Flybarless Trex 700G 23cc

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Lars, 25 apr 2012.

  1. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik post normaal gezien niet veel, maar wilde deze keer toch graag met jullie mijn trex 700 benzine project delen. Op de andere fora zitten niet veel benzine vliegers, dus wellicht dat ik hier de nodige tips kan opdoen.

    Zoals 'ekoning' al heeft vermeld in zijn topic, heb ik dus 1 van zijn brandstof trex 700's overgenomen. Ik heb bewust gekozen voor de 23cc, omdat hiervan bekend is dat deze motor minder vibraties heeft als de zenoah 26cc.

    De reden dat ik voor een gasser helikopter naast mijn trex 550e heb gekozen, is omdat ik langere vliegtijden wil, om over het algemeen gewoon meer te gaan vliegen. Ik heb ooit een nitro 700 gehad, maar een zenoah motor trekt mij gewoon heel erg aan, vandaar dat ik dit heel graag wilde.
    Tevens vind ik ook de aluminium DDM luchtfilter erg mooi, dus deze heb ik direct geplaatst.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De conversie die op mijn 700 zit, is de Gasserman conversie. Bij deze conversie worden bijna alle originele align onderdelen hergebruikt, wat in mijn ogen voor de goede verkrijgbaarheid van spares zeker positief is. De gasservo word bij deze conversie op de plek van de tail servo geplaatst. De tail servo is middels een g-force conversie achter in het frame geplaatst.
    [​IMG]

    Ik heb de heli gestript, daar er toch bepaalde punten niet naar mijn zin waren. Ik neem liever het zekere voor het onzekere, dus daarom de heli volledig nagekeken. Tevens de elektronica volledig nagekeken en alle bekabeling volledig aangepast, door deze zoveel als mogelijk te sleeven en vervolgens in het frame te verwerken om een opgeruimd uiterlijk te creƫren.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vervolgens de Align flybarless kop en de servo hevels geplaatst.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu zijn er een paar belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden, wat ik hier ook wilde delen, o.a.:
    Een benzine motor gebruikt een "butterfly" in de carburateur, wat er voor zorgt dat de motor niet in een lineaire lijn reageert zoals als een nitro of electro motor grotendeels wel doet. Met andere woorden, half stick (0 pitch) is eigenlijk maar 1/4 in je motor.
    Als de motor niet lineair loopt, wil je eigenlijk de servo setup ook niet lineair hebben. Met andere woorden, eigenlijk moet de servoarm een minder grote weg (1/4) afleggen op de eerste 50%, en na half gas moet hij de andere 3/4 afleggen. Hier is een truc voor die beschreven staat in "Malories setup", in onderstaande link:
    Gasser Throttle Linkage Setup - Page 1 - RunRyder RC Helicopter
    Schijnbaar zorgt deze setup ervoor, dat de gasser vliegt en reageert als een nitro machine.
    Bij mijn 700 gasser heb ik dit nu alsvolgt.

    Throttle closed
    [​IMG]

    Half throttle
    [​IMG]

    Full throttle
    [​IMG]

    Vervolgens kwam ik er achter dat een zenoah motor toch e.e.a. aan vibraties kan veroorzaken, zeker bij een dermate gevoelig systeem als een flybarless controller. Sommmige controllers reageren zodanig dat deze worden afgeraden. Nu vind ik het niet nodig om hier systemen af te raden, daar ieder zijn mening heeft, maar toch wilde ik delen wat ik aan advies heb gevonden. Een Align 3g systeem heeft blijkbaar een slechte werking op een gasser, aangezien je daar altijd vibraties mee blijft houden, deze word dus afgeraden op een benzine. De beastX en Vbar werken perfect, mits de beastX pad niet gebruikt word. Deze 'dikke' pads zijn niet stug genoeg, en geven dus de trillingen nog door naar de fbl controller. Simpele dunne stugge 1mm TESA tape als pad gebruiken is hiervoor DE oplossing adviseert men op helifreak.

    Vervolgens is ook de beastX binnengekomen, dus deze heb ik vervolgens ook geplaatst op de 3M tape. Ik had al helemaal uitgezocht hoe de kabels gestoken moesten worden, dus deze zaten lekker al op juiste volgorde, was nog een koud kunstje gelukkig.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier nog wat foto's van hoe de Trex 700G beastX er nu bij staat.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vandaag nog verder met de afstelwerkzaamheden en dan hopelijk snel maidenen!
    Ik hou jullie op de hoogte en sta enorm open voor alle tips, tops en/of kritische punten die jullie hebben. Voor mij is dit ook pas mijn eerste brandstof heli, dus alle hulp is welkom!
     
  2. jos mentzij

    jos mentzij

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    0
    Locatie:
    roosendaal
    hoi lars
    ziet er top uit.
    je werkt wel netjes vind ik.
    ik wil ook aan de gasserman kit beginnen,maar de tijd heb ik er nu niet voor.
    ik ben nog bezig met mijn hobby kamer te maken en daar lijkt geen eind aan te komen.
    ik wil ook de versie die jij nu hebt van ekoning met de align spullen.
    ik had graag de tijd gehad om hem te gaan bouwen maar er komt voorlopig niets van.
    ik ga wel de spullen volgende week bestellen.
    ik heb nog steeds jouw 700 nitro en dat wordt de gasserman.
    ik zoek nog iemand die hem wil bouwen mischien wat voor jou?hahahahaha
    grt jos
     
  3. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Niet echt een brandstof specifieke tip, maar je dient waarschijnlijk de ball links op de servo horn meer naar binnen plaatsen voor een betere resolutie.
    Eventueel kun je nog korte balls op de inner swash gebruiken en/of de 700E bell cranks zodat je de 'inner holes' kunt gebruiken.

    Tim
     
  4. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Hey Jos, alles goed daar in het mooie Roosendaal?
    Thnx voor je compliment, ik streef er naar om het ook allemaal zo netjes mogelijk weg te werken. Overigens moet ik er nog wel gemakkelijk bij kunnen na een crash.

    Tijd is volgens mij voor iedereen een euvel, ook voor mij namelijk. Ik heb inmiddels meer dan een half jaar verbouwen in ons huis achter de rug, waar we nogsteeds dagelijks erg druk mee zijn. Hobby gebeurt dus in de kleine momenten die ik over heb.
    Normaal gezien had de 700g al lang gemaidend geweest denk ik, maar inmiddels bijna 2 maanden verder is hij nog niet klaar. Dat heeft dus ook allemaal met tijd te maken haha.

    Ik wil je best helpen met bouwen overigens, maar ik ga hem niet volledig voor je bouwen. Dat kunnen we eventueel wel samen doen. Maar zoals gezegd, ik heb het momenteel ergens anders druk mee, dus moet het nog wel even wachten tot eind mei dan... Ik hoor het wel joh!

    Van de andere servo hevels had ik eerder al gehoord inderdaad. Ik heb nu een paars ledje op de beastX met 6 graden, dus is niet helemaal optimaal. Ik denk inderdaad dat ik voor de orginele Align servo hevels ga, overigens zelfs wel de plastic versie, voor het juiste breekpunt. Thnx voor de tip!
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Tip: ga voor die gewone sterren die bij de servos zitten, dan kan je nog een stukje verder naar binnen, wat wel zo wenselijk is aangezien je de normale bellcranks gebruikt.;)
     
  6. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Anko, wat bedoel je? Gewone sterren?? Normale bellcranks?
    Edit: ik heb hem al begrepen, de servo hevels die in ster vorm zijn uiteraard.... Stom van me!
    Thnx!
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Normale bellcranks, de NON FBL/E versie.. de huidige aangepaste bellcranks komen met meerdere gaten om de FBL resolutie iets beter te krijgen(nog steeds butt, maar beter)
     
  8. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Yup, en met deze icm deze krijg je hem bij krap aan 6 graden...
     
