Project Thermiekplank: Plankie

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Wubbe, 20 jan 2012.

  1. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    :banana:Plankie heeft kort gevlogen vanavond. :proost:

    Ik had geen tijd om een goede romp te maken dus heb ik een stukje XPS als romp gesneden, vleugels en de rest met veel duct tape vastgemaakt. Verder heb ik alleen de rolroeren aangesloten.

    Eerste proeven uit de hand lijken goed te gaan. Eerste keer met motor ging het meteen loopen en plofte het tegen de grond. Romp knakte op een paar plekken, dus nog meer dukt tape er op, uitslagen verminderd, expo vergroot en nogmaals geprobeerd. Dit werd een echte vlucht maar de besturing was nog te zenuwachtig. Ik heb de motor uitgezet en laten glijden… met één woord: Prachtig. Mooie, langzame, zeer vlakke glijpad. Het werd inmiddels te donker maar toch nog een poging gedaan met nog kleinere uitslagen en nog meer expo. Alleen de uitslagen waren nu zodanig klein geworden dat ik het niet echt meer kon besturen. Het heeft in een grondzwaai geëindigd waardoor de romp in nog kleinere stukken brak.

    Achteraf gezien was het onrustige vlieggedrag waarschijnlijk te wijten aan verkeerd zwaartepunt. Het lijkt er op dat het berekende zwaartepunt iets te ver naar achteren ligt. Ik heb te weinig vliegervaring om het goed te beoordelen.

    Ik was bang dat het motortje niet genoeg vermogen zou hebben maar het ging perfect in combinatie met een vlieggewicht van 420g. Ter info, de gebruikte motor:
    1150kv, buitenloper
    25gram
    80W opgegeven vermogen
    7x4.5 klapprop
    380g statisch trek, 7A verbruik met 3s lipo
    12A ESC

    Helaas zal ik de komende dagen niet zoveel tijd hebben om een goede romp maar die komt er wel.

    Groet, Sinan
     
  2. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Motor van 50g is waarschijnlijk echt te veel. Dan heb je een motor van 200W met een thrust van 750g voor een zwevertje van halve kilo. Helft is al genoeg, denk ik. Bijv. zoiets als deze zal het prima doen.

    Groet, Sinan
     
  3. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Voor de goedkope HK-achtige motortjes heb ik een eigen spiekbriefje met de volgende aannames:

    Vermogen: 4 Watt (fabrieksopgave) per gram motorgewicht
    Vermogen: 2.9 Watt(in gebruik) per gram motorgewicht
    Motorgewicht: 0.35 gram per Watt(in gebruik)
    Thrust: 5 gram per Watt
    Thrust: 13 gram per gram motorgewicht

    Benodigde vermogen: 0.12 tot 0.25 (sloom..racer) Watt per gram vlieggewicht

    Een rekenvoorbeeld:
    Plankie 450gram
    Benodigde vermogen: 450g x 0.18 = 81W (1.8 = niet te sloom, niet te snel)
    Motorgewicht: 81W x 0.35 = 28g
    Thrust: 81W x 5 = 405g (vanuit de benodigde vermogen geredeneerd)
    Thrust: 28g x 13 = 364g (vanuit de motorgewicht geredeneerd)

    Dit zijn aannames van mij, gebaseerd op eigen (zeer beperkte) observaties. Voor mij werken ze in ieder geval wel...

    Groet, Sinan
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2012
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker is dat. Eerst commentaar de melding van deze bestelde motor is dat hij misschien te zwak zou zijn :confused:
    Ik wacht nu gewoon op jouw gebruikservaringen. En anders, ach nog maar een bestelling naar HK maar weer... :)
     
  5. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Oei, ik hoop dat deze commentaar niet van mij is geweest.:oops:

    Mijn setup met 25g motor ging eergisteren netjes omhoog. Niet verticaal o.i.d. maar gewoon 45 graden omhoog.

    Groet, Sinan
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Nee hoor. Dat commentaar was niet van jou.
    Jij bent de eerste die Plankie bouwt dus we leren allemaal heel veel van jou. Doorgaan zo :)
     
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    grappig, ik post een vraag (of er nog plankies gemaakt worden) en ineens denkt iedereen hier "oh wacht, die moet nog af!" en binnen een paar weken vliegen er daadwerkelijk plankies :D
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Betekend dit dat ik dan nu ook snel aan de slag moet? Nee, nog even wachten, er moeten andere zaken eerst klaar, dan pas staat plankie op de lijst.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Allereerst gefeliciteerd! :thumbsup:

    Vwb. het ZW-punt en de roeruitslagen: ja zo'n vliegende vleugel is heel kritisch op het zw-punt. 1 mm ZW-punt verleggen kan hetzelfde effect hebben als 5 à 10 mm op een staartkist van ± 2m50.
    Roeruitslagen idem dito. Klein (gevoelsmatig 1/3 à 1/4 van wat je op een normale kist zou verwachten) en idd. flink expo erop om in het middengebied fijngevoelig te kunnen sturen.
    Ook belangrijk voor nauwkeurige stuurbaarheid: beperk de stuuruitslag mechanisch (korte servo-arm, lange roerhoorn, en geen speling). Als je de uitslag beperkt door programmeren in de zender blijven stapjes wel even groot, en wordt de nul-instelling mogelijk te grof.

    Vwb. de motorisatie: de oude gulden regel "100 W per kg" blijkt toch weer fantastisch te kloppen. 80 W voor 450 gr is lekker stevig gemotoriseerd. Mogelijk dat de looping ontstaat door een tekort aan domping (verdubbelen?). Aangezien je toch een nieuwe romp wilt gaan maken, kan dat niet zo'n probleem zijn.
    Je zou ook eens kunnen proberen met 3/4 gas te vliegen, een Wattje of 50-60. Mogelijk is hij dan beter te beheersen.

    Ik ben benieuwd.
     
  10. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Hi Dirk,

    Ik vlieg tegenwoordig vaak een (iets lompere) plank met een span van 1m20. Het is inderdaad zo dat accu halve centimeter verschuiven al enorm veel effect heeft op het vlieggedrag. Ik zal de sweet spot van dit vleugeltje moeten vinden.

    De servo arm is al minimaal maar de roerhoorn had wat langer gekund. Ik heb een bedenkelijke keuze gemaakt bij het plaatsen van roerhoorn voor de rol. De hoorn is nl. aan de scharnierende zijde (bovenkant) van het roer geplaatst waardoor het effectief wat korter is dan de gebruikelijke plaats aan de onderkant. Ik wilde de onderkant per se schoon houden zodat het geen klappen krijgt en gras hapt bij de landing.

    De domping is nu 3 graden, ik zal er 5 graden van maken. Het klopt dan waarschijnlijk beter omdat de motor nu dichterbij de vleugel is gekomen en een stuk onder de vlieglijn hangt.

    Ik zit ook te denken om een veel lichtere setup met een minimale romp te gebruiken. Ik heb nog twee kleine motortjes rond 20g en een 500mAh 2s accutje liggen. Alles bij elkaar wort het een kistje van 320g met 13g/dm2 vleugelbelasting. Rond de 200g statisch druk die deze motoren zullen leveren moet net genoeg zijn.

    Helaas moet ik nog tot het weekend wachten, nu eerst ff werken.
    Groet, Sinan
     
  11. lowietje

    lowietje

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roeselare-West-Vlaanderen-België
    plans

    Beste,

    Zijn er ook plans ter beschikking van de plankie? Of gewoon de 3 aanzichten en het vleugelprofiel.Ik volg dit draadtje nu al een tijdje en ik ben wel zeer geïnteresseerd in het maken van zo'n thermiekzwever.


    groetjes Lowie
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb alles (?) bij elkaar gezet. Hier.
    Klik met de verkeerde muisknop op een item, en kies "Opslaan als ...".
    Dat geldt niet voor "Foto's", daar moet je eerst gewoon op klikken, en dan de onhoud een-voor-een binnenhalen.
     
  13. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Klapprop te zwaar

    Ik was aan het nadenken hoe ik de aandrijving zo licht mogelijk kan krijgen. Ik heb een 19 grams motor en 2s mAh Lipo. Samen met een normale prop (3g) erbij zou ik 200g stuwdruk kunnen hebben voor een gewicht van 53g.
    Maar, ik wil er natuurlijk een klapprop op zetten. Het is alleen jammer dat zo'n klapprop met middenstuk 20g weegt en dat is niet leuk.

    Dus, mijn vraag is: Bestaan er ook hele lichte klapprops?

    Groet, Sinan
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Deze is redelijk licht, kan het vanavond nawegen wanneer ik thuis ben.
    Graupner Klappluftschr.-Set 20x15 cm

    Rick
     
  15. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Klapprop raakt behuizing

    Ik heb de specs van verschillende props bekeken en dacht het moet beter kunnen. Ze zijn allemaal te zwaar en overgedimensioneerd voor zo'n klein motortje. Dus heb ik er zelf maar één gemaakt.

    Het is gemaakt van een aluminium t-profiel en twee GWS propellertjes. Het lijkt wel goed gelukt, netjes gebalanceerd en, het middenstuk en de blaadjes wegen samen 3.6 gram. Niet slecht.

    [​IMG]


    Maar nu komt het gekke. Als de randen van het middenstuk de motorbehuizing raakt (=elektrisch contact) doet de motor het niet meer:confused:. De motor begint dan heen en weer te trillen en komt verder niet meer op gang. Als ik experimenteer met een stukje draad heb ik het zelfde fenomeen.

    Ik kan natuurlijk een nieuwe middenstuk bedenken die de behuizing niet raakt maar intussen ben ik benieuwd naar wat er aan de hand is. In verleden heb ik ook eens motoren gehad die op de testbank prima deden maar ter plaatse gingen trillen. Misschien bestaat er een gemeenschappelijke verklaring voor.

    Hmmmm...., Sinan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Inderdaad mooi.

    Meet eens of er kortsluiting zit tussen de wikkelingen en de stator.
    Dit zou mogelijk zo een invloed kunnen hebben.

    Rick
     
  17. fireforx309

    fireforx309 Guest


    waarom draai je dat niet gewoon om, dat plaatje?
    of moet er nog een spinner tegenkomen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Geen koortsluiting gevonden (ik moest wel eerst ff uitzoeken wat een stator ook alweer was:rolleyes:). De motor draait ook gewoon goed zonder dat metalen plaatje er op.

    Ik heb het middenstukje inmiddels zodanig aangepast dat het geen contact meer maakt met de motorhuis. Er zit 1mm ruimte tussen.
    Nou komt het mooie: Als ik het plaatje er met de poten naar de motor toe op zet, gaat'ie bibberen. Als ik het omdraai met de poten naar buiten, dan doet'ie het goed.

    Ik snap er niets van. Leuk puzzeltje, jammer dat ik niets van elektro afweet.

    Groet, Sinan
     
  19. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Nou, ik dacht dat het slimmer zou zijn om de propeller zo laag mogelijk plaatsen. Het is dan minder gevoelig voor trillingen, de motor-as wordt minder belast, steekt minder ver uit zodat ik een spinner ook over de motor heen kan plaatsen, etc.

    Ik zal het wel moeten omdraaien. Zoals het nu is kan ik het nog niet doen omdat de bladen dan niet meer omklappen. Ik zal eerst wat materiaal weghalen.


    Groet, Sinan
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Verstoring magneetveld...........
     

Deel Deze Pagina