Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 29 jan 2010.

  1. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Je kijkt naar de verzendgewichten, niet de echte gewichten (in de specificaties kijken, dus). De motor weegt 25 gram; de regelaar 15 gram etc.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En de normale NiMh ontvangeraccu en het lood gaan er weer af dus al met al zal het niet heel veel schelen.
     
  3. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Alle spullen voor de motor zijn onderweg :) Het gaat allemaal uit HongKong en Oostenrijk komen.

    Ik heb eerst de dwarsverbindingen er tussen uit gesloopt.
    [​IMG]
    En vervolgens opgevuld met eerst een plaatje 5 mm en vervolgens driehoeklatjes van 15 mm.
    Nu eerst laten drogen en dan alles schuren. De latjes lopen ongeveer 5 cm de neus in. Ik denk dat dat wel voldoende is om de neus ovaal en misschien wel rond te kunnen maken.
    [​IMG]

    Het zal allemaal wel vrij spits toelopen denk ik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alleen nog een hoogstarthaakje erop en hij is klaar voor de maiden!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Motor zit erop.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Hij is klaar. En hij heeft ook al gevlogen. Wat ik dus niet wist was dat de motor iets omlaag en naar rechts moest. Maar met een beetje bijtrimmen tijden het klimmen gaat het prima. Vliegen met mijn Easyglider lukt nu redelijk, dus ik heb de maiden aan een ervaren clublid overgelaten.
    Later heb ik nog wel gevlogen en ook zelf aan de grond gezet (filmpje volgt nog), niet helemaal een modellanding, maar ik heb maar 1 keer hoeven bukken om hem op te rapen :p
    Vliegklaar zonder LiPo weegt hij 415 gr. Ik neem aan de het zwaartepunt onder de hoofdligger moet liggen en om hem dan goed uitgelijnd te krijgen leg ik een LiPo van 135 gr onder het luik. Op zich wel lekker want dan heb ik 2200mAh aan boord, maar hij wordt wel een beetje zwaar. Of valt dat wel mee?
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    Die van mij heeft gisteren z'n maiden gehad.

    Na een beetje bijtrimmen vloog hij vanuit de hand al een mooie lange glijvlucht, hij had wel een beetje de neiging om naar rechts te draaien dit komt waarschijnlijk door een gewichtsverschil tussen beide vleugelhelften dus hier moet ik nog iets op verzinnen.

    Daarna aan de elastiek, deze blijkt iets te zwaar voor deze kist, ik kan hem maar zo'n 15 meter rekken en daardoor kom ik niet hoger als 50 meter, als ik hem nog verder uitrek worden de krachten echt te groot en ben bang dat er dan iets gaat breken. Ik heb vanavond al een honderdtal postelastieken aan elkaar geknoopt, ik ga volgende keer kijken of dat beter gaat.

    Heb hem ondanks de geringe hoogte toch een keer of 20 de lucht in gehad, en kon de laatste keren toch nog vrij lang boven blijven. Hij vliegt in ieder geval een stuk rustiger dan m'n Robbe Woody. Het landen ging ook veel makkelijker hij komt precies waar je hem wil hebben, ook dat is met de Woody wel eens anders.

    Het zwaartepunt ligt bij mij nu net achter de hoofdligger en ik kom op een totaalgewicht van ca 550 gram, wel wat aan de zware kant maar er zitten dan ook vier 2200 mah NiMh penlites voorin.

    Helaas nog geen filmpje kunnen maken, ik hoop dat dat de volgende keer wel lukt.
     
  8. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Ik heb al heel veel plezier gehad met de Medicine Man aan deze hoogstart elastiek. Daarmee krijg je hem wel op een aardige hoogte.
     
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik heb dezelfde platte elastiek, maar van graupner....

    deze werkt perfect tot 800gram toestellen, en niet veel groter dan 1.80meter...

    de elastiek rekt 3x zijn lengte uit... gisteren de ELF en de robbe disco er nog aangehangen... ELF weegt 105gram, robbe disco 200gram
     
  10. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    Bedankt voor de tips.
    Ik ga het eerst eens met de postelastieken proberen, lukt dit niet dan zal ik er ook zo een aanschaffen.
     
  11. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    Vanavond nog even met de Medicine Man gevlogen.
    Dit keer aan de postelastieken hoogstart en een dunne nylon vliegerlijn, dit ging al stukken beter of eigenlijk ging het perfect, hoogte is nu rond de 70 a 80 meter schat ik. Ik denk dat de lijn nog wel wat langer kan want de elastiek stond telkens nog op spanning wanneer de lijn los kwam van de starthaak.

