HPI Baja 5SR project

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Optic, 7 mei 2012.

  1. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    De motor word gekoeld door het vliegwiel, zolang je de aanzuigopeningen onderaan het karter en trekstarter niet afdekt zie ik geen probleem.
     
  2. michael-broek

    michael-broek

    Lid geworden:
    6 apr 2010
    Berichten:
    835
    Locatie:
    Gelderland
    Al last van steenslag?
     
  3. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Ja, al van dag 1 . De verf blijt niet echt hangen, 1e rit had ik gemaakt zonder de bodemplaat aangezien deze toen nog niet klaar was. Aan de onderkant hangt niet veel verf meer en dit was dan nog enkel maar van zand. Volgend jaar ga ik het frame tijdens een rebuild laten poederlakken maar nu laat ik het nog even zo.
     
  4. RXfreak

    RXfreak

    Lid geworden:
    29 nov 2011
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Lembeke, België
    Als ik die schitterende beelden zie, heb ik veel zin om mijn nitro's te verkopen en met Big Scale te starten. Denk alleen dat ik nog veel tekort kom qua basiskennis van onderdelen en afstellen.

    Je moet er ook de centen voor hebben natuurlijk ! :smile:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Ik ben ook begonnen met nitro, qua onderdelen zijn ze gelijkaardig, gewoon wat groter :) . En wat de afstelling betreft valt ook goed mee, netzoals bij nitro kan je het horen. Maar aan de hoeveelheid rook niet dus, wel aan de kleur van de bougie . Maar je leerd dat wel vlug. Bigscale is fun maar niet zo wendbaar gelijk nitro.
     
  6. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    echt gaaf gedaan man mooie kar.

    framebuggy's zijn altijd mooi
     
  7. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Vorige week kreeg ik de kans een prachtige deal te doen om een 2e hands BZM 28.5TT te kopen van Anixie, ik heb deze kans gegrepen ook al wist ik niet zeker dat deze zou passen in men sandrail. Na vele foto's te bekijken online en proberen de afmetingen van deze motor te achterhalen wist ik dat het zeer nipt zou worden. Het grootste verschil met een standaard motor is dat deze BZM een karterinlaat heeft met reed kleppen waardoor de carburator wat lager zit dan bij de gewone Zenoah/CY motoren. In mijn chassis loopt een horizontale buis net onder de carburator door, waar deze inlaat zou tegen kunnen zitten.
    Nadat ik de motor had opgehaald heb ik metteen de sandrail gedemonteerd en snel de motor met enkele bouten op zen plaats vast gezet. Hij paste net perfect met minder dan 1 mm speling tussen die dwarsbuis onder de inlaat. ook boven aan de zijkant kwam het chassis rakelings langs de carbon fancover.
    Deze plaatsen heb ik dan toch wat afgeslepen om wat meer speling te maken, aangezien de motor zal trillen en het chassis toch enige flex zal hebben. Hier wat foto's van het eindresultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je ziet op de eerste foto zat er een Fluid-Rc uitlaat bij de deal, helaas past deze (nog) niet op de sandrail. Wie weet zal deze ooit wel es passen ;)
    Ik heb de power van deze motor nog niet kunnen testen, eerst moet deze nog ingereden worden.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ik blijf het een schitterende auto vinden!
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik vind alleen de cabine niet echt mooi.. lijkt te lomp tov de rest van de auto. (lijkt me nu te veel op zo'n elcon cleon body. verhoudingen kloppen niet helemaal.

    verder vind ik het wel qua kleurstelling etc echt een prachtig apparaat.
     
  10. stefan_

    stefan_

    Lid geworden:
    20 nov 2012
    Berichten:
    45
    Heb je er al mee kunnen rijden? Wat een apparaat zeg!!
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    wat een mooie locatie ook!
     
  12. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Dat is zeker een mooie auto zeg:) ben benieuwt naar het eerste filmpje
     
  13. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  14. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Leuk filmpje hoor en hij gaat lekker zo te zien.
     
  15. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Ja, de extra pk'tjes komen goed van pas ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  16. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Het is al even geleden dat ik nog actief was op dit forum, maar zal toch weer wat leven in dit draadje brengen.
    De hobby heeft de laatste 2 jaar eigelijk niet stilgelegen, enkel ben ik een stuk minder actief op forums, aangezien facebook-groepen die taak hebben overgenomen. Momenteel ben ik meer actief op facebook groepen zoals: https://www.facebook.com/groups/bigscale/ en https://www.facebook.com/groups/HPIBajaRCOwners/

    Een kleine update van wat er gebeurd is met de Roofchopper:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook een kort filmpje van vorig weekend:

    [URL="[/URL]


    Vorig jaar kreeg de roofchopper een volledige "overhaul" ,onderhoud en herstellingswerken aan het frame zoals rechten en versterken met nieuwe laspunten + Rode- en vernis poeder lak.
    Aangezien de roofchopper eigelijk niet meer bedoeld is voor het ruige bash en jump werk (vanwege het gewicht) heb ik een 2e baja aangeschaft. Deze heb ik 2e hands aangekocht en was al redelijk voorzien van upgrades. De motor heb ik toen verkocht en vervangen door een OBR 30.5cc Fullmod Reedcase. De uitlaat die ik bij de BZM kreeg (Fuid-RC sidepipe), past perfect op deze baja en presteerd heel goed.
    Eind 2013 heb ik via ebay een 2e hands Rolkooi van "2strokers" kunnen bemachtigen, waardoor mijn basher plots een 2e sandrail werd. Deze is daarna verder uitgebouwd met FLM ophangings armen en nog meer "Bling".
    Vanwege vele problemen en slechte service bij OBR, heb ik onlangs de motor vervangen door een G340 reedcase Evolution, van Scott Finlay Performance.
    Momenteel ziet die rolkooi er nog uit zoals ik hem kocht op ebay, maar zal deze ook eens een "overhaul" geven met nieuwe poederlak en panelen.

    De 2strokers ver#9

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verdere updates van beide sandrails komen dus in dit draadje terecht.

    En even offtoppic:
    Mijn modelbouwhobby is sinds vorig jaar ook uitgebreid naar FPV vliegen:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. THE BAJA BROTHER

    THE BAJA BROTHER

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    35
    Serieus mooi spul zeg!

    Ook opgebouwd met de onderdelen zoals het hoort. De Sandrail MKIII is ook een mooi uitvoering zoals hij ze nu maakt. Stuk steviger dan het standaard chassis van HPI.
     
  18. arthur91

    arthur91

    Lid geworden:
    28 feb 2015
    Berichten:
    6
    Los van je geweldig mooie auto, weet je hem ook mooi op de 'gevoelige plaat' te zetten ;)
     

Deel Deze Pagina