dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    In de tussentijd hebben de vele nat-weer dagen een vooruitgang gegeven in alle modelbouw projecten. Zo is ook de Uni-Star weer af. Ze staat klaar voor de eerste testvlucht.
    Maar eerst verder waar we gebleven waren. In de originele zijframes zitten een aantal messing bussen met schroefdraad. Die heb ik dus ook geplaatst in mijn frames. Ik heb ze er met UHU plus ingeplakt, dat is langzaam drogende epoxy lijm en het zit echt supervast. Deze tubetjes heb ik ergens in de jaren 80 gekocht het plakt nog alsof het nieuw is en het is ook nog steeds niet op. Het lijkt het potje van de weduwe wel.......

    [​IMG]

    De voorste servo's hebben een iets hogere zit, ik heb dat opgelost met nog een laagje GFK plaat. Helaas openbaarde hier zich ook al de eerste fout: Ik ben een gat vergeten voor een inbusbout. dan maar even boren en vijlen....

    Aan de achterkant komen ook messing bussen, ze zijn enkel bedoeld om de onderbouw aan te bevestigen. Ook hier messing bussen met een flens eraan. Het gat in de middelste GFK plaat moest iets groter gemaakt worden maar dan klemt de bus ook fantastisch. Evengoed wordt hij ook gelijmd natuurlijk.

    [​IMG]

    Deze delen zijn breuk delen die naar ik hoop breken bij een boomstrike zodat het hoofdframe heel blijft. Echter heb je bij het uni mechaniek vrijwel nooit een boomstrike.

    [​IMG]

    Dan verder met de eigenHEIMer, de opbouw...

    [​IMG]

    Nog een fout. de Messing bus komt tegen de motor aan. Een vijl bood uitkomst.

    [​IMG]

    Fout 3: de motor ligt o,5 mm te laag. Meetfoutje dus. Het polyamide frame was ook niet goed op te meten. Hier en daar wat gokwerk, resulterend in enkele missers.... Ook hier bood de vijl uitkomst. Maar uiteraard de tekening wel aangepast.
    Fout 4: Ook de staart aandrijfeenheid zit iets op een verkeerde plek. Op zich beter want de tandwielen liepen nu beter in elkaar ,maar de onderbouw past dan weer niet..... Dus ook hier een vijl en de tekening aangepast.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Mijn eigenbouw cardan aandrijving. Functioneert al jaren goed.

    [​IMG]


    wederom de groeten, Steven.
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Oja, even vergeten: weer een regendag actie! :

    De eerste kap voor de goeie oude Eagle:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort tijdens een regenbui even met verf spelen.

    Zteven!
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2020
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Altijd weer een genot om jouw knutselverhalen te lezen.
    Ik blijf het knap vinden hoe je heli steeds meer zelffabrikaat wordt.
    :yes: :pim: :thumbsup: :worship:
     
  4. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Ja ja ja, het wordt steeds leuker als je eigen dingen maakt en da vliegt ook nog. Goe bezig Steven en die ingenieursfouten zijn je vergeven. Je kan niets verbeteren als je niets fout doet. Mensen die werken maken fouten, ik ken mensen die geen fouten maken :)

    Grtz

    Jos
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Na veel gemetsel in een bijna 2 weken durende vakantie vond ik dat ik wel een dagje met de helicopters had verdiend. Ik had me eerder deze week al bedacht dat het een goed plan zou zijn om weer eens flink met autorotaties te gaan oefenen. Daartoe de ouwe Unistar in de kofferbak. Omdat brandstof dan toch al de keuze van de dag is ook maar de ouwe eagle mee. En natuurlijk de koffer met accu's de lader enz. enz. en Freya 2.

