Hellingzweven in Engeland

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door knikvleugeltje, 23 okt 2012.

  1. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Afgelopen zomer zijn we naar Wight geweest. Enkele beelden hiervan in het filmpje hieronder.

    vpaXi2uphtY[/media] Glider Crash at Whale Chine, Isle of Wight. - YouTube

    Bij deze steile helling viel het me op dat de wind zeer turbulent is, soms tot wel 100 meter of meer van de kust.
    Ik neem aan dat deze turbulentie minder voorkomt bij vlakkere hellingen?

    Landen bij rustiger weer gaat heel goed door het langere gras dat er overal staat.

    Taco.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik neem aan dat je turbulentie achter de helling bedoelde, dus boven land? Dat is normaal bij dit soort hellingen. De rand is heel scherp, daar laat de wind los en er zit dan een vette rotor achter de rand. Die kan heel lang blijven bestaan, enige honderden meters zou me inderdaad niet verbazen. Voor de helling zou het wel rustig moeten zijn. Bij hellingen die minder steil zijn en een mooie afronding aan de voorkant hebben is de rotor niet of minder heftig aanwezig.

    Mooie stek!
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben net ruim een terug van de WK F3F in Rügen Duitsland en heb nu ook ervaring met vliegen op deze steile hellingen. en kan zeggen dat het heel anders is dan op glooiender hellingen zoals de Nederlandse duinen en de Franse heuvels/bergen.
    De hellingen in Rügen waren heel steil 90° of meer, maar vrij laag, 5 meter voor de laagste klif niet voor niets genaamd de "Turbulator", 9 meter voor de "Windtunnel" en 40 meter voor een makkelijker helling zonder bijnaam.

    Zelf heb ik on de open wedstrijd 4 vluchten gemaakt bij een stevige wind van rond de 12-15 m/s. De teamleden die de WK vlogen (zie f3f.nl) hebben ieder 23 vluchten gevlogen op deze hellingen, met 58 deelnemers heb ik ruim 1300 vluchten meegemaakt, waarvan zeker 600 goed bestudeerd.

    Belangrijkste ervaring is dat op deze hellingen de windsnelheid en richting heel plaatsgebonden is. Voor het vliegen van de snelste tijden bij F3F houdt dit in dat je heel dicht bij de rand moet vliegen, zowel qua hoogte als qua afstand.

    [​IMG]

    Vlak bij de rand is de windsnelheid vrijwel verticaal. hoger komend word de windrichting steeds horizontaler als wel krachtiger. Hiervan kan je gebruik maken door hoogte te winnen. Omdat de wind sterk was tot 22 m/s gemiddeld op dinsdag, kwam je met flinke ballast zelfs hoger dan met een lichter toestel.
    Wanneer je maar iets schuin op de helling startte kreeg de ene vleugel eerder lift dan de ander en lag je om. Bij een iets schuine aanstroming van de klif was het toch aan te bevelen parallel aan de klif te starten.

    Ten aanzien van het landen bleek bij de windtunnel waar na de helling een heel groot landingsveld was dat je beter niet al te ver weg kon landen in het bij die helling/klif relatief grote redelijk rustige rotorgebied dan daar waar de terugstroming begon.

    Let wel dit zijn zeer plaatselijke omstandigheden en bewijst alleen dat iedere helling anders is en ook bij iedere windrichting weer anders.

    Zoals bij vele sporten zoals ook bij bergklimmen en duiken is het altijd van belang de kennis van de "locals" te benutten.
    Een specifieke aanbeveling voor een vreemde helling zal ik dan ook niet maken.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Ja Raymond, ik bedoelde dus achter de helling.

    Taco.
     
  5. vissenjantje

    vissenjantje

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    22
    Rick, ik hoor dat je in Frankrijk gaat hellingzweven. Ik was reeds op de hellingen rond Cap Blanc Nez en op de Menez Hom in Bretagne. Nu zoek ik hellingen iets meer in het zuiden voor iets beter weer. Ik vlieg graag op hellingen waar andere piloten (locals) vliegen daar ik graag kennis maak met andere hellinzwevers en omdat je van de locals veel kan bijleren.
    Ik heb reeds veel gevonden op "ooings" maar weet niet of daar clubs zijn of zo. Mijn voorkeur gaat naar de Atlantische Pyreneen maar dat mag ook elders zijn.
    Misschien kan jij me helpen aan wat informatie.
    Vriendelijke groeten

    Jan
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    La Madeleine in de westelijke Pyneneën, en Dune de Pilat zijn veel bevlogen hellingen. Daar zou je toch heel vaak hobby-collega's moeten tegenkomen.
    Volgens mij zijn beide niet in eigendom/beheer van een club.

    Ik heb er zelf nooit gevlogen, maar wel over die hellingen gesproken met (Franse) modelvliegers die er wel gevlogen hebben.

    Dirk.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2013
  7. vissenjantje

    vissenjantje

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    22
    Bedankt, alle info is welkom
     
  8. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Ik heb wel eens op Dune de Pilat gevlogen bij weinig wind met een HLG'tje. Heerlijk vliegen was dat daar!!
    Als je iets moet weten vraag je maar, maar het is ondertussen al weer even geleden. We zijn gewoon op goed geluk naar een camping gegaan en konden van daaruit het duin op en vliegen...
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb vooral in de alpen gevlogen eb ga daar dit jaar weer vliegen.
    Maar ook staat het zuiden op het programma. In de buurt van Toulouse is er een F3F wedstrijd de Pyrenees Cup die wordt gevlogen in Saint Ferriol (bij Quillan) bij noord-westen wind, en bij Laurac le Grand met Zuid-Oosten wind.
    Ik heb hier nog niet eerder gevlogen, ook niet oostenlijker.
    Wel was ik in het najaar in Biarritz, waarbij ik ook een dagje in de bergen was, zonder vliegtuig. Niet erg want het waaide daar toch te hard voor mij, > 30 m/s. Je kon niet eens aan de rand staan. Herfst....

    Ik kan je niet echt verder helpen, maar de andere aanbevelingen zijn al goed bruikbaar.

    Succes en we lezen wel hoe het was,

    Rick
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben nooit in die westhoek van Frankrijk geweest. Ik wil bergen, op z'n minst dikke heuvels zien. :D


    Alernatieven:
    • Port de Balès (nabij Bagnères-de-Luchon)
      FANTASTISCHE vliegomgeving. Vliegen met en tussen de gieren.
    • Peyragudes vlak in de buurt, '1 dal' meer naar het westen. Vooral goed in de middag en avond omdat het west gericht is.
    • Pic du Vissou Richting Middellandse zee nabij Montpellier. Minder groots, maar fijne plek om te vliegen. Zeker in de weekends zijn er 'modelistes' aanwezig. De thuishelling van Vincent Besançon, dus dikke kans nog een mooie oldtimer te zien. Ik heb daar vaak gevlogen, en kom er graag. Erg vriendelijke lui daar. Er komen ook veel tourist-modelpiloten uit vele landen.
    Port de Bales:
    Op 3:20 een mooi overzicht van het landingsterrein.


    Le Madeleine:


    Pic du Vissou:
    (zo'n 'absaufer' heb ik daar ooit ook eens doorstaan met mijn Möwe Raçek3 :schrik: )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  12. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Vogelenzang
    Afgelopen Kerstvakantie op bezoek bij mijn schoonouders die in Eastbourne, East Sussex wonen in het zuiden van Engeland. Netto vijf uur rijden + 3 uur kwijt aan de boot overtocht (80 euro voor auto en twee personen) Nu mijn derde keer daar maar vanaf het eerste bezoek was ik verkocht. Schitterende vergezichten, het natuurpark South Downs met zijn ‘rolling hills’ die aan de kust in hoge witte kliffen eindigen.

    [​IMG]
    Verderop is Firle Beacon te zien waar met noorden wind gevlogen kan worden.

    Ik kwam een handige site tegen welke erg nuttig is bij het vinden van goede vliegstekken. Slopehunter Slope Soaring Sites of Southern England

    Het hellingvliegen is populair hier, maar zelden is het druk op de helling doordat er veel alternatieven zijn. De locals zijn erg vriendelijk en behulpzaam en communicatie met hun gaat vele malen beter dan met piloten die ik op Franse hellingen tegenkom. Dit ligt vooral aan mijn beheersing van de Franse taal.
    Deze regio wordt in Engeland ‘The Sunshine Coast’ genoemd en er groeit hier en daar een moedige palmboom. Wij hebben in 7 dagen nauwelijks zon gezien, maar er was ook deze vakantie voldoende wind ;)

    Er stond een zuid westelijke wind en de helling van ‘The Long Man of Wilmington’ is dan een goede stek, er kan hier gevlogen worden bij ZW t/m NO. Er is een trechtervormige kom die op het ZW staat en geeft bij weinig wind al voldoende lift. Het landen is wegens het ontbreken van een plat stuk wat lastiger maar te doen. Achter de ‘south west bowl’ is de steilere NNO helling met de beeltenis in kalk van “The Long Man”. Hier kan ge-DSt worden bij ZW wind. Ik had thuis wat geoefend op de Sim en mijn MPX Blizzard meegenomen. Volgens een plaatselijke piloot crashen zelfs de goede piloten tijdens het DSen regelmatig en hij vliegt daarom ook alleen aan de loefzijde. Ik heb me makkelijk laten overtuigen want had ook weinig zin in schade. Wellicht een andere keer.

    Na wat gevlogen te hebben met de Blizzard zijn we 50 meter omhoog gelopen. Deze helling staat meer op het westen gericht en heeft goede landings mogelijkheden. Verder in mijn rugzak mijn Typhoon en de Schwing 88.

    [​IMG]
    Het uitzicht was een stuk minder op deze mistige dag.

    De Schwing had ik via Tony Fu’s Sloperacer. Telefonisch contact gehad en hij wilde me overtuigen zijn FuFix kogellagerset te kopen bij wijze van servosaver. Deze man is allergisch voor speling blijkbaar en toen ik zei het zonder te willen doen informeerde hij naar het type servo dat ik wilde gebruiken en gaf hij gratis een setje lagers erbij! Hoezo vasthoudend. Ik moet zeggen dat er echt geen zichtbare speling is te zien! Okay het zijn wel nieuwe servo’s dat helpt ook. Een ander voordeel is dat ik de schroef die de servohoorn vast zet nu na het verlijmen van de servo gemakkelijk kan losschroeven. Omdat er erg weinig ruimte in de romp is heb ik gekozen om de servo voor richtingsroer in de staart te plaatsen. Het moet niet smaller worden zo’n rompje, flink priegelen om alles een plek te geven. Het hoogteroer is geen pendelroer en heeft slechts minimale uitslag nodig om te functioneren +5mm en -7mm. Ik had ‘voor de zekerheid’ meer uitslag bij de eerste vluchten maar bij volle uitslag valt de zwever helemaal weg, beetje eng.
    De Schwing 88 had met een stevige noordwester wind in Nederland al zijn luchtdoop gehad maar wegens regen bleef het bij twee vluchtjes. Nu een ruime helling om hem wat beter te leren kennen en af te regelen.
    De Typhoon is mijn referentiekader en ik vind het moeilijk te beoordelen of de Schwing sneller is. Die dag heb ik met beide gevlogen en het ontloopt elkaar niet veel. Wellicht biedt een F3F wedstrijdje uitkomst. In ieder geval vliegt het super. Met 223 cm nog steeds een mooie maat voor aan de Nederlandese kust.

    Hopelijk is er bij een volgend bezoek een goede zuiden wind dan kan er bij Beachy Head gevlogen worden waar de kliffen 100+ meter zijn.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Jacco,

    Een mooi verhaal, met dit omgeving. Ik ben daar in 2012 op vakantie geweest, en er zijn daar genoeg beschikbare helling vliegstekken. Beachy Head is idd leuk vliegen met zuidewind, maar volgens mij is daar wel zowat bij elke windrichting wel te vliegen, zo mooi is het daar. Ik overweeg om eens een weekend naar Engeland te gaan. Met de autotrein ben je er binnen de 6 uur, op vlieglocatie! Een hotel (the Tiger Inn) heb ik al gevonden, en dat is een prima uitvalsbasis... (we hebben daar overnacht tijdens onze vakantie)
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Hi Zwevert: erg geinteresseerd om ook eens die kant op te gaan (ipv de hassle van de Wasserkuppe)
    Wil je eventueel meer details kwijt? welke bootovertocht heb je genomen en heb je tips voor onderkomens?
    (Indien je dat liever doet eventueel PB?)
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Eh, onderkomens genoeg. Ik ben daar zelf geweest. De trein naar Dover is een prima optie... Just my 2 cents...
     
  16. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Vogelenzang
    Wij varen met DFDS_Seaways vanuit Duinkerken naar Dover. Qua slaapplekken kan ik je niet helpen. Behalve dat ik je mijn schoonouders onderkomen kan aanbevelen:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina