NK Seizoen 2013 !!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Rob Janssen, 9 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    @Alex...Ik weet dat Robert echt wel rijden kan;)
    Heb enig resultaat daarvan tijdens de NK in Lelystad gezien:cool:
    Mijn bericht was gewoon van welke mogelijkheden er zijn voor de motoren en wat allemaal van invloed kan zijn op de snelheid:)
    Absoluut geen aanval iod op Robert.
    Zou niet durven want hij rijd mij totaal zoek:oops:.
    Kijk gewoon naar de 1S rotoren voor bepaalde motor merken, deze zijn kleiner in diameter om meer toeren te kunnen maken.
    Voor de Tekin Redline motoren en bv LRP kun je gewoon verschillende diameter rotoren kopen.
    12.4 tot 12.5MM rotoren voor de Tekin zijn zo wie zo te krijgen.
    Ook voor Speedpassion is dit mogelijk maar deze hebben een andere kleurcoderingen wat ze dus niet meer als "stock" rotor aanduid.

    mvg Roy
     
  2. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ligt een beetje in een grensgeval Roelof.

    Als ik het even naar mijzelf kijk: Ik heb 3,5 (1,5 kapotte) Speed Passion motoren liggen. Maar alle 3 de rotoren zijn reglementair goed. Als nou mijn ene rotor breekt moet ik dan mijn hele motor weg gooien? Of mag ik de andere rotor van een eveneens goed gekeurde NK motor gewoon er in stoppen? Lijkt me geen probleem. We spreken hier gewoon over de toegestane roteren, en niet over specifiek andere roteren met andere bestelnummers! En daarmee dus absoluut niet over 'het zelfde' als vroeger de magneten vervangen voor sterkere!

    Grappige is dus dat deze zelfde persoon vertelde dat hij op Mach totaal geen snelheid had...

    Groet Robert
     
  3. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    inderdaad grappig. Had ik niet verwacht, was dat wel met dezelfde regelaar?

    Aangezien hij zijn huiswerk heeft gedaan zal die op de mach wel een andere rotor erin steken.:D
     
  4. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ook ik heb op Rucphen de vraag gesteld waar de snelste rijder binnen mijn heat zijn snelheid op het rechte stuk vandaan haalde, gewoon puur uit belangstelling.
    In plaats van een antwoord werd ik aangekeken of ik de UCI was en hij Lance Armstrong...
     
  5. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb dit jaar 2 NK,s mee gemaakt.
    1 als Wedstrijdleider en 1 als Rijder dat was de laatste van de serie.

    Als Wedstrijdleider zag ik wel veschillen in snelheid op het rechte stuk bij ons maar het was niet noemens waardig om er iemand voor binnen te halen en alles open te leggen wat het zou kunnen zijn.
    Ik vondt het meer op rijders kunsten lijken en auto setup.
    en tuurlijk iemand die veel rijdt weet echt wat hij moet doen aan zijn auto.

    In de tussen tijd had ik besloten om het laatste NK mee te rijden..
    Naar hier en daar wat rond te vragen over hoe en wat welke motor nu de nieuwe of de oude.
    Werd mij ook verteld nieuwe motor oude sensor en oude rotor loopt als een kogel.........
    Maar er werd mij ook (onder tafel door) verteld een GM rotor want die zouden beter zijn en meer trek kracht geven en meer snelheid geven.
    En die kun je niet onderscheiden van de Speedpasion rotors.

    A-Fijn hier en daar wat testen (met een oude speedpasion motor) en ik rij ook nog eens modified voor GM dus ook maar eens een GM rotor er in gedaan................
    Wat bleek met de speedpasion oude motor en de GM rotor liep de moeter echt wel harder meer kracht uit de bocht en ook meer top snelheid.
    ( ik heb het niet allemaal gemeten ) maar wel uit geshimd zoals we dat ook al deden vroeger shimmen om te zoeken waar dat de motor het beste loopt.

    Op naar het NK op de zaterdag met oude motor en normale rotor. Nu was het baantje wel even wennen maar dat kun je wel eens hebben.
    In de middag toch maar eens de GM rotor erin gedaan om eens te kijken welk verschil er was al hier op de baan. setup van de auto niets aan gedaan maar ik ging nu wel per ronde 1sec harder dus wel iets gevonden.
    Toen nog hoogere Amp laden gingen we nog wat sneller rond en kon ik me redelijk meten met de toppers van dit jaar in het NK veld.

