Goblin op 24s! lipo

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 16 okt 2012.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
  2. mkamer

    mkamer

    Lid geworden:
    9 apr 2011
    Berichten:
    90
    Ehhh...dunnere kabels...minder stroom...minder warmte ontwikkeling...minder gewicht(door de dunnere kabels)...althans, als het vermogen gelijk blijft.

    Ik vraag me ook af of de ESC dan ook goedkoper kan.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Alleen heb je nu meer dan de normaal aangeraden 50 volt gelijkspanning..
    Beetje problematisch als je er een keer een oplazer van krijgt, is niet al te best voor je gezondheid.

    Wel gaaf dat het technisch dus mogelijk is :D
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    @mkamer: ja, je hebt theoretisch natuurlijk gelijk, maar dat zie ik niet terug in de video en daarbij denk ik dat het 'eindig' is , ik bedoel dat het vanaf een bepaald moment niet meer significant meeteld in het totaalgewicht van de heli, zeker niet bij een 700size.

    De ESC, tja, de FETs zullen een hogere processpanning nodig hebben, je kunt je voorstellen dat de piekspanningen enorm zijn. daarentegen zijn de stromen wel lager (bij gelijkblijvend vermogen uiteraard).

    Wat de hogere spanning op EMC doet weet ik zo niet, want de stroom is lager. Zal ik eens navragen.
    EMC zorgt voor verstoring van de andere elektronica in de heli, bv. v-stabi en ontvanger. Aangezien die toch werken met vrij lage spanningen zouden functies toch problemen kunnen geven in de buurt van grote elektromagnetische stoorvelden.

    Bas
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Volgens mij krijg je bij deze hoge spanning een enorm koppel op je motor. Dit gecombineerd met een overbrenging zal denk ik (ben geen heli expert ) een fellere ractie geven op je trottle.

    bij 1:1 auto's werkt het in elk geval wel zo.
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Vermogen = koppel * toerental

    <=> koppel = vermogen / toerental

    De accuspanning wordt weliswaar verhoogd, maar het gevraagde vermogen is waarschijnlijk gelijk. Ik ga ervan uit dat de setup van de heli hetzelfde is (zelfde lengte bladen, zelfde maximale pitch).
    Het motortoerental (voor de gekozen headspeed van de heli) blijft ook gelijk. De piloot heeft de wikkelingen van de motor immers aan laten passen.

    Daarmee zou het koppel gelijk blijven.

    Of heeft iemand anders andere inzichten .... ?

    Bas
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Als je op een borstelloze motor meer spanning zet krijg je een groter draaimoment.

    Het koppel aan de bladen kant blijft wel gelijk maar door de overbrenging niet aan de kant van de motor. (hoop dat je mijn uitleg snapt) je ruilt toeren in voor koppel. Met veel koppel kan je dus sneller van toeren veranderen.
     
  8. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Nou ik zag en hoorde er geen voordeel in.
    De heli kakt net zo goed in hoorde op het filmpje en dan lijkt hij dit nog eerder te doen dan normaal.

    100V kan ook dodelijk zijn.....
    Het gewicht lijkt me hoger door meer lipo's ookal zijn ze kleinder per stuk.
    4x2700 > 2x 5000 alleen al op cel grootte.

    En als het vermogen gelijk blijft, wat is dan het voordeel?
     
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat je lipos veel minder ampères te verwerken krijgen, en dus veel langer meegaan.
    En je ook een veel lagere C waarde kan gebruiken, dus zeker veel lichter.
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Yep, niet aan de C-waarde gedacht.
    En TOCH...... Ik doe het niet. :nooo:
     
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    C-rating maakt ook niks uit. je halveert je lipo capaciteit en je halveert het getrokken amperage dus daar verandert er niks en je c-rating moet dus hetzelfde blijven.
    Enige verschil zit hem erin dat je geen 120~200A regelaar nodig hebt.
    Of het ook daadwerkelijk voordelen geeft... ook het kv van de motor moet weer gehalveerd worden.

    Wat betreft de 24x4,2V. Hij heeft de aansluitingen zo gemaakt dat je 2x 12S aansluit en het intern wordt doorgelusd naar 24S, als gebruiker heb je hier aan de lipo kant dus niks mee te maken. Maar er loopt wel degelijk 100V richting de motor.
     
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Theoretisch klopt dat.
    Praktisch hoor en zie ik toch vaak andere dingen.
    Vandaar de keuze voor HV lijkt mij....
    En het is vaak ook geen exacte halvering van de totale capaciteit toch.
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    de keuze voor 12S ipv 6S is meer vanwege het feit dat je anders 240 of 360A regelaars nodig zou hebben om dezelfde performance te halen. En je zou dan lipos van 6s 10000mAh moeten gebruiken. Maar vanwege het amperage is er van 6 naar 12S gegaan.

    waarom het bij de trex600esp verschil maakte om van 6 naar 12s te gaan zat hem er meer in omdat de meeste naar meer lipo capaciteit gingen en de vervangende motoren beter waren. ook was er een andere esc nodig met meestal wel een betere governor of het rpm werd gewoon wat hoger ingesteld. teveel variabelen om te stellen dat een lagere c-rating het voordeel is.

    6S op een 700 is kennelijk ook goed mogelijk
    HeliFreak - View Single Post - Low Voltage High Power Counterculture
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dan zou het nu voor iedereen duidelijk moeten zijn lijkt mij, waarom HV in een bepaalde setup.
    :)
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor warmte-productie in de motor maakt het niets uit, uitgaande van zelfde gelijke vertanding en gelijk rotortoerental. M.a.w. bij alleen andere Kv nodig om hetzelfde rotortoerental als voorheen te krijgen.
     
  16. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Voor alle duidelijkheid, Ik heb ook nooit gesteld dat louter de C-rating het voordeel is..
    Ik heb gesteld dat je Lipo's soms minder amperes te verwerken krijgen, waardoor je een lagere C-rating kan kiezen.
    en wat betreft gewicht en afmeting dan een hogere capaciteit kwijt kan.
    Dat geld dan voor bepaalde setups, waar het door al die meewerkende variabelen voordeliger kan werken om voor HV te kiezen.
     

Deel Deze Pagina