T-Rex 500 / ESC problemen ???

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door raesi01, 2 jul 2012.

  1. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Beste forumleden,

    3 weken geleden een nieuwe T-Rex 500E gekocht en deze zorgvuldig gebouwd :) Na het afstellen was ik zeer gelukkig want alles werkte PERFECT !!! Reeds een accu of 15 met heel veel plezier "leeg" gevlogen zonder 1 probleem.
    MAAR,........ gisterenavond tijdens de 2e vlucht (die avond) na een minuut of 2 begon de staart uit het niets naar 1 kant weg te draaien ??? De heli netjes op de grond gezet en instellingen bekeken, er was niet gewijzigd t.o.v. de vorige instellingen ???? Toen heb ik de accu even losgemaakt en weer opnieuw aangesloten, en even opnieuw proberen te vliegen. Tijdens het opstijgen stopte ALLES wat ook maar te besturen was aan de heli.
    Gelukkig zonder schade de heli weer aan de grond gekregen en tot mijn grote verbazing werkte er HELEMAAL NIETS meer ????

    Thuis maar even alles nagekeken en de ESC (Align - RCE-BL70G Brushless ESC ) is 'denk ik" doorgebrand ???? Ik ruik ook een verbrand luchtje aan de esc.

    Ik heb de T-Rex 500 gebouwd met alle originele onderdelen en elektronika. Ik vind het heel appart dat er in eerste instantie totaal geen problemen waren en opeens de staart wegdraaide ??? Na elke vlucht controleer ik alles (zeker in het begin), de ESC was ook nooit echt warm na 7 min. vliegen.

    Ik ga ervanuit dat dit onder de garantie van Align valt ????

    Heeft iemand dit ook al een keer gehad en is er een verband met de staart en daarna het doorbranden van de ESC ?????
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi,

    een ESC was bij mijn 450er kapot naar een crash
    (ik heb niet meteen de motor in idle1 uit gedaan denk ik)
    anders om is die ESC bij de 450 niet te sterk hoorte ik.

    Dat het hek wegdraait, is wel een ander verhaal,
    na goed, als de ESC verkeerde spanning uitzend,
    reageert een hekservo anders als een swashservo.

    Ik zal wel met garantie kijken, wat da kan.

    edit: Motor los koppeln

    Als je de motor los koppelt en die ontvanger uitgang voltage meet,
    wat is dan, en was / is de lipo ook (nog) ok?
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2012
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Bij mij was de esc reeds bij aankoop al defect. Dus eerst volledig geassembleerd en bij maiden reeds probleem met esc. Teruggestuurd via verdeler naar Align en nieuwe gekregen en tot nu toe geen problemen 8-O
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland

    Goede idee,
    even chekken dat ding en terug,
    bij een goede verdeler heb je zo weer een nieuwe, s6
    Uwe
     
  5. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    @ Heli-Uwe,
    De accu is nog 100%.
    In eerste instantie dacht ik dat de BEC doorgebrand is, als ik een extrene BEC aansluit op de heli (op de ontvanger) en de BEC uitschakel in de originele ESC dan werkt alles behalve de ESC en motor ????
    Ik weet niet in hoevere de BEC samen met de regelaar werkt,... is het zo dat als de BEC er mee stopt dat de regelaar het dan ook niet meer doet met een extrene BEC ????? Ik ga vanavond wel even wat doormeten.

    @ guyken,
    Ik hoop dat ik een nieuwe krijg uit de garantie.
    Blijkbaar zijn de standaard ESC van align niet 100% betrouwbaar :( Ik ben blij dat ik zonder schade naar huis kon :D
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat was je throttle curve?
    hoe warm was de regelaar en motor na het vliegen?

    Het lijkt erg sterk op een voedingsdingetje, of dat je regelaar langzaam overleden is
    wegdraaien van de staart kan te maken hebben met een zakkend toerental, onder een bepaald getal draait deze gewoon niet hard genoeg om de heli recht te houden...

