Accupack Graupner 6N-4200 7,2V/4 Ah

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Leon Jansen, 26 okt 2012.

  1. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Hallo,

    ik heb een Accupack Graupner 6N-4200 7,2V/4 Ah.
    Als het mogelijk is wil ik die in mijn IOM zeilboot gaan leggen (met zijn 440 gram ook bruikbaar als ballast)

    Mag ik daarop aansluiten:
    a) een ontvanger
    b) zeilwinch Hitec HS-785 HB (hierbij staan spanningen van 4,8 en 6 volt genoemd; mag dat ook eventueel 7,2 volt zijn?)
    c) is het überhaupt mogelijk om die twee tegelijk aan te sluiten?

    veel vragen, maar ik hoop op wat uitleg. Heb er geen verstand van.

    Vriendelijk bedankt,
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2012
  2. Bootjebouwer

    Bootjebouwer

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Roden
    Antwoord op alle 3 je vragen: Ja hoor, geen probleem.
    Hoe je beide op je accupackje gaat aansluiten hangt een beetje van de situatie af.
    Bijelkaar solderen, kroonsteentje, verbindingsstrip....
    Mogelijkheden zat.

    Maak je geen zorgen over dat 1.2 Voltje teveel.
    Dat is maar heel even, vlak na het volledig opladen, en daar kan een motortje (wat je winch in feite is) wel tegen.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas geeft Bootjebouwer hier verkeerde informatie. :oops:

    Nee dat moet je NIET doen want de kans is groot dat je de servo of de ontvanger opblaast. De accuspanning zal als hij goed geladen is ergens tussen de 8V en 9V zijn en dat is voor je ontvanger echt te veel. Ook voor veruit de meeste servo('s) is dat te veel, veel te veel. Dat geldt vooral voor de digitale servo's, die kunnen vaak zelfs niet eens 6V hebben!

    Wil je die accu toch gebruiken dan moet je er een spanningsregelaar tussen zetten die er voor zorgt dat de spanning nooit boven de 5,5V of 6V uit komt.
    Er is hier op het forum al veel over spanningsregelaars geschreven. Met wat zoekwerk kan je dat makkelijk vinden. Een zoektip: Deze spanningsregelaars worden vaak BEC of UBEC genoemd maar dat is eigenlijk fout.
    Succes.
     
  4. Bootjebouwer

    Bootjebouwer

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Roden
    Hmmm.

    Ok.
    Ik zal het tegen mijn Robbe FP-S125 zeilservo en mij Robbe Futaba AM ontvanger zeggen:
    "Stuk gaan nu!"Het kan niet.":D
     
  5. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Beide heren dank voor hun bijdrage.

    Maar omdat ik nou twee totaal tegengestelde antwoorden heb gekregen :eek:, zal ik maar kiezen voor de veiligste weg en volg ik het advies van Ernst Grundman op.

    Ik ga de ontvanger op 4 penlights zetten en met de zeilwinch ga ik voor 6 Volt.
    Ik denk dat 5 penlights misschien wat weinig zijn voor een hele middag zeilen, maar batterijen met wat meer Ah moet toch wel gaan, dacht ik.

    Of ik moet toch eens wat gaan lezen over zo'n spanningsregelaar.
    Als ik kan begrenzen tot 6 Volt, wat de winch aankan, mag de ontvanger daar dan óók nog op, of is dat nog te veel?
    En moet ik dan een Y-kabel gebruiken, waar ze beide op aangesloten kunnen worden?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Leon wie je volgt moet je natuurlijk zelf weten maar ik ben elektronica technicus en werk daar al bijna 35 jaar in. Met de modelbouw en de bijbehorende elektronica heb ik al langer ervaring, dat is al bijna 40 jaar!
    Natuurlijk kan het lang goed gaan op die hogere spanning. Hoeveel mensen rijden niet veel te hard wanneer dat eigenlijk niet kan en krijgen toch geen ongelukken? Hoeveel mensen roker er ondanks dat ze weten dat het slecht is voor ze maar ze hebben nog geen kanker ervan gekregen, misschien zullen ze het ook nooit krijgen?
    Je weet als je (veel) te hard rijdt is het risico op een ongeluk gewoon een X aantal keer groter. Als je rookt is de kans dat je kanker gaat krijgen een flink aantal keren groter dan wanneer je niet rookt.
    Zo is het ook met de hogere spanning op de modelbesturings delen. Tot nu toe is al die apparatuur gebaseerd op de accu's die vele jaren lang DE accu's waren voor dit soort toepassingen. Standaard was het gebruik van 4 cellen met een nominale spanning van 1,2V. Natuurlijk zorg je voor wat extra veiligheid en ontwerp je de zaak op maximaal 6V. Als je de accu wat overlaad is het mogelijk dat 4 cellen wel eens kortstondig 6V zullen zijn.

    Nu zijn er mensen die hebben ontdekt dat servo's wat sneller en ook sterker worden als je ze op 6V laat werken. Zoals gezegd dat kan lang goed gaan maar er komt een moment dat de servo's de geest geven. Omdat ze door die 6V duidelijk meer stroom gebruiken en binnenin dus ook duidelijk warmer worden zal dat veel sneller gebeuren dan je gewent bent en zeker dan je wilt.
    Natuurlijk zijn er nu ook servo's die daar voor ontworpen zijn. Die zullen als het goed is niet extra te leiden hebben. Vergeet echter niet dat ook die servo's meer stroom gebruiken en dat je accu dus sneller leeg is!

    Goed nu heb je apparatuur die bedoeld is voor 6V. Natuurlijk is dat niet genoeg dus zijn er nu mensen die denken dat je nog verder moet gaan en dan kom je bij 6 cellen of beter 2 LiPo's in serie. LiPo's zijn nu DE accu's dus gebruik je die ouderwetse op Nikkel gebaseerde dingen toch niet meer? Dan worden er ook nog allerhande sprookjes verteld over die cellen en plotseling is de accu die onze sport groot heeft gemaakt iets die je moet mijden en niet meer moet gebruiken.
    We gebruiken de nieuwe LiPo accu's en om die te hoge spanning terug te brengen naar een veilige 5V of 6V sluiten we een spanningsregelaar aan. Wat we ons dan niet realiseren is dat we een extra stuk elektronica gebruiken wat ook kapot kan gaan! Die spanningsregelaar kan ook maar een beperkte hoeveelheid stroom leveren. De eerste regelaars bleven bij 1A of misschien 2A steken. Een 4 kanaals besturing op 6V kan onder omstandigheden meer dan 2A nodig hebben. De regelaar kan dat niet leveren dus zakt de spanning in. Je begrijpt dat dit vervelende effecten kan hebben.
    Natuurlijk zijn er nu regelaars die meer stroom kunnen leveren. Om te voorkomen dat er bij die dingen veel te veel energie verloren gaat zijn het bijna allemaal schakelende regelaars. Die hebben een groot nadeel. Ze kunnen de ontvanger verstoren door hun schakelende werking. Het is al weer een paar jaar terug dat ik een flink aantal van die schakelingen getest heb en de resultaten maakte me niet blij. Er was toen niet één die tijdens elke test perfect bleef werken. De fabrikanten hebben natuurlijk niet stil gezeten en de regelaars van nu zullen beter zijn maar ik heb ze niet getest dus kan ik het niet garanderen.

    Daarom schrijf ik het steeds weer, gebruik gewoon een GOEDE NiMH accu voor je ontvanger. Neem gewoon 4 cellen eventueel 5 maar niet meer. Zorg ervoor dat die cellen op een goede, nette manier aan elkaar gesoldeerd zijn. Gebruik een goede schakelaar en voldoende dikke bedrading. Zo heb je een eenvoudige, betrouwbare voeding die ook nog een een flinke stroom kan leveren als dat nodig is. Stromen 5A of 6A moeten mogelijk zijn zonder dat de spanning veel in elkaar zakt.
    LiPo's zijn prima accu's maar daar is onze apparatuur (nog) niet voor gemaakt. Volgens mij is het beter om te wacht met het gebruiken van die accu's tot de fabrikanten de apparatuur er speciaal voor maken.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2012
  7. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Ernst,

    Bedankt voor je zeer uitvoerige uitleg. Het is erg verhelderend!

    Laat ik dit zeggen: vergeet mijn laatste alinea; ik volg je raad op en neem 4 penlights voor mijn ontvanger en vijf voor mijn zeilwinch. Ik weet alleen nog niet, hoe lang ik daar op kan varen met mijn winch, maar ik kan er altijd een 6V accupack in leggen met meer Ah.
    Het 7,2V accupack hang ik dan wel aan de wilgen :)
    Eventueel is het te koop (Graupner 6N-4200 7,2V/4 A).
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2012
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat zou ik niet doen als ik jou was. Losse penlite cellen zijn een bron van ergernis, zeker als ze wat ouder worden. Daarnaast is het zonde om je 7,2 V accu niet te gebruiken.

    Er zijn zgn. Voltlimiters in de handel, die met name bedoeld zijn voor het bigscale autorijden. Het is in die discipline gebruikelijk om met 6V NiMH accu's te werken, waarbij het nogal eens voorkwam/voorkomt dat de servo's sneuvel(d)en. De Voltlimiter wordt tussen de accu en de ontvanger aangesloten en houdt de spanning beperkt tot een veilige 6 Volt.

    Zowel NiCd als NiMH accu's geven als ze volgeladen zijn een spanning van 1,45 Volt per cel. Direkt na het opladen kan dit zelfs 1,5 Volt zijn. Je 7,2 Volt/4000 mAh accu zal dus in volgeladen toestand gedurende korte tijd 8,7 Volt afgeven. Daarna zal de spanning langere tijd rond de 8 Volt blijven en als je 7,2 Volt bereikt is 80% van de capaciteit opgebruikt en wordt het tijd om te stoppen. Deze spanningen zijn te veel voor je zeilwinch, waarbij je behoorlijk wat risico loopt, dat het een rookwinch wordt. Om deze dan toch met een veilige spanning te laten werken kun je een 6 Volt bec-systeem gebruiken of een 6 Volt limiter. Een bec-systeem (battery eliminator circuitry) is een elektronische schakeling, die een gestabiliseerde spanning afgeeft en een Voltlimiter is een schakeling, die de spanning niet hoger laat worden dan een bepaalde waarde. Beide apparaten zijn bruikbaar voor je toepassing, vooropgesteld dat ze meer dan 3 Ampere kunnen verwerken.
     
  9. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Jan,

    Is de simpelste oplossing niet om een 5 cell NimH pack te nemen met een BEC van 4,8 volt voor de ontvanger en servo. Ik neem aan dat de winchmotor een aparte voeding heeft en niet vanuit de ontvanger wordt gevoed. Dan kan de winch op het direct op het 5 cell pack worden aangesloten.

    Het 6 cell pack hoeft dan niet aan de wilgen. Je kan er een cell afhalen.

    Bert
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden om alles van spanning te voorzien. De winch apart voeden was vroeger gebruikelijk, maar met de huidige systemen kan dat ook in één keer via een bec of Voltlimiter. Ten behoeve van de stabiliteit is apart voeden beter, maar ik verwacht in dit geval geen problemen.

    De stroomopname van de Hitec winch kan onder vollast tot zo'n 3 Ampere oplopen, wat niet heel erg spectaculair is en daardoor probleemloos via de stekerlijst van de ontvanger kan lopen.
     
  11. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Ik zal even duidelijk maken, waar ik naar toe wil.
    Op dit moment heb ik een Kyosho Fairwind 900 (lang niet meer mee gevaren!) met daarin een servo met arm van Robbe: Futaba FP-S125 en een roerservo: Robbe Futaba FP-S148.

    Hieronder een paar foto's van het interieur. Er zit een batterijhouder in voor 4 losse penlites (4,8 Volt).

    [​IMG]

    Boven: de zeilservo met arm, de roerservo en de batterijhouder.


    [​IMG]
    Alles aangesloten op een ontvanger Robbe Futaba FP-R102JE.

    Dus ik heb altijd gevaren met beide servo's plus ontvanger op 4,8 Volt. zonder problemen.

    In mijn IOM, die ik nu aan het bouwen ben komt een zeilwinch: Hitec HS-785HB, een roerservo: Robbe Futaba S3001 en een ontvanger: Dynam 2.4 Ghz.

    [​IMG]

    In deze boot wil ik nu eigenlijk hetzelfde maken als de opstelling in de Fairwind, dus zeilwinch, roerservo en ontvanger op één accu, maar dan een 6 Volt accu.
    Want beide servo's zijn volgens de specificaties geschikt voor zowel 4,8 als 6 Volt. De ontvanger kan ook op 6 Volt functioneren.

    Als ik dus alles aansluit zoals in de Fairwind, is het dan voor elkaar?
    De zender is eigenlijk een 4-kanaals voor vliegtuigen (Dynam 2,4 Ghz / 4ch, gekregen van mijn zoon), maar ik ga er maar twee van gebruiken, 1 links en 1 rechts.
    De accu komt in de onderste ingang van de ontvanger; dat snap ik nog wel.
    Maar waar kan ik dan het beste de winch en de roerservo in steken? Maakt dat wat uit? Ik kan nog niets uitproberen, want ik heb nog geen accu.
    En wat betekenen de twee ingangen AUX 1 en AUX 2?
    Verder wil ik graag weten, waar dat gaatje linksboven op de ontvanger voor dient, met stelschroefje met + en -?
    Wat stel je daarmee in?

    Veel vragen, ik weet het, maar beter tien keer vragen, dan één keer een fout of brokken maken. :hammer:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Wil je het gewicht van de accu gebruiken kan je denk ik een cel er van af halen of inderdaad verkopen en een 5-cel versie er voor terug kopen.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die zou ik liever niet meer gebruiken als ik jouw was. Wel die accu cellen maar niet die houder. Je kan die cellen beter tot één accu (pakketje) ombouwen door ze aan elkaar te solderen.

    Dat geloof ik graag, het is gewoon een goede installatie.

    Wanneer jij zeker weet dat alle onderdelen ook op 6V kunnen en mogen werken kan je alles gewoon aan op je ontvanger aansluiten. Het is dan niet nodig nog aparte regelaars te gebruiken. Maar als je gewoon 4 cellen (nominaal 4,8V) gebruikt is dat voor jouw boot echt voldoende en loop je geen enkele risico dat je iets opblaast door een te hoge spanning.
    Persoonlijk zou ik het roer op het rudder kanaal aansluiten en de zeilwinch op het ailenron kanaal aansluiting. Maar je kan het natuurlijk zo aansluiten als het voor jou het beste uitkomt. Voor de werking van de zender en ontvanger maakt het niets uit.

    AUX 1 en AUX 2 zijn geen ingangen maar uitgangen! Het is een 6 kanaals ontvanger maar jij gebruikt er maar 4 van. De laatste 2 uitgangen (die AUX uitgangen) hebben bij jouw geen functie.
    Een stelschroefje op een ontvanger???? Ik zou niet weten waar dat voor zou moeten dienen. Ik kan me voorstellen dat het een spoeltje van het ontvangst circuit is. Als dat zo is dan moet je er vanaf blijven want je kan de ontvanger daarmee helemaal ontregelen.
    Dit geschreven hebbende denk ik toch dat het geen spoeltje is want die worden bij de 2,4GHz zo goed als niet gebruikt. Een regelbare spoel voor die hoge frequenties is nauwelijks te maken.
    Wat het dan wel is, dat weet ik dus ook niet.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dynam 2.4 Ghz ontvangers hebben inderdaad een stelschroef.

    Zie rc products www.dynam-rc.com

    Wat de functie hiervan is? Geen idee. Ook de handleiding, waarbij op de tekening van de ontvanger de stelschroef goed is te zien geeft geen duidelijkheid.

    Zie http://www.dynam-rc.com/download/2.4g-6ch.pdf

    Er staan nogal wat foutjes in de handleiding. Zo wordt de antennelengte van de 2.4 GHz ontvanger gepecificeerd als 1 meter en het zendvermogen is kleiner dan 750 Megawatt. Dat laatste wil ik graag geloven!
     
  15. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    @ Ernst Grundmann

    Ik zit toch nog te dubben, of ik 4,8 of 6 volt zal maken, maar ik ga ze in elk geval aan ekaar solderen en de batterijhouder aan de kant gooien (nou ja, léggen dan). Een heel duidelijk draadje heb ik gevonden van prop-er: [FAQ] Het solderen van een ontvangeraccu. Zeer verhelderend met alle commentaren die erop volgden! Dus dat moet lukken.

    De specificaties van zowel de zeilwinch, de roerservo als de ontvanger geven aan dat ze te gebruiken zijn met 4,8 en met 6 volt.
    Je schrijft dat 4,8 zeker veilig is, maar ik denk dat 6 volt dan toch ook moet kunnen; dan zijn beide servo's ook wat krachtiger (én gebruiken dan inderdaad ook wat meer stroom).
    Ik heb laatst bij de LIDL 8 oplaadbare penlights gekocht van 2300 mAh. daar moet ik toch wel een aantal uren mee kunnen varen?

    Zoals je kunt zien op de foto zitten er aan de ontvanger twee korte draadjes. Volgens mijn zoon is dit bij deze ontvanger als antenne voldoende . Klopt dat?
    Een zeilboot vaart nooit zo ver weg; 100 meter is al erg ver!
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Die accu's zullen wel een capaciteit van 2300 mAh hebben. Of je met deze accu's enige uren kan varen zal in de praktijk moeten blijken. Vaak hebben dit soort accu's een hoge inwendige weerstand en zijn daardoor minder geschikt om hogere stromen te leveren.

    Sanyo Eneloop cellen worden veel gebruikt als ontvangeraccu.

    De twee korte draden zijn de antennes en de ongeveer 2,8 cm lange dunne uiteinden zijn de echte antennes. Aan deze antennes moet (mag) je absoluut niets veranderen.

    Het beste kan je de antennes zo hoog mogelijk en 90 graden ten opzichte van elkaar gedraaid plaatsen. Dan is er altijd wel één ontvangerantenne die de zender "ziet". Een verbinding met 2.4 GHz apparatuur werkt alleen als de zend- en ontvangantenne elkaar kunnen zien.
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met deze spanningen bedoelen ze dat de servo goed werkt tussen 4,8V en 6V.
    Geen enkele accu is constand 4,8 of 6V.
    Wat de spanning wel is kan per accu wel iets verschillen maar dat is een kwestie van volladen en meten.

    Die 8 oplaadbare penlights zullen wel 2300mAh zijn want met 23 kom je niet ver.
    Je kunt daar zeker een tijdje mee varen maar het stroomverbruik van een zeilboot is laag met soms een paar pieken en is dus moeilijk te voorspellen.

    De antennes voor 2.4Mhz zijn heel kort dus dat klopt wel.
     
  18. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    @ N.P.S.
    Ik heb altijd met mijn Fairwind zeiler een hele middag gezeild op 4 penlights van 1900 mAh, dus het zal allemaal wel loslopen.
    Ik ga t.z.t. eerst van deze (jaren oude) penlights een accupack 6V/1900 mAh maken en als dit goed werkt, ga ik dat gebruiken.
    Is het toch wat te snel leeg (was servo met zeilarm, wordt nu zeilwinch), dan gebruik ik de nieuwe 2300 mAh batterijen. dan heb ik in elk geval al een keer geoefend met het solderen van de batterijen. ;)

    Wat het binden van beide betreft, daarover moet ik nog eens het een en ander gaan opzoeken. Speciaal voor de Dynam 2,4 GHz zender liefst. Ik heb al een en ander gevonden, maar steeds ging het over andere zenders met weer andere mogelijkheden. :(

    @ cdrom flyer
    Foutje van mij, ik heb het al veranderd; bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als je een vraag stelt, krijg je van mij een eerlijk antwoord. Of je daar iets mee doet, dat moet je zelf weten. Weet wel dat ik nooit een vliegtuig de lucht in zal sturen waarvan de ontvanger en de servo's gevoed worden door jarenoude penlites. Zelfs nieuwe penlites van de Aldi, Lidl of hoe de aanbieders van goedkope cellen mogen heten zal ik nooit gebruiken. Daarvoor heb ik te veel energie moeten steken in het bouwen van m'n vliegtuigen.

    Natuurlijk mag je daar als zeiler anders over denken...
     
  20. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Je hebt natuurlijk gelijk. dat risico kun je als vliegtuigbestuurder nooit nemen, maar bij een boot kan er verder weinig gebeuren. Als je maar zorgt, dat je je zwembroek bij je hebt...
     

Deel Deze Pagina