probleem met belt cp V1

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door marzon, 23 jan 2013.

  1. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    ik heb een probleempje met de belt cp v1 van een vriend van me, zelf ben ik met zo''n zelfde aan het vliegen efgweest, maar inmiddels ge-upgrade naar een alu/carbon t-rex setup.

    het punt met dit ding is dat hij momenteel erg veel toeren maakt en nauwelijks lift op de hoofdrotor (na helemaal de afstelling te hebben doorgelicht, opnieuw begonnen, boek van Martin erbij, alles qua links staat goed, ik heb in normal -2 tot +5 pitch, die slag lijkt me erg klein)
    midstick is +1,5, maar spinnend heb ik op 3/4 stick nog geen lift, alleen boel veel toeren.
    ik kan de swash wel omhoog halen, maar dan gaat hij straks +2 naar +9 ofzo
    t ding moet toch gewoon -2 naar +10 ofzo halen ?

    wat is hier aan de hand ?

    tevens een probleem met de giro, maar misschien even 1 ding tegelijk, de giro was de standaard rate gyro van e-sky, en is nu een HH giro, de Turnigy 302. met de originele niets aan de hand tail ok.
    de turnigy laat de heli op beide modi, eerst stabiel staan, kan een beetje sturen als de heli verdraaid bij optoeren, niets aan de hand, totdat er bijna lift is, en dan geeft de eerste de beste stuurinput een heli die blijft draaien, de tailcontrol komt niet terug op neutraal, linksom of rechtsom gaat beide gelijk. de richting van bedienen klopt uiteraard wel.
    links bewegen normaal, loopt niet klem ofzo.
    ik heb nog een giro liggen, ander merk, die doet precies hetzelfde.
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Mijn heli’s hoveren bij 5,5 graden
    als ze het juiste toerental hebben,
    bij hoge toerental zou die misschien ook bij 5 graad de lucht in gaan, maar meer niet,
    in normaal mode moet jou pitch (meten = weten) zijn:
    -5 0 +10 of zo, staat zeker ook in de handleiding

    als je geen 3D of gekke dingen vliegt, kan die pitchkurve lineair zijn,
    dus zou die bij midstik rond +2,5 graden hebben,

    Dan pas je die throttlekurve aan dat die nergens inbreekt en nergens te hoog draait.

    Suc6 en warme vingers, niet binnen oefenen,

    Heli-Uwe
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Je kan ook wel even hier langs komen...
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je schrijft dat ie goed is afgesteld, maar dat is hij dus niet. Je zegt zelf al, dat de pitch van -2 to +10 zou moeten kunnen en dat klopt. -2 tot 5 is dus te weinig.

    Voor de gyro staat waarschijnlijk de correctie richting verkeerd.
    Als je de stick beweegt gaat de hekrotor wel de goede kant op, maar als je de helikopter beweegt zonder de stick te bewegen, moet de gyro tegensturen.... Bij jou stuurt hij blijkbaar mee. Even de gyro reversen (meestal schakelaartje op de gyro zelf, niet in zender)

    Groet, Bert
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zoals eerder genoemd, een heli vliegt rond de 5 graden pitch.
    Om omhoog te komen heb je meer nodig, dus je moet ongeveer 8 tot 12 graden pitch hebben..

    en voor buiten vliegen zou je ook nog eens 4 a 5 graden negatief moeten hebben...
    Anders wordt omlaag halen met wind moeilijk
    Ik heb eens een 250 met windkracht 5 gevlogen, daar had ik de volle -12 nodig om hem iets omlaag te krijgen (maar windkracht 5 is wel erg extreem voor een 250, maar jouw heli met windkracht 2 a 3 kan er ook al last van krijgen)
     
  6. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    een de linkerkant boven aan je zender zit een draaiknop HOV/PIT deze in het midden zetten en dan je heli afstellen .

    Kijk ff in je manual staat het allemaal duidelijk beschreven!!

    Of anders;

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    @ GEVAHO > was me bekend van die draaiknoppen, staat zowel in de manual als het e-book van martin ook genoemd

    @ BRUTUS > de afstelling is prima zo, het punt is dat de servo''s een te kleine hoekverdraaiing lijken te maken, ik kan de swash omhoog halen door af te stellen maar dan heb ik een hogere max pitch en een hogere min pitch, dat lost het probleem niet op,.

    @UWE > dank je, mijn vermoeden klopt dus wel... curves is geen issue in deze, standaard e-sky heli en standaard e-sky zender, overigens heb ik een andere e-sky zender ook al geprobeerd, exact hetzelfde resultaat, ligt niet aan de zender iig.
     
  8. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    de volgende actie wordt denk ik andere servo''s proberen, kijken of die een grotere slag maken, toch heel vreemd dit
    het is net of er een rate functie actief is, maar die zit er helemaal niet op ! van 1 vd servootjes heb ik inmiddels tijdens proberen gezien dat die af en toe gewoon blijft staan om vervolgens opeens weer normaal te werken, die kan er dus zowiezo vanaf, dan gelijk maar alle 3. het ding heeft uiteindelijk wel een plofje gemaakt laatste vlucht (main shaft o.a. vervangen)
    ik heb het ondertussen al een keer of wat gedaan, en eigenlijk nooit een probleem, in dit geval is er ff wat geks aan de gang.

    vanavond doe ik er niks an...
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe kun je dat nu zeggen? hij vliegt toch niet? da's een 100% teken dat de afstelling NIET "prima zo" is....

    Om dat op te lossen zul je langere servohevels moeten gebruiken, of in elk geval de ball links een gaatje naar buiten zetten. Als dat niet kan, zitten met vrij grote waarschijnlijkheid de mixer armen op de rotorkop verkeerd aangesloten, waardoor je te weinig collective hebt....

    Denk ik....

    Want hoe het ook zij, de standaard Esky zender moet met de standaard Esky heli kunnen werken, ongeacht welke servo's er in zitten (de signaalbreedte en servo hoekverdraaiing zijn namelijk tamelijk gestandaardiseerd.

    Is de heli tweedehands? want vermoedelijk heeft iemand geprobeerd de cyclische uitslagen te verkleinen, en daarmee onbedoeld ook de collective uitslagen verkleind.

    Alweer: denk ik....

    Groet, Bert
     
  10. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    nee Bert, de heli is niet ge-beginner-diseerd... servohevels en swash control alles origineel, verder naar buiten kan niet, t stomme is het heeft het altijd gedaan zo, en toen ging het wel...
    ik heb servootjes liggen, dat eerst eens inpluggen kijken of die verder draait. is niet alleen de pitch waar ik weinig slag heb natuurlijk, op alle swash bewegingen weinig slag, maar ja om hem op de grond staand op z''n kant te gooien heb je niet zo gek veel slag nodig he.. ;-)
     
  11. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    denk toch dat er ergens iets mechanisch niet goed zit

    nick
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed nadenken: Wat is er aan de heli veranderd?

    Want hij heeft het wel goed gedaan, en je zegt dat alle uitslagen (ook cyclic dus) "gehalveerd" zijn. Dan MOET er iets veranderd zijn, hetzij mechanisch in je heli, hetzij dat er in je zender iets veranderd is.

    -Heb je onderdelen vervangen voor niet originele?
    -Zitten de mixers in de kop goed?
    -Hebben de armpjes van de bladhouders wel de juiste lengte?
    -Is de swash nog origineel (andere verhoudingen binnen/buitenring)

    Er moet iets gewijzigd zijn, anders kan hij het niet voorheel wel goed gedaan hebben. Dit soort dingen verandert niet "zomaar", ook niet bij Esky spul....

    Groet, Bert
     
  13. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    nee t kan bijna niet anders of het is iets stoms....
    servo geprobeerd, ook geen verschil...

    denk dak maar es gewoon ff de hele main rotor uit elkaar ruk, en gewoon opnieuw beginnen...
    kan dr nie m'n vinger opleggen... (nou is dat op zich bij de gemiddelde heli ook nie zo slim... iig nie als tie draait :p)
    ik zal het eureka moment hier wel f delen, iedereen wel alvast bedankt voor t mee denken !
     
  14. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    enne Bert, wat er veranderd is , eigenlijk niks, op een matige crash na, dus dan zal het daar wel ergens in zitten ... iets met de heropbouw fout gegaan. k zie t alleen niet
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dan is er dus wel iets aan gebeurt :D

    Dat is HEEL iets anders als "hij was nieuw, alles heeft gewerkt en opeens niet meer"

    ik zou het bovenin de kop zoeken.
    Zender kun je volgens mij niets aan instellen, dus dan blijft de heli over.
    waarschijnlijk heeft de swash altijd al zo weinig beweging gehad?

    Dit is ook vaak het grootste probleem bij problemen...
    continu zeggen dat iets niet kan..
    Dat houdt je tegen om de echte oorzaak te vinden, want je slaat dingen over die wel kunnen.
    ga gewoon zitten, kijk er opnieuw naar zonder dat negatieve gedoe
    trek die kop uit elkaar, en zet hem met de handleiding in elkaar. Er MOET iets fout zitten.
    Dingen veranderen niet uit zichzelf.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    +1.

    Er is nu een paar keer gesuggereerd dat er iets veranderd MOET zijn, dat er iets mis MOET zijn.

    Als je dan toch blijft volhouden dat er niks mis is, en nik veranderd is, dat alle afstellingen goed zijn, dan word het heel moeilijk om je te helpen....

    Maar dat terzijde:

    Als ik mij niet vergis, heeft de Belt CP de mixerarmen aan de uiteinden van de bladegrip armen zitten. Klopt dit?

    Kijk eens naar die mixer armpjes. Als het goed is, is dat een recht "heveltje" met een lagertje wat NIET in het midden van het heveltje zit.
    Een van de uiteinden is met de swash verbonden via een stuurstang, het andere einde is met de flybar verbonden.

    Nu moet je eens goed kijken, welke kant van dit heveltje met de swash verbonden is, en welke met de flybar.
    De lange kant hoort met de flybar verbonden te zijn, en ik ben er vrij zeker van, dat bij jou de lange kant met de swash verbonden is. Dit zou de verkleinde pitch range verklaren, en ook de verkleinde cyclische uitslag....

    Groet, Bert
     
  17. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Maak eens wat detail foto's van hem bij 0 graden pitch
    Groet
    Martin
     
  18. Conrad

    Conrad

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Beernem (B)
    ik heb ooit eens dezelfde ervaringen gehad met een Belt CP V1. Toen bleek dat de befaamde jesus bolt er niet in zat. Bij een Esky Belt CP V1 met alu kop bestaat de bewuste jesus bolt (schroef die de kop verbindt met de main as ) uit een enkelvoudig stiftje met daarvoor een imbus schroefje in de kop.

    Indien je het bewuste stiftje vergeten te monteren bent en wel het imbus schroefje, dan lijkt het op het eerste zicht wel dat alles ok is. Als je dan gaat opspinnen dan gaat je kop wel draaien maar eigenlijk draait deze los op de main as.

    Controleer eens dit punt. Verwijder dus eens het imbusboutje en kijk of het stiftje er wel degelijk in zit.

    Het is niet zo evident om dit neer te schrijven, maar ik adviseer je om de handleiding van de Esky Belt CP V1 ter hand te nemen of te downloaden. Op pagina 39 wordt een en ander gevisualiseerd daaromtrent.
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    als hij de Jezus bolt vergeten heeft,
    zou dit wel nog wat andere gevolgen hebben, haha,
    of niet ha ha...

    zo iets kan men niet vergeten !!

    groetjes van Heli-Uwe
     
  20. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Jezusbout zit er in, de rotorkop kan niet vrij van de main shaft draaien

    de lange kant van die heveltjes zit aan de flybar
     

Deel Deze Pagina