    Dat je electronica het nog doet met een losse bec is ook niet raar, daar was niets mis mee
    bewijst wel dat je regelaar overleden is
    punt is nu de oorzaak achterhalen

    wat kan:
    - rotte servo, kan gigantisch veel stroom trekken (niet de correcte benaming, maar je snapt het punt) waardoor een bec het op gaat geven
    - veels te lage throttle curve, hierdoor kan de regelaar buitensporig warm worden, met vlammen tot gevolg.
    - fabrieksfout
    - verkeerde instelling in de regelaar, o.a. de timingsinstelling kan best wel eens kritisch zijn. regelaar kan dan snel erg heet worden, wat ook weer vlammen kan maken.
    - motor met wat problemen, maar aangezien deze gewoon draaide en zijn ding deed, verwacht ik niet dat het hier gezocht moet worden..

    let wel, ik versta onder heet het niet langer dan 10 tellen vast kunnen houden van electronica....
    Is alles makkelijk vast te pakken, mag het warm genoemd worden, of zelfs erg warm, maar binnen 10 tellen pijnlijke vingers = heet..
    als iets bij mij binnen die 10 tellen tot een pijnlijk handje leid, vind ik dat er een probleem is...
     
  7. Breeem

    Breeem

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Tussen Arnhem en Nijmegen
    Deze regelaar word ook geleverd bij de 550, en word veel vervangen door een castle creation ice100 omdat hij niet te vertrouwen is.
    Fikken met bosjes uit. :(

    Lees maar eens op helifreak

    Onder garantie laten vervangen, verkopen en een castle ice 75 erop. :D
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff wat geks..
    Bij de 700 is er een tijd een grof probleem geweest mbt het leveren van regelaars die zwaar genoeg waren, oftewel 100+ amp
    nu is een 500 natuurlijk een zeer groot stuk lichter, maar is een 70 amp regelaar zowieso afdoende?

    Ieder merk heeft zo zijn "probleempjes"wel eens, castle heeft niet voor niets de bijnaam "castle cremations" gekregen...

    Ik zou zowieso ff voor de garantie gaan kijken, en eventueel de levarancier een aanbod laten doen voor dezelfde bij hem laten liggen, en een andere voor inruil
     
  9. TLS

    TLS

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Gent
    En dat is dan Align...
    Voor 't zelfde geld crash je je heli total-loss als de BEC niet meer werkt, daar heb je geluk gehad.

    Ikzelf denk eraan om een losse UBEC via diode parallel te plaatsen met de voeding die uit m'n ESC komt, bij wijze van redundantie.
    Ik vlieg met turnigy 85A ESC, en dat ding wordt ook vrij warm waardoor ik me vragens tel bij de duurzaamheid.
     
  10. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Bedankt voor jullie reactie,

    Het is inderdaad zo dat er een hoop klachten over de ESC zijn. Wel valt me op dat de klachten altijd onstaan in de eerst 10 á 15 vluchten.

    In hoeverre is het betrouwbaarder om een Castle ESC te gaan gebruiken ?

    @ Student,
    Mijn throttle curve is als volgt ingesteld: 0 - 35 - 65 - 80 - 100
    De ESC heb ik na elke vlucht gecontroleerd en deze was niet bijzonder warm ??? eerder lauw.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik moet dan toch zeggen, dat verder die Align ESC niet zo verkeert zijn,
    1. die van mij is overleden naar crash en niet snel genoeg motor uit.
    2. in mijn 2 250er align vlieg ik met elk 30 uren p. jaar = nu rond 100 uren, 0-probleem
    3. volgens mij is jou throttle kurve bij punt 2 (35 ) erg laag, als je hovert loop de motor steets tussen laage touren en optouren of zie (hoor) ik het verkeert
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    @TLS:
    OF je vliegt met de bec in de regelaar, OF je vliegt op een losse...
    Niet dubbel, dan gaan ze vechten.
    Zelf vlieg ik al jaren met een losse bec, nooit problemen gehad die op de bec terug te leiden waren.
    Met een losse bec kun je wel erg veel warmte uit de regelaar halen (iig bij mij op de 450 was dit erg goed te merken..)
    dan moet natuurlijk wel ff de rode draad uit de regelaarstekker gehaald worden..

