Hoipiepeloi, : Ik ben al lang in het bezit van een HPI Savage SS 4.6. Maar dit werd al snel saai en irritant. Vanwege de dure nitro benzine dat je er in moet gooien en het constante gekrijs van de auto. Dan kan je niet overal en waar je maar wil rijden. Dus ben ik gaan overwegen om hem om te vormen naar elektrisch. Na wat enig opzoek werk kwam ik er achter dat het alleen maar profijt met zich meegeeft. Geen dure benzine meer, niet meer constant afstellen van de lucht-benzine verhouding, veel minder onderhoud werk van de nitro motor, niet meer zoveel lawaai, etc. Dus ben ik het volgende weekend naar de rc-winkel geweest om een motor en regelaar te gaan kopen. Maar daar hadden ze een mooi tweedehands setje liggen. En dan nog exact het zelfde dat ik wou. :happy: Een Castle Creations 2200Kv motor en Monster Mamba regelaar. "Mamba Monster systems typically pull 4,000-5,000 watts (5 to 6 horsepower) under acceleration." Staat op hun website. Daarna was het tijd voor een conversie kitje te gaan kopen, HPI biedt een kit aan voor hem om te bouwen maar deze kost veel geld en de motor die ik nu heb past daar niet in. Dus ben ik wat gaan surfen en kwam ik een setje tegen van Kershaw Designs (America). Na wat enig heen en weer gemail tegen die kerel ben ik er van overtuigd dat het die zou worden. Dus die zelfde dag nog besteld en betaald. 2 weekjes later was hij binnen gekomen en kon echt niet wachten op m'n Savage om te bouwen. Zo ziet moet het worden. Alles klaar gezet voor een avondje knutselen. :ugeek: Als eerste heb ik de motor en de benzine tank eruit gehaald. Nu zal ik ook geen last meer hebben van uitlaatgassen die heel je auto besmeuren. Daarna de versnellingsbak uit de auto gehaald. Deze moet om gevormd worden van 2 versnellingen naar 1 vaste. Elektrische motors hebben meteen hun koppel dus zijn versnellingen niet nodig. En met m'n 2 bak kon ik niet achteruit rijden. Dus ik moest van dit: Naar dit: Dus het word tijd dat ik de versnellingsbak opengooi. Toen dat ik de behuizing opende kwam ik tot de ontdekking dat er heel erg veel metaal deeltjes rond waren geslingerd. Ik dacht k*t, hier komen de kosten. Dan heb ik de tandwielen er allemaal uitgehaald en goed onderzocht van waar het ergens kwam. Na het uiteen halen van de 2de versnelling kwam ik tot de conclusie dat er een vijsje half was los gekomen en een aluminium plaatje schuurde. Gelukkig ben ik er op tijd bij anders kon het vijsje zijn losgeraakt er tussen de tandwielen zijn gekomen, dan waren er meer kosten geweest. Dan maar begonnen met de tandwielen te vervangen, Nu is het een full metal versnellingsbak. :box: Alles goed schoon gemaakt en vervolgens alles terug in elkaar gezet. Wel even de gaatjes met gaffer tape dicht gemaakt waar vroeger de remschijf zat. De versnellingsbak terug geplaatst in het frame. Daarna heb ik de motor mount gemonteerd waar de krachtpatser van een motor word op geplaatst. Dan werd het tijd dat de motor er op word geschroefd, ik sta nog altijd versteld hoeveel zo'n motor(tje) kan wegen. Bijna een halve kilo voor de motor alleen. 17 juli 2012 Eindelijk mijn batterijen binnen gekregen. 2x 4000Mah 3s Lipo batterijen. En een Lipo-lader. 20 juli 2012 Ik heb de auto kunnen afwerken en rijdend gekregen na enige tegenslagen. :happy: Ik wou de battery-trays monteren totdat er bleek dat er 4 spacers niet bij in het pakketje zaten. Dus dan had ik naar Kershaw Designs een mailtje gestuurd dat die er niet bij zaten. Zonder moeilijkdoen zei hij dat hij ze zo snel mogelijk ging opsturen naar mij zonder extra kosten. (Top service daar bij Kershaw Designs :clap: ) Maar ik kon niet echt lang wachten op een pakketje uit Amerika omdat ik zo graag de auto wou afwerken. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan en wat geimproviseerd. Toen kwam er dit van: Ik heb de trays vast gezet met een klein hout vijsje zonder spacers er tussen, ze voelen echt heel erg stevig aan. Daarna moest ik mijn zender helemaal resetten omdat de regelaar niet wou opstarten en gekalibreerd moest worden. Uit eindelijk is het wel gelukt. Was echt gelukkig dat ik de 6 piepjes hoorde die uit de regelaar kwam om te verifiëren dat ik met 2x 3s lipo's rij. :wub: Dit is het totaal plaatje, mechanisch afgewerkt. Alleen nog een andere body zoeken. Waarschijnlijk dat ik deze body ga nemen met spoiler.
Mooi project, en de boel trilt niet meer los haha, maar eigenlijk heb je geen versnellingsbak meer nodig trouwens.... Je zal versteld staan van het koppel, en dat zal je een paar aandrijfassen gaan kosten, de wielmoeren zou ik ook goed borgen, en zo kan ik nog wel ffe doorgaan..... Maar je zal niet weer terug willen naar Nitro, veel succes
dan kan ik u al aanraden voor enkele dingen te bestellen. dit is wat ik stuk heb gereden op 4cell en moeten vervangen hebben naar: 2x bulletproof diffs hd versnellings bak hd cups(ik weet niet of deze bij de ss standaard zijn) alle aandrijf assen naar de dikke flux versie. chassis platen (trokken krom in de eerste testrit) en de servo kon het niet meer trekken ik was begonnen met een savage .25 en omgebouwd met alza en gpm onderdelen naar een brushless. grtz wouter
Dit staat op de pagina van HPI over de SS 4.6. -Heavy-duty drivetrain and suspension optimized for big-block engines -Hardened metal differential gears -Heavy-duty chromed steel dogbones Maar ik ben er zelf ook van overtuigd dat er zeker onderdelen kapot zullen gaan. Dat moet ik er maar bijnemen als hem ombouw naar brushless.
Welke batterijen heb je besteld? 4000 is namelijk misschien wat laag? Moet de C waarde rond de 35 liggen, anders gaan je lipo's het moeilijk krijgen . In iedergeval mooi projectje!
Heb er besteld op pk racing. KPM 4000 MAH 3 CELL LIPO - 11.1V - 35C Hoop dat het goed genoeg is voor te beginnen.
had ik ook allemaal op mijn savage, en toch was het het eerste dat stuk ging op 4 cell lipo's. en hardenened betekend niet bullet (of flux) proof. grtz wouter
Ziet er goed uit. Alleen zijn de accu's 2x 3 S en dus niet 2x 6S. Je zult deze accu's in serie aan moeten sluiten om een 6S accu te krijgen. Op het forum staat wel hoe dat moet. Ruud
Probleem nummer 1 is voorgekomen. Ik was wat aan het rijden en een paar wheelies aan het trekken. Totdat 1 wheelie er teveel aan was. Ik had geen achter aandrijving meer, ik dacht dat er ergens een cardanas was afgebroken maar nu blijkt het dat het differentieel kapot is gegaan. Zal dan maar in één keer de voorste en achterste vervangen.
Misschien een tip,, in het savage flux topic hebben ze het een poosje terug ook over doffs gehad. Volgens mij ook over een HD diff. Misschien dat dit interessant is om even door te lezen?
Dankjé, ik sta nog altijd versteld van hoeveel kracht zo'n motortje kan leveren. Spijtig nog geen tijd gehad om hem te filmen.