Mallen vleugels maken

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Viperman, 29 jul 2012.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    luchtbellen

    @HJ,

    Het is me duidelijk dat de verbinding met de sok slechter is dan als je een patch in lamineert zoals ik nu gedaan heb.
    De rede van de versteviging is dat tijdens het vliegen bij hogere snelheden de romp niet ingedrukt word, de romp zelf hoeft op dat punt niet steviger te worden, tis alleen gedaan om dat indrukken tegen te gaan, vandaar mijn gedachte om een sok o.i.d. te gebruiken en op dat punt de constructie wat stijver te maken.

    Tot nu toe heb ik nog geen ervaring met vacuüm en baggen, zou er graag wat meer van willen leren, wil het ook gaan toepassen bij de vleugels en stabilo's omdat daar kernmateriaal in verwerkt gaat worden.
    Hoe zou ik deze techniek bij een romp kunnen toepassen, ik sluit namelijk de mal gelijk nadat alle delen erin zitten om zo alles nat in nat te kunnen maken.

    Als ik jouw goed begrijp dan denk jij dat de luchtbellen al in de hars zitten voordat ik ermee lamineer?, zou kunnen, het valt me wel op dat ik de ene keer meer lucht bellen heb dan de andere.

    Dit is mijn werkwijze;

    -PVA film, nachtje laten drogen
    -Aangedikte hars in de scherpe hoeken(Hars+microballoons+verdikkingsmiddel+katoenvlokken)
    -Dun laagje hars in de mal smeren
    -80 gr lijnen glasweefsel erin leggen en verder verzadigen met hars
    -160 gr keper glasweefsel erin leggen en verzadigen met hars, tevens met een haarfohn de hars ter plaatse verwarmen voor beter "vloeien"
    -Patches aanbrengen van koolstof weefsel/strengen.
    -80 gr lijnen weefsel erin leggen en zoveel mogelijk hars opnemen uit onderliggende lagen d.m.v. verwarmen met föhn en smeren met een kwastje.
    -Daarna mal helften sluiten en langs de openingen in de mal stroken glasweefsel over de naden leggen.

    Hoe doen jullie dit om geen luchtbellen te krijgen?
    Ik heb de neusromp nog eens goed bekeken en er zitten toch best veel luchtbelletjes in, ik heb dit soort dingen altijd voor lief genomen en weggeplamuurt, maar omdat het steeds netter aan het worden is wat ik aan het maken ben wil ik hier ook een oplossing voor vinden.

    Alle info is welkom.

    MVG

    Edwin.
     
  2. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Hey, Ruud is ook weer wakker zie ik.
     
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    luchtbellen

    Hoi Edwin,

    Gewoon doen zoals je altijd doet, en neem de tijd. Als het resultaat niet voldoende is moet je nog meer tijd nemen. Zorg dat dat kan met de keuze van je verharder. Epoxy systemen hebben meerdere harders; fast, slow of extra slow.

    Ontluchten kan op vele manieren/momenten;

    1: Hars ontluchten voor je begint. Als je ergens moet beginnen met ontluchten dan is het hier;
    2: Lamineren met een Mohair-rollertje(korte fijne haartjes), zo breng je niet te veel Hars in een keer aan;
    3: Ontluchten kun je met tal van verschillende ontluchtings-rollertjes: hol/bol/breed/smal/dik/dun/kort/lang..kijk eens op internet; ze zijn te koop in alle soorten en maten; en tamponeren met kwasten en vachtrollers, deppen met doeken en ga zo maar door....
    4: Ervaring krijgen helpt vooral heel erg goed;
    5: Ten slotte is het werken met vacuüm absoluut een pré. Ook hier geldt dat ervaring opbouwen heel veel helpt; niet iedereen kan dit zomaar. En je moet weer investeren; een pomp, tackytape, folie, mesh en dat soort dingen. Is op dit forum al veel over geschreven, dus met even zoeken wordt je al snel wijzer.
    Als je het vacumeren onder de knie hebt zou je ook kunnen kijken naar vacuum-injectie. Ik heb het idee dat je vooralsnog je lamineerskills wilt ontwikkelen voor je die kant op gaat.
    Veel lamineren is het devies!

    Groeten HJ
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2012
  4. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Dag Edwin,

    Ik volg je bouw al enige tijd omdat het mij ook wel interesseert al dat composiet gebeuren.
    Wat je mss kan doen als je besluit om de helften onder vacuüm te maken is op de naad of op heel het stuk of toch zeker de delen waar nadien spanten en of verlijmingen moeten gebeuren peelply te leggen. Hierdoor moet je nadien normaal gezien niet meer schuren om het oppervlak klaar te maken voor te lijmen.

    Zo zou je de rompstukken kunnen laten uitharden onder vacuüm en de dag nadien aan elkaar zetten wanneer alles droog is. Zo zou ik het doen, ik weet niet wat de specialist hiervan vinden of dit een goede mannier is.

    Als je wil kan je mijn vacuüm pomp enzo wel eens lenen om een proefje te doen om te zien of het lukt. Laat maar iets weten dan spreken we wel eens af.

    Met vriendelijke groeten,

    Ben
     
  5. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    vacuum

    Ben,

    Zo zou ik het zelf ook willen doen. Zo krijg je toch het beste resultaat en ben je minder afhankelijk van of je wat ingesloten lucht over het hoofd ziet. Dat soort kleine dingen trekt het vacuum immers uit het laminaat. Top!
    (Al zou ik dan nog steeds de hars te voren ontluchten...;))

    HJ
     
  6. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb hiervoor alles thuis liggen, een pomp, scheerweefsel, gaatjes foli, taccie tape, normale foli en bleederdoek.
    Deze spullen wil ik gaan gebruiken voor de vleugels en stabilo's.
    Ik denk dat de mal van de romp en de neus niet geschikt zijn om zo te vacuimeren, als je naar de neus kijkt dan moet je die haast in een zak stoppen, want om met taccie tape alles af te tapen en lekdicht te krijgen zal een hele klus worden.
    Ook ben ik bang dat als ik het scheurweefsel eraf trek ik het product lostrek van de mal.

    Er moeten gewoon andere manieren zijn om zonder vacuim luchtbel vrij te kunnen lamineren(hoop ik;))

    Ik heb ook weleens gelezen dat mensen na het lamineren de mal in een ruimte leggen met een kleine onderdruk, hierdoor zouden de luchtbellen ook weg willen, heeft iemand hier ervaring mee?

    HJ en Ben, bedankt voor jullie input.

    MVG

    Edwin.
     
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Voor luchtbelvrij lamineren kom je al snel op vacuuminjectie. Dus droog de vezels in de mal, en dan folie erover, vervolgens de hars door het vacuum de vezel in laten zuigen. Dat levert een duidelijk beter laminaat op, als het om void content gaat.
    Ook is het een wat schonere methode.

    Als je daar meer van wilt weten, dan moet je maar eens contact opnemen.
     
  8. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    zonder vacuum

    Edwin,

    Luchtbel-vrij zonder vacuüm krijg je simpelweg door secuur te werken.
    Het gebruik van vacuüm maakt je product lichter en luchtvrij (mits goed uitgevoerd).
    Peelply kun je veilig lossen door smalle stroken toe te passen en de hoek waaronder je trekt zo klein mogelijk te houden (dus vlak op het werk in de trekrichting).
    Een produkt in de mal in een lagedruk kamer kan misschien werken, al ben ik dat nog niet tegengekomen. Die oplossing roept vragen op bij mij...

    HJ
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2012
  9. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    lage druk kamer

    Edwin,

    Kun je er wat meer over vertellen?

    HJ
     
  10. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Dit gaat wel erg ingewikkeld worden, + denk ik dat mijn mallen daar niet geschikt voor zijn

    Tja, ik weet er eigenlijk niets van, maar kan me voorstellen dat je onder normale omstandigheden lamineerd en later de mal in een kamer legt waar de druk wat hoger is, dan gaan de luchtbellen vanzelf weg.

    Niemand anders hier van gehoord of ervaringen mee?

    MVG

    Edwin.
     
  11. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Vacuümbaggen en injectie

    Hoi Edwin,

    In principe is elke deelbare mal geschikt voor injectie, maar dan wel onder een aantal voorwaarden;
    Je zult met een gelcoat- laag moeten werken. Deze moet luchtdicht zijn, er moet dus voldoende aangebracht zijn, en voldoende secuur. Deze laag overbrugt dan de mal-delingen. Zolang je tacky-tape dus aansluit op de rand van de aangebrachte gel-coat kun je dus veilig een injectie op/over de gelcoat doen.
    De flenzen aan de mal (buiten je product) moeten een minimale maat hebben. Dit omdat je er je vezelpakket, evt. een injectie-rem (enkel laagje peelply) en minimaal 1 hars-runner (spyro-slang) en een rand tacky-tape op kwijt moet kunnen. Dit alles neemt wat ruimte in, als je zorgvuldig knipt en een kleine diameter spyro kiest, zou je aan 5-7 cm genoeg moeten hebben.

    Nadeel is dat -gezien je laminaatpakket- je relatief veel afval creëert en dus ook veel hars daarmee weg zult gooien.

    In jouw geval is het misschien beter om dan voor vacuum-bagging te kiezen. Hierbij creeer je minder afval, en het resultaat ligt heel dichtbij dat van injectie.

