Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Voor jouw wat verdere weg ben ik bang; Zuid Limburg .......
    Aan slepers hebben we echter zeker het passende voor de KA 7. Een PAF achtige met een ZG 62 moet makkelijk kunnen maar wil je op safe gaan kunnen we er ook een Wilga met een ZG 110 voor zetten.
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mocht het na 2 Oktober worden staat de Ibis 120 ook voor je klaar :)
    (tot die tijd te druk met de F5B-wedstrijden)

    Gerben
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat gaat gewoon lukken hoor. In april 2013 ga jij je KA-7 gewoon van de Abtsroda afmieteren :). Ik krijg al 'Elefant nostalgie gevoelens'.

    Afgelopen tripje was in mei, dus dat kan je nooit bedoeld hebben.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De voorste kap heeft scharnieren gekregen. Deze zaten in de kit.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Als de kap open is kan hij naar voren geschoven worden en zo komt hij makkelijk los van de romp.
    Aan de zijkant van de romp is een balsa stukje aangebracht als geleider voor de cockpit sluiting. Die sluiting breng ik pas verder aan na het bespannen van de romp.
    [​IMG]

    De achterkap krijgt geen eigen lock, die wordt netjes op zijn plek gehouden door de voorste kap.

    De kap heeft een stang gekregen, zit in de echte ook. Deze is gemaakt van aluminium buis. Hij is licht overmaats ertussen gezet aangezien de kap voor het mooie net wat te smal is.
    [​IMG]

    De servo voor de sleepkoppeling is geplaatst en functioneel. De servo komt net achter de voorste zitplaats. De extra servostekker is voor eventuele extra functies zoals het draaien van Janes hoofd of een draaibaar cameraplatform.
    [​IMG]

    Op de neus zijn 3 hardhouten blokjes geplaatst waar de neus straks opgeschroefd wordt. Daar omheen nog wat stukjes balsa om de kleine kieren weg te werken (moeten nog geschuurd).
    [​IMG]

    In de staart is een stukje extra 'huid' gemaakt waarmee ik straks een gat in de romp kan maken om het hoogteroer aan te sluiten. Het gat komt aan de onderzijde, de romp staat hier op zijn kop.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder ben ik al voorbereidingen aan het treffen voor het bespannen van de romp. Hier en daar wat schuren en balsa stukken voorstrijken met porienvuller.

    Iemand een idee waarmee ik de schaats kan behandelen om hem harder en vuilbestendig te maken? Laagje lamineerepoxy erop?
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Spanlak :)
     
  6. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Bekleedt de onderkant van de schaats (het stuk dat de grond raakt) met een dunne strook aluminium, dan kun je ook probleemloos op een harde baan landen en starten!
    (en ik weet wat dat is want ik vlieg op Deelen)
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Of G4
     
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    De schaats behandelen met een materiaal wat je in huis hebt lijkt mij voldoende.
    Vuilbestendig maken is niet eenvoudig en volgens mij voor deze schaats niet nodig.

    Johannes
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    In welke bouwmarkt heb je dat gevonden?
    Ik ben het nog niet tegen gekomen, ziet er intressant uit.

    gr, Nico
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ligt bij de karwei bij de verfgereedschappen ;)
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dan wordt het spanlak. Dat staat bij de hand, en de kwasten zitten er toch al vol mee.

    Nico, mijn schuursponsjes komen ook van de Karwei.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :roll: Een old-timer die over 10 jaar nog steeds een 'just out the box' look heeft klopt niet. Een schaats die niet gekrast en (een beetje) vuil is, ziet er niet-gebruikt uit.
    Een zichtbaar gebruikte old-timer is in mijn ogen realistischer. :confused:
    Just my 2 cents ...
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nah, je hoort een old timer ook een beetje te "weatheren". Dan is-ie nog steeds nieuw en ziet er toch oud uit... :)
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vind het prachtig als mensen een kist natuurgetrouw kunnen weatheren. Maar bij een zwever is dat best lastig. Motorvliegtuigen hebben altijd wel wat strepen van uitlaatgassen, olie, vette scharnieren etc, bij een zwever is dat soort vervuiling nauwelijks aanwezig. Ik kan misschien wat zwarte stipjes aanbrengen om geplette vliegjes te simuleren ;).

