Compass 7HV

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door 666yeti666, 20 jun 2011.

  1. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    aha, ik wist niet hoeveel tanden de oude gears hadden.
    Dat de verhouding goed moet blijven snap ik.
    Ik heb inderdaad ook een 560KV Scorpion dus ik zal ook voor de 13 of 14 gaan.
     
  2. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    update :
    inmiddels zijn beide 7hv's voorzien van de nieuwe tailupgrade.
    en ja, wat zal ik zeggen : fantastisch !! De tail houdt perfect !
    Zeer tevreden en kan het zeer aanraden.

    Verder ben ik begonnen met de inbouw van Jeti Mezon 130, zodat de WR hercules superbec eruit kan alsook de jeti mui150 meetsensor, want beiden zijn geintegreerd in de nieuwe regelaar !

    hier wat pic's :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nu nog 2 brute herwikkelde motoren en je hebt helemaal een dikke setup.
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Nou, op zich ben ik heel tevreden met de Compass motoren. Ze geven veel power en worden niet heel erg heet.
    Maar als je nog suggestie's hebt ....

    gr
    Bas
     
  5. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Hmmm... Ik ben niet geheel blij met de tail upgrade.
    Standaard loopt hij ERG stroef en je moet nogal wat ruimen wil het beter lopen.
    Ook bleek dat de balls op de grips niet geheel in-line zaten met mijn tail-pitch-lever.
    Hierdoor ging het wat wringen.
    1 ball 1 slag uit draaien was nodig om dit beter te maken.
    Nu is het goed maar het heeft nogal wat werk en tijd gekost om het geheel goed te krijgen.
     
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Je weet pas wat je mist als je het geprobeerd hebt ;)
    Er zijn 2 uitersten voor het wikkelen:
    1: Dezelfde wikkeling overdoen. Die wordt een stuk compacter, dus gericht op betere koeling.
    2: Brute power. Zoveel mogelijk koper erin stoppen als lukt. Koeling niet belangrijk.

    Natuurlijk is er een tussenoplossing mogelijk, en uiteraard niet vergeten dat je kan wikkelen voor de Kv die jij wilt.
    Hier is hij al eens onder handen genomen:
    Rewinding SZ-4926 - HeliFreak

    Bert
     
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    @Walter:
    inderdaad moet het wat opgeruimd worden, zoals gebruikelijk met de Compass ball-links. Het niet in-line van de tailgrip-balls herken ik niet.

    @Bert,
    aha, ik ga jou maar eens een pb sturen !

    gr
    Bas
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik kan het je zeer aanbevelen, als ik zo op helifreak de draadjes volg over jouw motor dan word je daar niet vrolijk van. Zelf vlieg ik komend seizoen met een herwikkelde 4525 van PowerDekker. In mijn geval ben ik gegaan voor de tussenweg, meer power EN meer koeling.
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Er moet wel gezegd worden dat ze een batch motors op de markt hebben gezet die niet goed bleek te zijn, met loslatende magneten etc.
    Die problemen zijn nu opgelost.

    qua vermogen vind ik ze zo slecht nog niet, maar goed, wellicht kan het beter.

    gr
    Bas
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Gisteren evenverder bezig geweest met de Jeti Mezon en de boel geprogrammeerd.
    Ik hoop deze week de BEC te kunnen testen en daarvan plaatjes met een scope te maken, ik wil de test doen mbv de pitchpump functie van vstabi, dat is een mooie reproduceerbare testmethode (zie hier : Spannungsversorgung | VStabi)

    Hieronder nog wat foto's

    gr
    Bas

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    jeti mezon130 bec metingen

    Ik heb wat testen gedaan aan de jeti mezon130 bec, gelijksoortig aan die van Mikado (http://www.vstabi.info/de/node/1316 )
    De ingestelde bec spanning is 5.5V
    De pitchpump van Vstabi is gebruikt om alle servo’s maximaal te bewegen tijdens snelle pitchveranderingen.
    De gebruikte servo‘s : tuimelschijf JR DS8915 (=JR DS8717) , staart JR DS8900G

    In het kort komt het er op neer dat er zeer grote piekstromen tot wel 23A optreden. De bec spanning stort hierbij , zonder extra capaciteiten, op de uitgangen in tot wel 3.5V, wat niet goed is. Volgens Mikado is voor vstabi 3.7V de kritische ondergrens.
    Als er extra capaciteiten aan de uitgang worden gekoppeld, beginnend bij 2x2200uF/16 (parallel), dan stort de bec spanning aanzienlijk minder in. De capaciteit van de elco’s , groter dan 2x2200uF geeft hier geen noemenswaardige verbetering meer. ESR lijkt ook niet dominant te zijn.
    De minimale spannignen zitten tussen de 4.2 en 4.4V en is dus een veilige waarde.
    Aanbevolen is dus om tenminste 2x2200uF te gebruiken als extra buffer bij gebruik van vstabi. Uiteraard zal de benodigde waarde varieren per gebruikte servo type.

    Ook wat testen gedaan met verlengde servokabel van 35cm, waarvan de draaddikte gelijk is aan de originele bec draden van de mezon. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de bec spanning aan de kant van V-stabi.
    Hier blijkt dat de spanning, zelfs met extra elco’s, kan instorten tot zo’n 3.5V ! Er moet dan 2x8200uF parallel worden gebruikt om niet lager dan zo’n 3.9V te komen.
    De extra servokabels geven dus een verlies van zo’n 0.5V, waarvan de hoofdoorzaak, hoogstwaarschijnlijk de overgangsweerstand van de servostekkers is.

    Als de bec ingesteld zou kunnen worden op een hogere spanning, bv. 7V (mits de aangesloten servo’s daar geschikt voor zijn!!), dan zou dat wat gunstiger zijn voor het spanningsverlies over de kabel, zeker tijdens heftig 3D vliegen waarbij de stroompieken wellicht nog wat hoger uitvallen, maar helaas gaat dat met mijn servo’s niet lukken.
    HV servo’s voor 3D vliegen hebben dan zo toch hun voordeel (waarvan ik het nut eerst niet inzag…).

    Een laatste test zou nog kunnen zijn, om de servokabels te verlengen ZONDER servostekkers, maar met de draden aan elkaar gesoldeerd. Helaas vervalt dan de garantie dus dat doe ik nog maar even niet …

    Gr
    Bas


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
  13. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi verslagje bas,
    Dat is inderdaad ook de reden dat ik met hv setups vlieg vanaf 2s lipo.
    Simpel, veilig, weinig spanningsval, en een goede esc (YGE) op een FBL governor, wat ook een hele vooruitgang is.
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    @ Tim,
    Ik zie dat het extra 4 cellen pack maar 0.1V verbetering geeft. Dan kies ik toch liever voor de elco’s, die zijn namelijk „onderhoudsvrij“.
    Maar ik vermoed dat op aan de jeti mezon bec ook gewoon een 4 cellen pack aangesloten kan worden.

    @Eric,
    ok, jij hebt praktijkervaring. Ik heb het nu met metingen aangetoond.
    In mijn geval zal het met 2x8200uF elco’s geen problemen opleveren. Wellicht dat ik eens ga kijken naar een andere tailservo die ook op 6V kan werken, dan kan ik de bec naar 6V programmeren en zal de spanning naar een minder lage waarde zakken (opgenomen vermogen blijft ongeveer gelijk) en houd ik de kosten ook nog eens binnen de perken :)

    Gr
    Bas
     
  15. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik zal binnenkort wel wat meetgegevens plaatsen van een 2s lipo in vlucht Bas.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    welke HV servo gebruik jij op de staart ?

    gr
    Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  18. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    MKS hbl 980 :thumbup:
     
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    hehehe,
    Ja klopt.
    MKS rondom, HBL 950 op de swash en de 980 op de tail.
    [​IMG]

    Hier mijn regelaar setup, YGE120 met een Xmodel Cooler en aangestuurd via de Governor van de MSH Brain.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes,
    Eric
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Zo, we zijn weer een paar maandjes verder en ik kan de volgende update geven:

    - de jeti mezon 130 regelaar is in governor mode geprogrammeerd en na wat experimenten houdt die het toerental erg netjes constant. Ook het programmeren mvb de jetibox is erg eenvoudig. Ben er heel tevreden mee. Tot nu toe meet ik maximale stromen van 150 a 160A . De regelaar wordt niet heet en de ingebouwde sensoren zijn erg praktisch.
    - de nieuwe rotor (van de Compass motor) met de nieuwe magneten is ook erg goed. Er is zeer veel power voorhanden, wat ik tegenwoordig ook meer gebruik
    - ik heb de standaard kbdd tailblades vervangen door edge 115mm carbon en daarmee heeft de tail, vooral ook al bij lagere toerentallen (~1750rpm) meer controle en breekt niet uit. Iets wat ik wel eens met de kbdd's en lagere toerentallen wel eens heb meegemaakt
    - door de langer tailblades, is er minder bodemvrijheid, waardoor de tailblades regelmatig "het gras ontmoeten". Dat heb ik opgelost door 2 houten plaatjes (verf roerstaafjes) tussen het chassis en de achterste skid te monteren. Hierdoor hebben de tailblades aanzienlijk meer bodemvrijheid
    - de heli zelf vliegt nog altijd erg lekker, slijtage kan ik nog niet ontdekken, zelfs het maingear houdt zich erg goed

    Ook heb ik voor het eerst met de F3N mee gevlogen en de heli heeft mij niet teleurgesteld en doet in niets onder voor de heli's van de anderen, dus dat geeft ook weer meer vertrouwen in de heli (nu nog in mezelf, ha ha!) .

    De 2de backup 7HV zal ik hopelijk binnenkort voorzien van de Jeti mezon 130 regelaar, waarna beide heli's identiek zijn, op de mainblades na (Edge versus Compass).
    De volgende stap zal dan de vstabi governor programmering zijn. Maar omdat ik mij zoveel mogelijk wil concentreren op het vliegen zelf zal dit lagere prioriteit hebben.

    Gr
    Bas

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina