NK Seizoen 2013 !!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Rob Janssen, 9 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bresser1

    bresser1

    Lid geworden:
    18 mei 2009
    Berichten:
    8
    Helemaal mee eens! Baantje foutloos en vooral constant rondrijden is toch echt de truc in de stock-klasse. Sommige rijders zijn daar nou eenmaal beter in dan de andere. Geef de "snelle" jongens een "langzamere" motor en ze rijden nog steeds vooraan. Op de grotere banen hebben we gezien dat de verschillen onderling kleiner waren maar dat de constante rijders uiteindelijk bovenaan het lijstje staan. Des te meer bochten het baantje heeft des te groter de verschillen zijn, zie de resultaten van het laatste nk in Lelystad. Wat mij betreft zijn de regels prima zo en zijn extra regels/controlepunten op een wedstrijddag niet eens te realiseren. Dat is dan ook gelijk mijn enige kritiek op de afgelopen nk's, het consequent en met voldoende personen uitvoeren van te technische controle. Enkele clubs hadden het perfect voor elkaar maar andere clubs hadden hier te weinig mensen voor beschikbaar. Daarnaast vindt ik dat er bij een nk op de zaterdag ook een juiste tijdwaarneming aanwezig moet zijn voor alle rijders. Laten we als rijders zorgen voor een groot deelnemersveld komend jaar en dan denk ik dat het voor de clubs ook een extra stimulans zal zijn om er samen weer een leuk nk van te maken.
     
  2. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    En tóch blijven er dan altijd weer mensen die blijven zeiken over het feit dat er vals gespeeld wordt... Zo leuk is dat. Zelfs als men de zenders overgeeft aan iemand anders en het zelfde resultaat als uitkomst komt. Denk dat de regels voor de stock duidelijk genoeg zijn. De zaken die aangekaart zijn vind ik zelf ook iets te ver gaan.
     
  3. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    De ETS motoren zijn niet te vertimen.
     
  4. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Auto 1 met rijder A, rijdt met 10km p/u sneller over het rechte stuk....men wisselt nu van zender....auto 1 met rijder B, rijdt met 10km p/u sneller over het rechte stuk....hetzelfde resultaat als uitkomst... ;)

    Wbt een technisch reglement, de beoordeling heeft dus betrekking op technische zaken, het zegt niets over de rijder...zijn rijstijl/kundigheid, of gevoel voor afstelling…een bepaalde waarde toekennen aan het verloop van evt rondetijden, is leuk om je afkeur of goedkeur toe te kennen aan een technisch reglement, meer niet….teveel variabelen…

    Accu spanning onbelast meten, motor toerental/vermogen onbelast meten, leuke apparaatjes, goed voor de gemoedsrust, niet meer dan dat….accu, al dan niet in combinatie met de motor, in “belaste toestand” meten…het resultaat daarvan is goed voor een technisch reglement…en daar liggen nu juist de problemen mbt de gelijkheid…nog even afgezien van een evt “fraude”…

    Probeer een “alternatieve oplossing” te vinden voor de evt excessen, gadgets helpen echt niet, en professionele apparatuur is niet voor handen…
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het niet willen hebben van meetbare tools zegt misschien ook wat over het handelen van deze rijders ;)

    Maar ja, met alleen motoren meten ben je er nog niet, bij brushless is de regelaar net zo belangrijk waarmee ook makkelijk gerotzooit kan worden.
     
  6. Koen92

    Koen92

    Lid geworden:
    17 aug 2007
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Voorburg
    Ehm, " km p/u " ? Is dat " kilometer*waterdruk/uur " ? :wink:

    Ik volg nu al een tijdje dit draadje en snap eerlijk gezegd niet zo goed waar alle commotie over die snelheidsverschillen vandaan komt. Ook ik heb dit jaar met plezier meegereden en vond de stock klasse juist beter dan ik ooit tevoren meegemaakt heb. De verschillen in vermogen waren in mijn ogen verwaarloosbaar, zeker als je kijkt naar de tijden toen we nog met element-motoren en cellen reden (toen overigens ook gewoon de beste rijders vooraan reden). Ik zeg: 'ga zo door!'
     
  7. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Is net het proefballonetje leeggelopen...
     
  8. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
    Namen !! Het is duidelijk dat je bepaalde personen bedoelt.
    Als er verdenkingen zijn , noem die personen dan.
    Ik rij al 30 jaar mee in dit wereldje en het stoort mij elke keer weer dat men conclusies trekt aan de hand van verdenkingen en er niets concreets gemeld wordt.
    Als er bewijs is van fraude of gerotzooi kom er mee, en niet alleen het verhaal van "hij of zij zijn sneller" dat is nl. al weerlegt.

    Ron
     
  9. Danny E

    Danny E

    Lid geworden:
    18 feb 2009
    Berichten:
    19
    Helemaal mee eens...
     
  10. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    haha, niks mis mee met mijn formule, ik ken mijn talen, tis nl goed haagsch, ja...:Auto 1 met rijder A, "spuit" met 10km/u sneller over het rechte stuk...;)
     
  11. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Helemaal mee eens Ron. Het in het algemeen verdenken en noemen van gerotzooi ben ik ook helemaal beu, zoals ik eerder al aangaf. Niemand komt met iets concreets.
     
  12. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    …Flauw hoor…daar trapt natuurlijk niemand in, het rc wereldje is daar te klein voor, er is niemand die zichzelf voor een vuurpeloton zet, zelf al zou iemand er 100% zeker van wezen , en daarvoor bewijzen hebben…ik raad hem of haar dit ook sterk af, om hier gehoor aan te geven…

    …Als echt iets wil weten…en het echt beu ben wbt geruchten, richt dan een “anonieme lijn” op oid…daarnaast moet je de garantie kunnen geven, dat er daadwerkelijk iets mee gedaan wordt…@Rob...heb jij die macht om daar daadwerkelijk iets mee te doen…nee…dan vindt ik jou uitnodiging erg “goedkoop”…

    Het is net als in “real-life”, mensen zijn misschien wel bereidt om te klikken, op voorwaarde dat het anoniem blijft, en er daadwerkelijk iets mee gedaan wordt…

    Daarnaast wat zijn de sancties, snelste tijd afnemen??? Rondje eraf???….bij geen enkele technische keuring die ik mee gemaakt heb, waarbij iemand willens en wetens de boel oplichtte en betrapt werd, werden er mensen weggestuurd. Gaat dat eerst maar eens goed regelen…kom daarna maar weer eens terug, met een verzoek om te klikken…

    Ik rij zelf geen 30jaar (10jaar), maar weet genoeg, het stoort mij allang niet meer. Wel probeer ik mij in te zetten om regelgeving te bedenken; regels die werken en te controleren zijn, maar als er niets mee gedaan wordt door een evt wedstrijdleiding, omdat deze zijn vingers niet wil branden aan sancties in de richting van bevriende rijders, tjaa…dan heeft regelgeving eigenlijk geen zin, nog het klikken hierover…

    Dus als niemand klikt…is er geen fraude…tjaa, zo kan je het ook zien…:rolleyes:
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Wees eerst eens open met de legale trukendozen!

    Hoeveel mensen kopen hun spullen om dan daadwerkelijk zonder aanpassingen mee te gaan rijden? Als een leek krijg je misschien te laat in "het circuit" te horen dat je de rotor moet uitshimmen wat al een puik scheelt. De schade vanwege het gebrek aan deze openheid is dan al geschied.....

    Wil je een gelijke klasse zet dan een pagina op met alle legale truken om er ook voor te zorgen dat een groot deel van dat beeld wordt weggenomen. Voor sommigen zijn (ondanks wat optimalisaties) de verschillen nog steeds te groot om te zeggen dat het aan de rijstijl ligt.
     
  14. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Is zo'n site er voor de brandstof ook Roelof? :roll:

    En waar ligt de grens van basis kennis, of zelfstudie ten aanzien van een trucendoos?

    Het uitspuiten van lagers scheelt een hoop, maar ik noem dit basiskennis dan wel onderhoud. Is dit iets uit mijn trucendoos?

    Het uitshimmen van een rotor doet overigens helemaal niet zo veel als je het mij vraagt. Ik heb getraind met een GM rotor welke veel dichter bij je sensor staat, maar merkte verdomd weinig.

    In hoeverre is dit niet gewoon een kwestie van zelf inlezen of zelfstudie. Ik vind het ook boeiend en leerzaam om allerlei fora te lezen met verhalen van racers die een hoop vertellen. En als er een beginner naar mij toe komt met vragen over het sneller maken zal ik ze beantwoorden. Overigens zijn de enige twee dingen die ik met mijn motor doe is schoonmaken en uitshimmen. Maar waarom zou er een document gemaakt moeten worden met alle 'trucen'?

    Daarnaast heeft iedereen zijn eigen 'manier'... De ene behandeld zijn banden volgens wijze A, de ander weer volgens wijze B, en weer een ander doet er niets mee.
    Pietje gebruikt lager olie A, Jante lager olie B, en al met al zijn ze even snel...

    Ook denk ik dat er een verschil is tussen een beginnende rijder die helemaal niet bezig is met zijn motor 'net iets sneller' te krijgen. Maar wel bezig is met op het zwarte en uit het groene te blijven. Ten aanzien van de (mag ik het even zo noemen?) middenmoot racers welke heel hard hun best doen om in de A-finale te komen. Ik denk dan ook dat juist die laatste rijders die al wel eens een clubwedstrijdje hebben gereden veel meer er aan hebben als ze zelf vragen stellen.

    Op het NK in Deventer kwam er een auto mij voorbij zetten puur op snelheid. Na deze finale ben ik naar deze persoon toegelopen en gevraagd; "waarom ga jij harder?", waarop hij me netjes heeft uitgelegd wat hij had gedaan, waarna ik gewoon mijn meerdere moest bekennen omdat hij wel zijn huiswerk had gedaan en ik niet...

    Groet Robert
     
  15. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    robert, bedoel je dat je een GM rotor in de voor de TC stock voorgeschreven speedpassion motor hebt gestopt? erg verdacht!!! :D;)


    Je bent geen beginner dus neem ik aan dat je het uitshimmen van de motor en olien van de lagers etc etc gedaan hebt dus beschrijf eens wat degene nog meer gedaan heeft om toch meer snelheid te hebben op het rechte stuk? Blijft nu een beetje vaag.
     
  16. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jep :D

    Deze had zijn Rotoren opgemeten en de dunste in zijn motor gestopt. Ik heb dat ook geprobeerd, maar al mijn roteren zijn even dik... Zal aan mij liggen.... Ik heb dus gewoon de minst beschadigde, zonder al te diepe krassen er in gestopt. Sorry, ik doe maar weinig spannends met mijn motoren...

    Groet Robert
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij brushed was het verboden om de standaard magneten te vervangen voor sterkere (niet dat het ook niet gedaan werd). Inweze is hier dus hetzelfde gedaan in de vorm van een andere rotor waardoor de stockmotor niet meer stock is......
     
  18. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Dunnere rotor= meer snelheid/toeren maar minder koppel.
    Dikkere rotor= meer koppel maar minder toeren en dus sneller uit de bochten weg maar op het rechte stuk mis je dan weer snelheid.
    Dunnere rotor is misschien handig op een baan zo als Rucphen waar je weinig echte stilstand hebt en je ook het vermogen "niet" nodig hebt.
    Ga je kijken op een kort technisch circuit met veel strat en stilstaan en weinig lange rechte stukken zal de dikkere rotor in de motor beter gaan.
    Dit natuurlijk in combinatie met de max toegestaande FDR kan iets schelen.
    Het belangrijkste blijft nog steeds de rijder en het afstellen van de auto.
    Indien je zelf "niet" zo goed kan rijden of de auto is bagger afgesteld, kun je nog zo een snelle motor hebben maar kom je er niet.
    Tuurlijk zitten er tolleranties in de motoren en regelaars, helaas maar waar:(
    Heb zelf gezien en meegemaakt dat een Citrix regelaar met 1 motor totaal geen snelheid had en met iemand anders zijn motor wel perfect werkte:confused:
    Het is een combinatie van afstellen auto,goed kunnen rijden en natuurlijk een goed setje motor en regelaar hebben.
    Daarnaast is onderhoud aan de auto ook 1 van de belangrijkste dingen om alles soepel te laten werken.
    Just my 2 cents:cool:;)

    Mvg Roy
     
  19. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Ok.... duidelijk. Een motor uitselecteren op componenten en in elkaar zetten is heel veel motoren kopen en/of geluk hebben. Hij heeft z'n huiswerk heel goed gedaan.
     
  20. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Roy........Deventer is een heel klein circuit met een kort recht stuk. Robert is geen beginner en weet wel hoe die moet sturen maar wordt voorbij gereden op het "kleine" rechte stuk van deventer. Op een groot circuit zal het verschil van een kleinere rotor waarschijnlijk alleen maar meer zijn.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina