De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Walter heeft die juisten woorden,
    dus verder Super John (geen slecht idee met de caller),
    gr. Uwe
     
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Einde wedstrijdseizoen 2012

    Het seizoen 2012 zit er weer op, gisteren was n.l. de laatste wedstrijdronde in de buurt van Vlissingen. Het was een stukkie tuffen en even uitzoeken hoe je in vredesnaam op het veld moest komen maar uiteindelijk is iedereen op komen dagen en hebben we een prachtige vliegdag gehad.

    Mijn voorbereidingen waren niet helemaal volgens plan want ik had niet of nauwelijks mijn figuren geoefend. Ik was ruim op tijd en kon nog even een vluchtje maken om even aan het veld te wennen. De opkomst was prima, 7 man in de F3C klasse, 3 man in de F3N klasse en 8 piloten in de sportklasse.

    Mijn eerste ronde ging heel redelijk, mijn Caller Ronald gaf mij na afloop nog wat opmerkingen over wat ik beter moest doen en ging tevreden van het wedstrijdveld. De jury bleek de gehele dag toch wel redelijk streng te jureren maar desondanks was ik na de 1e ronde op een 4e plek beland. De onderlinge verschillen waren zeer klein en het kon nog wel eens spannend worden. Mijn 2e ronde was beduidend beter dan mijn 1e ronde, met name mijn Pull back was stukken beter. maar ook alle overige deelnemers deden hun uiterste best en ik belande wederom op een 4 e plek, op enkele punten achterstand van de nummer 3 Bennie. Ondanks dat er veel piloten waren waren er ook regelmatig pauzes waardoor de laatste ronde toch wel vrij laat van start ging. Ik vloog om 17.30 en het was al behoorlijk bewolkt en koud, tijdens mijn 3 hover figuren kon ik mijn concentratie nog aardig vasthouden. Echter mijn stall turn en pull back raffelde ik gewoon af, ik kon mijn concentratie niet vasthouden en verprutste mijn laatste 3 figuren. Niet dat het veel uitmaakte maar toch, de dag duurde mijn inziens veel te lang en was het spuugzat.

    In de eind uitslag eindigde ik uiteindelijk op een (terechte) 4e plek, de top 3 piloten waren gewoon beter.

    Terug kijkend op het afgelopen jaar is het niet gelopen zoals ik had gehoopt, ik had gedacht iets moeilijkere figuren gaandeweg het seizoen te kunnen vliegen. Gelukkig heb ik de afgelopen weken wel mijn psychologische drempel weten te nemen, een looping en een roll. Deze wil ik de komende weken met mijn 700 gaan vliegen en wil zeker de winter door vliegen om te kijken of ik minimaal met de 600 wat aerobatic figuren van F3C kan proberen. Even afhankelijk van wat voor een progressie ik de komende winter maanden kan boeken besluit ik of ik misschien al volgend jaar met de F3C ga meevliegen.

    De hoverfiguren kan/durf ik wel te vliegen, als ik maar minimaal 3 aerobatic figuren durf/kan vliegen dan stap ik per direct over naar de "grote" jongens.

    Uiteraard zal ik al mijn vlieg capriolen en eventuele vooruitgang hier weer uitgebreid vermelden. Tevens heb ik een F3C romp hier liggen en ga 1 van mijn Trex-en in de romp bouwen. Werk genoeg te doen de komende maanden.

    Tenslotte: ik ben dit draadje 2 jaar geleden gestart om mijn enthousiasme en belevenissen van het helivliegen neer te schrijven. Ook om eventuele nieuwe piloten te laten zien dat de problemen/uitdagingen die er bij het helivliegen komen kijken ook bij andere piloten voorkomen. Ik had nooit van te voren kunnen bedenken dat dit draadje na 2 jaar bijna 25.000 keer gelezen zou worden. ook alle Pm berichten die ik regelmatig ontvang en reacties ik die krijg tijdens wedstrijddagen en meetings hebben mij toch een beetje verbaasd. Mijn doel van dit draadje is zeker gelukt en wil zal mijn best doen om "mijn weg" naar de F3C klasse verder te beschrijven.

    Mocht het zo zijn dat ik dit doel zal bereiken dan wil dat NIET betekenen dat dit draadje ten einde komt :banana:
     
  3. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Goed bezig super John. Mooi draadje wat ik ook ga volgen. Op naar volgend jaar. En wie weet komen we elkaar wel tegen ;)
     
  4. mjbrands

    mjbrands

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Eindhoven
    Het was leuk je eens in werkelijkheid te zien en te spreken na een tijd je draadje gevolgd te hebben :)
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Geweldig gedaan John,

    En mocht je nog niet naar de f3c klasse doorschuiven dan ga je volgend jaar Bennie verslaan. Dat had ik destijds ook als doel gesteld en op 1 of andere manier is dat erg leuk.

    Ik verwacht dat je de aero's met je 700 echt een stuk makkelijker gaat vinden. E.e.a hangt wel af van hoe de kop is ingesteld, maar over het algemeen zal het een stuk makkelijker zijn. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn.

    IK heb zelf de moedermal voor de romp ook maar weer van de plank gehaald om er zo nu en dan wat vrije minuten aan te besteden...... Een romp is zo langzamerhand weer een must have....

    Veel succes met oefenen!

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2012
  6. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    John, het is ook leuk om te volgen.
    het leest een beetje weg als een kranten column.
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    super
    John,
    mooi te zien hoe je optimistisch verder gaat!!
    suc6 verder, Uwe
     
  8. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Hey John, weer een mooi verslag van een mooie dag. Je zegt dat je soms ergens tegen aan hikt, maar op welk niveau je ook zit, kom je iets tegen wat irriteert. Maar zoals je schrijft het is telkens een eigen overwinning. Als gedreven F3C-piloot haal ik zelfs uit jou verhaal moed en doorzetting om verder te gaan. Buiten de eigen oefensessie zijn wedstrijden zeer belangrijk om ervaring op te doen. De apres-flight is ook zeer belangrijk om alle feedback te verwerken. ;) . Zie je volgend seizoen beslist weer want ik ben van plan om meerdere wedstrijd bij jullie te komen vliegen. Oefen ze goed en hou hem strak. Ik blijf je draadje in stilte volgen.

    Grtz

    Jos
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Mijn F3C romp!!

    Allen bedankt voor alle lovende reacties en hoop nog vele meelezers te plezieren met mijn "verhalen" in column vorm aldus Walter ;).

    Een van dingen van het F3C vliegen wat mij erg trek zijn de gestroomlijnde slanke en aerodynamische rompen. Zeker na een WK of EK zoek ik naar de foto's van de top piloten die hun mooiste creaties weer meenemen op dit soort wedstrijden. Ook in onze Nederlandse competitie worden ze meer gebruikt, Ronald vliegt al enige tijd met een romp en tijdens de laatste wedstrijd kwam Cees en Rob ook met een romp aan de start in Vlissingen.

    Ik ben sinds vorige week ook in het bezit van een een ruimbouw F3C romp en wil die de komende weken om mijn Trex 700 F3C mechaniek heen bouwen. Voor mij heeft een romp nog geen toegevoegde waarde, maar ik vind het gewoon MOOI!!.

    Ik heb dus een SAB romp:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Binnenkant achterstuk:

    [​IMG]

    Binnenkant voorstuk:

    [​IMG]


    Afgelopen dagen heb ik mijn reserve mechaniek uitgekleed om hem in de romp te gaan passen:

    [​IMG]

    Eerst even passen:

    [​IMG]

    Past niet helemaal en heb dus wat van de randen afgeslepen en het mechaniek gaat nu verder in het achterstuk zodat ik het heckrotor gedeelte kan monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Komende gaan we het voorstuk passend maken en nadenken hoe we het mechaniek vast gaan zetten in de romp.

    Uiteraard gaan we de komende dagen ook weer vliegen nu het nog mooi weer is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    De F3C aerobatic figuren!

    Afgelopen weken heb ik maar eens diep nagedacht hoe ik de F3C aerobatic figuren ga aanpakken. Ik heb bedacht om de figuren eerst in gedeeltes te gaan oefenen en dan stap voor stap verder.

    Om een voorbeeld te geven, the Cuban 8:

    [​IMG]

    Deze ga ik eerst proberen als een looping en vervolgens met een halve rol er weer uit. Ik hak als het ware dus het figuur in 2-en en zo wil ik de overige figuren ook stukje bij beetje gaan oefenen.

    Er zijn genoeg uitdagingen de komende winter want ook de figuren moet ik van twee kanten gaan oefenen. Ook ik heb net als vele andere piloten een voorkeur en MOET nu dus ook de figuren andersom gaan vliegen. Hoe moeilijk dit is dat heb ik van de zomer wel ondervonden toen ik de pull back een keertje van de ander kant aanvloog dan ik gewent was, ik was totaal de kluts kwijt :(, het kwam goed maar vraag niet hoe.

    Afijn, vanavond maar de koe bij de horens gevat en de Trex 600 in de auto gezet en hup naar mijn wildvliegveld. Enkele weken geleden had men daar de boel opnieuw ingezaaid en de laatste keer toen ik er was kon ik er eigenlijk niet opstijgen zo hoog als het gras stond. Maar vandaag aankomen had men het hele veld keurig netjes voor mij gemaaid en had ik een prachtig veld tot mijn beschikking.

    Eerst maar weer eens een paar loopings gedaan, deze worden steeds groter maar ik merk dat ik de heli teveel 'laat' vliegen en dat ik te weinig corrigeer waardoor de heli soms vreemd uit het figuur komt. Het zelfde bij een rol, deze blijven lastig en eindigen soms in een duikvlucht. Waarschijnlijk doordat ik ook tijdens het rollen per ongeluk iets nick geef waardoor de heli gaat duiken.

    Na het eerste accu te hebben leeg gevlogen toch maar eens kijken hoe mijn plannetje gaat werken bij de Cubain 8. Heli weg vliegen, omdraaien, vaart maken, en een looping inzetten (zowaar een hele mooie looping), dan de looping uit....oh ja een halve rol.....shitttt! wat gebeurt er . Ik was compleet de oriëntatie kwijt en de heli vloog RECHT naar moeder aarde. Ik had hier al een klein beetje rekening mee gehouden want ik had de looping op behoorlijk hoogte ingezet en had ruimte om de corrigeren. De heli vloog zelfs even inverted maar kreeg de boel weer onder controle.

    Nou dat was weer eens een hartverzakking, gelukkig bleef de boel heel maar het scheelde weer weinig. Ik heb de cubian 8 maar even gelaten zoals hij was en heb mij maar verder bezig gehouden met de stall turns. Waarom de stall turns?? Nou mijn stall turns zijn eigenlijk elke keer 'te kort' ik bedoel daarmee het gedeelte dat de heli verticaal omhoog moet gaan. Mijn loopings worden nu groter en ben deze aanvliegroutine nu ook aan het toepassen bij mijn stall turn en zie dat ik nu veel meer vaart heb waardoor de stall hoger uitkomt. Dit is met name voor de Pull back en Candle erg belangrijk.

    Maar goed, het was weer een leerzame avond en gaan stug door, eerst komende weekend maar weer de Dam tot Dam lopen :yes: .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik zweet al bij het lezen, puuhhhh 8O
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik hoop eigenlijk dat je nog vele keren in deze hartverzakkingscultuur beland. Wel zonder schade dan natuurlijk. Zeer leerzaam namelijk. Ik heb het zelf ook vaak gehad. Ook dat je 600 duikend uit rollen komt is zeer herkenbaar. Mijn uni's doen dat ook. Ik denk dat dat met de kop afstemming te maken heeft. Kijk even of je een tuimelschijfverdraaiing nodig hebt om het goed te krijgen. Een tuimelschijfverdraaiing is natuurlijk een minder mooie manier om e.e.a. op te lossen want je zou dus eigenlijk de kop moeten afstellen. met de Freya's heb ik dit soort fratsen niet. Die loopen en rollen nagenoeg rechtuit. zal met jouw 700 ook zo zijn denk ik.
    Oja, oefen eerst op de sim. puur en alleen om de volgorde van de stuurbevelen. Je moet aan veel te veel dingen denken als je ze zo uit de ongeoefende hand doet.
    Het hoog doorschieten in stallturns gaat met een 700 ook veel makkelijker. Maar je kan natuurlijk kijken hoe ver je komt met je 600. Zo lang mogelijk er flink wat pitch op houden en zo laat mogelijk de heli verticaal zetten. En als je dan toch bezig bent, oefen dan de halve flip voorover er ook vast bij....


    Suc6 maar weer.
    Steven.
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    training

    Ik sim afgelopen weken bijna 4 keer in de week een half uur tot een uur, ik vlieg alleen maar de F3C aerobatic figuren, zowel vanaf links als rechts ;).

    Vanavond maar weer eens met de 700 op stap geweest, er stond een aardige bries en daar stond ik op te wachten want ik wilde wat zaken gaan uitproberen met de 700. Tijdens de laatste wedstrijd heb ik wat tips van de heren F3C piloten gehad en die ben ik maar eens aan het uitproberen geweest. Ik "klaagde" vooral over het feit dat ik tijdens mijn hoverfiguren eigenlijk "te laat" de stuur correctie merkte en dat ik van mening was dat de Align servo's niet goed centreerde.

    Zowel Rob als Vincent dacht dat dit probleem meer in de expo en dual rate instellingen van de swashplate gezocht moesten worden. Ik heb de instellingen dus aangepast naar 10% expo en heb de dualrate op 70% gezet op de roll en nick (futaba). zoals gezegd er stond een aardige bries en heb eens zeer nauwkeurig bestudeerd hoe de heli nu reageerde. Ik ben er nu van overtuigt dat ik het in deze hoek moet gaan zoeken, het was nog niet perfect maar wel beter.

    Ook Ronald vroeg zich af of de gewichten van de flybar wel correct waren, ik had zelf de indruk dat de heli tijdens het hoveren tegen de wind in wilde vliegen en dat kan betekenen dat het gewicht te hoog is. Ook nu heb ik dit uitgebreid bestudeerd maar denk dat de gewichten van de flybar wel ok zijn.

    Een ander aandachtspunt zijn mijn recht ophoog en recht omlaag bewegingen van de landingen tijdens de hover figuren. Ronald merkte op dat dit nogal slordig ging, ik heb vanavond 1 gehele accu lading alleen maar landingen gemaakt en recht opstijgen. Nu ik hier specifiek serieus mee bezig ben merk ik ineens dat ook op dit punt een hoop werk te doen is en 1 accu lading zo voorbij is.

    Het was vanavond een zeer leerzame trainingssessie, geen enkel figuur gevlogen alleen maar de heli bestudeerd hoe hij reageert op mijn stuur commando's. Ik moet zeggen een echte EYE opener!!! ik ga dit soort gerichte oefen sessies meer doen.

    Als met al een goede start ter voorbereiding van het volgende jaar, ik had het voornemen om in de winter maanden niet stil te gaan zitten en tot nu lukt het aardig. Het weer is nog heel aardig en wil zo lang mogelijk doorvliegen. Wel moet ik de komende weken de heli aan een grote algemene check onderwerpen en wat zaken upgraden, maar hierover later meer.

    Een punt waar ik mij wel GROTE zorgen om maak zijn de nieuwe figuren voor 2014. In een ander draadje is er al het een en ander over gezegd en als de figuren die nu al voorgesteld worden een leidraad gaat worden voor de nieuwe figuren dan moet ik mijn borst nog even nat maken :cry:. Het kan niet zo zijn dat ik ergens volgens jaar de overstap naar de F3C maak en het jaar erop weer uit deze klasse moet stappen omdat de figuren voor mij gewoonweg te moeilijk zijn om te vliegen. We zullen zien en kijken waar het schip strand...
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Andersom ,de flybar stuurt te veel tegen en is dus te gevoelig: gewicht vergroten maakt de flybar minder gevoelig.

    Steven.
     
  15. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Hey John

    Mooooooi é zo'n romp van sab.
    Ik heb er sinds maandag ook ééntje.
    Vindt wel dat ze een beeje naar de lichte kant is.
    Als je niet oplet zit er zo een deuk in.
    Hoever sta jij al met die romp?
    Wat ik nu voorlopig het moeilijkste vindt is de keuze van de kleuren......
    Ik geraak daar echt niet aan uit....
    Ik probeer wat uit in paint maar man wat is dat moeilijk om er daar een schema in te krijgen.

    grts danny
     
  16. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Graag nog even mijn mening over de flybar.
    Ik vindt dat de flybar nogal naar de lange kant is.
    Ikzelf ben van plan deze een stuk in te korten.
    Eerst nog wel ff raad vragen bij JKB.
    Die zal me vast wel kunnen vertellen of dit kan of niet.

    Grts danny
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi Danny,

    Het inkorten van de flybar kan ook. Daar wordt het ook minder gevoelig van. De bijwerkingen zijn dat met een kortere flybar ook de lucht weerstand van de flybar veminderd en er dus een langere vliegduur te behalen is. nadeel is dat je nogal wat werk hebt om een kortere flybar te monteren.
    Maar vraag Jos maar eens , ik ben wel benieuwd of hij er andere visie op heeft. Ik weet ja ook niet alles...


    Steven
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik heb die flybar bij mijn 600er Rex (nitro) zo 1 cm korter gemaakt en ook carboon paddels met het halve gewicht gemonteerd,
    of je da langer kan vliegen (met een nitro) weet ik niet,
    in totaal is hij volgens mij iets agieler maar niet stabieler,
    speelt ook een stukje in mijn hoofd mee, denk ik,
    Het inkorten is inderdaad niet van nadeel.

    edit: sorry John, dat ik zo in jou draatje schrijf
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    @Danny.

    Ik ben nog steeds bezig om te kijken hoe ik het mechaniek het beste in de romp kan bouwen. Ik moet echter eerst wat verbouwen aan de heckrotor maar weet nog niet exact hoe ik dat ga aanpakken. Verder heb ik nog niet nagedacht over een kleuren schema, wat ik wel ga doen is gebruik maken van felle kleuren afgewisseld met een donkere kleur om enig contrast te krijgen zodat de zichtbaarheid goed is.

    Verder moet ook ik iets aan de flybar doen want de uitslag is te groot waardoor hij de romp kan raken, Align heeft dit bij hun Black shark romp ook moeten oplossen en heeft de uitslag beperkt d.m.v. een begrenzer op het centraalstuk.

    Ik zal de komende week wel weer eens een korte update geven maar ik ben eerst mijn andere Trex aan het up graden :p. Ook daarvan zal ik de komende dagen het een en ander over melden.

    Verder ben ook nog bezig met mijn Trex 600, ik heb al een ander draadje aangemaakt om mijn " problemen" te bespreken om het rollen te verbeteren.

    Druk genoeg op verschillende vlakken....
     
  20. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Alé ge weet nog wat te doen zegt.
    Ondertussen heb ik een mooi kleurenschema gevonden
    wat vindt ge hiervan?

    grts danny

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina