FrommelStar / BobbelStar

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Rolver, 3 sep 2012.

  1. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Na een ernstig ongeval door contactverlies met een goedkoop ontvangertje is mijn EasyStar veranderd in een FrommelStar. :cool:
    Nu heb ik zelf het idee, omdat ie zo mooi vloog (brushless, ailerons) om hem een 2e leven te geven door een nieuwe romp te bestellen. Staart en roer heb ik nog nieuw. Aanschouw de plaatjes en laat weten wat jullie zouden doen.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    :rolleyes::rolleyes:

    Ik zie de raecties graag tegemoet.

    Groet, Rolver
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2012
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De verfrommelde delen even in kokend water steken, hierdoor krijgen ze hun oorspronkelijke vorm terug.
    Wel opletten dat je een beetje rekening houd met de tijd...
    Steek je de delen te lang in het kokende water , dan gaan de " bolletjes " in het schuim dikker worden ( uitzetten )
    Mijn Cularis is ook zo hersteld :yes: [157365] 2-6-meter-zweefplezier-multiplex-cularis-3

    >>> Lijmen doe je best met Belizell of soortgelijke PU-lijm ( schuimt bij uitharding en vult aldus de oneffenheden een beetje op )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Zo rampzalig ziet die schade er toch niet uit, zoals hierboven vermeld is de kokend-water methods behoorlijk effectief.

    Hierbij een videotje:


    Even opwarmen in water om het schuim (deels) de originele vorm weer aan te laten nemen, opdrogen, verlijmen en mogelijk even een laagje glasvezeltape over de naden leggen. Goed zat :)

    20 Euro uitsparen en gewoon lekker doorvliegen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Cubdriver

    Cubdriver Guest

    Dat ziet er net zo uit als m'n Bixler, zelfde soort schade. Inderdaad in een pan met kokend water gedaan, en de romp komt weer terug in de oorspronkelijke vorm (naja soort van). Bij mij paste alleen het "cockpitkapje" niet meer goed, maar die moest er toch vanaf om een camera te installeren.​

    De scheuren zijn goed te lijmen met UHU Por.​
     
  5. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Inmiddels is FrommelStar omgedoopt tot BobbelStar.
    Na het badderen in water van 90 graden ontstonden er bobbels. (foto volgt nog). Het blijkt dus dat 90 graden te heet is , misschien heeft het ook te maken met het type foam (Z-foam, EPP,Depron). Ik ga er nog wat mee expirimenteren. Ik ga proberen om de bobbels wat weg te schuren (tips?).
    En in het weekend ga ik maar eens stoeien met lijm en bakpoeder om te zien of er weer een FlyingStar van te maken is :rolleyes:

    Groet Rolf (voor al uw ontfrommelwerk)
     
  6. MPXfan

    MPXfan Guest

    Je kan je 'bobbel-stukken' opnieuw in heet water steken en even wachten tot de warmte is ingetrokken. Daarna met de bolle kant van een grote (pol)lepel de bobbels gladstrijken. Gaat perfect!

    Van schuren zonder nabehandelen wordt elapor dof/lelijk en erg gevoelig voor vuil/grasvlekken van je 'landingen'. Succes!
     
  7. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Helaas lees ik dit net te laat. Goede tip , bedankt MPXfan.
    Ik had hem net geschuurd, in dit geval niet zo erg omdat ik een reep fiber tape aan de onderkant heb geplakt voor het landen.

    Maar voor de Apprentice (zie topic Voyage au centre de la terre) zal ik dit zeker doen als het weer uit de hand loopt.
    Inmiddels heb ik een beetje ge-expirimenteerd en met ca. 75 graden krijg ik een heel bevredigend resultaat. Ik weet niet of dit voor andere foam soorten ook zo is.

    Groet Rolf (hij frommelt wat af)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Duktape ook in wit en andere kleuren .
    Maakt hem ook veel sterker
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heet water helpt altijd.

    Bij aanvang zijn het net mat glazen bolletjes van nog geen mm doorsnede.
    Korrels worden een deel gezwollen in de fabriek, deze worden dan in de mal gevuld, vervolgens word deze met stoom doorblazen gedurende een bepaalde tijd.
    Zo zetten de korrels verder uit en worden ze in elkaar geperst, zodat ze een geheel worden.
    Na dit stoom doorblazen mag het enige tijd afkoelen alvorens het uit de mal word genomen.
    Daarom helpt heet water altijd om het terug in vorm te krijgen, niet overdrijven natuurlijk, zonder weerstand kan het wel eens te hard uitzetten.
    De stevigheid hangt af van hoe groot de korrels reeds gezwollen waren alvorens in de mal te komen, hoe kleiner ze waren, hoe steviger het toestel is, maar ook iets zwaarder en duurder.
    Ook de tijd van het doorblazen met stoom is van belang.

    Als je ooit eens de gelegenheid hebt om tijdens een open deur eens een fabriekje dat piepschuim vervaardigd te bezoeken, moet je het zeker doen, merk je gewoon de eenvoud hoe simpel het is op.

