INSPIRA bouwproject gestart!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 8 jan 2012.

  1. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Bouwverslag Inspira deel 19

    4-11-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    Toen we de servo montageplaat klaar hadden konden we het messing lagerbusje onder de juiste hoek in de achterlijst vast lijmen. Het montageplaatje is dan nog niet in de vleugel gelijmd en wordt alleen gebruikt om de positie van het messing busje te bepalen. Ook hebben we een aparte sevorhouder gemaakt van 2 latjes triplex en een bodenplaatje van 1 mm triplex. Hierin op de juiste positie 2 gaatjes om de M2 boutjes in te maken. Eerst hebben we alles klemvrij vastgehouden en de servohouder op de montageplaat gelijmd met 10 seconde lijm. Daarna alles er weer uit en de 2 gaatjes door de onderplaat geboord en voorzien van de M2 boutjes.
    Nu alle weer klemvrij gepositioneerd en eerst met 10 sec. lijm vast geprikt en daarna met 2 componenten lijm alles goed verlijmd.
    Het was een hele klus maar alles zet nu wel 100% uitgelijnd in de vleugels.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu kunnen we starten met het afwerken van de 2 sets vleugels. De bovenzijde van alle 8 delen zijn al voor een deel of helemaal ingedekt.
    We hopen met ca. 2weken te beginnen met het bouwen van de romp.
    Zie onderstaande foto’s,
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Fraai hoor!
    Ziet er echt netjes en precies uit.

    Dirk.
     
  3. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Bedankt!

    Bedankt Dirk!
    En nu maar hopen dat ze komend vliegseizoen óók zo netjes en precies gaan vliegen!

    Groet,
    Piet
     
  4. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Standaard Bouwverslag Inspira deel 20

    30-11-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”

    Nu de vleugels zo goed als klaar zijn hebben we de servo’s nog één keer getest voordat we de vleugels definitief hebben indekt.
    De bekabeling geven we netjes een nummer zodat we altijd weet welke servokabel in welk kanaal moet.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Nu alles getest is én werkt, hebben we alle delen ingedekt en geschuurd!
    De remkleppen hebben we met het indekken óók ingedekt maar natuurlijk wel de maten vastgelegd waar de remkleppen precies zitten.
    Na het schuren deze maten op de vleugel uitgezet en de beplanking eruit gesneden.
    Op de remkleppen hebben we met dikkere balsa ( 4 mm ) een nieuwe indekking gelijmd die aan alle zijden voldoende ruimte heeft om de kleppen goed te latten functioneren.
    Na het uitharden de 4 mm hoge balsa, precies in profiel geschuurd van de vleugel.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En er was ook nog iemand die benieuw was naar het gewicht van onze vleugels.
    Nu de vleugels klaar zijn kunnen we dat pas vrijgeven!
    Zie onderstaande foto!
    [​IMG]

    Één vleugelset ( Re + Li ) weegt dus ca. 2450 gram zónder folie!
    Bij de start van dit project hadden we het idee dat dit model ca. 6 á 7 kg mocht gaan wegen, incl. electro.
    Volgens ons moeten we dat zeker kunnen halen.
    De volgende foto’s zijn van onze 2 sets vleugels, klaar om te worden gefolied.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2012
  5. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    mooi!

    Mooi! Heel mooi!

    Tevens een indrukwekkend model!

    Iedereen kent de uitdrukking "Pietje precies", maar dat slaat zeker op jou!

    Ga zo door en ik ben benieuwd naar het resultaat!

    :proost:
     
  6. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Vogelenzang
    Indrukwekkend project hoor! Mooie lijnen heeft de vleugel.
    Hebben jullie ervaring met deze die aileron servo's ?

    Succes!
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2012
  8. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Vogelenzang
    Dank je Piet,
    De prijs voor deze servo is alleszins redelijk. Zo te zien ben je niet vies van een vleugel met ribbetjes;)
     
  9. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Bouwverslag Inspira deel 21

    9-12-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    De vleugels zijn nu echt, op folieën na, klaar!
    Het is heeeel veel werk geweest maar we zijn er heeeel blij mee!
    Voorlopig gaan ze in de noppen folie en gaan we starten met de romp.
    Zie onderstaande foto’s
    [​IMG]
    [​IMG]

    De romp.
    Hiervoor hebben eerst 2, 8 mm balsa planken in de lengte aan elkaar gelijmd en toen nog een stuk hier boven op om de volledige romp vlakken recht en links eruit te kunnen zagen.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De motor hebben we een domping gegeven van 9 graden en 2 graden naar rechts.
    Volgende keer gaan we de schotten er tussen lijmen.Het eerste schot hebben we aangepast op de spinnerdop die we bepaald hebben op 60 mm, Dit i.v.m. de ruimte voor de motor. Ziet er trouwens best goed uit op zo'n grote romp., lengte bijna 2 meter!


