Flybarless Trex 700G 23cc

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Lars, 25 apr 2012.

  1. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik zeg niet dat ik nooit heb gehoord van bladen balanceren. Maar wegen is in mijn ogen iets anders.
    Ik heb gewoon standaard Align bladen, waar niets mis mee is.

    Ik hoor liever waarom ze uitgewogen ofwel gebalanceerd dienen te worden ipv gelijk te zeggen dat ik de heli moet laten staan. Probeer aub opbouwend te zijn en hulp te geven, anders geen reactie aub.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik geloof direkt dat je bladen in orde zijn, ik heb ook nog nooit een set moeten corrigeren, maar je weet nooit ;) Zet een stanleymesje in de bankschroef en leg het blad er over 45 graden op tot hij in evenwicht is, druk er een beetje op, doe hetzelfde naar de andere kant en er staat een kruisje op het blad. Die kruisjes moeten op gelijke afstanden staan. En natuurlijk moeten de bladen even zwaar zijn. Sorry dat ik wellicht wat bot overkwam, maar zo`n helikopter laten gillen zoals jij deed is gevaarlijk. Bovendien sloop je de boel, en dat wil je niet neem ik an.

    Nog iets, het wegkruipen van de swash is normaal in deze situatie.
    De gyro wil corrigeren, maar er gebeurt niets. Dus wordt er meer en meer gecorrigeert.

    Hopelijk is het zo een beetje duidelijk
     
  3. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Dit is dus eigenlijk voor de zekerheid begrijp ik?

    Wel een goede uitleg en tip! Thnx, ik ga dit morgen gelijk proberen.

    Iemand nog zulke handig uit te voeren tips betreffend het meten van de toeren van een motor?
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ja, .. wat @Rhelie ook verder boven zegt,
    zoek iemand in de buurt, die even mee kijkt,

    3 mensen van dit forum hebben meteen gezien en gehoort, dat de motor te hoog draait, dat betekend, dat iemand met ervaring veel beter inschatten kan wat goed is en wat niet,
    onder belasting gedraagt zich de heli dan ook anders, en tourt anders, en ineens vliegt die, en da zal hij toch de goede kant op vliegen,

    niks tegen jou weten , kennis en vliegervaring,
    maar je zal het tenminste weten hoe het uit moet zien.

    Succes met jou mooie heli, en lat iemand (mee) kijken.
     
  5. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik weeg altijd alle rotorbladen uit.
    Ik heb nog altijd bij alle bladen een correctie uit kunnen voeren.
    (vond ik :0) Ik sluit het lieftst dit soort variabelen bij voorbaat uit.
    Dit werkt makkelijker, heb je onbalans, dan kun je verder gaan met zoeken of elimineren.

    ps, Rene,
    Kwam je morgen nog bij me langs?

    Grt,
    Eric.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Als ik me niet vergis heb je met de bladen toch een statisch en dynamisch zwaartepunt?

    Dynamisch: de positie van het zwaartepunt zelf in het blad.

    Statisch: het individuele gewicht van het blad zelf.


    +1: je mag een heli zonder main blades zeker niet zo hoog onbelast optoeren. Loop je inderdaad het riscio dat je in rpm gebieden komt waar de heli niet op ontworpen is.

    Je hebt er zelf een tooltje voor: 2 asjes met aan elk uiteinde een plastic bal vol gaten die voor de nodige weerstand zorgt.. Die monteer je gewoon ipv de bladen.
     
  7. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik ga zeker wat met jullie adviezen doen! Thnx voor de tips.

    Weet iemand van jullie bij welk toerental een Align 700n koppeling aangrijpt?
    Ik heb namelijk het gevoel dat alles vrij laat op gang komt, zeg maar vrij hoog in toeren gaat draaien.

    Kunnen jullie mij wat vertellen over toerentallen van een gasser zoals deze?
    O.a. heb ik vragen over stationair toerental, mid stick, maar vooral toerental bij hoveren ofwel loskomen vd grond.. Waar horen deze toerentallen ongeveer op te liggen bij mijn heli?

    Klopt mijn redenering van ongeveer 12.000 à 13.000 toeren in idle mode? Normaal kan een 23cc toch max 19.000 toeren draaien? Dan is 12a13.000 toch een mooi vast toerental, of sla ik de plank mis?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Rij ff bij iemand langs, daar leer je in een half uurtje meer dan een week hier op een forum..
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    @Student: heeft gelijk, je hebt zo veel vragen tegelijk, die niet met een zin op dit forum kunnen beantwoord worden,
    P.S. tourental meet je aan de hoofdrotor, bv. hover ik met een 600n met 1900 RPM in N-mode, voordat ik overschakel naar idle 1 .. 2.
     
  10. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik snap hoe je een toerental meet, maar ik vroeg me gewoon af of jullie daar ook lekkere simpele trucs voor hebben ipv met een tachometer. Ik heb er overigens een app 'helitach' voor op mijn iphone, maar ik weet niet of deze goed werkt op benzine heli's.

    Overigens ik vlieg al meer dan 2,5 jaar, dus ik ben niet echt meer een beginner. Enkel wat betreft benzine heli's heb ik niet zoveel ervaring.
    Jammer genoeg heb ik het laatste jaar niet meer zoveel kunnen vliegen ivm een flink verbouwing aan ons huis.

    Ik zal deze week eens langs Albertino rijden in Boschenhoofd, die kan me vast helpen.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    goed plan @Lars:

    en beginner of niet, het is gewoon een vraag, dat er niks miss gaat,
    ik stel mijn benzinmotor in, dat ik midstik 5,5 graden pitch heb,

    en doe throttle omhoog (zonder pitch te veranderen) tot dat hij (bijna) vliegt,
    staat throttle op bv. 50 , heb ik mijn halve kurve al:
    15 -40 - 50 - 60 - 75
    het is een voorbeld!!! verder niks

    (goed zo erich?)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    echte trucs die je ff snel kunt doen zonder meter zijn er eigenlijk niet..

    De enigste betrouwbare methode is toch een meter erop zetten

    En in jouw geval is het gewoon even de vraag hoeveel toeren je motor eigenlijk mag lopen..
     
  13. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Yes Uwe, zeg maar Eric.. :0)

    Je pitch curve laat je lekker lineair staan, en je gascurve pas je aan, trek je bij, naar gelang je wilt hoveren.
    Ik had, met mn suffe kop met een heli mee verkocht, een optische engine tacho op mn heli.
    Dit is een klein kastje met een inductie draad welke je om de bougie kabel wikkeld.
    Hierop komt je actuele motor toerental op te staan, en je kunt het hoogst gedraaide toerental opvragen.
    Dit was een Pet 2100 pulse engine tachometer. Wordt veel in de cart wereld gebruikt.
    Instelbaar voor 2 takt of 4 takt.
    Ik wil zo'n apparaat opnieuw op mn heli hebben en zoek nu op Ebay naar betaalbare alternatieven.
    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us


    Grt,
    Eric.
     
  14. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Lars,
    Ik vloog met 12500 toeren op de motor maximaal.
    In de praktijk kwam dat neer op soms een max toerental van 12700 als je de heli naar beneden haalt en de belasting weg valt. Dit met of zonder gebruik van de GV1 governor.
    19000 toeren .. :0) niet voor een helimotor Lars, dan spat de boel voortijdig uitelkaar.
    Mijn advies aan je is te beginnen met 10500 toeren in normaal mode en 11000 in idle-up1.
    Als je dit gevoeld en gemeten hebt op jou heli (wat is de gear ratio van jou Trex??)
    ..
    Om in een later stadium je motor toerentallen op te voeren, desnoods eerst 10750 en 11250 toeren respectievelijk voor normaal mode en idle up1.
    Daarna naar 11000 en 11500. enz.
    Ik heb een Miniature aircraft Graphite Pro IIK gasser gehad en deze heli met 710mm bladen vloog ik maximaal met 1800 toeren op de rotorkop.
    Daar moet ik bij vertellen dat ik geen 3D vlieg, ik noem het meer lichte aerobatics met rollen en flippen, loopings enz.
    Zoek even op welke overbenging jij gebruikt, je ziet dat dit mede bepaald met welke toerentallen je gaat vliegen.


    Grt,
    Eric.
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik meet RPM aan de hoofdrotor met een digitale RPM-checker,
    als dit te eng is, kan je ook aan de hekrotor meten en dan rekenen,
    Vario heeft een mooi schema voor rotordia en max. RPM,

    trouwens Eric, als je zo'n meter voor aan de bougie tegen komt, klinkt
    voor mijn Bell interessant, om in te bouwen,

    even koort :offtopic:
    nova quatro was eens mijn droom-heli,
    heb je 3 of 4 servos aan de swash?,
    en.. vliegt goed, denk ik, en zeker iets lichter dan de trainer en agiler,
    ik houd wel mijn trainer, ben tevreden, een andere klasse om te vliegen
    sorry voor off .. nu weer :eek:ntopic:
     
  16. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik begrijp het, ik ga het allemaal eens goed na laten kijken en dan hoop ik dat het perfect in orde komt.
    De reden dat ik jullie deze vragen stel, is mede doordat ik er bijzonder veel van leer èn dat ik het op deze manier pas echt goed begrijp doordat ik het juist zelf allemaal uitvind.
    Ik heb alles al zelf gedaan, waardoor ik de heli perfect ken en snap. Graag wil ik dit van de motor, rpm, headspeed en de curves ook het liefste zelf uitvinden.

    Mijn gear ratio is overigens 6.07:1. Al met al, Eric, is jou advies van een 11.500rpm volgens mij een heel mooi streefpunt, aangezien ik bijna 1900 toeren op de kop heb staan.

    De tip om een strakke 6 gr pitch aan te houden, en dan te kijken op welk punt de heli opgepakt word is trouwens wel een goede.

    Overigens ben ik wel van plan lichte 3D te gaan vliegen met deze heli.
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dat klinkt toch goed @Lars,

    en goed opletten met 6 graden pitch vliegt jou heli al lang,
    ik denk dat hij al bij 5 tot 5,5 graden en 1900 touren begint met opstijgen, en voorzichtig bij dat manoeuvre,
    je moet ook wat hebben, dat je de heli snel weer op 0 graden pitch krijgt, bv. throttle stik naar beneden = 0 graden pitch of met throttle hold,
    anders reageert jou flybarles-system en de heli vliegt of kantelt en boem...
     
  18. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Vandaag mijn laatste vakantiedag, moest de maiden het er maar eens van komen.

    Eerst begonnen met de verdere afstellingen van de throttle curves e.d.
    Ik wist niet bij welk toerental de heli van de grond getild zou worden, dus daarom een lineaire pitchcurve van 5 graden gemaakt over de gehele stick beweging. De blades dus constant op 5 graden pitch. Dit mede op aanraden van jullie.
    Mijn throttle curve heb ik netjes op laten lopen naar 60%.

    Het werkte gelukkig allemaal prima!
    Nadat ik dit had geprobeerd, bleek dat de heli bij een stick van 45% opgetild zou worden. Dit aantal heb ik vervolgens gebruikt voor iets minder als 5 graden pitch, zodat de heli net na mid stick van de grond komt.
    Vervolgens mijn throttle curve afgemaakt de op helifreak veelbesproken U-curve.

    Hierna mijn pitch curve weer terug naar de waarden zoals er mee gevlogen word, en de heli gemaidend.
    Uiteraard heb ik de maiden voor jullie gefilmd!

    Filmpje toegevoegd;
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Heel heel mooi zoiets te horen LARS
    wees voorzichtig verder en langzaam oefenen,
    men zegt wel dat de ene sneller leert als de andere,
    na ja, als ik dan die filmpjes zie van ''mooi gevlogen''
    en die crash statistieken, denk ik toch eerder veilig ,,
    ben benieuwd op filmpje
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Nu het filmpje gezien LARS,

    wat een heli zeg, en die fbl, precies als ne wat,
    en die throttle hold schakelar heb je zelf omgelegt,
    ziet ja voor de eerste keer spectakulair uit,
    ik zal het bij de eerste keer niet durfen,

    volg dit draatje nog, Uwe en s6 verder
     

Deel Deze Pagina