afstelprobleem os max .25 AX

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door raesi01, 26 okt 2012.

  1. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Beste Forumleden,

    Ik vlieg met een P-40 (.25) van great planes met daarin een nieuwe os max 25 AX. (ter info, de motor hangt op z'n kop)
    Het afstellen wil niet helemaal lukken en daarom hoop ik dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

    De motor is nieuwe en ingelopen zoals OS dat aangeeft. Alles verliep hierin prima. Eenmaal op het veld kreeg ik het niet meer goed ????
    De motor start de eerste keer gelijk, dan stel ik hem met de hoofdnaald volgas is. Vervolgens hou ik alles achterover en het toerental blijft gelijk !!! Het oppakken van stationair naar volgas gaat niet zoals het hoort ?
    Zodra m'n P-40 de lucht in gaat en ik halfgas geef gaat hij 4 takken ??? bij volgas is dit over ??? Ook is het zo dat de vleugel behoorlijk onder de olie/brandstof zit ?
    Als ik vervolgens alles weer aan de grond heb en alles af laat koelen is hij zeer lastig te starten.

    Ik hoop dat jullie mij hier verder mee op weg kunnen helpen.
    Alvast bedankt.

    NB: ik ben niet lid van een club omdat dit voor mij te ver weg is.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zo te horen staat je mengschroef/mixture control niet goed.

    De hoofdnaald bepaald de hoeveelheid, de mc bepaalt hoe het mengsel er uitziet
    jouw klachten passen perfect bij een verkeerde mc instelling.

    Kun je testen door de motor te starten, warm draaien, ff voluit (overtollig brandstof even uit het systeem) en dan stationair laten lopen.
    Als hij stationair loopt, knijp je de brandstoftoevoer dicht.
    Vanaf dat moment tellen..
    Als binnen 5 tellen de motor in toeren veranderd, staat de mc te arm
    vanaf 4 tot 7 staat ie in principe netjes
    langer en hij staat te rijk.
     
  3. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    @ Student

    Bedankt voor je reactie.
    Zojuist even gedaan wat je zei en inderdaad de mixture control stond te rijk. Heb hem nu iets armer gezet en loopt al een stuk beter !
    Wel spuugt de motor nog erg veel olie uit ? Is dit normaal ?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja en nee

    een goed afgestelde motor zal altijd wel wat olie verliezen
    maar geen emmers per vlucht..

    een veel te rijke motor zal een stevige partij olie verliezen
    een te arme motor verliest niets

    gewoon netjes afstellen
    de mc goed afstellen
    wat hij dan nog verliest is gratis smering zullen we maar zeggen :D

    Of even een rubber pijpje aan de uitlaat hangen, zodat de olie een beetje om de vleugel geleid wordt
     
  5. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Vergeet niet dat een motor twee afstellingen heeft. Een hoge snelheidsnaald (daar draait iedereen aan) maar ook een lage snelheidsnaald. Deze zit normaal binnen de gashevel (daar waar je gas mee geeft). Vaak staat deze te rijk vanuit de fabriek omdat de motor eerst moet inlopen.

    Als de hoge snelheidsnaald goed staat kun je lage gaan afstellen. Verstandig is wel hier tijd voor te nemen en niet proberen met draaiende motor, anders zit je straks met een schroevedraaier in je oog. Lees de gebruiksaanwijzing er even op na.

    Volkert

    PS: misschien hebben we het over hetzelfde, dan ten overvloede!
     
  6. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide

    Volkert,

    Je uitleg sluit inderdaad aan op die van Student.
    Ik ben dit weekend bezig geweest met afstellen en ik moet zeggen dat de motor nu veel beter loopt !!! Het is nog niet 100 % maar we komen er wel :)

    Bedankt voor jullie hulp !
     
  7. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Ik ben nu al enige tijd aan het kl#ten om de afstelling goed te krijgen. Dit wil niet lukken. ongeacht alle adviezen van jullie welke ik uitgevoerd heb ?
    Het volgende probleem blijft aanhouden:

    De motor stel ik eerst volgas af met de hoofdnaald. Dit doe ik volgens de handleiding van OS. Vervolgens laat ik de motor warm draaien (alles gaat op dit punt nog goed)
    Als de motor warm is laat ik de motor 5 tot 10 seconde stationair draaien en geef dan vol gas. en regel de mixture control totdat de motor netje oppakt. Ook heb ik de controle met het dichtknijpen van de benzine slang gedaan en het resultaat geeft aan dat de afstelling goed is.

    MAAR, zodra ik het gas op 1/3 zet gaat de motor langzaam slechter lopen en valt dan soms uit. Geef ik tussen half en vol gas loopt de motor perfect.

    Zou dit te maken kunnen hebben met dat de motor op z'n kop hangt ???
    Ik gebruik overigens geen nitro in de brandstof !!!
     
  8. Aart Swolfs

    Aart Swolfs

    Lid geworden:
    5 okt 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Heiloo
    Dit heeft alles te maken met een slechte regelkromme van de gasschuif. M.a.w. het regelbereik is niet lineair. Dit wil zeggen dat de mengverhouding lucht/brandstof niet over het hele gebied, van stationair tot volgas, constant is.

    Dit is een probleem waar maar weinig meer aan te doen is dan alleen een compromis zien te vinden. Maar dat betekent dat als de motor in het middenbereik al goed te krijgen is, het stationairbereik waarschijnlijk veel te arm zal staan.

    Maar doordat de motor op zijn kop hangt is wellicht de tankpositie ook niet ideaal ten opzicht van de positie van de regelnaald. Staat het midden van de tank soms (veel) hoger dan de regelnaald?
     
  9. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Bedankt voor je duidelijk antwoord.
    Het midden van de tank zit wel iets hoger dan de center van de regelnaald !
    Zou het kunnen dat daardoor de druk op 1/3 van het gas niet optimaal is ?
    Als het klopt dat de regelkromme niet correct is dan vind ik dit echt slecht van een OS MAX !
     
  10. Aart Swolfs

    Aart Swolfs

    Lid geworden:
    5 okt 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Heiloo
    Hi,

    Als je tank te hoog zit zal er, zeker als de tank nog geheel tot half vol is, grote kans zijn dat de motor te rijk loopt in het middengebied. Je kunt dit testen door de tank maar voor een kwart of half vol te doen en nog eens kijken of het middengebied te rijk staat. Dat zou al een beetje kunnen helpen.

    Er wordt ook wel uitlaatdruk gebruikt om dit verschil te voorkomen. Gebruik je uitlaatdruk? Gaat er een slangetje van je demper naar de tank?

    Als je uitlaatoverdruk nu niet gebruikt en je gaat het wel gebruiken betekent dat wel een heel nieuwe afstelprocedure.
     
  11. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    We hebben het hier over vrij simpele techniek. OS maakt voor het geld wat wij eraan uit willen geven een prima motortje.

    Hoever is de motor al ingelopen? Als je synthetische brandstof gebruikt duurt het inlopen vrij lang. Meestal vlieg ik eerst een tijdje met 10% synthetische olie en 10% wonderolie om de motor wat sneller te laten inlopen. Ikzelf ben geen voorstander van uitgebreid in laten lopen op een proefstand oid. Na 2/3 tankjes inlopen vlieg ik met een rijkere setting een tijdje en dan ga je langzamerhand naar de finale afstelling, waar ik dan verder niet veel meer aankom behalve bij bijv overgang van zomer naar winter.

    Als de motor echt op zijn kop hangt kun je wel problemen houden. Zelf ben ik daarmee gestopt, ik zet ze altijd onder een kleine hoek waardoor de gloeiplug niet onderloopt.

    Volkert
     
  12. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Ik heb 2 tankjes op de grond ingelopen (volgens de handleiding) en 10 tankjes in de lucht met een rijke setting !
    De brandstof welke ik gebruik is die van Hobby-in uit Waalwijk (Klotz met 20% castorolie en GEEN nitro)
    Normaal merk ik dat een 2 takt methanol motor na een inloopperiode steeds beter en soepeler gaat lopen. Echter is dit nu niet het geval.

    Hellaas heb ik geen andere mogelijkheid dan de motor op z'n kop te hangen. Ik ga toch proberen om op half gas een goede afstelling te krijgen want daar vlieg ik het meeste op ! Ik krijg sterk het vermoeden dat dit probleem mede veroorzaakt wordt doordat de motor op z'n kop hangt ???
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Het is echt belangrijk om het midden van de tank gelijk of liefst ietsje lager te houden dan je regelnaald. Om je huidige problemen te camoufleren kun je ook een klein beetje (3%) benzine toevoegen.
     
  14. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    ehh, normaal vlieg je met ongeveer 20% olie. Klotz is een synthetische olie, wonderolie een mineraal olie. Dus het zal het een of het ander zijn. Anyway, als je ondertussen 10 vluchten gemaakt hebt ben je een eind op weg met inlopen normaliter. Het kan trouwens geen kwaad na het inlopen een nieuwe plug te monteren.

    Zelf heb ik in het begin ook zonder nitro gevlogen (met een 25FX) maar toch wel de overstap gemaakt naar 5% nitro. Als je ook in de winter vliegt is dat toch wel prettig. Nu vlieg ik al weer jaren op 10% nitro met "standaard viertakt" van Hobby-in. Hier loopt zowel twee- als viertakt prima op naar mijn ervaring.

    Volkert
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat voor plug?

    In mijn 55 in de heli had ik het punt dat hij niet zo gek veel vermogen gaf, niet lekker liep
    Daar zat origneel een os 8 in.
    Nu heb ik er een tandje kouder in gezet, 10 als ik me niet vergis, nu loopt ie veel beter

    Jij vliegt zonder nitro, terwijl veel van die motoren helemaal afgericht zijn op nitro
    Best kans dat je bv ook met je plug moet spelen om alles goed te krijgen.

    Maar die tank is even test nr 1..
     
  16. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    De regelnaald zit ongeveer 2 cm onder de aansluiting van de tank.dit zou volgens mij niet het probleem kunnen zijn ? 3% benzine,...... is dit niet schadelijk voor de motor ?

    @ Volkert,

    Het is inderdaad 20% Klotz :) Ik zal met de volgende vlucht (zodra de wind wat minder wordt) eens een nieuwe plug gebruiken. Zodra ik weer nieuwe brandstof ga halen dan koop ik met 5% nitro, hopen dat het dan iets beter wordt. Ook heb ik zoals Student aangeeft een aantal andere pluggen besteld die ik ga proberen.
    Ik hou jullie op de hoogte !

    Bedankt voor het meedenken.

    Yves
     
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Een klein beetje benzine kan geen kwaad, geeft ongeveer hetzelfde effect als nitro. Denk toch dat de kern van je probleem in de hoogte van je tank zit, zoals het nu zit loopt de brandstof vanzelf al naar de motor.
     
  18. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Ik heb je advies uitgeprobeerd met een paar % benzine en de motor loopt hierdoor wat stabieler. Echter het probleem blijft aanhouden (wel in iets mindere mate)
    Zodra ik het vliegtuig rechtop hou dan draait hij halfgas perfect, hou ik hem weer horizontaal,... loopt die weer beroerd op half gas.
    Ik ga kijken of ik de tank iets kan verplaatsen. Dit zal niet makkelijk zijn ?????
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Succes
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    probeer het evt op de bok eens uit
    waarschijnlijk is dit sneller te realiseren

    de tank op de bok is waarschijnlijk sneller losgehaald als degene in je vliegtuig.
     

Deel Deze Pagina