poging tot restauratie Udet flamingo D 822

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door arzeg, 3 dec 2012.

  1. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Hallo,

    Ik heb al heel wat jaren een Udet Flamingo in huis schaal ongeveer 1/3.
    De spanwijdte is ongeveer 3.30m.
    Nu wil ik proberen deze weer luchtwaardig te maken. Het belangrijkste vind ik dat het model eerst vliegt en daarna eventueel tijd stoppen in het cosmetische deel.
    Als motorisering heb ik een zenoah zg 62cc liggen. Deze heb ik met veel moeite aan de praat gekregen. Afstellen moet nog gebeuren, maar daar heb ik wel vertrouwen in.
    Heb de volgende vragen:
    1. Rolroeren één servo per kant en dan de bovenste helft aansturen met een stangetje. Of per vleugel deel een servo (4 stuks)
    2. Wat voor een kracht moeten de servo's hebben:
    - 1 servo Hoogte roer (pull-pull)
    - 1 servo Richtingsroer (pull-pull)
    - Rolroeren indien 4 servo's of bij 2 servo's
    - Servo op het gas, waarschijnlijk een standaard servo.

    Hopelijk kunnen jullie me opgang helpen, zodat ik het één en ander kan bestellen. Dan kan ik proberen het deze winter af te maken.

    Alvast bedankt.
    Arjan
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Dag Arjan,


    Ik denk dat je iets duidelijker moet zijn.

    Eén servo centraal is anno 2012 niet nodig, dus twee servo's (één per kant).

    De bovenste helft van een rolroer aansturen gaat niet: de onderste helft gaat mee. :yes:

    Twee servo's op een (1) rolroer lijkt me nodeloos duur, lastig en ingewikkeld.

    Niet doen. :nooo:

    Als je nou eerst eens wat foto's plaatst, dan krijgen we een beetje beeld . . .

    Misschien wat maten en gewichten erbij, zodat mensen die er verstand van hebben (ik niet) iets te kunnen zeggen over servo's?

    Succes!


    jan.
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik ben met een Stampe van hetzelfde formaat bezig.
    Gewicht circa 20 Kg

    (en Jan, de Flamingo heeft net als de SV4 4 vleugels en 4 rolroeren, het is een echt vlieguig! En de bovenste rolroeren gaan niet automatisch mee met de onderste)

    Ik heb als motor ZG62 met vertraging, dit is overpowered, maar ZG62 zonder vertraging zal voldoende zijn voor rustig schaal vliegen.

    Voor Rolroeren kies ik voor 2 servo's omdat ik toch de stuurkabels voor de rolroeren schaal maak.
    Wanneer je niet schaal bouwd zijn 4 servo's eenvoudiger en betrouwbaarder.
    Voor hoogte heb ik 2 losse roeren i.v.m. demontage stabilo voor transport, dus ook 2 servo's.

    Gebruikte servo's

    Richting Hitec HS-805BB (20 Kg*cm)
    Rolroer 2 stuks Hitec HS-645MG (8 Kg*cm)
    Hoogte 2 stuks Hitec HS-645MG
    Gas Hitec HS-322HD (3 Kg*cm)

    Alle servo's zijn overbemeten maar dat is bij een kist van deze grootte wel een geruststellend idee.

    Bij 4 rolroer servo's zouden de 322 ook voldoen.

    een van de redenen voor Metal Gear is dat ik de servo's vast inbouw onder de bekleding, reparatie is dus snijden in de ProfiCover!

    Succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2012
  4. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    @Jan, als ik jou reactie lees had ik inderdaad duidelijker moeten zijn. Zal eens zien dat ik hier een paar foto's kan plaatsen.

    @Willem, bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken hoe de aansturing in het echt is van de Udet en daarop mijn beslissing maken om voor 2 of 4 servo's bij de rolroeren te kiezen.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Tuurlijk! Is een dubbeldekker . . . :eek:oops:

    Sorry!

    Arjan, je had dus gewoon gelijk met je vraag. :smile:

    Willem, bedankt dat je Arjan op weg helpt. :smile:

    (Uiteraard willen we nog steeds plaatjes zien! :yes:)


    jan.
     
  6. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Zal proberen dit weekend een paar foto's van de romp te plaatsen. Wordt dan wel zonder vleugels deze liggen op dit moment op zolder.

    Nog een paar vragen:
    1. Zouden servo's van de webshop van hobbyking ook goed zijn voor een kist van deze maat. Zijn er mensen met ervaring met de "zware" servo's van Hobbyking.
    2. Als motor komt er een 62cc Zenoah op. Zou deze voldoende vermogen hebben of is het beter een vertraging er bij op te zetten. Als er een vertraging nodig is voor welke zouden jullie gaan (Mick Reeves, Tony Clark of anderen).


    Is het met gebruik van een vertraging nog steeds mogelijk om de motor met de hand aan te slingeren.
     
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Wat betreft de servo's, voor een langzame dubbeldekker heb je geen dure digitale servo's nodig.

    De door mij genoemde Hitec HS-805BB heeft 20 Kg*cm en kost circa 30 euro.
    Echt een hele grote servo die een veilig gevoel bij mij geeft voor zo'n grote kist, dan ga ik niet een paar euro bezuinigen.
    Er wordt een extra kabel bijgeleverd zodat deze servo de + en - ook rechtstreeks van de ontvanger accu haalt en niet alleen via de ontvanger.

    Bij dit soort kisten is een vertraging bijna een must!
    De grotere prop op lage toeren is niet alleen meer schaal maar ook veel efficienter!
    Volgens de website van Toni Clark vliegt hun grote Tiger Moth beter met een ZG38 met vertraging als met een ZG62.
    Hieruit kun je dus afleiden dat een vertraging circa 50% meer trekkracht geeft bij dezelfde motor.

    Ik ken de volgende vertragingen:

    Toni Clark
    ZG38 vertraging 1/2,8 prop 31,5x18
    gewicht motor 1,8 kg, vertraging 0,9 kg
    Goed voor kisten van 15 kilo
    Deze gaat op mijn Tiger Moth
    (ontworpen voor de Tiger Moth en Sopwich Pup)

    Schlundt modellbau
    ZG45 vertraging 1/2,5 prop 32x18
    gewicht motor 1,8 kg, vertraging 2,1 kg
    Goed voor kisten van 20 kilo

    Schlundt modellbau
    ZG62 vertraging 1/2,5 prop 34x20
    gewicht motor 2,0 kg, vertraging 2,2 kg
    Goed voor kisten van 25 kilo
    Deze gaat op mijn Stampe (hiervoor ontworpen)

    Mick Reeves.
    De gegevens van zijn Torquemaster staan op zijn website (ontworpen voor de Hurricane en Spitfire)

    Ik zou dus even kijken wat de complete kist gaat wegen, dit heeft meer invloed op de benodigde motor als de afmetingen.
    En natuurlijk hoe wil je gaan vliegen, wil je schaalsnelhed hebben bij 80% gas of bij 50% gas (dat laatste heeft mijn voorkeur).

    Wat starten betreft, met een vertraging kun je nauwelijks een elektromotor gebruiken (heb je ook een hele grote nodig)
    Starten met de hand gaat juist makkelijker omdat bij een halve omwenteling van de prop de motor al ruim een omwenteling maakt.
    Ook gaat de ontstekingsmagneet sneller langs de spoel bij het starten (te lage magneet snelheid is de oorzaak van 90% van de startproblemen van de ZG motoren)
    Wel is het aan te raden de snaren in te spuiten met een gripspray (te koop bij betere automaterialenzaak).
    Ikzelf denk erover om een TC easystart op mijn Stampe te monteren, dan moet starten helemaal makkelijk gaan.

    Groeten Willem
     
  8. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Willem, bedankt voor je reactie.

    Ik zal eens kijken naar de door jouw genoemde vertragingen en de bevindingen van gebruikers. Voor de servo's zal ik ook even rondkijken. Ben een echte Hollander dus als het goedkoper kan dan probeer ik dat ook, maar dat mag niet ten kostte gaan van de kwaliteit.

    Gr. Arjan
     
  9. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Bij deze een paar afbeeldingen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Gr.
    Arjan
     

Deel Deze Pagina