    Hopelijk later vandaag de eerste beelden van de romp met aangebrachte Koverall :D.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    110gram per vleugel valt reuze mee.oratex en proficover doen een 100 / 110 gram de vierkante meter
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De scharnieren van de rolroeren zijn ingelijmd, de rolroeren zitten nu vast aan de vleugels.
    [​IMG]

    Het neusje is bevestigd op de houten klosjes met 3 kleine schroeven.
    [​IMG]

    De propeller sluit mooi aan op de romp.
    [​IMG]

    Ik heb al even proefgedraaid. De trekkracht is niet enorm, maar het was al de verwachting dat deze kist geen gat in de hemel zou klimmen. We zullen zien hoe het straks gaat.

    Ik ben begonnen met het bekleden van de romp. Eerst een aantal delen 2x in de spanlak gezet. Daarna Koverall ruim afknippen. En dan met beleid erop kwasten. Het is even puzzelen wat je het eerst doet, maar met wat nadenken kom je er wel uit.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan heb je 'zomaar ineens' de helft van de romp bekleed! De bekleding zit zonder spannen al redelijk strak. Vanavond de boel licht strak trekken en dan de 2e helft erop.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik stond echt te stuiteren in mijn garage tijdens deze klus. Wauw, wat is het gaaf om dit zo onder je handen te zien ontstaan :banana:.

    Jan-Hein, sorry dat ik het alleen ben gaan doen. Ik had het gevoel dat ik het moest kunnen. No guts no glory.
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    WAUWWWWWWWWW Gaaf om te zien Ray!
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat stuiteren kwam van alle geïnhaleerde oplosmiddelen. :Fade-color
    Maar gaaf istie! Vast en zeker! :thumbsup:
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Mooooooooooiiiiiii!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nu fase 1 van dit project (afbouw tot vliegklaar) bijna klaar is voel ik de behoefte tot een kleine terugblik.

    Laat ik beginnen met een kleine samenvatting van het waarom van dit project.
    Ik was al enige tijd op zoek naar een Ka-7 model omdat ik enige tijd mede-eigenaar ben geweest van een Ka-7. De Ka-7 was een fijne kist, al was hij niet zo comfortabel als zijn opvolger de ASK-13 (die stiekem ook nog mooier is). Veel starts op de PH-271 heb ik niet gemaakt, maar toch hou je een band met dit vliegtuig.
    Je kan een 2,5m ARF kopen, maar het moest natuurlijk eigenbouw worden. Ik wilde weer bouwen, liefst iets waar ik even mee bezig zou zijn (en dat is gelukt!;)).
    Ergens op het net had ik tekeningen gevonden voor een 2,5m model, en heel langzaam waren de voorbereidingen hiervoor al bezig. Totdat ik het huidige model als kit tegenkwam. Een moeilijke maar prachtige rompconstructie, mooi schaalgetrouw en een hele mooie maat. 1:4 is mooi groot, maar nog net niet TE groot.

    Ik was toe aan een uitdaging, een stap verder in de bouwkunde. Dit model heeft die uitdaging zeker kunnen bieden, zowel grootte (niet de spanwijdte, wel de schaal) als constructiewijze waren nieuw voor me. Door een project te kiezen dat op de top van je kunnen ligt kom je vooruit. Je leert nieuwe dingen, verbetert je vaardigheden en je moet goed nadenken over hoe je dingen aanpakt. Niet alleen het hoe, maar ook het het waarom van de werkwijze probeer ik erbij te verzinnen. Vaak probeer ik meerdere opties te verzinnen om iets aan te pakken, waarbij je na gaat denken over wat de beste manier is en waarom.

    Mijn vaardigheden zijn enorm vooruit gegaan door dit project. Diverse machines hanteer ik nu zonder nadenken (schuurschijf, mini-decoupeerzaag, kleine handzaag, cirkelzaag, dremel etc etc), ik heb beter gevoel bij de verschillende houtsoorten, mijn lijmverbindingen zijn mooier en beter geworden, ik heb met spanlak leren werken. Kortom: ik ben een betere bouwer geworden.

