Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    de keuze is natuurlijk of 'handout ' banden OF toelaten smeren en dan vervalt de noodzaak van 'handout' banden.
     
  2. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    Mijn mening:
    Banden smeren mag niet (ik stem wel voor)
    Handout banden mag niet
    Bodys (sommige) mag niet
    uitlaten mag niet
    Door meerdere dingen niet te mogen lopen mensen vanzelf weg.
    Voorlbeeld: promoserie was paar jaar geleden best wel een grote groep mensen aanwezig,kijk nu max 5 a 6 rijders!!!!
    Mijn gevoel is gewoon het blijf hetzelfde als dit jaar en dan kunnen we weer stiekem doen maar ja!!!
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Eng... zijn we het over iets eens.... :p

    Een setprijs 25% onder winkelwaarde.... De vraag is dan wat de winkelwaarde is want zelfs dat kan variëren van 18 t/m 35 euro....
    Hou er rekening mee dat veel rijders hun banden al voor "weinig" inkopen

    Handout is puur om het smeren tegen te gaan anders is een dergelijke grote organisatie niet nodig. En jij wilt korting afdingen met zelf een voorraad in te slaan. Als je al praat over ruim 200 sets op 1 racedag en dus ruim 1200 sets in een jaar ding je toch toch aardig mee in een kwantumkorting.

    35 tot 40 euro per set waar je de hele dag op moet rijden... is goedkoper ja, maar wil je dat als brandstofrijder? En laat ik het maar niet hebben over de legale en illegale "secrets" om je stockmotor sneller te laten lopen.
     
  4. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    In het begin van de discussie over bandensmeren:
    A. mensen lopen weg
    B. niet eerlijk tegen over ander rijder
    Stel dat dat wordt toegelaten (ik hoop het wel) heb je toch weer van "gelijke kansen"
    Maar als je alles gaat verbieden wat ik al zei (smeren,banden,uitlaten,bodys,motor,5 min)
    mensen lopen alsnog weg en wordt het weer zo van hij smeert jij smeert jullie smeren.
    Ik geloof dat gelijke kansen dit jaar niet van toepassing was, het ligt toch aan je budget de ene is zuinig met zijn banden de ander smijt zijn nieuwe banden elke heat eronder.
    De ene heb een 700 euro motoren en de ander 100 a 299 euro motoren.
    Het lig toch meer aan jezelf een motor van 199 euro kan ook motoren van 800 uitrijden, het lig aan je rij stijl.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is ook hoe je er tegen aan kijkt...

    De snelle rijders zullen ook zonder smeer snel gaan als ook de slechte rijders met smeer nog steeds geen toppers zullen zijn. Zo nuchter moet je het bekijken. Ik ben zelf geen supersnelle rijder maar heb toch prima prestaties geleverd zonder smeer en met een goedkope motor. Kijkend naar sommige lager geplaatste mensen die wel smeren zou ik zeggen dat die eerst eens iets beter moeten gaan rijden voordat ze denken smeer nodig te hebben. Kijkend naar de mensen boven mij die wel smeren kan ik alleen zeggen dat het gat tussen mij en hen eigenlijk kleiner is.

    Je kunt je opwinden maar als je heel nuchter kijkt en weet tot redelijk vermoed wie er wel smeert tov. je zelf en gaat calculeren zal je een teleurstellin maar ook een tevredenheid vinden en zal je positionering in de stand niet veel verschillen.

    En Ruud, zo slecht heb je het toch niet gedaan? zonde van de strafpunten want dat scheelt 2 plekken in de eindstand.
     
  6. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja! :D
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Wel reeel blijven, onder de 18 euro ga je niet komen met inkoop van banden incl alle kosten. Het model is al doorberekend voor 160 rijders.
     
  8. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Controles

    Ow ja ... iedereen loopt te roepen dat controles niet werken, hier een een een c/p van een stukje tekst uit de Engelse "test".

    At the minute weve found if we shore the tyres.... With additive the shores are softer... Like 30s And if you look under a microscope, the cell structure changes...
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat testen gedaan.... Mijn eerste test met een gewone natuurlijke olie liet de band niet anders (lees zachter) aanvoelen. Pas na een echte smeermiddel met een weekmaker/oplosmiddel werd de band langzaam zachter.

    En dan? Zo lang iedereen zijn eigen band mag rijden kan je de shore-test vergeten.....De shore-test werkt alleen betrouwbaar op een lange tijd na het smeren en als er een vaste band gebruikt wordt

    Overigens na wat middelen geroken, gevoeld en gezien te hebben lijkt het dat een smeermiddel niets anders is dan een olie samen met een oplosmiddel of weekmaker.
    Futura leek verdacht veel op een pure ricinus olie en een bep. soort Jack the Gripper rook heel sterk naar simpele metaal conserverings-olie, beide wel dunner gemaakt. Zo hebben we het vermoeden dat Futura wet wel eens gewone plakkerige luchtfiter-olie kan zijn.
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Oude, uitgedroogde foam banden kan je weer 'oppiepen' en soepel maken door ze flink met vaseline in te wrijven, de vaseline trekt in de foam en doet ze weer 'herstellen'. Het zou me niet verbazen als vaseline op nieuwe banden werkt als grip middel...

    't Zou wel een uitkomst zijn; niet giftig, goedkoop en ook nog een beschermlaagje voor op je handen tegen de giftige brandstof, en een baby-zachte huid....
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    phfeww....

    Voorstel 1...

    Roelof: :teacher:
    :snipersmile:

    Voorstel 2...

    Roelof: :teacher:
    :snipersmile:

    Voorstel 3...

    Roelof: :teacher:
    :snipersmile:

    Gevolg:

    :bad-words::bad-words::bye:

    :nooo:

    Leuk die dingen :D
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik schiet niets reëels af.... Je moet alleen wel met passende en waterdichte oplossingen komen. Controleren op smeren is nodig als mensen hun eigen banden mogen gebruiken, controle op shore is dan onmogelijk of te omzijlen. Het is alleen mogelijk als de banden net gesmeerd zijn, direct bij inname de shore wordt gemeten, een week laat liggen en weer de shore wordt gemeten. Zijn ze dan duidelijk zachter zijn ze gesmeerd. Maar ja, als je dit weet weet je ook wat je moet doen om dit te omzijlen net zoals de sniffer te omzijlen is. En nogmaals, ik (samen met Tjibbe) beslist niets, dat doet de vergadering. Wij behoeden ons alleen voor veel meer en overbodig werk. Zo lang er geen waterdichte methode is is het vechten tegen de bierkei.

    Het enige wat mij opgevallen is maar is natuurlijk nog steeds een vage bewijsvoering is is om de banden meer dan een dag tegen elkaar gedrukt te houden (zie construkctie bandensmeer apparaat) en dan van elkaar los te trekken. Plakken ze aan elkaar en klinkt het alsof je een plakbandje los trekt lijken ze gesmeerd.

    Na een aantal testen gedaan te hebben is mij veel duidelijk geworden. Ook heb ik het afgelopen weekend voor het eerst met serieus gesmeerde banden gereden, ondanks dat het oudjes waren was de grip hoog, meer dan een verse ongesmeerde band. Ja, een set 35 voelde na 1 week aan als een set 30 shore, in ieder geval zachter dan een ongesmeerde set 32.

    Mijn persoonlijke mening blijft: dit wil je niet, de setup moet uit alle verstelbare opties komen en niet uit een potje.Zo lang het niet met 100% zekerheid controleerbaar is blijft het een schijnvertoning.
     
  13. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Goed plan :) Alleen toerwagens hmmm leuk wel de corvettes dan
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Pieter, zet jij maar ff elk idee wat je hebt hier neer, en ik ben er van overtuigd, dat ik of iemand anders met een voorbeeld kan komen hoe er toch kan worden valsgespeeld.

    Alleen met het voorstel van Hans, over een controlled tyre zou het kunnen, maar dan dien je elke kwali en (sub)finale een nieuwe set banden uit te geven, dus 4 tot 5 sets (6 met een bandenwissel) per rijder per race, dus tussen de 70,- en 90,- per race moet iedere rijder neerleggen, uiteraard zijn deze banden na uitgifte eigendom van de rijder, dus hij kan ze de volgende race gebruiken om te trainen.
     
  15. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ik zet hier niets meer neer Martin... Elk idee wat je hier nl plaatst wordt standaard afgebroken. Het klopt wat je aanhaalt dat niets waterdicht is, er is altijd wel een "maas" te vinden. Punt is dat men niets wil met mazen... we kunnen dan beter alle regels afschaffen aangezien we overal al mazen hebben.... (brandstof, uitlaten, cilinder-inhoud, etc). Zelfs een idee om iets te ontmoedigen wordt de grond in geboord, men wil gewoon niets...

    Volgens mij had jij hier al heel veel ervaring mee op het MBF :)

    Deze twee quotes van Roelof zeggen eigenlijk alles:

    "Wij behoeden ons alleen voor veel meer en overbodig werk"
    "Zo lang het niet met 100% zekerheid controleerbaar is blijft het een schijnvertoning"
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Da's waar. :p

    Maar feit is, als het niet waterdicht is, dan zullen de beschuldigingen blijven, veranderd er eigenlijk niets en dat komt de sfeer niet ten goede. Daar moet ik Roelof (en Tjibbe) dan gewoon gelijk in geven.
     
  17. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ja whats new? Aan de andere kant willen we het ook niet meten en een harde consequentie niet stellen...
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Beste Pieter. Als je het heel zwart/wit gaat bekijken vraag ik mij af wat je in deze discussie doet. Je bent geen rijder en hebt dus geen rechten om iets in te brengen. Uiteraard mag en zal Joey je "spreekpop" zijn. Nogmaals, ik heb niets te beslissen, dat doet de vergadering. Maar probeer wel met iets overtuigends en compleets aan te komen en niet van: Zo gaan we het doen en jullie (de NOMAC) zoeken het verder uit. Als je het zelf zo goed weet, waarom wordt jij dan niet de sectievoorzitter, kan je samen met Hans de sectie doen maar besef wel dat jullie dan nog steeds niets te beslissen hebben, dat doet nog steeds de vergadering met als eindcontrole de verenigingen....

    Wat het smeren onder een verbod betreft. Zie nu hoe het er aan toe gaat. Je geeft aan dat strepen trekken als smeren gezien wordt en hoppa, men gaat iets voorzichtiger de pits uit. Je geeft aan dat je banden gaat controleren/voelen en de natte banden worden weg gehouden. De sniffer werkt niet is al gebleken en lapmiddelen met vloeipapier en wattenstaafjes werkt helemaal niet heb ik al getest en nu wil je een shore gaan meten terwijl de shore bij een eigen band geheel vrij is. Hoe dan ook, men zal altijd gesmeerd rijden! Ik wil geen schijnvertoon en ik wil zeker geen strenge straffen op iets wat niet eens hard te maken is.

    Dan de control tire. Een prima idee, werkt immers in de electro ook... maar waarom zijn ze daar van de uitgifte vanuit de NOMAC gestopt? Financieel en inzet.... Hou er rekening mee dat wat men wilt extra druk op de club en/of NOMAC zet en vandaag de dag die extra vrijwilliger moeilijk te vinden is. En dan de rijders zelf, een deel zal vertrekken omdat de sponsor het niet toelaat en een deel ziet onnodig veel kosten.

    Het toelaten van smeren zal ook invloed hebben op sommige rijders... denk je echt? Als nu al het halve startveld smeert, waarom stappen de zeurende rijders dan nu al niet op?
    Door het toe te laten krijg je als niet-smeerder de keus en niet de verplichting om er in mee te gaan, die keuze heb je nu ook maar dan heet het clean blijven of illegaal gaan handelen zoals meer dan de helft het al doet.
    Het legaal maken zal niet zo'n grote impact hebben en je bent van heel veel inzet en gezeur af.

    En wat zeur je nou? Je hebt nu een levendige handel in smeermiddelen en apparaten en als de control tire er door komt heb jij die handel ook al aangeboden zover begrepen. Hoe dan ook, jij blijft je handel houden.
     
  19. Chielos

    Chielos

    Lid geworden:
    16 nov 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Haarlem
    Beste Roelof,

    Leuk deze vijandigheid richting Pieter en alle andere die ideeen posten. We weten dat dit forum bijna als het jouwe wordt beschouwd maar voorruit.

    Ben je dan niet bang dat je door deze niet stabiele regelgeving onze NK 1:8 klasse verdwijnt? denk hieraan aan wel mailen, niet reageren op een stemming etc.
    ik beweer niet dat jij de regels maakt en bepaalt.

    De komst van een europese competitie zal zeker het NK beinvloeden. Nu hoor ik je al denken, moet je wel blij zijn met de mensen die dan weggaan. Volgens mij hebben we super competatieve wedstrijden gezien afgelopen jaar. Ondanks het geneuzel....
    dus is het zeker weten zonde wanneer we mensen verliezen!

    Daarnaast lijkt het me wijsheid om open te staan voor ideeen welke misschien niet jou voorkeur kennen maar wel door een groep worden gedragen. Meteen nee zeggen is mijnsinziens erg gemakkelijk.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Chiel... inweze doen Pieter en Hans hetzelfde, proberen te overtuigen van hun gelijk. Ieder bekijkt het van hun standpunt met enig verschil dat Pieter en Hans overtuigd zijn van een control tire en niets willen weten van het toelaten van smeren (Hans zeker niet).
    Zowel Pieter en Hans geven aan dat het met mij geen zin heeft terwijl ik meerdere malen heb aangegeven dat uiteindelijk de vergadering moet beslissen en niet ik en ook niet zij.
    Hier hebben we alleen de discussie en staan we lijnrecht tegenover elkaar.

    De sectie is er van overtuigd dat het open stellen van smeren de minst ingrijpende en goede oplossing is in alle opzichten in het verliezen van rijders en de benodigde inzet. Als je overtuigd bent van een control tire kom dan wel met een compleet invullend plan en bijbehorende noodsituaties. In november kan je de voorstellen indienen maar kom dan wel met het hele plan van aanpak en het kostenplaatje en niet nu de geheimzinnigheid van de prijs. Uiteraard moet je de sectie zien te overtuigen maar die hebben een klein deel in de totale stem dus moet je de overige 52 rijders en 7 verenigingen ook overtuigen (in ieder geval de meerderheid er van).
     

Deel Deze Pagina