    Johan.
     
  10. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    wat voor ontvanger was het?
     
  11. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Orange R610, maar ik kan pech hebben gehad.
    In ieder geval zit er nu een AR600 in.
    Die orange probeer ik nog wel eens in een mini vlieggeval uit.

    Groet Rolf (hij veroordeelt niet snel, maar dat is zijn eigen oordeel)
     
  12. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    in mijn duurdere vliegtuigen heb ik altijd een ar7000 zitten
    in de goedkope vliegtuigen wil er nog wel eens een r610 in zitten.
    maar was het ook echt een glitch of kunnen er andere factoren hebben mee gespeeld?
     
  13. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Nu de Frommelstar weer in volle glorie is hersteld en beter is dan ooit, blijft er een knagend gevoel bestaan: de plaats van de nieuwe ontvanger.

    Op de foto hieronder is te zien zoals eea bij mijn Star gemonteerd is. In de blauwe cirkel zit de regelaar en ik wilde de ontvanger op de plaats van de rode cirkel in de neus zetten. Is dit goed en hoe kan ik dan het beste de 2 antennes leggen van de AR600 ?

    [​IMG]

    [​IMG]



    Ik heb aardig wat gegoogled maar ben er niet achter hoe het orgineel zit of wat goed is.

    Groet Rolf (hij ziet alweer uit naar de 1ste vlucht met Frommelstar)
     
  14. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Hallo, is er niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen :confused:

    Er zijn zoveel EasyStars, ik heb echt veel gegoogled en ook de manual zegt niets over de plaats van de ontvanger.

    Groet Rolf
     
  15. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hi Rolf,

    Ik heb een EasyStar II en heb hier mijn ontvanger ongebouwd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat je ziet is een stabilisator (op een laagje depron), de ontvanger ligt er onder (nog net rechts onder de stabi te zien), ook een AR600, prima ontvanger trouwens. De accu ligt voor de ontvanger (diep in de neus dus).

    Het maakt niet zo veel uit waar je de ontvanger plaatst zolang het CG maar goed is.

    De ontvanger die jij gebruikt moet makkelijk 1 km halen, ook zonder optimale positie. Als je problemen hebt met de reikwijdte, controleer dan ook even of de draden van de antenne's niet beschadigd zijn. Een breuk of beschadiging kan de ontvangst verslechteren. Ik heb bij een kennis gezien dat hij met beschadigde bedrading nog geen 25 meter haalde (en dus crashte).

    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Oh, ik lees net dat je tijdens de crash zo'n orange ontvanger er in had zitten. Daar heb ik er ook een paar van. Nooit problemen mee gehad, ook geen slechte ontvangst.

    Groetjes,
    Andre
     
  16. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Bedankt voor de reactie André.

    Als ik eerlijk ben denk ik ook niet dat het aan die oranje ontvanger lag, maar aan de plaats en het feit dat er op de oranje ontvanger een erg korte antenne zit. Het geheel zat een beetje verstopt, vandaar ook mijn vraag.

    Mijn lipo is een 2200 die ik nogal ver naar achter moet plaatsen om aan de goede cg te komen. Mijn Easy Star heb ik overgenomen van iemand die FPV gevlogen heeft, vermoedelijk dat daarom de esc voorin zit (die kan ik dus niet verplaatsen) Daarom zet ik de ontvanger voorin en voor de zekerheid wil in vlak voor de canopy een gaatje prikken waar ik dan de korte antenne doorheen steek Het lange gedeelte leg ik dan helemaal voorin. (voor de lipo dus)

    De Easy die ik heb is een brushless versie met ailerons en wat extra versterkingen. Hij vliegt echt super.

    :offtopic:Mijn versie is er een met grijze vleugels. Ik dacht dat alle vleugels hetzelfde waren, maar dat is niet zo. Als ik de grijze vleugels naast witte leg dan zijn de tips van de grijze vleugels veel vlakker.

    Groet Rolf
     
  17. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik gebruik ook een 2200mA lipo (180 gram), daarmee heb ik nog behoorlijk wat ruimte om met het CG te schuiven.

    De antenne naar buiten steken heeft niet veel zin hoor, tenzij het jou een beter gevoel geeft. Foam houdt het antenne signaal niet tegen. En ga er zeker geen langere draad aan solderen. Het lijkt klein, maar de antenne is precies 1/4 golflengte (van 2.4 Ghz), wat het ook zou moeten zijn.

    Ik gebruik mijn EasyStar II ook voor FPV, vandaar ook de extra stabilisator. Voor FPV is deze perfect maar verder vindt ik het eigenlijk een sloom en saai ding, maar da's persoonlijk.

    Groetjes,
    André
     
  18. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK

    Vermoedelijk voor mij ook over een tijdje, maar ik vlieg pas een jaartje :)

    Groet Rolf (vooralsnog is hij happy met zijn Star)
     

Deel Deze Pagina