Airdancer ver/ombouwen.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door rob007, 13 jul 2012.

  1. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Ik heb op zolder mijn Airdancer weer gevonden.
    er staat er hier eentje te koop met foto’s:
    Vliegtuig airdancer - Te koop | 2dehands.be
    het was vond ik toen een miskoop (een vliegende baksteen)
    Het zou een beginners kistje moeten zijn maar daar heb ik niet veel van gemerkt (erg moeilijk)
    Maar ik hoop stiekem dat ik daar nu weer op terug kan Komen door hem om te bouwen.
    Gegevens:
    Modellberichte - Motorflugzeug - Airdancer - Robbe
    http://members.chello.at/liselotte.novotny/ourmodels.htm
    Spanw. 140CM – Romp L = 100CM - Motor als ik het nog goed heb een mabuchi 540???
    http://www.alphalanding.com/rc-track/rs_540rhsh.pdf
    http://i1101.photobucket.com/albums/g431/BramdeGruijter/Mabuchi540rhsh.jpg
    ik zat te denken aan borstel loos en lipo accu’s,
    daarna misschien ailerons (heb ik een(1) keertje mee gevlogen)
    Ik weet niet zo heel veel van de/die techniek,
    en dan bedoel ik het CG, en voor welk soort motor kun je 540 verwisselen,
    er moet zeker meer vermogen zijn strakjes!
    Ook het koppelstuk van de twee vleugel stukken is erg zwaar, een flink stuk plastic
    Dit weet ik omdat er vroeger ook een vlieger bij ons op de club(rozenburg) hem ook heeft verbouwd,
    Ik heb toen die airdancer zien vliegen en ging als een brandweer….uh vliegtuig.
    Ook wil ik dus Ailerons als het (hoop ik) strakjes beter vliegt.
    Waar die moeten kommen hoe lang/breed/groot, en hoe aan te sturen en in het schuim wel of niet te snijden.
    Allemaal dingetjes te doen dus.
    Maar eerst zit ik er aan te denken om de motor te verwisselen voor borstel loos.
    Moet dus wel iets meer kracht hebben als die zware lompe 540 kan iemand daar wat over vertellen?
    Ook wil ik de motor (denk ik?) verder naar voor plaatsen omdat ik destijds een extra batterij aan de voorkant moest plakken als extra gewicht voor.
    Lang verhaal maar misschien kan iemand nog iets vertellen/ mij wat wijzer maken?

    Ik heb trouwens UHU POR lijm voor Polystyreen schuim al een flinke tijd in een kast bij mij,
    Denk ongeveer 1 ½ jaar testen of ie nog goed is of weg gooien?

    VrGr Rob.
     
  2. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Hallo beste lezertjes!

    Ik heb het vliegtuigje even nader bekeken en ik heb waarschijnlijk verkeerde INFO gegeven.
    Ik zal zodra ik kan ook even wat foto’s plaatsen.
    Vleugel is wat ik meet totaal 139CM en 24CM breed.
    .
    Motor is 55MM lang - Diam. 40MM (vind hem erg lomp! maar ja dat ben ik zelf gelukig ook! ;-)
    Er staat op: Made in China (LOL)
    RS – 550SH - dus het is waarschijnlijk een 550 motor.
    DN516Y19 – dit is neem ik aan het type nummer.

    Vriendelijke groetjes.
    Rob.
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik heb vrij veel gevlogen gehad met de airdancer in originele staat, maar ook voorzien van hoogteroer en rolroeren. De grootste teleurstelling waren de rolroeren, ik stuurde links en het model ging rechtsaf, en ja de roeren gingen de goede kant op. Pas toen ik de uitslag van het naar beneden gaande roer had weggedraaid maakte hij pas een goede bocht op de rolroeren. Toen hij zover gemodificeerd was vloog hij leuk en kon je er veel meer mee doen dan je normaal verwacht. Die plastieken vleugelverbinder gewoon blijven gebruiken, die voldoet perfect en als er iets mis gaat dan kan dat net ervoor zorgen dat er niks kapot gaat.
     
