Mijn FG's

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Etinogard, 4 dec 2012.

  1. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Hey

    Aangezien er mensen hun wagens showen, zal ik mijn verhaal over mijn FG Marder en FG Monster ook posten.

    Was een flinke tijd terug met een oom van mij welke ook aan modelbouw doet bij de shop genaamd Berlinski in Duitsland, waar ook bigscale stonden en vond ze gelijk erg gaaf.

    Toen zag ik de een medelid zijn Marder te koop staan, stond tamelijk ver weg maar de prijs was laag, maar de staat was tamelijk onbekend.
    Zo kocht ik de Marder:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kreeg de tips mee, bobine moest vast gezet worden maar er moesten spacers tussen, maar gewone ringetjes werkte perfect.
    Tevens kreeg ik de tip dat ie verwachtte dat de gas/rem servo aan zijn einde toe was, dus deze vervangen met een Savox 0251.

    De Marder uit elkaar gehaald en schoongemaakt, nu met enkel de kap erop en d'r zusjes:)rolleyes:) :
    [​IMG]

    Eerst start, althans, het proberen was geen succes want het pompballetje brak door ouderdom.
    Na deze vervangen te hebben, samen met de brandstofslangen en de tank uit te spoelen was dat weer mooi vers.
    Toen bleek dat door de ouderdom ook de membranen vast zaten, dus een revisie set bij JFC gekocht samen met een nieuwe gasklep as.
    Toen de carburateur gereviseerd en terug gemonteerd, alles op fabrieksinstellingen en toen proberen te starten, en na een paar keer trekken liep ze.
    Ondertussen de stuurservo's aangesloten en afgesteld, samen met de gas/rem servo zodat ik de eerste meters kon maken.

    De Marder in d'r startblokken:
    [​IMG]

    Eerste rit was echt gaaf, wel kort omdat de motor schroeven los kwamen en de tandwielen van elkaar draaide, maar was leuk.
    Hierna de JFC motorschijfjes gemonteerd en nieuwe schroeven en zijn niet meer onnodig losgekomen.

    Na een paar ritjes had ik de carburateur los gehaald en per ongeluk iets te hard aangedraaid, waardoor ze niet meer liep maar inmiddels is er een nieuwe isolator besteld.

    Omdat ik ondertussen ook was begonnen aan de FG Monster project, had ik een complete achterkant van een FG gekocht met oa. verstelbare schokbrekers, alu vlinder, alu diff, alu diffblokken, assen met kogels erin ipv. dogbones, nieuwe slijtbusjes en draagarmen+fusees, en dat voor slechts 43 incl. verzenden.
    Heb ik de Marder getrakteerd op de achterkant omdat de Monster er al een had, op de schokbrekers na welke op de Monster zijn gekomen.

    Foto van de 'nieuwe' achterkant:
    [​IMG]

    Nog wel redelijk vies, maar ach, schoonmaken kan altijd nog :p

    Tevens heb ik met de isolator ook een alu rem gekocht, aangezien ik de alu aandrijfplaat al heb en een rvs schijf, blokken kan ik zelf maken.

    Dus hopelijk loopt ie binnenkort ook met een aluminium aandrijfplaat en rem, dan komt het weer op afstellen terecht en weer rijden :D

    Mijn To-do list voor de Marder:
    Motor revisie.
    Snelle uitlaat.
    Betere luchtfilter.
    Killswitch.
    Outerware bescherming.
    Grote alu motor steun.
    Savox stuur servo.
    Schokbreker revisie.
    Beetle kap of deze kap opnieuw lakken.
    2.4ghz zender en ontvangers voor de rest van de wagens.

    Dan komt mijn Monster truck project, ik wou een MT omdat ik de grote wielen erg gaaf vind icm. de F150 kap.
    Liefste had ik een 4x4, al leek in eerste instantie dat ik de Marder ging ombouwen.
    Maar dan zat ik met een hoop onderdelen, dus kocht ik een chassis 3 weekjes terug, en was een 4wd.

    Eerder wist ik op Marktplaats een setje Carson(?) Monstertruck wielen in goede maar niet mooie staat te kopen voor 28 euro incl. verzenden en daar kon ik ze eigenlijk niet voor laten liggen.

    Zo zag de MT 4x4 eruit nadat ik hem uit de doos had gehaald en de wielen had gemonteerd, 2 schokbrekers, rolkooi en zijbeplating:
    [​IMG]

    Eigenlijk ben ik nog niet verder met de Monstertruck, maar mijn huidige to-do list staat op:
    26+cc motor, en uiteindelijk revisie.
    Snelle uitlaat.
    Betere luchtfilter.
    Killswitch.
    Outerware bescherming.
    Diff ombouwen naar alu.
    Motorsteunen in alu.
    Savox servo's.
    Schokbreker revisie.
    Ford F150 Lightning kap.
    Originele FG MT wielen en banden.
    Ontvanger voor 2.4ghz zender.

    Om het af te maken, foto van de FG's samen:
    [​IMG]
    En een foto van alles bijeen:
    [​IMG]
     
  2. RXfreak

    RXfreak

    Lid geworden:
    29 nov 2011
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Lembeke, Belgiƫ
    Leuk verhaal
    Ik heb ook de combinatie FG en HPI staan ;-)
     
  3. KuyoshiObunagi

    KuyoshiObunagi

    Lid geworden:
    14 okt 2011
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Venlo
    Super vette Marder, die kap zou ik persoonlijk alleen nooit overspuiten. Vind hem zo ontzettend bruut.
     
  4. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Een erg fijne combinatie ofniet :p

    Daarom zit ik ook voor een beetle kap te kijken, vind ik ook net wat netter:p
     
  5. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Mooie wagens man! ;)
     
  6. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Danke :)

    Vandaag krijg ik de centrale rem+RVS schijf binnen en de isolator.
    Dus kan straks weer verder met sleutelen, nu nog hopen dat het lukt.

    Edit, ben nu met JFC Store aan het mailen, RVS schijf paste niet.
    Blijkt dat mijn remsysteem gebaseerd is op een eerdere versie, welke +/- al 10 jaar niet meer wordt gebruikt :O
    Ach ja, op een ouwe fiets moet je het leren? :p
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2012
  7. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    De alu aandrijfplaat en rem zitten erop, netzoals de RVS schijf en de rem voelt al veelbelovend aan.
    Als de ik wagen vooruit duw aan de remhevel staan de achterwielen stil, iets wat met de standaard kleine epoxy schijfjes niet ging.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Zo, lang niks meer gepost maar er zijn al heel wat updates verder.

    Update 1, de 4WD chassis is verkocht en had dus nog een 26cc over en nog wat spul.
    Spullen die niet meer nodig waren verkocht en weer wat updates gekocht.

    Update 2, Marder omgebouwd naar Monstertruck, dus de Ford kap erop en de wielen etc.

    Update 3, safety first, dus een HPI 2.4ghz setje erop met 3 kanalen, waarvan het derde kanaal aan de Killerbee Killswitch is gekomen.

    Update 4, nu de 26cc niet voldoende uit de voeten kwam, heb ik een 8k rpm veer gemonteerd waardoor ie veel beter oppakte.

    Update 5a, uitlaat lekte en gaf geen meer vermogen(geen expansie), was dus aan het uitkijken na een andere uitlaat en na een paar dagen kijken stond er een mooie VRC uitlaat te koop op Marktplaats en de vorige eigenaar had de uitlaat na 30 minuten aan mij verkocht.

    Update 5b, uitlaat gemonteerd en even gestart, hij maakt wel wat meer geluid dan me vorige uitlaat maargoed, die had ook een demper van 20cm lang, wel indrukwekkend wat ik voor 20 seconde heb gehoord.

    Update 5c, eerste rit gemaakt, verdomme, massa's power, voorwielen zullen nog maar weinig slijtage tonen want veelal zijn ze in de lucht.
    Op halve snelheid, gas los, en gas er weer op resulteert dat de wielen weer de lucht in gaan.

    [​IMG]

    Kortom, de Marder die in de begin post staat, daar is nog weinig van over.
    Chassis plaat, tank, radio plaat, gas/rem stangen, servo saver en stangen, schokbrekers en voor fusees, rest is alles al vervangen en/of verkocht.

    Wat nog op de planning staat is het volgende:
    Originele FG Monster wielen
    Wheely bar
    Grondige schoonmaak
    Nog wat kleine dingen.
     
  9. sjoerdie

    sjoerdie

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    61
    Locatie:
    venray
    flink bezig geweest zie ik.

    ik heb evt nog wel monsterwielen liggen voor je.

    zijn in zeer goede staat, meenemers 100%
     
  10. R081N

    R081N

    Lid geworden:
    19 mei 2010
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zozo goed bezig ben jij geweest !!!!!!!!!
     
  11. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Jep, heb niet stilgezeten, hij is voor dit weekend klaar en zal kijken of ik dan een filmpje kan schieten.
     
  12. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Zo, weer verder gegaan en een hoop veranderd.

    Inmiddels zitten er bredere meenemers op zodat de wielen de kap niet meer raken.
    Elcon teflon koppeling erop.
    JFC/Twin Air schuimfilter met anti statische hoes erop.
    Wheelie bar.

    Ook heb ik aluminium A+B blokken besteld met de benodigdheden.

    Zo is er ook wel wat klein spul veranderd maar niet echt boeiend.

    Inmiddels aardig wat tankjes erdoor gejaagd maar hij loopt nu zeer goed en af en toe wel wat kuurtjes maar meestal valt het snel op te lossen :thumbsup:
     
  13. RCstylzz

    RCstylzz

    Lid geworden:
    8 jun 2012
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst
    Foto's :D :D :D
     
  14. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Hierbij de foto's:
    [​IMG]

    Is de wheeliebar van FG zelf, en de 'luxe' uitvoering, deze veert mee en is afstelbaar :thumbsup:
    Ook zie je de JFC/Twin air luchtfilter en de rambam erbij.
    Ook zie je de vettige achterkant, voorkant wel schoongemaakt maar de achterkant niet, poetsmiddel was op :rolleyes:
    En als laatste, mijn banden zijn op, nu inmiddels nog meer want een band is bijna kaal aan de binnenkant.

    [​IMG]

    Hierbij de Elcon koppeling, echt een geweldige koppeling en 10x beter dan originele koppelingen.
    Heb hem ongeveer op 6000 a 6500rpm staan, trekt hiermee goed weg.

    Hier staat ie er volledig op, alleen zitten er daar de Marder wielen erop en niet de Monster Truck wielen:
    [​IMG]

    Dit veldje rij ik vaker, rijdt erg leuk en ze laat zich er goed op uitlaten:D
     
  15. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Tussenstand:
    Full alu, XL Elcon draagarmen.
    26cc wordt gereviseerd en getuned door RonW(Roteq).
    Nieuwe lagers overal.
    FG MT wielen.

    [​IMG]

    Nog de planning:
    Alu kogelkoppen(besteld)
    Alu draagarmen boven
    Alu fusees achter
    Elcon servosaver
    Alu schokbrekers
    Hydraulische remschijven voor
    Alu servoplaat

    Volgende maand aardig kompleet hoop ik.
     
  16. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Zo, weer wat updates, alu kogelkoppen erop, alu fusees achter en boven alu achter draagarmen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Deze week waarschijnlijk de XL bodemplaat bestellen, week erop komt me motor terug.

    Over twee weekjes waarschijnlijk de volgende dingen bestellen:
    Tussen as rem hydraulisch.
    Servosaver.
    Twee FG groot volume dempers of een ander setje.
    Alu servo plaat.

    Misschien ook een nieuwe kap, wel weer een Ford kap maar dan uit polyester :D
     
  17. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Ik zou de tyrips bij de aandrijfhoezen weg halen.
    Als je door het gras en of een baan met kunst gras rijd blijft er daardoor veel rommel aan hangen.
    Een stukje brandstofslang of beter nog kunstof luchtleiding open snijden en op maat over je as heen zetten blijft er zga geen rommel aan haken.
    En kunnen de sokjes ook niet verschuiven.
     
  18. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Thnx voor het idee.. Das een goed idee!
     
  19. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    hahah ach ik rij al wat langer he ;)
    kan bij elk soort wagen toegepast worden waar losse stofhoezen op zitten.
     
  20. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ik heb het idee dat ik een ander/verkeerd beeld ervan in mijn hoofd heb, toevallig een foto?

    Iig bedankt voor de tip, zal vast goed van pas komen:D
     

Deel Deze Pagina