Savage SS - Nitro to Electric

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door savage-man, 11 jul 2012.

  1. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Hoipiepeloi, :wave:

    Ik ben al lang in het bezit van een HPI Savage SS 4.6.
    [​IMG]

    Maar dit werd al snel saai en irritant. Vanwege de dure nitro benzine dat je er in moet gooien en het constante gekrijs van de auto. Dan kan je niet overal en waar je maar wil rijden.
    Dus ben ik gaan overwegen om hem om te vormen naar elektrisch. Na wat enig opzoek werk kwam ik er achter dat het alleen maar profijt met zich meegeeft.
    Geen dure benzine meer, niet meer constant afstellen van de lucht-benzine verhouding, veel minder onderhoud werk van de nitro motor, niet meer zoveel lawaai, etc.

    Dus ben ik het volgende weekend naar de rc-winkel geweest om een motor en regelaar te gaan kopen. Maar daar hadden ze een mooi tweedehands setje liggen. En dan nog exact het zelfde dat ik wou. :happy:
    Een Castle Creations 2200Kv motor en Monster Mamba regelaar.
    "Mamba Monster systems typically pull 4,000-5,000 watts (5 to 6 horsepower) under acceleration." Staat op hun website.
    [​IMG]

    Daarna was het tijd voor een conversie kitje te gaan kopen, HPI biedt een kit aan voor hem om te bouwen maar deze kost veel geld en de motor die ik nu heb past daar niet in. Dus ben ik wat gaan surfen en kwam ik een setje tegen van Kershaw Designs (America).
    Na wat enig heen en weer gemail tegen die kerel ben ik er van overtuigd dat het die zou worden. Dus die zelfde dag nog besteld en betaald.
    2 weekjes later was hij binnen gekomen en kon echt niet wachten op m'n Savage om te bouwen.

    Zo ziet moet het worden.
    [​IMG]

    Alles klaar gezet voor een avondje knutselen. :ugeek:
    [​IMG]

    Als eerste heb ik de motor en de benzine tank eruit gehaald. Nu zal ik ook geen last meer hebben van uitlaatgassen die heel je auto besmeuren.
    [​IMG]

    Daarna de versnellingsbak uit de auto gehaald. Deze moet om gevormd worden van 2 versnellingen naar 1 vaste. Elektrische motors hebben meteen hun koppel dus zijn versnellingen niet nodig. En met m'n 2 bak kon ik niet achteruit rijden.
    Dus ik moest van dit:
    [​IMG]

    Naar dit:
    [​IMG]

    Dus het word tijd dat ik de versnellingsbak opengooi.
    Toen dat ik de behuizing opende kwam ik tot de ontdekking dat er heel erg veel metaal deeltjes rond waren geslingerd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik dacht k*t, hier komen de kosten. Dan heb ik de tandwielen er allemaal uitgehaald en goed onderzocht van waar het ergens kwam. Na het uiteen halen van de 2de versnelling kwam ik tot de conclusie dat er een vijsje half was los gekomen en een aluminium plaatje schuurde. Gelukkig ben ik er op tijd bij anders kon het vijsje zijn losgeraakt er tussen de tandwielen zijn gekomen, dan waren er meer kosten geweest.
    [​IMG]

    Dan maar begonnen met de tandwielen te vervangen, Nu is het een full metal versnellingsbak. :box:
    Alles goed schoon gemaakt en vervolgens alles terug in elkaar gezet.
    Wel even de gaatjes met gaffer tape dicht gemaakt waar vroeger de remschijf zat.
    [​IMG]

    De versnellingsbak terug geplaatst in het frame.
    [​IMG]

    Daarna heb ik de motor mount gemonteerd waar de krachtpatser van een motor word op geplaatst.
    [​IMG]

    Dan werd het tijd dat de motor er op word geschroefd, ik sta nog altijd versteld hoeveel zo'n motor(tje) kan wegen. :eek:
    Bijna een halve kilo voor de motor alleen.
    [​IMG]

    [​IMG]
    17 juli 2012

    Eindelijk mijn batterijen binnen gekregen.
    2x 4000Mah 3s Lipo batterijen.
    En een Lipo-lader.
    [​IMG]

    [​IMG]
    20 juli 2012

    Ik heb de auto kunnen afwerken en rijdend gekregen na enige tegenslagen. :happy:
    Ik wou de battery-trays monteren totdat er bleek dat er 4 spacers niet bij in het pakketje zaten.
    Dus dan had ik naar Kershaw Designs een mailtje gestuurd dat die er niet bij zaten.
    Zonder moeilijkdoen zei hij dat hij ze zo snel mogelijk ging opsturen naar mij zonder extra kosten.
    (Top service daar bij Kershaw Designs :clap: )

    Maar ik kon niet echt lang wachten op een pakketje uit Amerika omdat ik zo graag de auto wou afwerken.
    Dus ben ik zelf aan de slag gegaan en wat geimproviseerd.
    Toen kwam er dit van:
    [​IMG]

    Ik heb de trays vast gezet met een klein hout vijsje zonder spacers er tussen, ze voelen echt heel erg stevig aan.
    Daarna moest ik mijn zender helemaal resetten omdat de regelaar niet wou opstarten en gekalibreerd moest worden.
    Uit eindelijk is het wel gelukt. Was echt gelukkig dat ik de 6 piepjes hoorde die uit de regelaar kwam om te verifiëren dat ik met 2x 3s lipo's rij. :wub:
    [​IMG]

    Dit is het totaal plaatje, mechanisch afgewerkt. Alleen nog een andere body zoeken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waarschijnlijk dat ik deze body ga nemen met spoiler.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2012
  2. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    leuk project en je zal er zeker geen spijt van krijgen (zegt een 100% electro-rijder ;-)
     
  3. marinj

    marinj

    Lid geworden:
    4 dec 2008
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Sneek
    Mooi project, en de boel trilt niet meer los haha, maar eigenlijk heb je geen versnellingsbak meer nodig trouwens....

    Je zal versteld staan van het koppel, en dat zal je een paar aandrijfassen gaan kosten, de wielmoeren zou ik ook goed borgen, en zo kan ik nog wel ffe doorgaan.....
    Maar je zal niet weer terug willen naar Nitro, veel succes ;)
     
  4. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Heb gisteren de batterijen en lader besteld.
    Ik heb gekozen voor 2x 3s 4000Mah Lipo.
     
  5. camping carl

    camping carl

    Lid geworden:
    15 nov 2008
    Berichten:
    28
    dan kan ik u al aanraden voor enkele dingen te bestellen. dit is wat ik stuk heb gereden op 4cell en moeten vervangen hebben naar:

    2x bulletproof diffs
    hd versnellings bak
    hd cups(ik weet niet of deze bij de ss standaard zijn)
    alle aandrijf assen naar de dikke flux versie.
    chassis platen (trokken krom in de eerste testrit)
    en de servo kon het niet meer trekken

    ik was begonnen met een savage .25 en omgebouwd met alza en gpm onderdelen naar een brushless.

    grtz wouter
     
  6. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Dit staat op de pagina van HPI over de SS 4.6.
    -Heavy-duty drivetrain and suspension optimized for big-block engines
    -Hardened metal differential gears
    -Heavy-duty chromed steel dogbones

    Maar ik ben er zelf ook van overtuigd dat er zeker onderdelen kapot zullen gaan.
    Dat moet ik er maar bijnemen als hem ombouw naar brushless.
     
  7. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Welke batterijen heb je besteld? 4000 is namelijk misschien wat laag? Moet de C waarde rond de 35 liggen, anders gaan je lipo's het moeilijk krijgen ;). In iedergeval mooi projectje!
     
  8. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Heb er besteld op pk racing.
    KPM 4000 MAH 3 CELL LIPO - 11.1V - 35C

    Hoop dat het goed genoeg is voor te beginnen. :p
     
  9. camping carl

    camping carl

    Lid geworden:
    15 nov 2008
    Berichten:
    28
    had ik ook allemaal op mijn savage, en toch was het het eerste dat stuk ging op 4 cell lipo's.
    en hardenened betekend niet bullet (of flux) proof.

    grtz wouter
     
  10. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Kleine update
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er goed uit.
    Alleen zijn de accu's 2x 3 S en dus niet 2x 6S.
    Je zult deze accu's in serie aan moeten sluiten om een 6S accu te krijgen.
    Op het forum staat wel hoe dat moet.


    Ruud
     
  12. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Owja, was al in het geheel aan het denken.
    Bedankt dat je het zegt.
     
  13. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
  14. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Probleem nummer 1 is voorgekomen.
    Ik was wat aan het rijden en een paar wheelies aan het trekken. Totdat 1 wheelie er teveel aan was.
    Ik had geen achter aandrijving meer, ik dacht dat er ergens een cardanas was afgebroken maar nu blijkt het dat het differentieel kapot is gegaan.
    Zal dan maar in één keer de voorste en achterste vervangen.
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien een tip,, in het savage flux topic hebben ze het een poosje terug ook over doffs gehad.
    Volgens mij ook over een HD diff.
    Misschien dat dit interessant is om even door te lezen?
     
  16. camping carl

    camping carl

    Lid geworden:
    15 nov 2008
    Berichten:
    28
    told ya,

    je zal de bulletproof diffs nodig hebben.

    linkje

    grtz wouter
     
  17. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Dankjé, ik sta nog altijd versteld van hoeveel kracht zo'n motortje kan leveren.
    Spijtig nog geen tijd gehad om hem te filmen.
     
  18. rcbigpower99

    rcbigpower99

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    26
    ik denk dat je spur gear het niet gaat houden als die nog plastic is
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2012
  19. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
    Hij houdt het aardig goed vol hoor :)
    Alleen goed kijken hoe mijn gear mesh is.
     

Deel Deze Pagina