probleem inferno neo.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door pieterjantolner, 7 jan 2013.

  1. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    Hallo mensen,

    Na een poosje gereden te hebben met een instap model van tamiya. (RTR) Heb ik bij RCracingtwente een Kyosho inferno neo gekocht. Na wat opstart problemen met de zender die niet gebonden was en ook niet kon binden op een of andere manier wilde ik gisteren maar beginnen met het inrijden van het motortje.

    Ik heb helemaal nieuw met brandstof RC auto's maar wel ervaring met brommers/motoren dus opzich had ik het idee dat ik dit ook wel moest kunnen.

    alles gechecked en starten lopen, alles ging prima. De winkel had gezegd dat ik 1 tankje stationair moest draaien. Dus ik heb dat ook geprobeerd, alles ging goed mooi wit pluimpje rook uit de uitlaat en hij werd ook niet heel warm dus "so far so good" nah ongeveer 5 minuten begon hij te 4 takken en niet heel lang daarna stopte het motortje. Na 2 keer starten deed hij het weer voor 1 min en toen viel hij stil om nooit meer te starten. checks die ik gedaan heb zijn:

    gloeiplug en starter gechecked.
    brandstof en slangetje gechecked op rommel etc.
    alle schroeven etc op los getril.
    sproeiers niet aan gezeten en gedaan zoals in het boekje. 3 slagen highspeed 0.5 mm low speed en idle niet aan gezeten.
    lucht filter schoon gemaakt en gechecked op doorstroom


    toen ik hem half uur later wilde starten was hij verzopen zo leek het. ( natte plug) dus motor op de kop en alles eruit geprobeerd te krijgen.

    Nou ben ik over de idle stand erg onzeker het kan zijn dat die niet goed staat maar dan zou hij wel moeten starten lijkt me zo. Maar hij doet helemaal niks en je kan trekken tot je een ons weegt...

    Ik snap er echt geen hout meer van. Binnenkort ga ik eens in Apeldoorn kijken bij de vereniging daar maar ik zou toch graag ook zelf hem aan de praat kunnen krijgen.

    Is er iemand die iets licht kan schijnen op de problemen dan hoor ik dat graag!
     
  2. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    natte plug is een teken dat die niet gloeit.
    heb je een startsetje er bij gekocht ?
    die plugdrivers die daar bij zitten zijn namelijk niet veel waard.
    ik zou daar eens gaan zoeken.
     
  3. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    Ja ik heb een starter setje en ik heb 2 extra plugjes. allemaal gloeien ze prima als ik ze aan de starter koppel. en ze zijn ook niet vies of raar van kleur en ze zijn netjes recht.

    plugdrivers, bedoel je daar de gloeiplugjes mee?

    de starter was ook helemaal opgeladen.
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    plugdriver is de starter, dat ding met accu, wat je op de plug zet, niet de plug zelf. Een plug die gloeit hoeft niet goed te zijn!
     
  5. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    Hmmm en hoe kan ik checken of die goed is dan ? omdat hij het wel deed. en hoe kan ik dan zien of de plug zelf goed is ? als hij netjes snel oplicht.
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Een nieuwe steken....
     
  7. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    Ok dan moet ik denk ik maar terug naar de winkel denk ik. Ik ga niet nu gelijk een nieuwe kopen lijkt me sterk dat na 2 keer gebruiken dat ding al stuk is.

    Kan me ook niet voorstellen dat een winkel die gespecialiseerd is in RC auto's als ik vraag om goed spul een knake plugdriver verkoopt maar ik kan het mis hebben natuurlijk!

    in ieder geval bedankt voor de snelle reactie !
     
  8. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    Wat ik ook nog zat te denken, de temperatuur is koud en ik heb een R3 plug kan dat ook een probleem zijn? dat het gewoon te koud is met deze plug ?
     
  9. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    als een plug netje oplicht mag je volgens mij toch wel aannemen dat die goed is. of in ieder geval goed genoeg om je moter op te laten lopen

    maar het gekke is, dat als die plug nat uit je moter komt de plug waarschijnlijk toch niet werkt.
    weet je toevallig hoe sterk je accu op je starter ( PLUGDRIVER) is ?
    bij een startersetje zijn die meestal maar heel zwak.

    je zou eens kunnen proberen te starten en als je plug er dan weer nat uit komt de plug losmaken en dan op de starter te zetten. je plug zou dan moeten gaan roken en rood oplichten.
    gebeurt dat niet dan vermoed ik dat je starter toch leeg is
     
  10. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    Het start setje wat ik heb is van "hype" Zit vanalles is maar onderandere de plugdriver(glowstarter)

    Glowstarter 3.000 mAh accu.

    net ff weer geprobeerd. en de plug gloeit als een malle en rookt inderdaad.

    maar wat ik al eerder zei de idle ben ik niet zo zeker over en over de low speed eerlijk gezegd ook niet, maar aan die laatste heb ik niet gedraaid.
     
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    dan denk ik dat je plug zo wie zo vuil is.
    even schoon laten branden.
    mocht je de idle (stationair ? ) niet vertrouwen dan kun je die evt een stukje indraaien of met je trim van je zender iets hoger zetten.
    maar niet te hoog anders KAN je auto er vandoor gaan. dus hooguit 1/4 slag oid

    EVEN NIET VERGETEN !!!!!!
    aangezien dit een nieuwe moter is is het heel raadzaam om de zuiger in de laagste stand te zetten als de moter afslaat.
    kun je controleren door een merkteken op je vliegwiel te zetten
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Standaard met Kyosho is dat de LSN aan de rijke kant staat, die kan je met gemak een helve tot een hele slag indraaien.

    Dan de vraag of je bij de start eerst nog even de uitlaat met een paar trekejes dicht houd of brandstof door blaast? Dat scheelt al namelijk als ook iets van kwart gas houden wat het makkelijkste met het tijdelijk verdraaien van de trim gaat.

    Een gloeiende plug hoeft niet altijd te werken. Een plug is een verbruiks-item ofwel geen garantie en je moet er meer van op voorraad hebben.
    Zeker tijdens de inloop zal polijstslijpsel van de inloop zich aan de plug hechten. Ik verwacht ook niet dat het nu een probleem is maar het kan tijdens of net na de inloop naar voren komen.

    En ik mis even welk merk/type brandstof je gebruikt
     
  13. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    Ja dat had ik ook al begrepen dus ik kijk inderdaad of hij goed beneden staat met oog op vast bakken aan de binnen kant maar dit kan je toch ook voelen met de trekstart? althans zo is het mij verteld. nadat je de compressie voelt en dan klein stukje verder is het laagste punt dat zit allemaal wel goed.

    ok dus plug schoonbranden met de plugdriver en dan gewoon nog eens proberen ?
     
  14. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    ik blaas op het slangetje van uitlaat naar tank om de auto te "primen" als de nitro de carb raakt stop ik dat kan toch ook ?

    Tornado fuel met 16 % nitro
     
  15. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    16% kan inderdaad wel maar mijn ervaring is dat ze beter lopen op 25%. Wat Roelof zegt klopt, standaard staan de Kyosho motoren heel erg rijk. Op de LSN (de naald die in de gasschuif zit) kan die rustig wat armer.

    Een natte plug kan ook zijn dat er veel te veel brandstof komt en dus de motor veel te rijk staat!

    M.v.g. Mark
     
  16. pieterjantolner

    pieterjantolner

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Kampen
    ok dus de LSN moet dan dichter draaien en de HSN moet ik daar nog wat mee doen en de stationaire schroef ?

    Ik wist niet dat het zo nauw allemaal gaat een brommer is makkelijker afstellen toch is het wel leuk alleen het is zo jammer dat ik hem niet eens aan de loop krijg...
     
  17. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    nitro motortjes zijn over t algemeen tamelijk kritisch op afstelling en ronduit een pijn in de kont als je de ervaring mist, dat je brommers kent is al een groot voordeel.

    maar wees blij dat je een naald hebt en niet 120 x de carburateur hoeft te demonteren om een ander maatje erin te zetten haha
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    HSN staat redelijk goed.

    Het zal zijn dat de stationair hoger gaat lopen als je de LSN in draait, dan gewoon de stationair corrigeren (uitdraaien) dat die weer mooi loopt zonder dat de koppeling aangrijpt. Bekijk op youtube ook de vele filmpjes over "tuning" en "first run" van "nitro engines" Dan krijg je wel via het geluid een idee hoe stationair klinkt.
     
  19. ekstazie

    ekstazie

    Lid geworden:
    25 jan 2012
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Heerenveen
    ik heb dezelfde auto, en vind dat hij in z'n goede stationair een harde loopt heeft maar hij doet het wel betrouwbaar. zonder moeite hield hij de tank vol eigenlijk... wel een lange zit.

    ik zal zelf ook eens kijken naar de LSN (dan bij me eigen autotje)
     
  20. Johnson40

    Johnson40

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    64
    Je bent van harte welkom op de AMCA in Apeldoorn. Woensdagavond is clubavond. Tot 20.00 uur mogen brandstofmotoren draaien. Als je hulp nodig hebt, kunnen we je op weg helpen. Vraag maar naar Johannes....
     

Deel Deze Pagina