Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Kan, maar de oorzaak moet dan wel jouw liggen. Ze werken hier prima :)
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Die zit er nog! :D Schade gelukkig minimaal, enkel wat krassen onder de neus en op het deurtje, heb ze erger mee gemaakt. Heb nog geluk gehad, was alle druk kwijt als gevolg van een niet afgemaakte tijdelijke reparatie....stom! Gelukkig waren de hoofdpoten wel goed gelocked.

    Yep

    :confused:

    Grt,
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Lange afstand naar Noorwegen, gaan de foto`s onderweg verloren ;-)
    Hier werken ze ook prima.
     
  4. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Dr.g Br.c. :rolleyes: :confused: ;).
     
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Noorse defensie wifi.... Die blokken al het materiaal wat mogelijk blote vrouwen bevat.

    Mmmm... vraag me af wat voor foto's t zijn :D
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Weer iets verder aan het airframe, speedbrakes zijn voorlopig klaar en passen nu prima, weer gedemonterd omdat ze toch alleem maar kunnen beschadigen:

    [​IMG]

    Verder gegaan met servo brackets inlijmen van de hoogteroeren, flaps en slats. Ook de hoogteroer scharnier pennen aangepast. Origineel zijn het messing bussen en pennen met koolstof ingelijmd. Bij de oranje heb ik dat vervangen door puur koolstof pennen van 10mm en op maat gemaakte kunstof lager bussen. Werkt daar prima dus ook op deze kist. Is 130gram lichter en zo kan ik altijd onderdelen uitwisselen mocht er iets kapot gaan.
    [​IMG]

    De flap servo's is bij de oranje kist een kriem om bij te komen via onderstelgat maar dat kan anders. Heb ze nu gewoon van buitenaf gemonteerd, dus een groot gat in de romp. Gelukkig zit er bij de echte een soort van radar absorberende platen voor die ik hier handig als afdek plaatjes heb gebruikt.
    [​IMG]

    Luikje gemaakt voor rudder servo:
    [​IMG]

    Vleugel hoofdliggers zitten er al in, alleen de voorste dowels nog. Voor de romp gaten heb ik de oranje vleugels gebruikt zodat de passing precies hetzelfde zal zijn. Zo kan ik zelfs de vleugels met de kisten uitwisselen mocht dat ooit nodig zijn. Ook de hoogteroeren en kielvlak zijn uitwisselbaar.
    [​IMG]

    Onlangs nog een paar mooie motor straps van René gekregen, passen perfect!
    [​IMG]

    Verder met de slat aansluiting (Leading edge flaps) en daarna langzamerhand verder naar voren. Eerst de radar neus verwijderbaar maken en daarna wellicht verder met de tweezitter conversie.

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    .....en hier de voorpennen in de juiste vleugels :D , morgen verder met de slat aansturing.

    [​IMG]
     
  8. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Lekker bezig weer hoor, mooi werk.
    Ik bekeek ook even het nieuwe hobby hok.
    (hok is oneerbiedig, moet eigenlijk zijn ,,design en production department'' ).
    Ook hier vindt je de modelbouwers geest terug.

    - Opbergkast op wieltjes = handig.
    - Veel opberg mogelijkheden, je hebt natuurlijk massa's aan klein gereedschap en klein spul.
    - Rondom je model kunnen werken.
    - Vliegtuig op oude tuinstoel dekjes.
    - Blik olie als krikpunt ;-)

    Haha, zijn weer smul foto's ,,blijf het volgen Gerald.
    Ben al benieuwd wat je met achterste cockpit gaat doen, maar alles op z'n tijd. :)
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tsja, als je het dan nieuw in mag richten met jaren knutsel ervaring........;)

    Groetjesss,
     
  10. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Meiringen.

    Onlangs nog een paar mooie motor straps van René gekregen, passen perfect!
    [​IMG]

    Verder met de slat aansluiting (Leading edge flaps) en daarna langzamerhand verder naar voren. Eerst de radar neus verwijderbaar maken en daarna wellicht verder met de tweezitter conversie.

    Groetjes,
    Gerald[/QUOTE] kijk dat is goed nieuws ,wat een prachtig toestel ,machtig om te zien dat je er een zelf gebouwde turbine in zet !
    Ben al aan het rond neuzen voor onderkomen in meiringen , wil er zo graag heen .
    groetjes Rene.
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Zoooo, soort van winterstopje gehad, nu weer lekker vol motivatie door aan de dual. :yes:

    In een poging transport en toegang in model wat makkelijker te maken besloten om de neus afneembaar te maken, zo heeft marijn het ook al gedaan.

    De zaag er in:
    [​IMG]


    Ginne weg meer terug! Wel een lekker groot gat waar ik straks makkelijker bij de ontvanger, accu's en luchtkleppen kan:
    [​IMG]

    Twee spantjes pas gemaakt met laagje plastik er tussen:
    [​IMG]

    Terug duwen met lijm ertussen en vast tapen maar:
    [​IMG]

    En voilá, afneembaar neusje, zit zo trak als een snaar, geen bewerkingen nodig:
    [​IMG]

    In een seconde er af geschoven:
    [​IMG]


    Gróóóte klus; alvast begonnen met het onderstel weer helemaal zelf maken. Voordeel; alles is reeds uitgetekend en een keer gemaakt dus het meeste denkwerk kan achterwege gelaten worden. Zo ook bijvoorbeeld de aluminium velgen, ik had nog het blok waar ik de vorige uit gehaald had met door geboorde gaten, kwestie van dieper boren en nóg twee velgen uit draaien:
    [​IMG]

    Bij gebrek aan CNC apperatuur, tussenschotjes gewoon met figuurzaagje er uit halen, daarna met zoetvijltje mooi maken:
    [​IMG]

    En weer twee hele mooie "bling-bling" velgjes. Erg jammer dat ze later weer gespoten moeten worden, een metaal bewerken blijft toch wel een beetje een ekster ha ha ha! :cool: Nog in afwachting van een setje schaal boutjes en moertjes die er op moeten.

    [​IMG]

    Marijn is inmiddels ook al een heel eind met de tweezitter mal, binnenkort meer hierover.

    Groetjesss,
     
  12. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Interessant idee, die spantjes met dun plastic ertussen!
    Bij deze "gekopieerd" :)
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hoe kom je dr op gerald!

    Maareuh.. Hebbie ook plaatjes van de conversiekit??? ;-)
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Yep, moest nog effe de schuur een beetje kuisen.....;)

    Marijn hard bezig geweest met de tweezitter mallen. Hij had al een poos een dual mal maar die was niet helemaal precies ok. Nu grotendeels aangepast, achterste kap gedeelte moet nog iets aangepast worden maar er worden nog nieuwe mallen gemaakt voor het glas vacuum trekken, dat komt later nog.

    De hoofdmallen heb ik inmiddels binnen en wordt hard aan gewerkt. Geeft meteen een heel ander aanzicht aan zo'n kist, hier de afdruk gelijk effe op de romp gelegd: :cool:

    [​IMG]

    De kap uit de mal, op de achtergrond een extra dikke pas mal die ik gebruik om op de romp de cockpit rand passend te krijgen:
    [​IMG]

    Kap nog in de mal
    [​IMG]

    Komende weken weer lekker wat te doen, binnenkort langs de echte om het interieur effe na te meten.

    Groetjessss,
     
  15. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Heee, ligt mijn cockpitje daar op de achtergrond????? ;) haha.
    Word hoog tijd om ook weer eens wat te doen aan het projectje.

    Grts, Peter
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ghe ghe, effe heen en weer gereden naar het noorden :cool:.


    Vanavond gelijk het mes in het bovendak gezet, nu nog cabrio....

    [​IMG]

    Groetjessss,
     
  17. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Meende al wat te missen :schrik: , ik zet het mes er niet in haha. Dat gesloopte stukje kan ik wel gebruiken, kan ik een een kuiper maken :rolleyes:.

    Grtsss
     
  18. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste gerald
    mooie project en uitdaging ik vond de demo kist een mooie bak
    en hier staat ik weer baast over en succes bouwen ik blijft je volgen
    is er mogelijk om is te kijken waar je vliegt met de demo vrienderlijk gevraagt

    met vr gr marco de medeoprichter marine modelbouw nl
    kijk eens op onze website MMN - Vriendenkring voor Marine Modelbouwers Nederland
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Hoe/waarom blijft het neusstuk zitten, gewoon omdat het klemt??? :confused:


    jan.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo te zien is het een schuifsysteem. Ik kan me alleen voorstellen dat wanneer je in rugvlucht vliegt, de neus eraf zou kunnen vallen als hij verder op geen enkele manier geborgd zit?
     

Deel Deze Pagina