    Dit hebben we 4 x gemaakt voor 2 modellen en op één paneel de tekening van de romp, met Prit, erop gelijmd.
    Toen de 4 delen met stukjes hout en houtschroeven, tegen elkaar geschroefd.
    Alles met de lintzaag, precies haaks dus, tot bijna op de lijn uitgezaagd.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De 4 zijden zijn nu uitgezaagd en moeten nog precies op maat worden geschuurd.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2012
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Dat ziet er mooi uit mannen.

    Ik ben benieuwd of jullie nog eigen iedeën in de romp gaan verwerken, maar dat komt vanzelf denk ik.

    succes met balsa schuren schaven etc.

    Terence
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat ziet er goed uit.
    Vol verwachting klopt mijn hart (ook nu nog, na 5 dec ...) voor de rest.

    Dirk.
     
  12. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Bouwverslag Inspira deel 22

    16-12-2012 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    We hebben ook meteen op de zijvlakken de motordomp op 9 graden gezaagd en alles netjes tegen de lijn aan geschuurd.
    Zie onderstaande foto.
    [​IMG]

    Toen hebben we de rompspanten gemaakt uit 3 mm multiplex.
    In de hoeken van de romp gaan we een soort grenen vierkante lat maken van 9 x 9 mm.
    We hebben hier voor gekozen omdat dit sterker is als balsa 8 mm én het uit een lengte, zonder deelnaad, gemaakt kan worden.
    Omdat we van alles 2 stuks moeten maken, hebben we ze aan elkaar geschroefd.
    Met de gatenzaag hebben we de ronden uitsparingen uit de spanten gezaagd.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen alles droog in elkaar gezet om te zien of het allemaal een beetje past.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen zagen we dat de 9 mm latten aan de achterzijde te breed waren.
    Deze moeten over een bepaalde lengte tot 2 mm worden aan gespitst. Als ze dan samenkomen hebben de op die positie de juiste breedte maat. Dus ook deze latten afgetekend en op maat geschuurd. Toen alles weer droog in elkaar gepast en het ziet er al een beetje uit als een romp!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Aan de binnenzijde hebben we de dikte van 8 mm balsa afgetekend. De boven en onderzijden vallen n.l. aan de binnenzijde van de romp.
    Toen zagen we dat de bochten nogal scherp waren om de in een keer te buigen en te lijmen. We hebben de bovenste latten daarom goed nat gemaakt en in de juiste vorm op een plank genageld. ( met stalen naalden )
    Deze laten we goed drogen en hopen ze dan wel in een keer op de balsa te lijmen zijn,
    Volgende keer laten we het jullie weten.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Vleugels live gezien. Super strak niks van gelogen
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom motordomping in een zwever Piet?
     
  15. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    In deze zwever zit een motor Ron. Vandaar de motordomp.
    Zonder deze motordomp staat de zwever bij de start meteen op zijn staart en dat is niet prettig!!
    groet,
    Piet



     
  16. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik kaats de bal terug... waarom zou je GEEN domping inbouwen?
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Omdat je met een (motor)zweveromhoog wil als je gas geeft. Met een gewoon toestel wil je bij meer gas, hogere snelheid, op dezelfde hoogte blijven. Daarom verwachtte ik geen domp. Ik twijfel niet aan Piet's kennis en ervaring (Piet weet hoeveel ervaring ik met vliegtuigen/zwevers heb ;)).
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat je zegt klopt wel Ron maar zwevers hebben door hun aerodynamiek de neiging extreem te gaan stijgen als je geen motordomp inbouwt. Zoveel dat het bijna niet met down te compenseren is.
     
  19. fireforx309

    fireforx309 Guest

    zowiezo heeft een zwever op vlak van vleugel/stabilo een redelijke instelhoek... ga je sneller vliegen, dan gaat zowiezo de neus al omhoog ;)
    dat je het een paar graden MINDER domping geeft, begrijp ik dan nog.
    maar helemaal geen domping is niet te vliegen...
    dan zit je elke seconde van de stijgvlucht te knuppelen...
    ook de graden zijwaarts heb je nodig.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De hoeveelheid benodigde zijwaartsstelling hangt af van de hoeveelheid V-stelling van de vleugels.

    Als een motor/prop rechtsom draait, wil het vliegtuig linksom gaan draaien (actie=reactie). Zijwaartsstelling wordt gedaan om dat linksom draaien te compenseren. De truuk is dat als het vliegtuig V-stelling heeft, je door het vliegtuig naar links te trekken, je de invalshoek aan de linker vleugel vergroot en aan de rechter vleugel verkleint, waardoor een tegen rol ontstaat.
    Hoe sterker de V-stelling, hoe groter het tegen-rol effect. Dus ook: hoe kleiner de V-stelling, hoe meer zijwaartsstelling je dus nodig hebt. Echter: bij 0 graden V-stelling, zou je oneindig veel zijwaartsstelling nodig hebben, en dan nog is er geen effect ... :confused:

    Dirk.
     

Deel Deze Pagina