    Ik heb dit jaar geen stock gereden maar modified in de BK,s (Belgie).
    En jea ik weet uit ervaring dat stock rijden toch even weer anders rijden is dan modified.

    En op de zondag ben ik het NK aangegaan gewoon met mijn GM rotor erin ( oe eerlijk ben ik nu) resultaat 9e plaats in de A-finale en lekker mee kunnen rijden in de A-finale.
    Mijn doel was echter om de baan al daar te rijden want ik was er nog nooit geweest en dat ik de A-finale wilde halen sja dat ook en ik wist zeker dat dat niet zou lukken met de speedpasion rotor wel met de GM rotor.
    Ondanks deze aanpassing bij mij werd ik 1 keer ingehaald op het rechte stuk nou ja pas over de helft van het rechte stuk en de auto die mij voor bij kwam ging echt hard en het leek wel ofdat die van mij stil stond!!!
    Terwijl de andere rijders om mij heen de zelfde snelheid hadden als die van mij.

    Nou ik moet zeggen dat ik het een leuke baan vondt om te rijden hoor, maar omdat ik zelf al niet legaal was begon er bij mij ook iets te broeden ofdat er niet iets niet klopte dacht ik.
    Maar als mensen dit doen, moeten ze zich afvragen ofdat ze zo wel in een NK serie willen rijden.

    Thuis heb ik nog meer huis werk gedaan.
    Wat blijkt je kunt ook ander sensor plaat erin zetten en er voor zorgen dat die zwart is zodat er bij een eventuele keuring niets gezien wordt.
    Rgelaar ook daar kun je andere dingen in stoppen zonder dat je het ziet aan de buitenkant en of gezien kan worden bij keuring en of gezien kan worden als er een meet apperatuur aan gehangen wordt.

    Terwijl de gehele combie moter nieuw andere rotor ander sensor plaat andere binnen bewerking regelaar toch meer snelheid op leverd.
    En niet zelfs nooit te zien zal zijn.

    Ik zeg nogmaals ik weet niet ofdat het mensen doen dus ik kan ook niemand beschuldigen, maar nogmaals als ze het doen moeten ze zich afvragen of ze zo in de NK serie willen rijden.

    Ik vond het leuk onder de mannen en de baan was ook erg leuk, maar ik moet zeggen ik blijf modified rijden.


    .......................................................................................................................

    Mochten mensen toch vinden dat er werkelijk andere regels op moeten komen kom dan met een zeer goed voorstel naar de Nomac toe.

    Of misschien nog meer licentie geld maar dan incl motor en regelaar die verzegeld zijn??
    Of minder licentie geld maar wel een motor + regelaar hand out per race op nummer??
    Met een nummer erop en die krijg je steeds vooraf en achter af steeds weet inleveren??
    En onder toezicht mag je je motor schoon maken??
    Volgens mij gebeurd dit nu ook bij de ETS serie.

    Mannen ik hoop voor jullie dat er een mooi NK komt met duidelijke regels niet te veel regels anders zie je door de regels de regels niet meer.
    En is er weer modified gwoon volgens EFRA dan komen wij misschien ook weer terug rijden in NL..........

    Gr Patrick Jongenelis
     
  6. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Ik wordt eerlijk gezegd nogal droevig van dit verhaal Patrick. Het ontneemt me eigenlijk meteen al weer de lust om een keer een NK te rijden (ik heb de laatste tijd F1 gereden (blijf ik ook doen), maar heb nu net weer eens een toerwagen aangeschaft). Op zich moedig dat je het gebruik van de GM toegeeft, maar het blijft me een slecht gevoel opleveren..dit had mogelijk ook de uitslag of het klassement kunnen verpesten van rijders die zich aan de regels houden.

    Het is maar een mening, en ik zal wel naief zijn, maar dit soort dingen kunnen volgens mij niet.

    Marcel

    By the way, je geeft aan:

    Of misschien nog meer licentie geld maar dan incl motor en regelaar die verzegeld zijn??
    Of minder licentie geld maar wel een motor + regelaar hand out per race op nummer??
    Met een nummer erop en die krijg je steeds vooraf en achter af steeds weet inleveren??
    En onder toezicht mag je je motor schoon maken??
    Volgens mij gebeurd dit nu ook bij de ETS serie.

    Motor openmaken om schoon te maken mag bij de ETS niet, dan moet je het zegel verbreken.
    Je krijgt een verzegelde motor op eigen nummer, en die lever je na elke wedstrijd weer in.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Het feit dat een goede rijder ondanks het vals spelen alsnog een groot aantal rijders voor moet laten...
    Ik bespeur ook een tegenstrijdigheid, Robert beweert dat de GM rotor anders is en Patrick beweert dat het niet opvalt.

    Om even terug te komen op het brandstof verhaal. Allereerst is daar veelal geen stock klasse en weet men dat de snellere rijders meer zorg aan hun auto's besteden en teamrijders de geselecteerde motoren of de speciale motoren krijgen. De club waar ik lid ben en stock brandstof wordt gereden liggen de snelste rondetijden onder de snellere rijders maar binnen 0.3 sec van elkaar welke terug te vinden is in banden (ja, wij hebben dan nog een vrije keuze), afstelling auto en motor en uiteraard de rijstijl.
     
  8. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat je droevig hier van wordt was zeker niet mijn bedoeling.

    Ik wilde alleen maar aangeven dat ik eerlijk ben om nu te zeggen wat ik gedaan heb om deze race mee te rijden.

    Als het zo uit dat hand gelopen zou zijn geworden dat ik het hele veld voorbij zou gaan had ik het zeker niet gedaan.

    Ik vind als je met zijn alle STOCK klasse wil rijden hou het dan simpel.
    alles hand out lijkt mij simpel zoals ik al aangaf.

    En sja ik ben een racer en ook ik zoek tussen de regels door naar wat mogelijk is.
    En als mijn klasse er weer is en er zijn weer voldoende rijders meer als 5 maar zeker 20 dan ben ik ook weer van de partij.

    En wil je een NK gaan rijden gewoon mee doen en praten met de jongens.
    Zoals Robert al zei zelf studie je zelf goed inlezen vragen om het te leren enz enz enz.

    Gr Patrick Jongenelis
     
  9. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hmm wist ik ook niet, mag dan ook weer duidelijk zijn...

    Het geen ik begrepen had was dat ze alleen maar dichter bij de sensor stonden, maar okee blijkbaar dus ook krachtiger. Ik merkte het niet op de baan.

    De Rotoren zijn overigens wel degelijk verschillend. De GM Rotor heeft een kortere bovenkant (en kan daarom dus dichter tegen de sensor aan) Dit is in één oog opslag zonder te meten te zien. Kan dit eventueel niet komen door het feit dat met Boosted Stock jou Speed Passion Rotor een keer heet is geweest? Misschien ga ik heel kort door de bocht als ik zeg dat wanneer fabrikanten neodium magneten kiezen ze waarschijnlijk allebei de 'beste' en toegestane EFRA Neodium magneet kiezen voor hun 'paarse' 12,5mm (?) rotor. En dat er dan niet een merk zal zijn dat ineens andere rotoren kiest omdat deze dan niet door de Efra keuring heen komt?

    Is dit puur en alleen de motor? Op Lelystad gingen blijkbaar oudere banden sneller dan nieuwe (proefondervindelijk ondervonden...) en het lijkt me dat daar ook nog iets in kan zitten?

    Ja klopt, maar wat dan anders is, zijn de serie nummers. En een plaat zonder serie nummer valt natuurlijk ook op. Daarnaast ga je dan een aanzienlijke hoeveelheid timing toevoegen en het lijkt me dat je dit wel degelijk ziet!

    Maar Patrick is dit nu 'vals speel plekken' in de ronte gooien of is dit ook echt gegrond? Want er is bij mijn weten geen regelaar die precies de zelfde draden configuratie heeft, als wel de zelfde grote heeft, die beter is of programeerbaar is ten aanzien van de cirtix? Kun je hier wat concreter in zijn met een model of type nummer?


    Groet Robert
     
  10. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    Hey Robert,

    Ik ben blij dat je mijn verhaal wat uitsplits.

    En idd er is heel veel mogelijk

    En je hebt ook gelijk omtrend de oudere banden.

    Omtrent de rotor heb je ook gelijk maar ik werd er niet uitgehaald bij de keuring dus niemand kon het waarnemen.

    Sensor plaat klopt met serie nummers maar ik heb niet gezien dat er een motor steeks proef gewijs werd open gemaakt.

    En het laatst omtrend de regelaar is ook iets wat ik gehoord heb dus verder kan ik er niets over mee geven richting jullie kant al zou ik dat juist graag willen.
    Zodat het juist onderschept kan worden ( er schijnen merken regelaars te zijn met een zelfde grote aan de binnen zijde maar die toch meer power geven ).

    En nogmaals ik wijs niemand de zwartepiet toe ik geeft alleen aan wat ik gehoord heb en wat ik zelf gedaan heb.
    En hoop op een mooi NK 2013 met simpele regels
     
  11. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Patrick,

    Super dat je een discussie als deze opstart! Begrijp me hierin ook niet verkeerd :). Top, dit geeft ook mij stof tot denken en een andere kijk op het verhaal! Boeiend!

    Alleen denk ik dat we iets ruimer moeten kijken. Immers deze hobby/sport doen we allen voor ons plezier. Deze hobby draait dan ook op vrijwilligers. Je kunt in mijn ogen niet verwachten dat de NOMAC een wedstrijd organiseerd met de kwaliteiten van bijv een Formule 1 of een WK waar ook nog eens veel meer geld bij komt kijken. En tuurlijk is deze vergelijking even heel zwart/wit.

    Wat ik daarom dus ook denk, is dat dit deels vanuit de rijder moet komen. Toen ik naar de wedstrijdleiding stapte van Deventer, omdat mij dus opviel dat iemand harder ging werd meteen gevraagd: "wil je dat wij zijn motor open halen". Waarop ik zelf 'nee' heb geantwoord. Wanneer er dus verdenkingen zijn lijkt het mij van zelfsprekend dat de rijder naar de wedstrijdleiding stapt. Een stukje gezamelijke verantwoordelijkheid?

    Terwijl toen wij (als HFCC) tijdens het NK 2010 alle motoren open trokken, accu's opgemeten hebben (op formaat) en auto's innamen zoals we ook dit jaar op het NK Mach zagen, kregen we een regen van klachten over ons heen. Dat we het allemaal veel te serieus op pakte en niet zo 'moeilijk moesten doen'. (dit niet ten negatieve van jou Patrick!)

    Valsspelen zie je overal terug komen zoals bijvoorbeeld het hete hangijzer doping. In de brandstof roepen ze ook dat niemand valsspeelt, maar beschuldigd ook iedereen elkaar van smeren en racket brandstof...

    Ik denk dat het haast niet te verwachten is van de NOMAC in onze huidige 'drukke' samenleving met nog maar weinig vrijwilligers om zo'n grote taak van hand-out producten te geven. Maar dat is mijn kijk er op...

    Maar al met al heb je helemaal gelijk 'ja' er is ruimte om vals te spelen in het NK, ga je dat ooit dicht getimmerd krijgen? Nee dat denk ik niet....

    Groet Robert
     
  12. Koen92

    Koen92

    Lid geworden:
    17 aug 2007
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Voorburg
    Wat een hoop ideeën, discussies en wat een weinig voorstellen! Misschien ben ik wel veel te naief, maar toch geloof ik nog steeds niet dat de 'snelle jongens' in strijd met het reglement rijden. Zo had ik het idee dat ik op mach aardig kon meekomen met een ongemodificeerde motor dit jaar :wink:

    Maar het feit dat er verdenkingen zijn, is natuurlijk al reden genoeg om maar gewoon een voorstel in te dienen. Dus inmiddels is de nomac-website nu één voorstel rijker met betrekking tot artikel 8.1.3.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk moet een deel uit de rijder komen maar als de rijder zijn setup op orde heeft en tegelijk electro stock pinuts is qua snelheid en sturen ga je je toch afvragen waar sommigen hun snelheid vandaan halen zoals Petter ook al aangaf. Stock is voor vele onwetenden standaard uit de doos, dat men direct diverse aanpassingen eraan gaat doen lijkt mij niet de bedoeling van stock. Wel zelf lopen zeuren dat er verschillen zijn in motoren en regelaars is misschien terecht maar dat andere niet zo moeten zeuren dat de "ervaren" rijder met zijn geknoei de verschillen nog groter maakt is een onterechte reactie. Misschien is het makkelijker om een lijst op te stellen wat je wel mag doen zodat iedereen inzicht heeft wat zijn mogelijkheden zijn boven de standaard aangekochte spullen. Het lijkt mij dat die lijst niet groot zal zijn.

    De vraag naar meetmethodes en daarmee experimenteren kan veel info en inzicht geven. Het hoeft niet zo te zijn dat iedereen per definitie door die testen moet gaan maar als je eenmaal inzicht hebt op spreiding van de werkelijke standaard materialen heb je direct ook de mogelijkheid om de extremen te meten.
    Mensen die per definitie tegen meetmethodes zijn hebben in mijn ogen iets te verbergen want als je niets te verbergen hebt sta je ook open voor een nadere inspectie....

    Raketbrandstof is inderdaad 1x bij een bigscale wedstrijd voorgekomen en het is een mooi maar tevens een extreem voorbeeld tot waar rijders toe in staat zijn. Het smeren is inderdaad een last geworden wat een belabberde sfeer geeft en slecht tegen te werken is tenzij men veel moeite en onkosten in gaat steken voor of een hand out tire of goede meettechnieken. Om die reden is er dan ook de wens om het open te stellen.
    Tijdens 2 NK's de opmerking naar de rijders gedaan van wie strepen trekt smeert en aan de hand van de tegensputterende reacties kon je wel concluderen wie smeert want een gewone band trekt geen strepen....
    Als je bij electro niet de moeite wilt nemen om het enigzins onder controle te houden zou je hetzelfde moeten doen wat ze bij ons gaan voorstellen: of een hand out motor/ESC of de boel open gooien en krijg je in jullie geval een modified of super stock idee.

    Inderdaad valt of staat de technische controle met de inzet/beschikbaarheid van vrijwilligers maar uiteraard ook met het geleverde testmateriaal. Als je geen testmethodes hebt voor bepaalde zaken zal juist daarvan misbruik gemaakt worden...
    Om daarin een idee te geven: Aan het begin van het seizoen zetten wij altijd op de zaterdag de testspullen op een pittafel zodat mensen kunnen testen. Toen we eindelijk een goede meter hadden voor de tankinhoud begonnen mensen ineens inserts in de tanks te schroeven.
     
  14. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Patrick zijn verhaal is geen bijzonderheid hoor, er zijn genoeg mensen die lekker aan het experimenteren zijn geslagen door de jaren heen. Ten tijde van de Orion V2 waren er ook manieren om de motoren een seconde harder te laten lopen.

    De enige manier om deze verschillen op te lossen is handout motoren rouleren. Met de huidige technieken kan je in een minuut een motor wisselen en dus na de eerste of tweede run gewoon de motor van nummer 1 aan de laatst geklasseerde rijder geven en nummer 2's motor aan de één na laatste enzovoort.

    Na de kwalificaties of na race 1 doe je dit nog een keer......niet waterdicht maar wel fair. Knoei jij aan je motor en ga je hard dan krijg je de "langzaamste" motor uitgereikt. Ben je echt clean-snel dan kan je dat met een andere motor ook!!

    Tot slot zou een topic met optimalisatie-geheimpjes en setup-tricks voor een veel closer veld moeten zorgen. Voordeel van deze openheid is dat mensen ook meer gaan trainen om te kijken of zaken bij hun ook werken, wat gecombineerd met de optimalisatie de hele RC-sport in Nederland naar een hoger nivo tilt net als in bijvoorbeeld Duitsland. Wie weet kunnen we zo ook wel eens echt meekomen in Europa.

    Overigens gebeuren dergelijke zaken ook in het beroemde ETS, dat is ook niet heilig. Er wordt daar alleen streng geregeerd en serieus actie ondernomen. Hoe dan ook, ook daar vinden handige rijders en rijdersclubjes toch elke keer weer zaken uit om de motoren en regelaars te blueprinten.
     
  15. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Thx ;)
     
  16. tkm

    tkm

    Lid geworden:
    17 mrt 2006
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit is een leuke discussie en ik heb alweer wat geleerd.
    Ik denk dat na deze ontboezemingen veel mensen de stock NK zullen mijden omdat zij 'kennis' te kort komen.
    Ik denk dat er voor mensen met meer 'kennis' een apparte NK klasse geschapen moet worden, SuperStock oid.
    Zodat er een entry level NK blijft voor mensen die van een TT01 over stappen op een touring chassis.
    Laat Jilles ( je weet wel)...of de NK kampioen op alle NK circuits met een handout stock regelaar en motor een top rondetijd zetten. Als je boven die tijd komt val je in de nieuwe 'kennis' klasse anders doe je mee voor de entry Stock NK. In principe krijg je dan 2 A finales, 'kennis' Stock en Entry Stock. Als iemand tijdens de Entry stock A finale boven de toptijd komt wordt hij gediskwalificeerd.
     
  17. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Dat gaat ook weer een beetje ver denk ik. 90% of meer van de overstappers maken toch nog geen kans op een podiumplaats. Laat die eerst maar eens een jaartje wennen aan de circuits en de auto. En in dat jaar moeten ze dan de nodige skills verzamelen om de auto sneller te krijgen. Moeten de andere rijders wel open en eerlijk durven te zijn over de trucendoos die wordt opengetrokken. Want eerlijk gezegd valt het mij wel een beetje tegen dat er ondanks de intentie van de stockklasse (iedereen gelijke snelheid, met beperkte investering) nog zo veel tijd, geld en energie wordt gestoken in het vals spelen. rotors verwisselen, sensoren aanpassen noem ik vals spelen. Met 5 km/u verschil ingehaald worden komt bij mij nu ineens in een heel ander daglicht te staan. dat is dus lang niet altijd de drivers skills, wat ik wel altijd gehoopt had.
    Als je lekker wilt klooien, ga dan meteen modified rijden.
     
  18. tkm

    tkm

    Lid geworden:
    17 mrt 2006
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik denk niet dat het te ver gaat. Er is al gezegd dat het niet uit te bannen is. In plaats van er tegen te vechten kan je er ook mee proberen te leven.

    Mijn voorstel zorgt er voor dat iedereen kansen heeft.

    Voor de meeste 'kennis' rijders is modified rijden net een stap te ver en mijn voorstel zorgt voor dat iedereen happy is.

    Die trucken doos kan dan gesloten blijven en in een later stadium open getrokken worden.

    @Andre, heb jij nu je dit weet nog zin om NK te rijden? Deze mensen gaan echt niet stoppen hoor. En, heb jij de tijd en geld om die truckendoos aan te leren?
    Ik heb nog een prive leven naast het rijden op de MACH.

    Theo
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik vind het electro rijden als bezigheid naast brandstof erg leuk maar sinds de komst van brushless heb ik niet de investeringen willen doen omdat het 1) een lolletje moet blijven en 2) de continue verandering in het begin zeker daarin niet mee hielp. Nu er meer stabiliteit is door de ETS setup en aan de andere kant de regelaars die meer updateable zijn zie ik weer een mogelijkheid maar als ik dan collega brandstofrijders die heus wel een auto kunnen opzetten en kunnen sturen zoek gereden worden door ervaren electro rijders met een "dezelfde" setup is er toch duidelijk wat mis en dat is zeker niet terug te zoeken in rijstijl en andere componenten.

    Neem van mij aan dat het niet motiverend is, zeker als men in het geheim aanpassingen doet die soms in het grijs gebied of (zoals we nu kunnen lezen) verder liggen.
     
  20. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Sorry, maar met mijn studenten loontje van 8 uur per week gedetacheerd werken, naast nog een lieve vriendin doen mij ook gewoon een ontzettend plezierig weekend geven tijdens het NK op een goedkope manier met een regelaar en motor van 3 jaar oud.

    Ik snap niet Roelof waarom je zo ontzettend loopt te stoken bij de elektro? Of thans zo komt het op mij over, maar misschien zie ik het verkeerd?
    Je doet net alsof de verschillen gigantisch zijn en dat alle trucen tientallen kilometers verschil maken. Het is vaak genoeg gebeurd dat er (bijv.) 6 autotjes over het rechte stuk gaan, en allen gewoon evenhard. Ben jij zelf dit jaar aanwezig geweest bij een droog NK elektro?

    Ik kan eerlijk zeggen dat ik 2 trucen uit haal met mijn motor, en dat is de lagers uitspuiten, en uitshimmen. Uitshimmen is iets wat stamt uit het brushed tijdperk en dat is niet nieuw. Ja ik heb tijdens een training een Graupner Rotor uitgeprobeerd, ik merkte geen verschil, dus zag niet in waarom ik het risico zou lopen om gepakt te worden.
    Ik laad mijn accu zo snel als mijn lader kan zonder balancer. Ik stel mijn auto af zodat ik de hoogste bochtensnelheid heb, en de hoogste topsnelheid, zonder dat deze snelheid verliest door bijvoorbeeld uitbreken. Het afstellen is een kwestie van leren, vragen, lezen enz. Ja een beginner zal lang niet alles weten van afstellen dan een topper die al 25 jaar mee rijdt. Topsnelheid is meer dan alleen bruut vermogen...

    Groet Robert
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina