren en alle verdere elektronica blijft achter de regelaars.
    Ik heb de lexaanplaat achterin een stuk groter gelaten zodat er nog wat plek overblijft voor de elektronica.

    De elektronica heb ik van de vloer gehouden voor het geval er wel eens water in de boot kan komen. Je weet maar nooit. Nog een voordeel van een plaat over de vloer is, dat je de onderkant van de plaat ook zou kunnen gebruiken. Zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld alle kabels onder de plaat door te trekken, of juist de elektronica er onder ophangen zodat het droger blijft.

    Het lexaan geeft wel een mooi overzichtelijk geheel en het werk erg mooi af naar mijn idee.
    De platen staan op POM stafmateriaal en ik heb blinde rvs draadinserts in het hout gelijmd met epoxy. Dan met rvs 4mm draadeinde zit alles vast tot op de plaat.
    Nu staat er achterin de boot een lexaanplaat van 340x110mm en die staat maar op vier pootjes. Maar toch zit hij muur en muurvast. Je kunt de hele boot er makkelijk mee optillen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Strak werk zeg!
     
  10. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik wil voor de robbe waterpomp eigenlijk een esc gebruiken zodat ik het vermogen wat kan verminderen.
    Nu kan ik nergens gegevens vinden van dat motortje. Kan iemand mij vertellen wat voor aantal amp ik zou kunnen gebruiken hiervoor?
    Ik zie ze van 10 of 20 amps op ebay staan maar zou het kwaad kunnen als de esc te sterk zou zijn tov de motor?
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Als een ESC meer A aankan, is dat geen probleem. De enige redenen om niet een al te forse te kiezen zijn gewicht en prijs. Als beide geen probleem zijn, kun je gerust een wat groter exemplaar nemen. Er zal niets kapot gaan.
     
  12. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Super! Dankjewel.
     
  13. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Beter is om gewoon even te meten hoeveel ampère je pompje gebruikt, dan kan je de regelaar daar op afstemmen. Hoe meer ampère de regelaar kan hebben hoe meer hij kost in aanschaf.
     
  14. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Continu bedrijf pompje?!

    Hoi naamgenoot,

    Alles ziet er erg netjes uit :thumbsup: en ik wil de pret zeker niet bederven, maar bij mijn weten zijn dergelijke tandwielpompjes niet geschikt voor continu bedrijf. De tandwielpompjes (waaronder de Robbe uitvoering van jouw pompje) die ik gebruikt heb voor blusmonitoren op mijn modellen werden na verloop van tijd bloedheet en moesten daarna afkoelen om de boel heel te houden.......

    Groetjes, Danny.
     
  15. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb geen multimeter met verbruiksmeting Bart.
    En die regelaartjes kosten de kop niet meer.
    Ze staan voor een tientje, soms twee op ebay.
    Ik heb er net vier gekocht voor 11 dollar de stuk..... Zit er nog een achteruit op ook.
     
  16. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik gebruik hem maar op een kleine 6 volt Dan. Dan wordt hij niet zo heet. Ik heb hem een half uurtje laten draaien en warmer dan handwarm werd hij niet.
    Dan bij 12 volt kun je hem na 5 minuten niet meer vasthouden.

    Danny, is er een degelijkere optie?
     
  17. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Je zou hem over de regelaar kunnen laten lopen tot een max van 6v,
    En op de zelfde kanaal als je gewone regelaars (Y kabel), zodra je boot sneller vaart des te meer koeling hebben ze nodig en krijgen ze op die manier...
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het wordt zo een prachtige set up!

    Pompje. Hmmm zou 'eigenlijk' met een temperatuursensor moeten worden aangestuurd.
    Pompje gaat pas werken boven een bepaalde bedrijfstemperatuur?
    Als het een ampere vreter zou zijn... gaat het wel ten koste van je vaartijd... tenzij daar een lel van een lipo klaar staat... met een vaartijd in lengte van dagen... staat dat overijverige pompje toch de hele tijd te gieren en te gonzen? Afgeregeld met regelaar...

    Ergens is het jammer dat je niet de pomppower kan aftappen van beide motoren... of een er van? Ook dan vraagt het vermogen... zal het wel extra geluid produceren...

    Pomje kan in silent-blocks... ook dan blijf je het geluid houden van een 'aanwezige brandstofinjectiepomp'?
    Gr Bas
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Hebben de motoren die forse koeling, met pomp, wel nodig? Wat je ook zou kunnen doen is een mix instellen dat de pomp pas gaat draaien bij een bepaalde stand van het gas, waarbij de motoren de pomp toch overstemmen. Dan heb je koeling bij hogere belasting, en bij rustig varen minder geluid en verbruik.
     
  20. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik zal er eens over nadenken hoe we het gaan doen.
    Mixen is misschien wel een simpele oplossing.
    Accucappaciteit is geen probleem. Er komt 2x 11,1 8000mah lipo in en ik denk dat ik voor de pomp een aparte 7,2 5000mah erin steek.

    Voorlopig wilde ik net de zilverstalen assen eruit halen om de aandrijving compleet te maken. Wel zo leuk om komend weekend eens te gaan varen.

    Maar alle lagers waren vastgeroest op de as en de boel zat goed vast.

    De assen waren dan ook het enige wat geen aisi316 was in de boot en zo word je dan snel even afgestraft. Daar stink ik nooit meer in.

    Rvs assen dus maar maken morgen. Maargoed 4 lagertjes stuk en zoveel had ik er niet meer. Bestellen maar weer dus. Kunnen we weer 2 weken wachten.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2012

Deel Deze Pagina