  10. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Inmiddels is de heli klaar voor de maiden. De aluminium servowielen zijn vervangen voor de orginele Align servo wielen, om een blauw ledje te verkrijgen bij 6 graden op de beastX.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De oude ball linkjes zijn vervangen voor nieuwe, aangezien deze allemaal te los waren.
    Vastzittende schroeven zijn vervangen, er zaten namelijk bergen met locktite op de schroeven, waardoor veel schroeven niet meer los gingen. Al het slechte werk is hersteld.

    De bekabeling is volledig netjes gesleeved en geplaatst. Tevens zijn de stekkers met hot glue aan de beastX, Gryphon en de ontvanger vastgezet om loskomen door trillingen te voorkomen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Motorisch is de zenoah voorzien van een DDM luchtfilter en zijn de benzineslangen met een ty wrap aan de nippels vastgezet. Deze gingen nogal gemakkelijk los namelijk.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nieuwe stevige tail fin.
    http://i281.photobucket.com/albums/kk221/team_corsa-a/26cec0d7.jpg[/iimg]

    [img]http://i281.photobucket.com/albums/kk221/team_corsa-a/a91c8e9d.jpg
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op naar de maiden.
     
  11. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo Lars,
    Wat een leuk verslag.
    Ik wil graag 1 ervaring met je delen, dat is mn advies om de T aansluiting in je brandstoftoevoer te laten vervallen, die leiding moet je uit 1 stuk maken zonder de T hiertussen.
    Je loopt het risico na het tanken dat bij de eerste vlucht een luchtbel vrijkomt uit die T.
    Ik heb de ervaring gehad bij de eerste de beste flip of roll na het tanken dat de zenoah afsloeg vanwege die luchtbel. En na de leiding aan te passen verdween dit effect.
    Bij een flip sloeg de moter af, heli ondersteboven... net door kunnen draaien en iets wat op een autorotatie leek, het gebeurde bij 5 meter hoogte, de heli op zn pootjes kunnen zetten..
    Onderbroek wel moeten verschonen..
    Advies krijg je gratis :0) zelfde als het advies een filtclunk in de tank te gebruiken (Het lijkt dat je deze al gebruikt).
    Succes met vliegen!

    Groet Eric.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :thumbsup:

    Heel mooi LARS !!
     
  13. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik ben vandaag wederom bezig geweest aan deze heli, en hij word werkelijk schitterend. Ik hoop dat hij ook zo gaat vliegen haha. Jammer genoeg nogsteeds geen maiden gedaan ivm het volgende.

    Vandaag throttle cut ingesteld. Ik heb even jullie hulp nodig om te kijken of ik alles goed heb gedaan. Volgens mij is het bij nitro hetzelfde als bij benzine wat dit onderwerp betreft dus ik denk dat veel van jullie mij wel kunnen helpen. Throttle cut (motor uit) is bij mij nu carburateur volledig gesloten en gas servo perfect op nul. De motor krijgt nu geen benzine, dus gaat uit lijkt me..??

    Bij het volgende heb ik ook even advies van jullie nodig.
    Nu is het zo dat ik ook een stationair instelling moet doen op de zender, wat in mijn inziens pitch volledig negatief moet zijn toch? Met andere woorden, stick volledig omlaag is motor stationair toch?
    Bovenstaande stationair instelling op de zender is dan toch ook gelijk aan throttle hold, of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
    Op dit moment is alles namelijk op gas volledig dicht ingesteld, wat mij dus niet goed lijkt. Met andere woorden, stick down, throttle hold EN throttle cut zijn gelijk aan elkaar, waardoor de motor bij allen volgens mij niet zal starten toch??

    Wat geven jullie voor advies om dit probleem op te lossen? Hoe doen jullie dit met de nitro's?
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Throttle hold: motor stationair. Hoogte van dat stationair toerental kan je in de zender onafhankelijk van je normale throttle curve instellen.

    Throttle cut: Feitelijk een bewegings slag van je gas servo "onder" het stationair gebied waardoor je carb volledig word afgesloten. Wederom in je zender in te stellen hoe groot de beweging van de servo moet zijn om de carb volledig af te sluiten. Deze functie zit over het algemeen achter een veerbelaste schakelaar.

    Throttle hold en normaal stationair met stick naar beneden kunnen in principe gelijk aan elkaar zijn.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2012
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mijn throttle kurve beginnt met

    15 - 40 - 50 ...

    throttle hold staat op 25 dat de motor goed doordraait

    en throttle cut gaat op 0 dat gasklep dicht staat, simpel

    (heel leuk project!)
     
  16. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Gisteren wilde ik maidenen, maar in eerste instantie uiteraard begonnen met het testen van de motor en de trillingen op de beast.
    Motor startte perfect op de Stihl brandstof, na drie keer trekstart liep hij als een zonnetje.
    Tijdens het optoeren op ongeveer 65% gebeurde het volgende, ofwel de beastX had teveel last van de trillingen die veroorzaakt werden door de 23cc motor..



    Vandaag heb ik een andere nog stijvere dubbelkleef tape gebruikt. Deze Tesa tape heeft werkelijk totaal geen demping en is eigenlijk gewoon keihard. Het is een soort doorzichtige silicone van ongeveer 1mm dik. Echt waar totaal niet flexible dus!
    Het resultaat lijkt echt bijzonder positief, want alle trillingen zijn compleet weg en de swash plate reageert precies zoals hij hoor te reageren!

    Nu nog de juiste throttle curve vinden!

    Het duurt even voordat ik de juiste instelling heb en hem eindelijk kan maidenen, maar doordat ik veel dingen zelf heb uitgezocht, gebouwd en heb ingesteld, merk ik dat ik er heel veel van leer en daardoor veel vertrouwen in de heli krijg!

    Het belangrijkste is er, want mijn grootste schrik: de trilling, die lijken gelukkig verholpen te zijn!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    hoi Lars,
    ik heb 2 van die motoren, een in een Trainer met 180 cm rotordia
    en een in een Bell met 250 cm rotordia,
    volgens mij draait je de motor veel te hoog,
    kijk ma eens dat je rpm kan meten,
    met te hooge touren krijg je dan toch andere trillingen, en dan ook nog zonder bladen.
    mijn motoren lopen trouwens rond naar 5 - 10 uren looptijd.

    Succes met dit heel mooie project en wees vorzichtig (ben je, test zonder bladen en en en, maar toch)

    Uwe
     
  18. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo Lars,

    Uwe zegt het al, je hebt je heli behoorlijk hoog opgetoert.
    Beter is dit niet meer te doen zonder de rotorbladen.
    Heb je je rotorbladen al uitgewogen?
    Ik ben benieuwd naar je volgende fase met rotorbladen.


    Grt,
    Eric.
     
  19. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik heb totaal nog nooit toeren kunnen meten eigenlijk, dus het toerental weet ik echt niet.
    Op helifreak lees ik dat een 23cc in een 700 size tussen de 12.000 en de 13.000 toeren moet lopen om lichte 3d mee te kunnen vliegen in idle mode.
    Totaal zouden de bladen dan ongeveer 1800-1900 toeren moeten draaien. Dit is ook mijn streefgetal in idle 2. Idle 1 mag iets lager liggen uiteraard.
    Wat voor advies geven jullie, om mijn toeren te meten?

    Overigens erichevy, waarom moeten rotorbladen uitgewogen worden? Ik heb hier nooit van gehoord...
    En thnx voor je tip om hem niet meer zonder rotorbladen te laten optoeren, maar ik voel me hier toch prettiger bij als ik de heli nog niet goed ken. Ik zeg altijd "better safe than sorry". Ik haal ze er toch liever even af zeg maar (terwijl ik weet dat de weerstand dan minder word uiteraard)
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij zo`n hoog toerental kan je staartrotor zomaar uit elkaar knallen, en geloof mij, daar wil je niet bij staan. Je motor draait onbelast en kan daardoor veel hogere toerentallen bereiken dan voorgeschreven.
    Als je nog nooit van bladen balanceren hebt gehoord, adviseer ik je om de heli niet meer te starten en hulp te zoeken.
     

Deel Deze Pagina