Project X²

Discussie in 'Speedboten' gestart door RC-mike, 17 jul 2012.

  1. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Mijn onderschrift is behoorlijk passend voor de volgende update,
    Nadat ik even snel een dekje heb gezaagd en op de romp heb getaped ben ik gaan proefvaren, opzich alles strak, alleen bij meer dan half gas begon de boot te springen. Toch even verder proberen en opeens verdween mijn boot ongeveer 15 cm onderwater :rolleyes: Ik moet dus echt de hoek van de schroef gaan aanpassen.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mike,

    Op de foto is het slecht te zien welke prop er onder zit, het lijkt op een hydro prop, die flink wat lift genereert, wat (deels) het wippen boven half gas veroorzaakt.
    Voor je de as er weer uit haalt, zou ik een aantal props met een kleinere steiging proberen, zodat je het effect ervan (of het gebrek eraan) kunt zien.

    Heb je een paar foto's van het binnenwerk?

    Groeten, Jan.
     
  3. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee wat voor prop er op zit, deze heb ik bij HC besteld.
    Ik heb de as inmiddels los en kan zonder al teveel moeite de hoek een heel stuk verkleinen. De koker heb ik een stukje doorgeschoven naar achteren zodat hij net achter de romp uitkomt.

    Ik zal straks een paar foto`s maken van de binnenkant.
     
  4. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Zo, de schroefaskoker en het motorschot zitten er weer in!
    [​IMG]

    Ruimte zat daar binnen,
    [​IMG]

    Hier met een 4s 2200, past ook nogsteeds.
    [​IMG]
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mike,

    Tja, wat zal ik daar eens van zeggen...

    Je hebt nu een semi-oppervlakteaandrijving, zoals ook wel bij een Crackerbox wordt gebruikt.
    Alleen staat de prop nu dusdanig dicht op de spiegel, dat je aanstroomproblemen kunt gaan krijgen.
    Ik wacht het verslag van de volgende proefvaart wel af.

    Bij een oppervlakteaandrijving(steeds maar één blad in het water) staat de voorzijde van de prop op 10-13% van de romplengte van de spiegel en het roerblad er naast om de wielwerking tegen te gaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarbij staat de schroefaskoker (én de motor) 3-4 mm rechts van de hartlijn, ook weer om propwalk tegen te gaan; met de schroefas in het midden moet je tegensturen naar links, om rechtuit te kunnen varen.

    [​IMG]

    Zeker bij een smalle romp als de jouwe leidt dit tot een 'interessant' vaarbeeld, zodra de romp in plané komt.
    Laat ik volstaan met de opmerking dat je dek 100% waterdicht moet zijn.

    Bij een oppervlakteaandrijving is het uiteinde van de schroefaskoker 1,5-2 mm vrij van de tafel, als je de romp er plat op legt:

    [​IMG]

    Op de foto zit het roerblad nog niet naast de schroef, dit is later nog aangepast.

    Je ziet op bijna alle foto's een turnfin aan de boot, ik vermoed, dat je daar niet zonder zult kunnen, als de boot eenmaal op snelheid is.

    Bij deze motor/regelaar combinatie is het opwarmen van de componenten minimaal, maar meestal wordt éérst de regelaar gekoeld, en dan de motor.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina