Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

  1. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    daarom dat ik mn pinion best zo klein mogelijk kies, dan gaat de headspeed toch al iets omlaag.. :)
     
  2. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Ja, maar de torque neemt wel toe... En nu weet ik eerlijk gezegd niet of dat veel effect zal hebben. Je houdt me op de hoogte? :D
     
  3. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    yep, net besteld ;)
    met 8 en 9T pinion, maar het zal iets voor september worden vrees ik ;)
     
  4. TLS

    TLS

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Gent
    Hi, ik heb net de AEO C05 motor geplaatst met een oversky 10A converter. Tandwiel is 8T welke me een gemeten headspeed van 4620RPM (onbelast) oplevert. Ik ben een gematigd 3D-vlieger en ben super-tevreden over deze setup. Ik vlieg met de onverlengde stock tail en die houdt het prima. Ook verbruik valt reuze mee, als ik stevig 3D vlieg haal ik zo'n 4-5 min met 230mAh uit de 300mAh Nano's.
    Heli is een stuk vinniger, en vooral de headspeed daalt zeer weinig bij opeenvolgende 3D maneuvers, terwijl met de stock motor de pret al na 2 stevige maneuvers voorbij was. Pitch limiet staat op 80%, en ik vlieg steeds met 100% throttle... dus in principe kan het met een DX4

    Bij die dubbele tail zou ik misschien opteren voor de HP05 motor, en een DX6 om de pitch-limiet te kunnen bijstellen ifv motorvermogen/tailholding.

    Succes!
     
  5. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ik ben dan weer meer te vinden om de tail van de blade 120 te steken, zoals vele mensen doen
    maar ik ga het ook eerst afwachten, ik wil hem weer in orde hebben tegen het indoor seizoen, maar dit keer dan brushless.
    Bij mij was er zo weinig kracht dat, als ik hem uit inverted wou halen ik eerst 3-4 meter moest stijgen of ik anders de grond zou raken na de flip.. echt irritant :)
     
  6. TLS

    TLS

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Gent
    Denk dat je motor of je batterijen dan toch aan 't sterven zijn... flips of rolls kon ik met de stock motor zonder echt hoogte te verliezen, wel eerst een dot gas geven...
     
  7. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ja, de motor was er wel ver aan volgens mij..
     
  8. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Sinds een kleine week ben ik ook de trotse eigenaar van een MCPx. Mijn eerste model was een Trex 100x waarmee ik 2 maand in huis gevlogen heb.

    Dag 1 met de mcpx was een wereld van verschil. Ik overcorrigeerde veel te veel, want dat moet wel met de Trex indien je daar iets van gedaan wou krijgen :p Het gevolg was dat ik m'n swashplate bij de derde vlucht al kapot had. Dan maar een Xtreme swash gehaald en verder gedaan. Met lagere rates (50% ipv 70%) verder leren hoveren in huis. Daarna buiten gevlogen, eigenlijk gehoverd, met redelijk wat wind. Maar dat ging erg goed.

    Daarnet heb ik mooi 0'en en 8'en buiten kunnen vliegen. En het is ook gelukt om flip te doen. Ik verlies ook wel wat hoogte wanneer ik ze uitvoer. De eerste keer valt het mee, maar de 2e keer valt ie wel een meter of 4 naar beneden. Waarschijnlijk is het wel beter als je hem eventjes inverted hovert, maar das mij nog net ietsje te moeilijk. Eerst nog wat oefenen op de sim ^^

    Tot nu toe vind ik het echt een super toestel. Een stuk vinniger dan een andere micro heli, buiten valt er goed mee te vliegen en bij een crash gaat er bijna niks kapot ^^ (buiten althans :p)
     
  9. GravityResearch

    GravityResearch

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    76
    Toch ook maar eens een papieren canopy geprobeerd:
    [​IMG]
     
  10. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Mijn mCPx is voorlopig dood. De staartmotor was bloedheet toen na 2 min te vliegen toen opeens traag piro's begon te doen.
    En mijn mainshaft heeft ook zo'n beste tijd gehad. Mijn kop heeft wat speling, dus ik vermoed dat het carbon gebarsten is.

    Deze week maar eens een nieuwe staart motor bestellen en een mainshaft.
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Nieuw frame landingsgestel bladen en laderkabel voor dit mooie modelletje. Frame is prettig in elkaar te zetten en ziet er mooi uit!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Krommenie
    Ziet er keurig uit Stef :cool:

    Groet, Ray.....
     
  13. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Dan heb je al stevig geknald. De mijne is ook vaak op zen bek gegaan in de zaal bij het leren inverted hoveren maar dat heb ik nog nooit kapot gehad. Enkel swashlinkjes losspringen of kwijt, maingear is vervangen en een nieuwe tailboom.

    Ben wat aant twijfelen. Wou hem brushless maken maar heb dit nooit gedaan. Heb hem dan maar te koop gezet. Als ik hem niet kwijtgeraak voor men prijs dan zie ik wel. Niet veel zin om nog veel geld aan de mCPX te geven en een brushless conversie ben je toch snel weer een 100tje kwijt.
    Indien iemand een koper weet, heb een heel mooi compleet pakketje met koffer en hyperion lipo's aan een prijsje.
     
  14. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Mijn schroefje zat een keer niet 100%, maar wel ongeveer in het gaatje bij het vast zetten van de kop. Kdacht dat ie zichzelf wel ging rechttrekken, maar kdenk dat de shaft toen begonnen is met splijten, want 20 vluchten later kon je de kop heen en weer wrikkelen.

    Staartmotor weet ik ook niet goed hoe die stuk is gegaan. Waarschijnlijk door vuil ofwel het asje geplooid want de motor draaide vrij stroef met de hand. Maar hij heeft het ook nog wel een vlucht of 40 uitgehouden sindsdien.

    Anyway, ik moest toch een nieuwe hebben voor m'n nieuwe staart assembly.
     
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Een fototje van het frame los:

    [​IMG]
     
  16. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Is dit niet zwaarder dan het originele?
     
  17. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    2 gram ja, dus niet noemenswaardig
     
  18. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Hebben jullie tips voor de lengte van de extended tailboom? Wat is de ideale lengte?

    Heb ook wel wat vibraties met men eigen tailboom. Wss zal deze niet vast genoeg zitten?
     
  19. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    De mijne was 6inch (moet je even omrekenen naar cm :p) en die was beter dan stock. Vraag maar aan Wouter.
    Onderaan de tailboom moet je een plat kantje maken voor in het frame. Heb je dat gedaan? Als je dat niet doet, zit ie inderdaad wel los.

    Ohja, het materiaal dat ik gebruik is gewoon een 2.0mm carbon staafje. Kost 1.5-2euro ofzo voor een meter.
     
  20. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    tailboom van een 120sr nemen:D
     

Deel Deze Pagina