    Op naar de club want daar is het gras kort en daar zijn autorotaties wat meer comfortabel uit te voeren. En op 1 tank met de UniStar kan je heel wat autorotaties doen. Lekker geoefend maar nog steeds niet dat wat ik nodig heb voor het F3c programma. Ik wil nog steeds veel te snel landen en heb dan nog veel energie over in de rotor .... Volgende keer meer.
    @Walter, Op de UniStar heb ik nu een HK setje bladen van je zitten, die met het grote witte vlak aan de boverkant (bij de unistar zit het aan de onderkant natuurlijk, linksdraaier) en de z-weave dacht ik. Prima bladen voor mijn autorotaties, ze vliegen echter bar slecht recht vooruit. Moet wel enigszins voorzichtig zijn met de nick in FFF.

    De Eagle snort lekker en is een prima hoverbeest, het vliegt alsof eer een blok lood inzit... Oja , dat zit er ook in. Een baksteen dan. Het vliegt alsof er een baksteen in ligt.
    Weinig tot geen reactie op windstoten en een goede reactie op nick en rol .(voor een F3c machine dan). Het motortje schiet voor kunstvlucht eigenlijk vreselijk te kort het hoofdrotor toerental is nauwelijks bover de 1800 toeren te krijgen en het kakt ook tot onder de 1450 (hover) in bij volgas....... Gewoon mee hoveren dus.
    Terwijl de brandstof tot rook geknald wordt , worden de accu's van de Freya opgeladen en zo toog ik later met Frank naar onze wilde vliegplek. Een ontzaggelijk wild begroeide plek. Een eindje verderop is het gras groener en korter.

    De Freya kiest het luchtruim en ik voel me alsof ik in weken niet gevlogen heb en dat vandaag ook niet ga doen. Maartoch, de electromotor is zo rustgevend dat er na even gehovert te hebben weer vertrouwen bijkomt en vervolgens is de cubaanse acht alweer gevlogen. Alle aerobaticfiguren hebben duidelijk te lijden onder het feit dat er niet geoefend is de laatste tijd. De hoverfiguren heb ik nog wel geoefend enkele weken terug en dat verschil is nu dan ook wel te zien. Maar ook hiermee nog onvoldoende voor een C- brevet.
    Na drie accu's is Steven ook op en de vierde accu vlieg ik dan ook met weinig concentratie leeg. Ook dit verschil is merkbaar.
     
  6. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Tja het zijn geen top bladen.
    Voor 3D flexen ze net even te veel en Fast Forward Flight heb ik er eerlijk gezegd niet mee gedaan.
    Ik vlieg niet zo veel recht uit :p

    Maar ze waren dan ook (zeker voor jou) niet echt duur ;)
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Dat klopt helemaal. Ik ben ook wel blij ermee hoor. Dit is prima voor de ouwemeuk helies. Klappert het een keer dan blijf ik lachen..

    S.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nog geen stickers op deze kap, eerst een echt mooi exemplaar maken. Maar met wat witte en zwarte verf ziet het er al een stuk gelikter uit.

    [​IMG]

    'T is een heavy dude voor een 10cc motortje......

    Greetz
    Steven.
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zo,

    tijd om even wat stof van dit draadje af te blazen.
    Betreurenswaardig is het met de modelbouw activiteiten. Het weer zit niet echt mee, het is alweer bijtijds donker en freubelen komt er ook nog niet bepaald van....

    maar toch heb ik een kleinigheidje maar eens bij de hoorns gevat: De Freya's hebben beide de paddelstang nog niet optimaal. De heli duikt bij een windvlaag tegen de wind in en dat is te verhelpen door de flybar korter te maken of meer massa aan de peddels te monteren. Wellicht is er met het aanpassen van de bell/hiller ratio ook wat te doen maar dat doe ik nu even niet. Doel voor nu is het ontdekken wat er nu te verbeteren (en te verslechteren, want ieder voordeel....) is door het plaatsen van extra gewicht op de paddelstang.
    Daartoe moeten we natuurlijk eerst gewichtjes hebben. De paddels zitten al vol dus daar kan niks meer bij dus maken we wat gewichtjes om op de paddelstang te monteren.

    [​IMG]

    8 stuks gemaakt want ik wil zowel met de Uni stars als met de Freya's experimenteren. Ook de Uni's duiken de wind in, maar die heb ik lang geleden een bell/hiller ratio gegeven van bijna 1. Wist ik veel........... :Fade-color. De Freya's hebben ongeveer 0,7.

    Nu met een andere start en ander oogpunt ga ik hier weer wat energie en tijd in steken.

    U hoort weer van me.....

    S.
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het vorige project is nog niet eens getest en we gaan weer wat anders doen....
    Gezien het weer nog steeds niet vliegwaardig is ben ik maar even weer met de staysee romp verder gegaan. Een kleine irritatie die erin geslopen is ga ik toch maar wegwerken:

    [​IMG]

    Het bovenste deel van de staartfin was te klein geworden en dat zag er niet uit tegenover het onderste deel van de fin. Eerst weer wat schuim eraan. Straks schuren en een glasmatje erom..

    S.
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    En nu ook maar weer even een beetje schuurwerk verrichten.....

    Ik had al eerder weer wat aan de staart gedaan:

    [​IMG]

    Maar nu weer verder met glad maken:

    [​IMG]

    PFFFt van mij mag het af zijn.....

    Steven
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zo,

    gisteren was het bar weer dus tijd om de romp nog es te schuren. Iedereen heeft tegen woordig een romp dus ik mag nu echt niet achter blijven.
    Ik heb maar geen nieuwe foto geplaatst want dat brengt weinig maar na het laatste schuur en plamuurwerk vond ik em glad genoeg om em in de was te zetten. De eerste laag was zit er nu op dus volgend weekend zal de romp zo ongeveer in een plank gemonteerd gaan worden. De aanvang van het mallen maken nadert!
    Er zitten natuurlijk nog tal van kleine schoonheidsfoutjes in de mal , maar na zo'n 5 jaar eraan gewerkt te hebben vind ik het mooi geweest....... Na een vette verflaag zie je er toch niks meer van.

    Steven.
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik ben benieuwd !!!!

    Tromgerofellllll................
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Niet veel kunnen doen dit weekend maar toch iets.

    [​IMG]

    Groet!
     
  15. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    ????

    Ga je een 2e romp maken?
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Nee Walter, hier gaat Steven de mallen mee maken.
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Walter,

    zie ook [post478] (permalink 478 ). daar is de cockpitkap van de Eagle 1 van me, dat was mijn "oefensessie"! Dan kan je eeen beetje zien wat gaat volgen hier.

    Steven
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    next step:

    [​IMG]

    greetz,

    Steven
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    smullen........ :banana:

    alvast een voorproefje:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    wat is het koud hè? berekoud....!

    Nadat ik vandaag een grote schoonmaak in mijn hok heb gedaan had ik wel even zin om naar buiten te gaan. Helaas werd het toch wat laat eer ik kon gaan en de buitenlucht was alweer aan het afkoelen.
    Staand op mijn uitwijkplek kreeg ik dus alweer spijt. Man wat is het koud. Daar ben ik veel te warmbloedig voor. Naja de accu's moeten leeg dus er tegenaan.
    Ik had als enige doel het controleren en proberen van de extra paddle gewichten die ik vorig jaar al gemaakt had. De wind was daar ideaal voor vandaag.
    Al met al is de conclusie voor vandaag niet eenduidig want daarvoor was het moment te kort en te koud. Maar ik heb dus sterk het vermoeden dat de extra gewichten toch weer wat doen.

    [​IMG]

    Het is de bedoeling eigenlijk dat je stabiel gaat hoveren en kijkt of je heli bij een windvlaag tegen de wind induikt of dat hij met de wind mee afdrijft. Ik had altijd het idee dat ie er tegen in dook en dus zijn extra gewichten een oplossing. Bij het verschuiven naar halverwege had ik een rustigere heli. Ik kan van vandaag niet zeggen of dat hij in de wind dook of niet. Ik was n.l. niet in staat een stabiele hover te vliegen.
    Verschuiven van de gewichten helemaal naar buiten deed de heli weer minder beheersbaar zijn. Ik heb ze dus maar weer halverwege gezet.

    Wachtend op mooi en vooral warmer weer,

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2013

Deel Deze Pagina