  4. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    AHAaa er was dus toch nog iemand met een airdancer! ( Hallo TC01! )
    Vergat inderdaad trouwens dat ik er ook inderdaad een hoogteroer bij op moet plakken.
    Ik ben daarnet met die foto’s bezig geweest moet ze er hoop ik strakjes op kunnen zetten.
    Jaaaaaa ik klink misschien ook wat te negatief maar het waren de omstandigheden ook hoor!
    Ik hoop er strakjes een soort (rolroer) trainer van te maken voor mijzelf, kan ik trainen.
    Maar tis nogal een tijdje geleden dat ik er mee aan het rommelen was,
    Ook door mijzelf bakte ik er niet veel van! (tis vrijwel altijd eigen schuld natuurlijk)

    VrGr Rob.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zo'n twaalf jaar geleden een airdancer gebouwd en gevlogen. Was (met hoogteroer) een voor die tijd goed vliegend toestel. Nooit gemerkt dat er een extra acu nodig was om het zwaartepunt in orde te krijgen.

    Als je het toestel wilt moderniseren, dan zal je het volgende moeten aanpassen:

    De instelhoek van de vleugel verminderen.
    De V-stelling verminderen.
    Ailerons (met differentiering) inbouwen.
    Hoogteroer inbouwen.

    Gebruik een motor die voor de Easy Cub wordt gebruikt, samen met een Li-Po van twee of drie cellen.

    Motor en accu zijn dan véél lichter als de originele. Om het achteraf toevoegen van ballast te voorkomen alles zo ver mogelijk naar voren inbouwen.
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Zal nog best lastig zijn een "verlichtingsoperatie" op de Airdancer uit te voeren ....
    Passend bortstelloos motortje weegt hooguit 100 gram .... en de originele SP600 was "iets" rond de 200 gram dus je komt al 100 gram in de neus te kort ... en een 3C2500 LiPo weegt niet veel meer dan 2 ons ... dus moet je de accu bijna direct achter de motor plaatsen wil je niet gaan ballasten ... (originele NiCAD/NiMH weegt ca. 400 gram).. servo's kunnen makkelijk 15-20 grammers in (i.p.v.) de standaar 40+ servo's

    Dus 300 to 350 gram minder startgewicht zou mogelijk moeten zijn ... alleen is de airdancer van een behoorlijk zware schuimsoort en vooral achter de vleugel kan je weinig gewicht besparen ... ik zou eerst maar met wat dummy (gewichten) kijken of je de zaak op "prettige" wijze in balans kunt krijgen ...
     
  7. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Hallo N.P.S. en Dirk

    N.P.S. ja hij lijkt heel erg op die Easy Cub alleen is deze borsteloos?
    http://www.greenhobbymodel.com/inst_manuals/mpx_easycub.pdf
    ook Dirk zal wel gelijk hebben als we het over gewicht gaan hebben.
    Het word misschien nog moeilijk.
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QB7RJZ4T.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ENVGFBB7.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RSOLVXMW.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-84773HAH.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8ZGVZGCN.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IDKUAOEK.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NBJO4ZPA.jpg
    zo ik hoop dat dit goed gaat dan zitten er wat fotootjes bij.

    VrGr Rob.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Vraag me alleen af of het allemaail de moeite én de kosten waard is. De Airdancer is ontworpen voor een zware motor in de neus en een accu zo ongeveer iets achter het zwaartepunt. Aanpassen voor een lichte motor zal niet eenvoudig zijn. Misschien moet je zelfs het stabilo/kielvlak lichter maken.

    Een nieuwe Easy Cub is goedkoop, is snel te bouwen en is ontworpen voor een lichte motor in de neus. Bij een dergelijke keuze is succes verzekerd. Bij een ombouw van de Airdancer moet je dat nog maar afwachten...
     
  9. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Ja daar zo nog niet eens over nagedacht! (stom van me!)
    Daar zit wat in N.P.S.
    En als ik nu de motor laat zitten en de rest wel doe?
    Ik heb ook nog spullen van mijzelf ook nog van het model autotje rijden,
    Daar zitten misschien nog wel snellere motoren bij maar toch ook zwaar nog.
    Ik moet er eens even naar kijken inderdaad!

    VrGr Rob.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Snellopende (auto)motoren zijn ongeschikt voor langzaam vliegende toestellen. Om het stroomverbruik en warmteontwikkeling in de hand te houden moet een kleine propeller worden gemonteerd. Dat help niet de vliegprestaties te verbeteren.

    Je zou de Ni-Cd accu kinnen vervangen door een 2 cellen Li-Po pakket en de bestande motor behouden. Dan heb je wel een ESC voor een borstelmotor met Li-Po afslag nodig. Door de borstelmotor blijft het toestel minstens 100 gram te zwaar, tewijl de prestaties naar de huidige begrippen mager zullen zijn.

    Eerlijk gezegd zou ik er niet aan beginnen en kiezen voor een toestel dat is ontworpen voor gebruik met een moderne aandrijviing bestaande uit een borstelloze motor en een Li-Po accu.
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik heb toendertijd de originele motor behouden. Ik zou die nu ook proberen te behouden en zelfs de regelaar van toen gebruiken. De BEC afslag bij 2 cellen is redelijk veilig met 5 volt aangezien het model dan toch al lang niet meer in de lucht blijft. Dus gewoon een 2s lipo gebruiken van een 3000 tot 4000 Mah.

    Voor de rest zou ik niet zo heel veel veranderen aan het model, wel een hoogteroer eraan toevoegen, en later eventueel rolroeren met "kleine" servo's. Het extra gewicht daarvan trekt die motor nog wel.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De originele "ESC" was een relais. Dus de motor kon alleen aan of uit.
     
  13. lowietje

    lowietje

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roeselare-West-Vlaanderen-België
  14. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Hallo allemaal!
    Dus wat ik zal dun is nog even de motor laten zitten.
    Ik dacht trouwens eerst dat ik een battery voor op de romp er had bij geplakt,
    Maar dat heb ik dus ook niet goed gezegd! (zie foto)
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ENVGFBB7.jpg
    maar ik denk dat ik er dus verstandig aan doe om het CG eerst eens op te zoeken?
    (ik weet nog niet waar en heb er nog niet naar gezocht (in beschrijving?) of ergens anders (op het net misschien?
    Gestel (en ik weet het nog niet zeker!) als dat batterij goed zit,
    Dan zou ik dus het hoogteroer servo ongeveer ter hoogte van de batterij moeten inbouwen.(eens?)
    Er zit (als ik het goed heb) nog een twee(2) kanaals ontvanger in het tuigje ter hoochte van 30CM op de duimstok.
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-84773HAH.jpg
    die kan ik wel vervangen voor 4 of meer kanaals.(die heb ik nu ook nog ergens liggen)
    en eventueel heb ik waarschijnlijk ook nog wel een snelheidsregelaar. (moet er even voor graven)
    de esc is nu nog inderdaad een schakelaar/relais (zit direct achter de motor) , het is knal hard aan of uit. (beetje grof misschien?)
    Hallo Lowie dankjewel voor die foto’s, ziet er goed uit!
    Kun je me vertellen ik zie 2 ailerons en ik vermoed dat je ze langer hebt gemaakt naderhand? Of…?
    Staar verstevigd met koolstof staafjes.
    En hoogteroer ongeveer 1 CM voor richtingsroer met elkaar verbonden zie ik?
    Mooie en leuke foto’s zeg!!! Het lijkt me een gezellige en leuke club!
    .
    Ik heb nog even geen tijd gehad maar moet even de lijm die ik al een flink tijdje heb testen,
    Ik weet niet of die nog goed is zodoende.
    Ik moet ook nog kijken hoe ik strakjes dat roer goed scharnierend krijg,
    Met plastic scharniertjes of een soort tape of zo.
    .
    Bij deze wil ik jullie allemaal alvast even bedanken voor het schrijven en de raad die jullie geven,
    Dankjewel beste mensen! (word echt gewaardeerd)
    :)
    Rob.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een hoogteroer van 1 cm breed is veel te smal. Je kan beter uit gaan van 20-30% van de breedte van het stabilo.

