Rock crawler en scaler topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door douwe, 28 okt 2010.

  1. wyborowa

    wyborowa

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    12
    Zo sinds gisteren een mooi gemodde tweedehands AX10. De lader moet nog komen dus kan er nog niet mee rijden.

    Vanavond maar eens gebruikt om de eerste 60 pagina's en de laatste 2 van dit topic te lezen. Bijna al mijn vragen zijn ondertussen beantwoord, zelfs degene die ik eerst nog niet had :D

    Een vraag blijft over en dat is over die plastidip. Welke onderdelen moet ik nu eigenlijk behandelen als ik in een natte omgeving ga rijden?
    De servo's zijn waterproof (blue bird 15kg) de tamiya regelaar is open en bloot zichtbaar omdat het een open body is. De ontvanger zit onder een klein afdakje, maar de achterkant van de motor (waar de elektrische aansluitingen zitten) is open en bloot. De accu is nimh en zijn losse gesoldeerde cellen.
    Ik wil nog wel een soort overkapping maken voor aan de bovenkant, maar dan nog blijft de zij en onderkant natuurlijk open. Op youtube zie je de crawlers geregeld door redelijk diepe plassen rijden en ik heb geen idee of dat normaal kan of dat je daar allemaal dingen voor moet aanpassen.

    En een ander vraagje. Hoe (on) verstandig is het om door los zand te rijden? (strand, ver weg van het zoute water)
    Als ik na afloop de boel gewoon netjes schoonmaak en smeer kan dat dan kwaad?
     
  2. Frakke

    Frakke

    Lid geworden:
    28 okt 2012
    Berichten:
    41
    net zoals Wybo hierboven ben ik ook het hele topic aan het doorlezen (blz 6 opt moment ;-) ) Moet toegeven dat ik ook wel iinteresse begin te krijgen in dit crawler gebeuren. Begin net terug met RC en ga me nu effe bezighouden met men DESC410 V2 in orde te krijgen. Daarna eens kijken of ik nergens een leuke crawler 2dehands op de kop kan tikken. Wel even snel een vraagje. Heb een Spectrum DX3R. Heb ik daar genoeg functies op om met een crawler te rijden? Heb namelijk de indruk dat je bij een crawler meerdere functies nodig hebt (DIG bv)
     
  3. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Dig heb je eigenlijk alleen nodig bij wedstrijden en dan ook alleen in de competitieklasse..
    Sportklasse, waar de meesten in beginnen te rijden, is dig neit eens toegestaan.
    Met de 3r kun je een heel eind komen..

    Voor een ax10 kun je echt een heleboel leuke dingen kopen (waaronder het chassis wat ik nu aan t ontwikkelen ben).
    Er zijn zoveel opties en mogelijkheden...
    Zelf rijd ik met een 45kg hitec servo.
    aangepaste vooras om xr10 knuckles te gebruiken ivm meer stuuruitslag.
    En diverse andere aanpassingen..
    Crawlers hebben wel een regelaar nodig met dragbrake.. Dit om terugrollen te voorkomen.

    Er staan een paar leuke AX10's op marktplaats op het moment.. Leuk om mee te beginnen en om aan te passen.

    @wybo

    Ben je van plan te scalen of te crawlen?? Crawlers rijden niet door de modder maar over rotsen.. ;)
     
  4. wyborowa

    wyborowa

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    12
    @Douwe

    Ik ben vooral een beetje van plan te allrounden. Dus het liefst de ene dag in mijn tuin een mooie klim op een stuk dat ik daarvoor ga maken. De volgende keer lekker mee tijdens een (natte) boswandeling met eventueel plassen water en modder en de keer daarna een zandduin beklimmen aan het strand.
    Wat ik dus graag vooraf wil weten is hoe ik hem zo kan prepareren dat die dingen kunnen. Of gewoon direct weten dat situatie x echt niet kan (bijvoorbeeld los zand ivm de tandwielen)
    Wedstrijden of meetings zijn miet mijn ding vanwege mijn gezondheid en gehoor. Dus het is meer forummen en verder zelf rijden :)

    Ik heb vorig jaar mijn yamiya buggy verkocht omdat ik die snelheid niet kon handelen en dus de hele tijd kapotte onderdelen aan het vervangen was. Werd me allemaal veel te prijzig. Plus dat bovenstaande dingen nou niet echt goed konden. De trage crawler die gewoon goed over dingen heen kan klimmen maar ook heel crashbestendig is is gewoon veel meer mijn ding :)
     
  5. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Dan was misschien de scx iets meer voor je geweest.. deze heeft ook een box waar de electronica in kan. Maar aan de andere hand. je hebt een begin gemaakt.
    Je kan ook je electronica in een doosje van een servo stoppen (verpakking) en de opening dicht maken met een stukje bandenschuim.
    De ax10 kun je een kapje voor kopen om over de tandwielen heen te doen, zo voorkom je het zand tussen de tandwielen..
    Ik ben indertijd met mijn scx gewoon door plassen gereden die dieper waren dan de wagen ;). Je moet dan alleen op de servo letten.. de motor kan t wel aan (brushed)

    Nu ook nog even een paar plaatjes van mijn compleet verbouwde AX10 ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. wyborowa

    wyborowa

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    12
    Ok dank je, ga ik eens naar kijken.

    Die plasti dip is dus geen optie voor de de elektronica.


    zo ziet hij er nu uit:
    [​IMG]

    /edit: mooie manier gevonden op het net.... ballonnen :D

    Wat ik ga doen is die bescherming voor de spur en pinion aanschaffen en installeren en de waterproofbox voor de reciever en dan de reciever in een balon in de box, en de regelaar gewoon alleen in een balon. Goed afsluiten met tiewraps.

    Dan nog de accu. Zoals je op de foto kunt zien is de manier voor deze auto met 3/2 cells. Daarmee zit je aan maximaal 1600 mAh. (Lipo is voorlopig even geen optie vanwege de kosten van de lader...)
    Dat lijkt me vooralsnog wat weinig al lees ik hier ook dat je met dit soort auto's daar langer mee kunt doen dan met bijvoorbeeld een buggy. Heb er nu 1050 zitten van de vorige eigenaar. Dus daar eens naar kijken hoe dat gaat werken. :)

    Ik heb er in elk geval wel zin in :)
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2012
  7. Frakke

    Frakke

    Lid geworden:
    28 okt 2012
    Berichten:
    41
    Hoi Douwe,

    alvast bedankt voor de uitleg. Voor mij zou het echt meer het crawlen zijn. Heb hier in de buurt wel enkele plekjes waar ik hem rustig overheen wil sturen ;-)
    Misschien toch eerst voor de winter een crawlertje kopen en dan naar de warmere maanden toe (nu ja 5 graden ofzo hier in Belgie ;-) ) de electronice voor de 1/10 offroad voorzien!! :)
     
  8. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Kosten voor een lipo lader vallen echt wel mee.
    Een imex lader is goed zat..
    Zelf rijd ik maar met 850mah packs. Alleen doe ik wedstrijden en die duren nooit meer dan 15min..
    Met een 1500mah kun je al mooi lang rijden hoor.. Een 55t motor verbruikt niet zoveel.
    Zeker met een 3s lipo gaat dat lekker
     
  9. imprezapino

    imprezapino

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Noord Holland
    Plastidip is juist heel erg geschikt om je elektronica waterdicht te maken.
    Alleen bij een servo heb je nog wat marinegrease nodig(watervast vet).
    De radiobox bij de SCX is net als die van de Wraith niet goed waterdicht.
     
  10. Frakke

    Frakke

    Lid geworden:
    28 okt 2012
    Berichten:
    41
    Even een noob vraagje ;-)
    Kan je met een wraith een aardig stukje klimmen, of toch meer geschikt voor de scaler ritten? Vind hem er wel mooi uitzien!!
     
  11. imprezapino

    imprezapino

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Noord Holland
    De wraith is een geweldig leuke auto om in het bos te rijden tijdens een meeting! Scale is hij niet zo heel erg maar je kan hem wel opleuken.[​IMG]
    Het is geen crawler vanwege het hoge zwaarte punt maar hij komt in het bos overal makkelijk overheen.
    Ik vind het een geweldige auto om naast mijn SCX te hebben.
    Dus puur een fun auto die niet geschikt is om wedstrijden te crawlen.[​IMG]
     
  12. Frakke

    Frakke

    Lid geworden:
    28 okt 2012
    Berichten:
    41
    Dank je Imprezapino. Misschien wel de auto die ik zoek dan. Hier op enkele rotshoopjes wat klimmen en op de niet zo vlakke bospaden hier. Ga zeker eens meer bekijken van deze auto, bedankt!!
     
  13. imprezapino

    imprezapino

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik kan alleen maar zeggen dat je er geen spijt van zal krijgen!
    De Wraith is een hele leuke auto om te bouwen. En hij is sterk en hufterproof uit de doos. (Dan spreek ik over de kit versie die ik heb)
     
  14. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    De Wraith is een super wagen!!! zou mijn keuze ook zijn geweest voor wat jij wilt.
    Je kan natuurlijk ook nog eens een Formula off road hiervan maken ;)
     
  15. wyborowa

    wyborowa

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    12
    Heb net de AX10 getest en het gaat allemaal aardig. Maar de besturing lijkt soms niet goed over te komen. Als ik de AX10 in de lucht hou reageert hij naadloos op het sturen, maar zodra hij wrijving met de grond heeft wil hij hem vaak niet pakken, niet alleen stilstaand, maar ook tijdens het rijden blijft hij soms 'vast zitten'.
    De servo's zijn 15kg servo's dus dat zou het probleem niet mogen zijn lijkt mij. Is dit normaal, en waar zou ik het probleem ergens moeten zoeken? Het is dus echt dat ik er bijna bovenop sta, dus afstand is het ook niet echt.

    de achteruit pakt ook wisselend, en door een tikje gas te geven, zonder dat hij vooruit gaat (soms zijn meerdere nodig) en dan weer te proberen pakt de besturing soms wel dat wat ik aangeef.

    /edit: hoe krijg ik het voor elkaar. Aandrijfas schiet zomaar los :p Na een poos op de vloer zoeken naar het schroefje toch maar eens in de as zelf gekeken. Zat er gelukkig nog in, nu weer vast gezet. Goed na elke run de schroeven en dergelijke controleren dus.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2012
  16. imprezapino

    imprezapino

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Noord Holland
    Wordt tijd voor een externe BEC zo te lezen
     
  17. wyborowa

    wyborowa

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    12
    Externe bec. Ben ik nu over aan het inlezen. Snap er nog niet direct heel veel van.
    Maar goed. Voordat ik daar definitief over besluit eerst even een aanvullende probleembeschrijving zodat ik zeker weet of ik dat van die bec moet uitzoeken en regelen of toch in een andere hoek moet zoeken:

    ik sluit de 1050 mAh accu aan (6 3/2 cell) die ik tweedehands bij de auto kreeg. De volt meter geeft 7.8 volt aan dus dat zou goed moeten zijn geloof ik.
    Zodra ik de accu aansluit en stuur gaat alles goed. Na een keer of 6-10 links rechts links te sturen begint het haperen. Als ik hem dan naar het rustpunt laat gaan even wacht en dan stuur gaat het een paar keer goed. Maar na een paar keer gaat ook dat niet soepel meer. Meestal (dus niet altijd) werk 1 kant op sturen nog wel aardig. Dit is niet altijd dezelfde kant. (Bij dit alles heb ik dus geeg gas gegeven, de auto staat gewoon op de tafel, en zodra ik hem optil en de wielen dus geen wrijving meer hebben is er niks meer aan het handje.)
    Dit is overigens op de voor en achter servo, en ook met voor en/of achtersturing aan.
    --
    Tijdens het rijden (ongeveer 4 a 5 km/h) heb ik het idee dat de kracht van de motor iets tegenvalt. Als ik hem recht tegen een obstakel zet heeft hij moeite om genoeg grip te pakken om omhoog te komen. Maar geen idee of dat met het vermogen van de auto te maken heeft, mijn gebrek aan ervaring of de banden. Maar ik noem het er toch maar bij voor het geval het misschien een ander licht werpt op het bovenstaande :)

    de motor is een integy 55 turn motor
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2012
  18. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Mmh, mss werd die daarom zo goedkoop aangeboden op mp..

    Welke regelaar zenderset heb je erin zitten?
    En wat bedoel je precies met (6 3/2 cell)?
     
  19. wyborowa

    wyborowa

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    12
  20. imprezapino

    imprezapino

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Noord Holland
    Ok de regelaar is in de basis prima geschikt voor de motor. Helaas heeft hij geen dragbrake maar dat veroorzaakt niet de problemen die je nu hebt.
    De bec stroom die deze regelaar kan leveren is wel veel te laag. (evenals die van vele andere regelaars hoor ;) ).
    Vandaar dat je een externe bec nodig hebt zodat he stuurservo genoeg stroom krijgt.

    Ook ben ik bang dat jou sadelpack niet genoeg piek stroom kan leveren om de regelaar/motor van de vraag te voorzien. Dit is makkelijk te testen door een echt stickpack met 6 cellen boven 3000 mA aan te sluiten.

    Dus probeer een een goede accu aante sluiten en een externe bec van 5A of meer en kijk dan eens hoe het gaat.
     

Deel Deze Pagina