LIPO/LADER voor ETV Waker?!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Dave12, 24 aug 2012.

  1. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Beste modelbouwers,

    Ik ga binnenkort beginnen met de bouw van de sleepboot: ETV Waker van Revell en wil haar graag RC maken(1:200). Omdat deze boot maar 33cm lang is is het dus belangrijk dat het zo licht (eigenlijk ook zo goedkoop;)) mogelijk is.

    Ik heb deze ontvanger (en bijbehorende 2,4GHZ zender)
    En 2 van deze motoren Graupner speed 250
    En een micro servo maar dat heeft hier niet mee te maken...


    Nu heb ik dus daarom nog een accu en een snelheids regelaar nodig die bij deze dingen passen.
    • Ik heb bij andere bouwers van deze boot gezien dat zij bij hobbyking DEZE lipo van 500Mah in hun boot hadden liggen. Ik zou dit ook graag doen omdat het gewicht etc. heel gunstig is.
    • Ook zag ik bij hobbyking DEZE snelheidsregelaar. Er staat bij dat het 2-3S lip's aankan en max 18A kan hebben.
    • Of DEZE snelheidsregelaar zou wat gunstiger zijn qua grootte. 1-2S en 10A
    Welke van deze regelaars zou het beste werken icm van mijn ontvanger/ 2 motoren en lipo?

    Omdat ik helemaal nieuw in de lipo wereld ben heb ik natuurlijk ook nog een lader nodig voor die lipo accu's. Ik dacht bij Hobbyking is het lekker goedkoop, zou dit wat zijn? DEZE

    Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp ik hoop dat het met deze methode te doen is, zo niet hoor ik graag tips!

    (Ik heb natuurlijk wel graag dat ik in één keer het goede koop want het is natuurlijk wel een beetje ver om op je fiets terug te brengen:p)

    Groeten David,
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2012
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De Graupner Speed xxx motor serie is brushed (koolborstels, twee aansluitdraden), maar de twee HK regelaars die je noemt zijn voor brushless motoren (drie gelijkwaardige aansluitdraden). Dat werkt niet: brushed motoren moeten met brushed regelaar, brushless motoren met brushless regelaar aangestuurd worden.
    Beter een regelaar te groot dan te klein kiezen, wat extra ruimte kan absoluut geen kwaad, is zelfs beter voor levensduur van regelaar. En HobbyKing staat erom bekent nogal optimistisch te zijn in hun specificaties.

    Ik zou voor brushless aandrijving gaan, meer keuze, minder/geen slijtage, springt beter om met energie (langer varen), en brushed is inmiddels achterhaald.
    Geen idee of je bij varen en bij deze vermogens twee borstelloze motoren op één regelaar aan mag sluiten. Als dat geen goed idee is OF één motor, één regelaar OF twee motoren, twee regelaars. Bij twee borstelloze motoren op één regelaar, zullen de motoren perfect 100% synchroon lopen.

    Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Maxxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC laders. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans:
    www.produktinfo.conrad.com....MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf


    'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> Het laden en balanceren van LiPo accu's

    'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
    Inhoud

    1. Waar is een lipo van gemaakt?
    2. Hoe laad ik een lipo?
    3. Wat betekent de C waarde?
    4. Balanceren
    5. Waar Lipo laden
    6. Koude LiPo
    7. Wat betekent 2p3s?
    8. Waar op letten bij aanschaf?
    9. Laders
    10. Kwaliteit versus prijs
    11. Bolle LiPo :sad: :cry:
    12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

    Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
    Beginnen met elektro modelbouw
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Super bedankt voor je tips en leesvoer Ron:D
    Maar waarom zou je voor Brushless gaan? Dat is toch meer als het echt om snelheid etc draaid?
    Ik zie niet veel sleepboten die met Brushless varen hoor! En het is allemaal een stuk duurder volgens mij??

    Hieronder de foto van Robin Rozendaal zijn Smit dan. Ik dacht ik gebruik ongeveer dezelfde onderdelen zodat ik zeker weet dat ik goed zit..
    [​IMG]



    Groeten David,
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Borstels zijn achterhaald David, en borstelloos is inmiddels net zo goedkoop, zo niet goedkoper. Borstel of borstelloos staat los van snelheid, borstelloos springt beter met energie om en heeft geen verslijtende, vonkende (-> storing) koolborstels.
     
  5. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Oké, dat heb ik nog niet eerder gehoord? Welke motor is dan vergelijkend qua kracht en dit of minder gewicht?
    Als ik dan dus een brushless motor erin heb liggen ben ik klaar met één(?) brushless snelheidsregelaar bijvoorbeeld die hk?

    Groeten David
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Slijtage is inderdaad minder, maar is ook afhankelijk van het gebruik. Om daarom borstelmotoren compleet achterhaald te noemen, is wel erg kort door de bocht. Ga je steeds voluit, dan zal je je borstels snel zien wegslijten, maar in een sleepboot is die belasting echt niet zo moordend.

    Rendement is ook sterk afhankelijk van hoe je de motor belast, er zijn ook borstelmotoren met een rendement van ver in de 80%, vergelijkbaar met een brushless buitenloper. Bij binnenlopers ligt het rendement, door het lagere koppel, in een praktijktoepassing vaak nog wat lager.

    Ik zou zeggen, wil je het onderste uit de kan, dan kom je bij brushless terecht, maar voor een schaalmodel, waarbij het niet nodig is de maximale snelheid uit de in je accu's opgeslagen energie te persen, kan je nog prima met een borstelmotor werken.

    Ik dacht trouwens dan je bij brushless altijd 1 regelaar per motor moest hebben? Geeft de motor geen terugkoppeling aan de regelaar?
     
  7. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Vindt het inderdaad een beetje kortzinnig om gelijk maar te roepen dat borstel motoren achterhaalt zijn,
    Is puur een persoonlijke keuze of je brushed of brushless pakt,
    Kwa kosten word brushless interessant omdat er meer aanbod is dan brushed,
    Maar als je de brushed al hebt liggen zou ik gewoon brushed doorbouwen,
    Je hebt van die hele mooie kleine regelaars ervoor van Thor RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen
    Deze zijn nog kleiner als een 5 eurocent,

    Voor de rest hebt ik weinig tot geen ervaring met 1:200 schepen dus denk dat Robin je veel info erover kan verschaffen,.

    PS: Als je 2 regelaars pakt hoef je eigenlijk al geen roeren meer functioneel te maken voor zo een klein schip..
     
  8. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Reglaar conrad?!

    Oké, ik ga gewoon dus verder met mijn Graupner speed 250 motoren! Als regelaar heb ik DEZE gezien die van vincent vond ik wel lekker klein alleen heeft deze geen BEC wat ik wel graag wil.

    Maar kan deze aangesloten (met andere stekker) op de lipo en mijn standaard ontvanger/motor? Dan ben ik er klaar mee!

    Gr. David
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Die regelaar van Conrad is wel meer dan 4 keer zo zwaar als de Thor regelaar. Kun je beter 2 Thor regelaars en een losse BEC nemen, kom je een stuk lichter uit, en met een kleine boot telt elke gram, nietwaar?
     
  10. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Ja, maar het geld in mijn portomonee is ook een keer op;) Ik zal eens kijken of ik met het gewicht uitkom als ik die regelaar van conrad neem en anders zoek ik nog even verder! of kan j eook 1 Thor regelaar voor allebei de motoren gebruiken? Dan is het wel interresant...

    Groeten David
     
  11. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Je hebt meerdere manieren om een bec te creëren, door een aantal weerstanden of een FET ertussen..

    Die regelaars van Conrad zijn leuk groot,.
     
  12. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Maar kan je dus 2 motoren op 1 Thor regelaar aansluiten? Dan is alles OKÉ!
    De regelaar die jij zei staat niet bij dat hij voor lipo's geschikt is... DEZE wel.
    Alleen weet ik niet wat die S van zelflerend betekend...

    Zou het dus in orde zijn als ik deze regelaar voor mijn beide Speed 250 motoren gebruik?! In combinatie met DEZE lipo?

    Gr. David
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2012
  13. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Zelflerend is dat de regelaar zodra hij ingeschakeld word zelf de nul stand van je zender overneemt waarin op dat moment je stick staat, dus geen knopje indrukken of potmetertje verstellen zodat hij in neutraal staat,

    Deze regelaars kunnen tot 3s pakket (11,1v) dus die zijn geschikt voor jou motoren
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Gezien de 16A rating van die Thor, zouden 2 Speed 250 motoren geen probleem mogen zijn om samen op deze regelaar aangesloten te worden. En de onderspanningsherkenning beschermt je lipo tegen te diep ontladen.
     
  15. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Oke, super bedankt jullie! Ik laat nog wel weten als ik alles binnen heb of het werkt:)

    Gr. David
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet met weerstanden doen, spanning niet stabiel. Bij lage/geen belasting krijgt de elektronica toch de volle accu-spanning voor zijn kiezen.

    Bij gelijke technische inspanning (materiaalkeuze, nauwkeurigheden) is voor hetzelfde geld een borstelloze motor beter: lichter/compacter, hoger specifiek vermogen, efficiënter (loopt koeler en/of langer varen) en duurzamer dan een borstelmotor. In vliegtuigen zie je daarom al ruim vijf jaar alleen maar borstelloos. Maar als TS al borstelmotoren heeft liggen, gewoon gebruiken.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Vreemd, ik zie nog steeds nieuwe vliegtuigen uitgebracht worden met borstelmotoren. Weliswaar vaak met de "coreless" versie, maar die hebben nog steeds borstels. Bij heli's hetzelfde. Daar is ook niet alles brushless. Als brushless per definitie goedkoper zou zijn, waarom wordt het dan niet overal gebruikt? Als je een product goedkoper kan produceren, dan ben je toch gek als je dat niet doet? :confused:

    Brushless heeft zeker voordelen, dat spreek ik niet tegen, maar borstelmotoren hebben zeker nog bestaansrecht, ook in de modelbouw.


    Wat betreft de BEC, inderdaad liever beter een echte bec schakeling gebruiken. Zo duur en zwaar zijn die nu ook weer niet en een opgeblazen ontvanger kost zeker meer.
     

Deel Deze Pagina