    In het begin stond er nog een kleine windkracht 3 later zwakte die af tot 2, wat mij opviel was dat ik, ondanks die lichte wind, vrij moeilijk tegen de wind in kon vliegen. Zou dit te maken kunnen hebben met het instelhoekverschil?
    Dit is namelijk, naar mijn idee, met 2.75 graden vrij groot.
    Als ik dit terug zou brengen naar bv 2.25 graden, dan zou hij wat sneller vliegen en dus beter tegen de wind in gaan. of zie ik dat verkeerd?
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je het instelhoekverschil kleiner maakt is dat exact hetzelfde als een aantal klikken down trimmen. Dan ga je harder vooruit maar ook harder naar beneden.

    Om dan weer langzaam te vliegen (wat je normaal gesproken moet doen met dit vliegtuigje) moet je weer een paar klikjes up trimmen.
    In plaats van het instelhoekverschil veranderen kun je bij wat meer wind dus net zo goed (of misschien zelfs beter) gewoon een paar klikjes down trimmen.

    Maar - het is een lichte zwever, ik zou hem vooral afstellen op langzaam vliegen, daar is hij voor bedoeld. Ik was zelf aangenaam verrast door de snelheid die je er mee kunt maken maar het is geen F3J natuurlijk :)
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    1. Duikproef doen
    2. zwaartepunt zovernaar achteren als je nog prettig vindt vliegen
    3. zw-punt naar achter betekent ook instelhoekverschil kleiner (in eerste instantie door trimmen, later door echt de instelhoek van het stabilo te wijzigen en de trim weer naar nul)
    4. zw-naar achter en instelhoekverschil kleiner betekent meestal ook kleinere uitslagen op hogte.
    5. eenmaal het zw-punt goed naar achteren, wordt steken ook een stuk efficienter ...

    Maar, zoals Arjan zegt: het blijft een lichte kist.

    Dirk.
     
  14. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Je kunt ook de instelhoek verkleinen door een stukje hout oid onder de achterlijst van de vleugel te plaatsen.

    Groet Arthur.
     
  15. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    Badankt voor de reacties,

    Ja mischien moet ik er ook gewoon aan wennen dat hij wat langzamer vliegt, m'n Robbe Woody van 2 meter vliegt stukken sneller maar die weegt ook 1900 gram!

    Ik ga de volgende keer (als het ooit nog een keer goed komt met het weer) eens expirimenteren en het zwaartepunt iets naar achteren plaatsen, kijken of hij dan beter wil "steken".
     
  16. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    Magnefiek!

    Vanavond werd het opeens nog mooi vliegweer, helaas was het al te laat om nog naar het veld te rijden en lijn uit te rollen e.d. maar ik wilde toch nog gaan vliegen dus toen maar naar de duinen gereden en de Medicine Man op goed geluk er vanaf gegooid (er staat immers "sailplane for thermal or slope flying" op de tekening).
    De eerste worp was niet zo'n succes, de kist vloog regelrecht naar het strand en dus nog geen 10 seconden in de lucht geweest.
    De tweede vlucht was ook gelijk de laatste van deze avond, de wind trok net weer een beetje aan en dit was precies genoeg om de Medicine Man lekker aan de helling te vliegen, ca 30 min. heerlijk heen en weer gevlogen, FANTASTISCH!!! Wel was de landing niet echt gepland, de wind was een beetje aan het draaien en kwam nu iets van opzij, ik vloog net een tikkie te ver boven het duin en een windvlaagje zorgde ervoor dat ik in de turbulente stroming terecht kwam, gelukkig had ik nog wel een beetje controlle, het was een harde landing maar gelukkig zonder schade.

    Dit was mijn eerste ervaring aan de helling en er zullen er zeker nog meer komen.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heel stoer! Gefeliciteerd hoor :proost:
     
  18. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    erg leuk kisje ,ook gezien de kosten erg goed te doen hhhmm ,meschien ook ns n keertje een gaan maken:grin: mooi voor t vgt:yes: wel n elektrotje met n lierhaakje natuurlijk! eerst nog n ander vgt projekt afmaken:yes::wink:

    hoe kom ik evt aan n tekening kan iemand mij bv n kopie versturen ?
     
  19. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik begreep dat er geen plan is dat je met A4's kan maken, enkel een groot plan (A1?) dat je mss in het copycenter moet laten afdrukken. de ribben stonden wel op een A4 blad.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jawel, zie de allereerste post in dit draadje. Ze staan HIER
    Neem de tweede optie, 15 pagina's A4
     

Deel Deze Pagina