    Daarnaast, er is ook nooit gezegd dat align een A merk is...
    Zo moet je align ook helemaal niet zien.
    Align is eigenlijk 1 van de goedkopere merken waarbij je er redelijk van uit mag gaan dat de onderdelen en kwaliteit controle in orde zijn.
    99% hier vraagt om een zo goedkoop mogelijke heli oplossing, dan kom je op de clones en als dure optie op align uit.

    Maar je krijgt relatief gezien gewoon waar voor je geld
    ga je een clone uitrusten met dezelfde klasse setup ben je al erg snel hetzelfde kwijt, of meer, als je voor een nieuwe align kwijt was geweest.
    wel appels met appels blijven vergelijken
    clones hebben nog wel eens problemen in de materialen zelf, slechte lagers, slecht kunststof, ik heb al meerdere zaken voorbij zien komen

    Align's hebben ook best redelijk wat aandachtspuntjes
    maar omdat er zoveel mensen mee vliegen zijn deze erg goed gedocumenteerd, en weet eigenlijk iedereen er vanaf
    meestal hebben deze puntjes met speling te maken, of een sleufje wat opgeboord moet worden, boutjes die doldraaien, staart die blijft schuiven bij een belt heli etc..
    verder is alles doorgaans redelijk ok

    Dit is nu eenmaal geen hobby waarbij er vanuit gegaan moet worden dat alles 100% klopt vanuit de fabrikant
    heb ik zelf al meerdere malen aan den lijve ondervonden
    zelf blijven denken en sleutelen zul je toch moeten blijven doen

    Of je moet naar een echt A merk overstappen :D


    @raesi01

    Als throttle curve kun je beter 0-70-70-70-70 instellen, en je soft start goed instellen.
    Dit is beter voor de stabiliteit van de staart en het maakt omhoog/omlaag gaan vele malen gecontroleerder en netter.

    Als alles lauw was, heb je hoogstwaarschijnlijk een fabrieksfout gehad.
    ff kijken of je garantie krijgt.
    vraag er meteen bij of je de nieuwe garantieregelaar niet in mag ruilen voor een andere.

    Castle creations heeft laatst wat probleemgevallen gehad, de 80+ amp versies waren hier erg om bekend
    dit hebben ze ondertussen opgelost, je moet alleen even goed kijken of je de goede versie meekrijgt.
    wil je weten wat er gebeurde met de "oude" versie, moet je op youtube eens castle cremation intikken :D

    Naast dit, weet ik verder eigenlijk vrijwel niets over regelaars in deze amp. klasse, aangezien ikzelf het liefst op nitro vlieg
    vragen over welke regelaar etc laat ik ff over aan de electro goeroe's ;-)
     
  13. TLS

    TLS

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Gent
    @Student:
    2 gelijkstroombronnen mag je zonder meer parallel plaatsen dmv (koppel)diodes. Deze diodes blokkeren een eventuele kringstroom en de ene voeding 'ziet' de andere eigenlijk niet. Als één van beide bronnen wegvalt gaat de andere zonder onderbreking door. Dat de belastingsverdeling tussen de ESC en BEC niet perfect is, is op zich geen probleem.


    Over Align kan ik me niet echt uitspreken omdat ik daar slechts enkele onderdelen van heb op m' HK.
    Wel had ik begrepen van dit forum dat Align gewoon ok is; wat ik best geloof. Vandaar m'n verbazing dat een bepaald type ESC's van hen erom gekend zijn te falen.

    Ik heb net eens gevoelfd aan m'n ESC na een vlucht (6min), denk dat die tussen de 40 en 45°C heeft, ik kon er net m'n hand op houden. Ik vlieg eveneens op 0-70-70-70-70. Zou een hogere setting minder warmte geven denk je?
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Align is ook een merk dat veel verkoopt, hoe meer er verkocht wordt des te meer zijn er foutjes, lijkt me logisch. Nadat ik m'n esc vervangen had , bleek 1 van de servo's te trillen. Zelfde liedje, naar verdeler en die terug naar fabriek. Weer wachten natuurlijk. Dan heb ik Align wel effe vervloekt.:bad-words:
    Maar wederom nu alles ok.
    Bij mijn volgende heli dan maar volgende besloten ook om budget : 600pro kit gekocht en kwaliteitselectronica : savox servo-kontronik regelaar-beast X flybarless :cool:
     
  15. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Vanmorgen ben ik terug naar de winkel geweest waar ik de heli gekocht heb.
    Zij sturen de oude (kapotte) ESC terug en als het goed is heb ik deze week weer een nieuwe. De winkelier dacht dat het kwam omdat ik met te weinig toeren vlieg, daar schijnen die ESC niet tegen te kunnen ????

    @guyken
    Ik hoop niet dat ik problemen heb of krijg met de servo's,.... ???? Ik heb dit namelijk al een keer gehad met een nieuwe T-Rex 450,... Tijdens de eerste vlucht ging er een servo stuk wat resulteerde in een behoorlijke crash en een hoop kosten.

    Wat dat betreft heb ik Align al eerder een keer vervloekt :mad:

    Maar ik heb ook een T-Rex 250 en daar vlieg ik al 3 jaar zonder problemen mee :D SUUUUUUPPPPPPPER HELI !!!
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland

    :rolleyes: De T Rex 250 is ook een van mijn Favoriten Helis, het is niet te gelofen, wat die kan, en het gaat nog meer (heb M servos en motorpin met 1 tand meer, scheelt n'heel stuk, en hek met GP750 niet te hoog staan, blijft het hek rustiger).

    :eek: Nog een, als n' Heli crasht en je zeggt een servo was niet goed bij een CCPM met 3 swashservos, zo zou ik zeggen, wat waas eerst, de crash of de kapotte servo, meest gaat een servo (tenminste bij mij) niet met een keer kapot)
     
  17. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Hihi, ik begrijp je reactie !!!
    Ik had ruim 1 jaar geleden een nieuwe T-Rex 450 Sport gekocht en toen ik deze klaar had was er bij de eerste keer optoeren al een servo stuk :( Hij zat muurvast en deed NIETS meer,... ik hiermee terug naar de winkel en heb weer een nieuwe gekregen,.... deze erin gezet, en alles werkte weer naar behorens.
    In de eerste vlucht gebeurde hetzelfde maar dan met een andere servo EN in de lucht :( Tot gevolg een nieuwe heli voor 80% afgeschreven.
    WEER TERUG naar de winkel en toen is alles opgestuurd en een week later kreeg ik het bericht dat er inderdaad een productiefout was gevonden in alle 3 de servo's.
    Inmiddels vlieg ik al weer een jaar met de 450 (incl. futaba servo's ) en nooit meer problemen gehad :D

    Dit verhaal wijkt wel een beetje van het onderwerp af maar ik wilde toch graag even reageren :D
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    @raesi01:

    denk andere lezer vonden het ook interessant met de servos,
    s6 met de halfe 500er (= 250 T Rex):cool:
     
  19. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Even een update waar ik niet vrolijk van wordt :(

    Zojuist m'n nieuwe ESC aangesloten en tot mijn verbazing stopte die bij 1x piepen ????
    De ontvanger kreeg niet genoeg stroom om verbinding te maken en dus werkte deze niets.
    Toen heb ik de accu losgemaakt en opnieuw verbonden en,...... plof,.....
    Weer kapot ???? Hij is WEER doorgebrand ????
    Als ik een losse accu op m'n onvanger zet dan werkt alles perfect, dit betekent dat het volgens mij in de regelaar of motor moet zitten ??? Als er een servo niet goed zou zijn of kortsluiting veroorzaken dan moet die met een losse accu ook problemen geven, en dat doet die niet ???
    Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

    (Ik krijg sterk het vermoeden dat de motor de oorzaak zou kunnen zijn ???)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zit je fout met de redenatie dat als het aan de servo ligt, dat het dan met een losse accu ook fout moet gaan....

    Als je een accu "overbelast" (en dat lukt je niet zo gauw), dan kakt de spanning in elkaar, en meestal werkt de boel dan trager maar het werkt nog wel..... Op zijn best gaat de ontvanger opnieuw booten of zoiets....

    Als je de BEC van een ESC overbelast, komt er meestal zo'n flauw blauw/grijs rookwolkje uit....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina