algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Bertus, 25 feb 2009.

  1. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Maule,
    Vrille zijn idd niet voor elke kist uit te voeren. Een overtrek kan wel elke kist. Maar wat is een overtrek; in mijn GA opleiding was het: "de toeter" gaat af en gas geven maar weer! Tja dat noem ik geen overtrek. Laat staan een overtrek met vol gas.
    De training in een extra 330 is mij onbekend. Waar wordt dat gedaan?

    Kan het alleen maar toe juichen, zodat de "angst" voor dit soort figuren weg te nemen. ;-)

    Bob
     
  2. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Bij ons in de opleiding(KLM Flight Academy) werd in elke fase een complete overtrek uitgevoerd, in verschillende soorten. Approach config, clean, landing config, tijdens een dalende bocht. En zowel met de single als multi engine vliegtuigen was de volledige overtrek een vereiste om uit te voeren en binnen, ik dacht, 200 voet te herstellen. Hierbij ging de snelheid er uit tot het vliegtuig of de neus naar beneden gooide of over een vleugel wegviel, wat de complete overtrek is. De 330 training word gedaan tijdens het single engine traject in Amerika.
     
  3. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Zondag 21-10-12....

    Rans Coyote ULM, 2 doden in Buzet (Henegouwen (B))

    Enkel in het Frans :

    Accident d'ULM à Buzet: deux morts - RTL info

    Samengevat en vertaald :

    De tweezitter crashte in een veld ongeveer een kilometer van het vliegveld van Buzet. De inzittenden, een paar uit Brussel, waren op slag dood. Volgens de eerste rapporten vloog het toestel tijdens de landing te traag en raakte het vanop een hoogte van 60 meter in een stall terecht die niet meer kon hersteld worden . De weersomstandigheden waren goed.De brandweer van Chareloi en Nijvel alsmede de lokale politie kwamen terplaatse.



    [​IMG]
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  5. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Op luchtvaartnieuws staat dat het om een fotovlucht zou gaan waarbij 1 van de vliegtuigen gefotografeerd zou worden vanuit het andere toestel. Helaas allemaal nog onbevestigd nieuws, hopelijk snel meer nieuws.

    Uiteraard gaat mijn medeleven uit naar de nabestaanden en overlevenden.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dit is weer een verschrikkelijk ongeval en ook vanaf deze zijde alle medeleven naar de nabestaanden.

    Ook een verschrikkelijk grote klap voor Wings over Holland na de crash van een goede maand geleden en ook weer iemand bij betrokken die ik wel eens gesproken heb (1 van de 2 'overlevenden').

    De foto`s geven weer een verschrikkelijk beeld van de snelheid en kracht waarmee dit gebeurd, ongelooflijk dat die 2 overlevenden er überhaupt nog levend uit zijn gehaald (uit de Avia kist).

    Gezien de schade aan de DA40 zijn de 2 inzittenden echt kansloos geweest :-(


    Grote vraag wat hier is misgegaan, zeker gezien de ervarenheid van in ieder geval 1 van de piloten.


    En dat "stuntvliegen" kan maar 1 van die kisten, maar jah, dat is veelal het enige wat de getuigen schijnen te kennen. Als een kist een iets scherpe bocht maakt is het meteen stunten.

    De Avia kist kan dat wel aan, maar de DA40 zeker niet. Heb wel een licht vermoeden wat er eventueel misschien gebeurt is maar daar gaan we niet om speculeren.



    EDIT:
    Ook in de DA40 zat iemand die ik regelmatig zag en wel eens sprak :-(


    Nogmaals mijn medeleven en laten we duimen voor de overlevenden dat zij het gaan redden.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2012
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, hij schijnt aanspreekbaar te zijn, dat is dus 'positief' nieuws.

    De identiteit van de overige slachtoffers willen ze nog niet vrijgeven maar is in het wereldje al wel bekend.
     
  9. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Ik kan het mis hebben, maar dit is / was de Avia kist Berto?

    [​IMG]
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, dat was `m.

    Deze F-22 was aangeschaft om de plaats in te nemen van de verloren gegane PH-MRB in augustus.
     
  11. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
  12. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    tja zo blijf je schrikken. hoe kan het toch weer fout gaan. zeker als je weet wie er gevlogen hebben en hoe zij omgingen met safety.
    (namen zijn volgens mij inmiddels wel vrijgegeven..)
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    AI :cry:
     
  15. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    had op Twente ook kunnen gebeuren.. loopt ook weg vlak voor de korte baan langs... echter werd daar wel behoorlijk toezicht op gehouden :)....

    het vreemde van dat gevalletje texas vind ik dat als vlieger je die auto toch aan ziet komen???????
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Eh, ik zie het andersom.

    Die bestuurder van de auto ziet toch een vliegtuig aankomen en hoort te stoppen, ondanks dat hij ervan uit kan gaan dat het vliegtuig hoog genoeg zit (in dit geval niet dus) stop je om de vlieger niet af te schrikken.

    Daarnaast kun je een auto zo even stil zetten, dat gaat wat moeilijker met een vliegtuig ;-)
     
  17. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Ik had juist het idee dat de vlieger van de Cessna hem nooit had kunnen zien. Als ik het stuk zo lees is het zijn eerste solovlucht. Meestal vlieg je dan vanuit de linkerstoel. Hij heeft ook nog eens een vrij hoge neusstand, die 2 samen zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat hij de auto helemaal niet kon zien.
    Verder snap ik niet dat die auto verklaard het vliegtuig nooit gezien te hebben. Zoiets hoor je toch ook....
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Nee hoor, zoiets hoor je niet aankomen vanuit de auto. In al die jaren dat ik sinds mijn geboorte op Vlb Twente kom en op de betreffende weg voor de korte baan die Kuperus noemde voor het knipperlicht heb staan wachten voor een Cessna of de A1 Husky van de TZC die op final zat... die hoor je pas als het al te laat is.

    Goed uit je doppen kijken is de clue. Ook wanneer ik er met mijn fiets stond. Helemaal als er zweefvliegtuigen in het cirquit zaten.

    Grote verschil is wel dat deze weg niet openbaar is voor iedereen en degenen die er rijden zich wel goed bewust zijn van het aanwezige vliegverkeer.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2012
  19. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Ok dan is dat verkeerd gedacht van me, had verwacht dat dat wel genoeg herrie zou zijn. En tja, zweefvliegtuigen hoor je niet inderdaad.

    Helaas waren deze mensen niet alert genoeg. Desalniettemin blijf ik het een bizarre situatie vinden dat er een weg zo dicht langs de threshold ligt dat je met een gewoon glijpad in aanraking met een SUV kan komen als deze 'toevallig' voor de baan rijd/staat.
     
  20. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    in het bericht staat dat het een private road is... mag dus aannemen dat net als bij twente een ieder die er rijdt op de hoogte is van de startbaan...

    @berto: ik ben het met je eens dat auto had moeten stoppen, landing traffic heeft wat mij betreft altijd voorrang :)...

    echter als je op short final zit (solo of niet) dan heb je toch het gehele runway environment 10x bekeken???
     

Deel Deze Pagina