Dit weekend heb ik de binnenzijde van de romp in 3lagen pu-vernis gezet. Ik neem aan dat dat genoeg is. Ik had het eigenlijk eerder moeten doen. Door het stukje dek wat ik al had geplaatst heb ik dit klusje niet makkelijker gemaakt, maar het was nog wel te doen.
Hout en vooral balsa gaat niet met vocht ,maarja en pu vernis , had liever gezien dat je de romp met epoxy (met mat) gedaan had ,zonde !!!
Valt wel mee hoor het is de binnenkant !! Ik heb m'n Alinghi zelf ook aan de binnenzijde met 3 lagen PU vernis, gaat perfect. Buitenzijde uiteraard met glasmat & epoxy...
Alleen wel droogmaken na de tijd, PU en langdurig contact met water gaat wat minder goed. Ik ben trouwens net als rexonamen meer voor sandwich constructies, sterker, stijver, dus minder schotten nodig (enkel rond kiel en roer)
Dat komt me bekend voor... de eerste projectjes zijn echt leerprojectjes. Maar je steekt er wel giga veel van op. Je hebt de vaart er in ieder geval goed in zitten. Ben benieuwd naar volgende foto'tjes.
Leerzaam is het zeker. De gang is er een beetje uit, omdat de bestelde electronica er nog niet is. Om toch iets om handen te hebben, ben ik aan het nadenken over de rigging. Nu twijfel ik een beetje over wat ik met de verstaging ga doen, zeker de achterstagen in combinatie met het uitgebouwde grootzeil. Verstelbare achterstagen lijkt me te ingewikkeld. Een lange masttopuitbouw vind ik niet de mooiste oplossing, omdat dit in het echt er ook niet op zit. Als compromis denk ik aan een korte masttopuitbouw in combinatie met een kleiner grootzeil (alsof er een rif in zit). De boot is waarschijnlijk toch wel aardig overtuigd. Wat denken jullie van deze oplossing? Ter indicatie van het idee een schetsje:
Heel de tuigage veranderen. Het is maar net hoe schaalgetrouw je wilt bouwen. Maak je ook een smallere fok, of haal je die binnenvoorstagen gewoon weg?
tuig van mijn boot Hoi Bram ik heb bij mijn zeil de top smaller gehouden ivm de achterstag. Zeilen zijn op 4 plaatsen door gelat met een stuk rvs binnen rem kabel van een fiets. hierbij heb ik 2/3 hard gesoldeerd en 1/3 soepel gehouden voor het profiel in het zeil. gr jorik
Jorik Even voor mijn begrip; Als je de kabel voor 2/3 stijf maakt met hardsoldeer gedraagt dit deel zich als een staaf. Dit deel laat zich nauwelijks buigen door de wind in de zeilen. Dan bolt het zeil toch pas na 2/3 vanaf de mast in het deel dat nog soepel is, als de staaf begint vanaf de mast. Terwijl het zeil het best presteert met een bolling tussen de 40% en 45% vanaf de mast? Ik vraag dit omdat ik voor mijn Robbe Smaragd ook nog zeillatten moet maken en van jullie wil leren. mvg Mario
hoi bram, gewoon de lange masttop uitbouw, als het schaal moet lijken, is de vorm van het grootzeil veel bepalender dan dat uitsteeksel, dat zie ook niet meer als je boot op het water is groeten johan
Daarom heb ik het stijven gedeelte ook niet bij de mast zitten. En als ik ga kijken hoe mijn boot vaart ben ik erg tevreden. Ruim 4kn gehaald 1,5m2 zeil bij 17kg totaal gewicht gemeten met gps. Maar het oog wil ook wat en als je van tekening bouwt is het wel mooier als de zeilvoering klopt.
Hoi Mario Heb in de zeilen van jou boot banen zitten die al een eigen bolling hebben of is het zeil gemaakt uit een stuk zeil met een voorlijk wat rond is gesneden?
Hi Jorik Ik moet de zeilen voor mijn Smaragd nog maken. Ik heb geen originele zeilen, zeillatten en mast e.d. Ik ben van plan de zeillatten van kabelbinders te maken. Alternatieve ideeën zoals staalkabel zijn welkom. De zeilen maak ik van panelen zodat er een bolling van zo'n 8% in komt. Elk van de panelen met een hoek t.o.v. elkaar. Probeersels om een bolling in het voorlijk te maken van proefzeiltjes waren geen succes. Ik wil het rechte voorlijk van het grootzeil met lijntjes van verschillende lengte aan de mast bevestigen. Bij een gebogen/belaste mast houden de lijntjes/bindsels het voorlijk recht onder wind belasting zodat het ontworpen grootzeil niet vervormt. Hoe ik dit bij de fok ga doen weet ik nog niet. Hoe heb jij de bolling/holling van het voorlijk in je zeilen gemaakt? Hopelijk pikken we niet de OP zijn discussie. Beantwoord anders in mijn discussie "Smaragd opbouw advies" mvg Mario
ik was niet van plan om de vorm van het zeil aan te passen, tenzij evt door een 'rif-oplossing'. Met het oog op de schaalwetten ben ik bang dat de boot overtuigd is. Ik heb in mindere mate, dan de vo70's die ik gezien heb, de waterverplaatsing vergroot. Het bulbgewicht zal zo'n 2-2,5kg zijn (afhankelijk van de rest van de bouw), wat niet heel veel is.
Bram, waterverplaatsing kan je niet vergroten, zonder de waterlijn "te verleggen" waterverplaatsing schaalt gewoon tot een derde macht, dus bouw je op schaal 1:20 en is de originele boot 20 meter, dan is jou boot 1 meter. Is de originele boot 30 ton, dan is het schaalmodel 30/20³ = 3,75 kg maw, je boot moet hoe dan ook 3,75 kg wegen. Bij minder gewicht gaat je boot hoger op het water liggen, bij meer gewicht dieper Wat wél courant gedaan (geprobeerd) wordt in de modelbouw, is de boot zo licht mogelijk te bouwen, zodat je van jou 3,75 kg zoveel mogelijk in de bulb kan steken, waar dit het meeste rendabel is. Ter info: de bulb van mijn VOR70 (142cm zonder boegspriet) zit ergens tussen 3,5 en 4 kg. schalen we dat naar 120cm kom ik uit op een gewicht rond 2,1 à 2,4 kg. Dus je zal er met jou bulb zeker niet ver naast zitten hoor!
hoi Dazzler, ik ken de schaalwetten. Deze gaan er echter van uit dat je de vorm 1 op 1 schaalt. Dit gaat natuurlijk niet op, omdat ik de vorm niet ken. Wat ik dus gedaan heb is de eerst geschatte vormfactor een klein beetje oprekken en het schip zo een beetje voller gemaakt. Ook heb ik de diepgang iets aangepast, zonder de waterlijn te verleggen. Al met al kan je hier tientallen procenten massa winnen zonder de visuele vorm te veel geweld aan te doen.
Even snel tussendoor een foto'tje, omdat het toch wel een soort mijlpaal is. Een meer gedetaileerd verslag volgt.
mast Bedankt. Het is een aluminium mast met zelfgemaakte houten zalingen. Verder het beloofde verslag: Op een bouwplank heb ik de gekochte aluminium mast vastgeklemd. Ook heb ik hulpstukje gemak voor de uitlijning van de zalingen, zodat ik ze er netje op vast kon lijmen. Voor de stevigheid heb ik nog een dun stalen pinnentje (afval van popnagels) door de mast gestoken, waarop de zalingen heb vastgelijmd, zoals hieronder ook te zien: Bij de modelbouwwinkel had ik naar een lijn voor de verstaging gevraagd. Eenmaal thuis viel het me op dat er toch nog wel redelijk wat rek op zo'n lijn zit. Daarom heb ik tijdens het vastlijmen van de stagen met een span-fix-elastiek wat voorspanning gegeven. Daarmee hoop ik te voorkomen dat tijdens het aanspannen van de stagen op de boot de zalingen ineens een beetje naar beneden staan. Hieronder de uitvoering daarvan: En dan het resultaat op de boot: Let niet op het lelijke papiertje in de mast. Dat was handig voor een achterstag-test. Het voordeel van deze experimentele set-up is dat de masttop-uitbouw zo geen moment hoeft op te vangen en daardoor lichter kan zijn.