Bouwverslag JePe MiG15

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door koelma, 18 aug 2012.

  1. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Beste allemaal,

    Dit wordt mijn bouwverslag van mijn JePe MiG15. Na het bouwen van de MiG29 bouwverslag-jepe-mig29 ben ik heel erg enthousiast geworden over de geweldige vliegtuigen van JePe. :worship:
    Zie de website JePe Jets voor meer informatie.

    Vandaag 18 augustus ben ik, nadat ik een afspraak had gemaakt, naar JePe getogen. Wel een beetje warm moet ik zeggen..:zon:

    Wanneer je een afspraak maakt neemt Jepe ruim de tijd voor je om je alles uit te leggen over zijn vliegtuigen. Geweldig !!:yes:

    Hier zie je zijn nieuwe shop / atelier.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heel veel moois !

    [​IMG]

    Hier een foto dat de doos makkelijk in mijn auto past!

    [​IMG]

    Thuis aangekomen heb ik de losse onderdelen even snel uitgepakt en neergelegd.

    [​IMG]

    Even gauw een aantal onderdelen met een klein stukje tape in elkaar zetten en dan lijkt het meteen al heel wat!

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    In tegenstelling bij mijn MiG29 ga ik deze MiG15 wel met een intrekbaar landingsgestel uitvoeren. Ik zal ze later laten zien. JePe is nog bezig met bepalen wat de beste keuze zal zijn voor de fan-unit en deze zal ik dan ook spoedig ontvangen. Gaan we voor een 10S of een 8S motor? De bedoeling is wel dat er heel veel power in komt !!!
    Tot spoedig…
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Hoi Frank...

    Weer een!! ik ga dit draadje weer volgen hoor!
     
  3. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Ook even een abootje genomen.
    Zelf zit ik er ook aan te denken om deze kist te gaan kopen, maar dan wel met een Kolibri T25 microturbine.
     
  4. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Verder bouwen aan de JePe Mig15

    Beste allemaal,

    Zo even verder met het bouwen aan de JePe Mig-15. Het wordt wel een enorm toestel maar wonder boven wonder past hij in een keer in mijn auto. Dat had ik nooit gedacht. Echter ik houd de mogelijkheid open om de vleugel van de romp te kunnen demonteren zoals in het originele ontwerp bedoelt is. Dan blijf hij in de toekomst wel flexibeler om mee te nemen of op te slaan en dat is mogelijk wel handiger.

    Eerst de twee vleugelhelften aan elkaar gelijmd met constructielijm. Later eenvoudig de overtollige lijm even verwijderen.

    [​IMG]

    Daarna zoals JP heeft aangegeven in zijn bouwbeschrijving de ruimte in het luchtkanaal ruimer gemaakt door een stuk van het schuim weg te snijden. Hiermee ben je flexibeler in de toekomst met het kiezen van een andere Fan, je hebt gewoon meer ruimte.

    [​IMG]

    Daarna de bevestigingspunten waar de schroeven komen in elkaar lijmen en deze ook met constructielijm in het model gelijmd.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Je ziet hier de beide delen (onderkant vleugel) en de bovenkant van de romp waar de staart op komt.

    [​IMG]

    Zo later weer verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik ga de JePe Mig-15 uitvoeren met een elektrische Fan maar een echte turbine lijkt me ook heel stoer. Het probleem is dat er zoveel leuks is :p ;)
    Ik zie graag het resultaat met een echte turbine! :yes:
     
  6. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Ik ben gisteren avond naar JePe gereden en heb daar ook de MIG 15 meegenomen. Je krijgt altijd erg veel info van Jean-Paul. Altijd leuk om daar naar toe te gaan. Thuis ook even snel in elkaar gezet. De kist lijkt toch altijd groter in je eigen huiskamer dan verwacht.
    Ik volg jouw bouwervaringen met veel interesse. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik kan beginnen aangezien ik nu nog druk bezig ben een auto te bouwen. Geen model in dit geval maar een kitcar op basis van een 2CV.
     
  7. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hoi,

    Gefeliciteerd met je aankoop :p

    Ik ga deze week weer wat 'meters' maken met de MiG15. Het is een heel gaaf project en ik heb al een idee welke kleuren hij zal gaan krijgen.:proost:
    Ik heb een MiG21 in een schema gezien met rood met witte blokken en dit lijkt me ook heel mooi op de MiG15.

    groet,
    Frank
     
  8. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik begin binnenkort ook aan een Fastfoam jet en ga je vorderingen hier dus even goed volgen. Werk je met PU of Epoxy bij het glassen?
     
  9. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hoi,
    Ik ga zowel PU als Epoxy gebruiken. Vlak bij de vleugel kreeg ik het advies om epoxy te gebruiken omdat daar de krachten groot zijn.
     
  10. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Verder bouwen aan de Jepe Mig15

    Beste allemaal,

    Het is weer een tijdje geleden, maar het is tijd geworden om weer lekker verder te gaan bouwen aan de Jepe Mig-15.

    Als eerste heb ik het staart gedeelte gelijmd. Even een stukje tape om het vast te houden tijdens het drogen.

    [​IMG]

    Het begint langzaam ergens op te lijken :D

    [​IMG]

    Nu wordt het tijd om het landingsgestel te monteren. Jepe verkoopt hele mooie "poten" compleet met een elektrische mechaniek. Het mechaniek loopt heel mooi met een duidelijke automatische afslag. Geen gedoe met afstellen in de zender tot welk punt de servo motor precies moet lopen, maar gewoon in een keer goed werken. Helemaal top !!:D;)

    Hier zie je een paar foto's van het landingsgestel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo morgen weer verder !!!

    groet,
    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    landingsgestel

    Vanavond niet heel veel tijd maar als voorbereiding op het inbouwen van het landingsgestel even de verstevigingen aan elkaar lijmen (met houtlijm) want dat maakt de constructie sterk en dan kan ik nog makkelijk tijdens het lijmen schuiven om alles strak te krijgen (krijg je niet zulke vieze vingers van als van epoxy :( ) . Alle onderdelen passen heel goed. Zo nu maar laten drogen en morgen weer verder.

    [​IMG]

    nog een prettige avond.
    8)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk om te volgen weer.

    Freek
     
  13. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Leuk, weer een Fast Foam kist erbij!
    Ik heb deze MiG-15 nu al meer dan een jaar (+/- 100 vluchten) in gebruik en hij vliegt prima. Ik heb er een vorige versie van de 8s Jepe fan in met "slechts" 73A. Daarmee is de MiG prima gemotoriseerd en al behoorlijk vlot onderweg. De nieuwe 8s fan heeft nog wat meer power (trekt dan ook iets meer stroom) en zou volgens mij de ideale fan zijn. Een 10s setup heeft als nadeel dat je extra gewicht mee moet slepen aan lipo's. Ik kom met 8s 5000mAh 35-70c Nanotechs al op 4,2 kg vlieggewicht. Je zou dan wel weer voor kleinere packs kunnen kiezen maar dat beperkt weer je vliegtijd. Met 5000mAh lipo's heb ik nu +/- 6 a 7 minuten vliegtijd (uiteraard met een beetje throttle management).
    In ieder geval alvast veel bouwplezier gewenst en voor straks; een happy maiden!
    We zouden eigenlijk eens een Fast Foam Meeting moeten organiseren.... er vliegen er zoveel rond dat er toch genoeg deelnemers te vinden zouden moeten zijn :yes:
    Hier een plaatje van de mijne;
    [​IMG]
     
  14. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    @Mad Monster, wat heb jij gedaan aan verstevigingen aan de vleugelwortel? Of geeft glassen met epoxy voldoende stevigheid?
    Jouw finish is wel super strak:worship:

    Ook ik ben deze mooie MIG aan het bouwen en ga hem voorzien van een kolibri turbine. Wat gewicht betreft ben ik wel in wat voordeel aangezien er al enkele met deze setup vliegen met een totaal gewicht van rond de 3,5 kg.
     
  15. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik heb aan de vleugel wortel enkele carbon rovings ingelamineerd en een extra laag glasmat. Dit is blijkbaar afdoende want er zijn nergens sporen van scheuren of vervorming. Ik heb toen voor de stevigheid overigens epoxy gebruikt. Dat is toch een fractie steviger en taaier dan de pu-lak. Intussen ben ik allergisch geworden voor epoxy en doe nu daarom alles met pu-lak. Soms met plaatselijk een extra laagje glasmat.
    Wat betreft de strakke afwerking (dank voor het compliment); ik heb intussen al redelijk wat ervaring in het bouwen van de Jepe Fast Foam modellen (bouw ze ook af en toe voor anderen) en dan gaat dat steeds een beetje beter ;). In de laatste drie jaar heb ik 8x Mirage, 2x L-39 (ben bezig aan een derde), 1x MiG-15, 1x MiG-29 en 1x F-86 gebouwd.
    Belangrijke tip; elke deuk en kras die je tijdens de bouw kunt voorkomen hoef je niet te repareren.... (als ik de werkbank van Frank zie, ben ik bang dat er straks veeeeeel plamuur nodig is....).
    Bij mij ligt er dus een dikke schuim mat op de werktafel en houd ik alle gereedschappen daar uit de buurt. Dat styroporschuim kan niets hebben zolang het nog niet geglast is.
    Met een beetje zorgvuldig werken is dit resultaat haalbaar;
    [​IMG]
    Hier zaten de originele Hobby Top Gun poten er nog onder maar die zijn niet bruikbaar! Veel te zwak en buigen al heel snel krom! De droptanks heb ik demontabel gehouden. Maakt niet zo veel uit in snelheid maar ziet wel mooier uit (ik bedoel; met tanks is mooier) Ik was ze hier vergeten mee te nemen naar het veld :mad:
    Grtz, Hans
     
  16. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Achterpoten zitten op hun plaats

    Beste Hans,

    Wat een mooie kist heb jij er van gemaakt :yes:
    Een dag organiseren met allemaal JePe modellen lijkt me een heel leuk idee. Ik vlieg bij MVA (aan de A27 tussen Huizen en Almere) wil ik het wel eens organiseren als er voldoende mensen zijn die dat ook leuk vinden. Ik hoor graag!

    Vandaag even verder bezig geweest met de twee achterpoten. Even met mijn dremel schuren en ze passen heel precies.

    [​IMG]

    Even uitproberen of het soepel blijft lopen:

    [​IMG]

    Zo zien de onderkant er nu uit. (Met de deuken valt het nog wel mee ha ha)

    [​IMG]

    groet,
    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Almere is nog niet zo'n gek idee! Ik heb even naar de accomodatie gekeken van jullie club en die is dik in orde! Zelfs ruimte om te camperen? Almere ligt ook aardig centraal.
    Als jij dat bij jullie kunt organiseren; count me in! Ik zou zeggen gooi maar eens een balletje op bij het bestuur en als die akkoord zijn zsm een datum pikken (uiteraard niet samenvallend met één van de bekende evenementen!) en die bekend maken op het forum. Aan de hand van de reakties kun je dan wel zien of er voldoende deelnemers zijn. Ik ken hier al enkele mensen die wel interesse hebben. Jepe himself is mogelijk ook wel te porren om aanwezig te zijn. Ik kan dat wel met hem bespreken mochten de plannen vaste vorm krijgen.
    Alvast veel succes gewenst!
    Grtz, Hans
     
  18. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Neuswiel inbouwen

    Beste allemaal,

    Het neuswiel is ingebouwd, eerst twee latjes lijmen waarop het mechanisme gemonteerd wordt.

    [​IMG]

    Het is wel smal maar het past precies. Daarna even puzzelen waar ik de servo ga plaatsen. Wat ook een belangrijk punt is om het draaipunt van de stuurstang exact gelijk te houden met het draaipunt van het mechaniek, zo voorkom je dat het neuswiel gaat draaien wanneer het naar binnen/buiten gaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik weet niet hoe ik hier later weer bij kan komen. Daarom alle schroeven nog even gecontroleerd en met blauwe loctite vastgemaakt.

    groet,
    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Om achteraf toch nog een retractunit uit te kunnen wisselen, heb ik de unit van onderuit gemonteerd. Dus van onderen tegen de bevestigingslatjes geschroefd en niet zoals jij dat nu doet, van bovenuit.
    Dat is uiteindelijk een hele goede beslissing geweest want ik heb al éénmaal een retractunit moeten uitwisselen. Nu ging dat heel goed. Dat was anders een flinke sloopklus geworden als ik de unit van bovenuit gemonteerd had.
    Grtz, Hans
     
  20. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hoi Hans,
    Bedankt voor de tip, goed idee voor een volgende keer !
    Alles is zit echter nu dicht ;).

    groet,
    Frank
     

Deel Deze Pagina