    Ondanks de moeilijkheidsgraad van dit project is het verbazingwekkend soepel verlopen. Er zijn geen grote fuck-ups geweest, en kleine fuck-ups slechts zeer weinig. Vrijwel alles ging in één keer goed. Deels komt dat doordat ik niet te impulsief te werk ga. Als een oplossing nog niet goed is uitgedacht dan laat ik het liggen. Meestal borrelt het dan nog een tijd door in je hoofd totdat je ineens het licht ziet.

    Ik wil bij deze graag ook alle meelezers van dit draadje bedanken :worship:. Het bouwen van een mooi model is prachtig om te doen, maar het kunnen delen van zoiets moois voegt voor mij nog wat toe. Ik proef dat mensen het leuk vinden om naar de bouw van een groot project te kijken (ik geniet zelf ook mee van enkele andere mooie draadjes hier). Daarbij is het ook prettig om met je vragen hier terecht te kunnen. Al had ik bij dit project een stuk minder vragen dan bij vorige projecten, weer een teken van toenemende ervaring. Misschien hebben anderen nu zelfs wel dingen van mij op kunnen steken. Ook dat zou mooi meegenomen zijn. Op de harde schijf staan al bijna 700 foto's van de bouw, ik denk dat er daarvan zeker 400 hier gepost zijn. Lijkt me aardig gedocumenteerd :D.

    Fase 1 (bouw tot vliegklaar) is nu bijna afgerond. Daarna krijgen we fase 1 1/2 (verdere afwerking van bijv cockpit) en fase 2: het vliegen. Naar het vliegen kijk ik erg uit, ik ben zo benieuwd hoe het model zich zal gaan gedragen in de lucht en hoe het eruit gaat zien.
    Met ARF kistjes is een eerste vlucht al lang geen issue meer, die gooi ik bij wijze van spreken bijna achteloos de lucht in. Maar bij een project als dit is dat andere koek. Tjonge, ik weet nog goed hoe ik stond te shaken bij de eerste vlucht van de Elefant. Er staat veel op het spel: je schitterende model waar je meer dan een jaar intensief aan gebouwd hebt, waar zoveel uren noeste arbeid in zit. Grote schade zal je niet direct vliegen, maar toch is het de vraag hoe het model zich zal gedragen. Ligt het zwaartepunt wel goed? Zijn de uitslagen voldoende? Hoe zal het overtrekgedrag zijn? Onder welke hoek moet je aan komen vliegen? Zal hij niet doorzakken in de landing? Dit is geen schuimpje dat een nare kwaklanding wel overleeft, dit is een vliegtuig met 4 meter spanwijdte en meerdere kilo's zwaar! Die extra spanning maken het invliegen natuurlijk veel interessanter dan het invliegen van een ARF-je. De beleving is veel intenser, net als de bouw.

    Stiekem wordt natuurlijk al nagedacht over 'what's next'? Hoe zet je nog een stap verder? Voor een volgende stap op de ladder zijn meerdere mogelijkheden. Nog groter, maar dan wordt het vervoer een serieus probleem. Mijn auto is nu wel groot genoeg. Echte schaalbouw, maar dan wordt het zo'n pronkstuk waar je bijna niet meer mee durft te vliegen. Een eigen ontwerp, dat is wel een hele interessante gedachte, maar voor mijn gevoel heb ik nog niet genoeg modellen gebouwd om zelf de juiste constructieve combinatie van sterk en licht te vinden (toch blijft het in je achterhoofd spelen. SG-38?? Fokker50??).
    Ach, ik zie het wel. Eerst hier maar eens mee gaan vliegen en helemaal afmaken. Dan de klusjes thuis de aandacht geven die ze verdienen, die hebben nogal te lijden gehad van mijn Ka-7 de laatste tijd. Misschien nog een klein modelletje tussendoor bouwen (met zoon??).
    Steeds sterker speel ik met de gedachte een ElefantII te gaan bouwen. Dat model was zo gaaf en uniek. Groter? Kleiner? Nee, gewoon dezelfde maat. Hij was goed zoals hij was, alleen constructief was eea voor verbetering vatbaar ;).

    Nogmaals allen dank voor uw aandacht. Blijf nog heel even hangen, het wordt binnenkort erg interessant! De climax is er bijna!!
     

Deel Deze Pagina