Tips om langzamer te vliegen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door plantjes, 26 jan 2013.

  1. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Hoi,
    Voor een indoor 3D schuimpje zoek ik wat tips om beter langzaam te kunnen vliegen.
    Het is een Yak55 model maar veel te snel voor de kleine indoor sporthal.
    Nu heb ik wel eens gezien dat men extra stukje vleugel op de ailerons plaats (als een 2 dekker idee)
    Ik zag ook ergens dat je stukjes EPP haaks op de vleugel en stuurvlakken zet.

    Maar ik zie nergens linkjes naar deze aanpassingen en ik wil niet zelf het wiel gaan uitvinden...
    Wie kan me maten en linkjes hiervan geven??

    Benno
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Om langzamer te vliegen heb je in de eerste plaats een lichter toestel nodig. Dus kijken waar je vliegtuig kan vermageren...
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Het is gewicht in combinatie met het vleugeloppervlak. Een specifiek indoortoestel weegt tussen de 100 en 200 gram waarbij 200 best aan het gewicht is.

    Kijk maar in het indoor gedeelte. Daar zijn ook vast voldoende topics met mallen te vinden om zelf een model te snijden.

    Indoorvliegen / Parkflyers - Modelbouwforum.nl
     
  4. fireforx309

    fireforx309 Guest

    outdoor worden tegenwoordig turbulatoren gebruikt (fijne zig-zag tape op de tippen van de vleugel...)
    deze zorgen voor een betere stroming over de tippen van de vleugel, en hierdoor gaat het toestel pas veel later stallen...

    je doet niets stuk aan je toestel, je moet niets blijvend verlijmen... dus je kan het proberen.

    ik beloof niet dat het werkt bij een traagvliegend indoor toestel, maar het doet wel zijn werk bij iets grotere zwevers (DLG) en bij andere gemotoriseerde toestellen.
     
  5. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    IK zoek toch wat anders...
    Ik heb een paar maand geleden 70 a 80 cm spanwijdte 3D modellen indoor zien vliegen...
    Zij hadden extra flapjes op de ailerons en rudder zitten en daar zocht ik dus maten en tekeningen van..

    Ik heb gisteren ook met mijn 75 cm 3D schuimpie indoor gevlogen.
    Maar die ging wel behoorlijk snel..
    Gewoon constant de rudder om en niet echt circuit vliegen.
    IK heb nog wat gespeeld met wat schuim om rem flappen haaks op de ailerons en rudder te zetten maar hij ging nog veeeeeeel te snel...
    Heb een 9x4,7 Slowflier prop en ong 350 gram vlieg gewicht...
    Half gas voldoende voor rustige vlucht..

    Toch zoek ik meer remvlakken...
    Dus verder nog tips...
    (ga niet een ander model nu bouwen...)

    Benno
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Jouw probleem is het gewicht , niks anders .

    Een goede shockflyer weegt geen 150 gram .

    Hoe kom je aan 350 gram .:eek:

    Depron weegt niks .

    Mvg Johan
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Wordt toch eens tijd dat je hier bij ons komt vliegen, misschien dat jj dan nog eens iets nieuws leert...... Een goed gebouwde schokflyer kan heel langzaam. Maar met 350 gram zit je in de klasse van de Ennu (Ennou of And now) van 10 jaar geleden. en toen was indoor kunstvlucht idd balistisch indoorvliegen......
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Neem nu maar aan wat iedereen hiervoor heeft gezegd: om trager te vliegen in horizontale richting moet je gewicht naar beneden...

    Eigenlijk moet de vleugelbelasting naar beneden en vleugelbelasting is gewicht / vleugeloppervlak. Een ander optie is dus vleugeloppervlak vergroten...

    Verder is de invalshoek waarmee je vliegt ook bepalend voor je horizontale snelheid. Vliegen met grotere invalshoek betekent trager horizontaal vliegen... alleen moet je opletten dat je niet voor bij de kritische invalshoek gaat (hierdoor geraakt je in overtrek).

    Thin airfoiltheorie geeft bijv. volgende waarden (voor een vlak profiel):
    bij een invalshoek van +3°: voor een horizontale snelheid van 5 m/s mag je vleugelbelasting niet hoger zijn dan 5 gr/dm², voor 7 m/s mag de vleugelbelasting niet hoger zijn dan 10 gr/dm².

    Die 'flapjes' (of airbrakes) zorgen voor een kleinere vertikale snelheid in de 'downlines' of neerwaardse vlucht. Bijv. in het neergaande deel (met de neus naar beneden) van een stallturn daalt je vliegtuig minder snel.

    Ze zorgen er dus NIET voor dat je horizontale snelheid verlaagt. Ze vergroten de wel de weerstand in horizontale vlucht waardoor je glijhoek groter wordt: je hoogte neemt dus sneller af per afgelegde horizontale afstand.

    Dat extra stukje onder een aileron heeft trouwens niet de bedoeling om meer lift te genereren (en dus trager te vliegen), het effect is verwaarloosbaar... 'Spades' - heb ik ook maar recent vernomen (thanks Derk en Bert ;)) - zoals ze genoemd worden dienen ter verbetering van de torsiestijfheid van rolroeren in combinatie met koolstof bracing.

    De indoor shockies die vandaag de dag geschikt zijn voor aeromusical wegen tussen 150 en 180 gr bij een spanwijdte van 85 à 90 cm.
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ondanks dat ze de weerstand in horizontale vlucht vergroten verlagen ze dan ook de vliegsnelheid en moet je met meer vermogen vliegen om rechtdoor te gaan....... Bij mijn test model heb ik die remmen dus weg moeten halen om lekker te kunnen vliegen.

    Voor de rest heb je redelijk gelijk. De aeromusical modellen zijn een stuk zwaarder dan de precisie modellen, maar ook bij de precisiemodellen geld een ondergrens wat het gewicht betrefd, of je moet met behulp van power de figuren kunnen vliegen.
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heb je eigenlijk helemaal gelijk in!

    Eigenlijk krijgt de totale snelheidsvector een andere richting (meer naar beneden toe) door toevoeging van die airbrakes (je creert een grotere vertikale snelheidscomponent).

    Dus de totale snelheidsvector verandert niet van grootte, enkel van richting. Aangezien de vleugelbelasting dezelfde blijft, betekent dat dus dat de horizontale component van je totale snelheidsvector groter moet worden... maw, meer vermogen nodig om vlak horizontaal te blijven.

    edit: heel veel verschil in horizontale snelheid heb je echter niet. Veronderstel dat je airbrakes (samen met alle andere componenten die weerstand veroorzaken) ervoor zorgen dat de richting van de totale snelheidsvector niet horizontaal is (ideaal geval, vliegtuig zonder weerstand) , maar 10 graden naar beneden. De horizontale component van de snelheidsvector (enkel die snelheid draagt bij tot lift) vermindert dan met nog geen 1,5% (= cosinus van -10°). Die 1,5% verschil moet je dus compenseren met meer vermoegen...
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2013

Deel Deze Pagina