    Als je de ailerons uit de vleugel snijdt, is versterken niet nodig. Zorg er wel voor dat de ailerons zo veel mogelijk in het midden worden aangestuurd.

    Het zwaartepunt is aangegeven op de tekening of in de bouwbeschrijving. Gebruikelijk voor dit soort toestellen is 30-35% van de vleugelkoorde, gemeten vanaf de voorzijde van de vleugel.
     
  16. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    [42233] shulze-25-brushless-regelaar-met-lipo
    Die snelheidsregelaar is (misschien) bedoeld strakjes voor dit toestel!
    Zal ik het nog eens herhalen weer hartstikke bedankt N.P.S.
    Ik heb zitten denken om met een scherp mes met fijne karteltjes gaan snijden in die staart.
    *Schuin* aan de onderkant naar voor en aan de bovenkant naar achter!
    Dus als dit voor is / en dit achter zoals de slash: voor/achter.
    Dan worden het stukje achter de hoogte roertjes,
    Ik heb zitten denken als ik het goed evenwijdig doorsnij dan kan ik links en rechts omwisselen.
    Dan krijg ik dus een V ondersteboven en kan ik boven met een soort tape aan elkaar plakken.
    En zo scharniert dan het hoogteroer en is (als het me lukt!) het uit een stuk en nog met elkaar verbonden.
    (verhaal klinkt aardig maar of het ook lukt???)
    Zal gaan kijken of het stabilo ook nog los te halen valt.

    VrGr Rob.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Gebruikelijk is het om de hoogteroeren recht af te snijden. Dan zijn er twee opties.

    1. Scharnieren gebruiken.

    2. Tape als scharnier gebruiken (eerst controleren of tape wil plakken op het schuim).

    Voor de eerste optie de snijrand van de hoogteroeren vanaf de onder- en de bovenkant schuin schuren. De snijrand krijgt dan deze vorm
    /
    \
    Dan in de middenlijn per hoogteroer zowel in het vaste gedeelde als in de roeren insnijdingen maken en per hoogteroer ten minste 3 scharnieren plaatsen. De scharnieren borgen door er een speld door te steken. Dat is beter dan vastlijmen omdat de spelden te verwijderen zijn voor onderhoudswerk aan de roeren.

    Wil je tapescharnieren gebruiken dan de hoogteroeren vanaf de onderzijde afschuinen. Het scharnierpunt komt dan aan de bovenzijde te liggen. De tape zowel aan de bovenzijde als op de snijlijn en de afgeschuinde snijlijn aanbrengen.

    Bij dikke roeren is het aanbrengen van scharnieren optisch gezien de mooiste oplossing.
     
  18. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Was even een tijdje uit beeld en heb in de tussentijd ook de staart van mijn easy star opnieuw gelijmd (kon de lijm er zo heel zachtjes af/los trekken) ook nog steeds een leuk vliegtuigje.
    maar hartstikke bedankt weer N.P.S. als het nu blijft regenen ga ik er mee aan de gang!

    VrGr Rob.
     
  19. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Kwam nu net inderdaad bij het stukje hoeveel moet ik het roertje maken.
    de breedte hij is nogal rond maar ik meet 16,5 – 16 - 12,5CM
    laat ik zeggen 16CM gemiddeld! 0,16 X 25 = 4CM
    ik had hem zelf op 4,5CM geschat!

    En dan zou ik hem ook recht door kunnen snijden en dan er een soort X naad aan snijden.
    Verstevigd met een balsa profieltje, misschien beter een V aan alle twee de kanten en er een stukje rond balsa in lijmen?
    Of misschien vierkant en dan op de scherpe kant scharniertjes in snijden en lijmen?
    Moet ff kijken heb hier nog het een en ander van balsa hout liggen.

    VrGr Rob.
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hout is nergens voor nodig. Daar wordt de staart alleen maar onnodig zwaar van. Zoals ik al eerder heb aangegeven, het vaste deel van het stabilo recht laten en alleen het beweegbare hoogteroer één of twee maal afschuinen, afhankelijk van de gekozen scharnieren (tape of "echte" scharnieren).
     

Deel Deze Pagina