    Als ik je zou mogen adviseren, ga dan voor bagging; dit is een relatief simpele manier om de kwaliteit van het eindresultaat te verbeteren.
    Als je wil kan ik je helpen door eens contact te hebben om het een en ander nader toe te lichten.

    Mvg,

    HJ
     
  12. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    met bijv. MTI hose heb je geen buffer meer nodig. wordt het iets simpeler van. Maar met dunne laminaatjes gooi je inderdaad erg veel hars weer weg, weinig efficiënt tenzij je echt een goede oppervlaktekwaliteit nodig bent.


    Weg lijkt me sterk, kleiner zullen ze waarschijnlijk wel worden. Net als ze bij onderdruk groter worden en sneller naar boven komen drijven.
    Maar je kunt je laminaat best goed luchtvrij krijgen door goed te lamineren. Belletjes in de hars heb ik zelden last van. Behalve bij West harsen, dat schuimt behoorlijk snel.
     
  13. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    belletjes...

    Susho/Edwin,

    Je blijft bij vacuüminjectie natuurlijk wel het nadeel hebben van de imprint van de aanvoer-runners op het laminaat-oppervlak.
    Als je de aanvoer inpakt in mesh en in een plooi boven het laminaat plaatst hou je het ook, hetzij kleiner. Dit is met zo'n dun laminaat pakket meteen een zwakke plek. Als je dat eruit wilt schuren zit je direct in het struktureel laminaat. Dat is denk ik geen optie.

    Voor dat van die belletjes die verdwijnen/kleiner worden, daar heb je een autoclaaf voor nodig, realiseer ik me nu. Een kostbaar instrument. Als je dat al tot je beschikking hebt dan zijn er betere methodes om van de voordelen ervan gebruik te maken. Kom je toch weer bij vacuumbaggen uit... ;) Als je een autoclaaf alleen maar gebruikt om die belletjes kleiner te maken bij hoge druk (dus zonder je product vantevoren te vacuumbaggen) , dan zullen die zich na uitharden bij hogedruk naderhand bij atmosferische druk willen expanderen. Daar komen problemen van; dat betekent mogelijk delaminatie. Dus dat wil je denk ik ook niet...

    Mvg,

    HJ
     
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Wat afdruk van runners betreft: Voor deze kleine onderdelen zou je van flens naar flens kunnen injecteren.

    Het is idd lastig een platte runner te gebruiken, de kleinste die ik heb is nog 43 mm breed.
     
  15. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Van flens naar flens

    Dat is wel een goeie ja.
    Ben wel van mening dat je dan nog steeds relatief veel materiaal weg gooit, maar het is wel mogelijk.

    HJ
     
  16. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Met dunne materialen gooi je idd wel relatief veel materiaal weg. Maar pinhole vrije producten zijn zeker ook wat waard.

    Een klant van me maakt koolstof wasbakjes. Altijd met een redelijke hoeveelheid pinholes. De spuiter was meestal 6-8 uur bezig met een wasbak, om e.e.a. goed te krijgen.
    Nu gebruikt hij MTI hose icm injectie. Pinhole vrije laminaten. De spuiter besteed nu ca 1 uur aan een wasbak. Dat is 5-7 uur winst, maar ca. 20 euro meer in materiaalkosten. De klant was "tres heureux".
     
  17. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    pinhole vrij

    Dat heeft in grote mate te maken met de materiaalkeuze, naast de productie techniek. in alle sport projecten die ik doe kiezen we de juiste combinatie van materialen om dat soort problemen te voorkomen. Al die projecten bouwen we d.m.v. vacuum-bagging; vaak geen gelcoat en toch nooit last van pinholes... En als je zoals hier wel met een gelcoat werkt, tja...

    Zoals je zegt; de spuiter heeft minder werk, maar bagging zelf werkt toch sneller dan injectie, met alle bijbehorende voorbereidingen. Dus niet helemaal een eerlijke rekensom vind ik.

    Dit alles gezegd hebbende zijn beide opties voor te stellen; het is uiteindelijk toch aan de bouwer...

    HJ
     
  18. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    hey edwin

    ben je nog verder gegaan met dit project

    Geoffrey
     
  19. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Over enkele weken wil ik dit project weer op gaan pakken.
    We zijn ondertussen verhuist en de nieuwe hobbyruimte is bijna klaar.
    Was een hele klus en duurt altijd langer dan geplant.
    Alle modelbouw spullen hebben meer dan een jaar in opslag gestaan.
    Over enkele weken alles weer uitpakken en de draad weer oppakken.

    Word vervolgd.
     
  20. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    ben erg benieuwd

    Geoffrey
     

Deel Deze Pagina