F16 dual schaal 1 op 5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door peter coers, 7 sep 2009.

  1. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Dat moet haast wel haha, ik heb het gelukkig klaar.

    Begonnen met onderdelen voor te bereiden om te mallen, de cockpit is als eerste aan de beurd.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Er moet wel een scheidings mal tussen anders komt ie nooit meer uit de mal door de form van het glas.​
     
  2. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    loopt de ruit onder weer naar binnen dan?? ziet er voor mij uit als een relatief makkelijk te lossen onderdeel...
     
  3. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hij loopt inderdaad onderin weer naar binnen en over een grote lengte, kijk maar naar de tekening.
    Bij een eerdere lossing van de mal van het glas was het al een toer om die er uit te krijgen zonder schade dus ga ik bij deze voor safe en gemak.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Ondergrond gemaakt voor het achterste deel van de cockpit om later te kunnen mallen. 3 Lagen multiplex 1.5 en in een vacuümzak op vorm geperst.
    Deze vorm laat zich wel lossen want heeft geen inlopende randen.

    [​IMG]



    [​IMG]
     
  5. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ik zie ut... gaaf gedaan... echt wow!!!
     
  6. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Om de twijfels van velen weg te nemen of de details wel terug komen in de mal heb ik een proefstukje gemaakt van een aantal panelen. Simpele polyester gelcoat gebruikt samen met een aantal lagen polyester hars/ weefsels, werkt lekker snel.
    Voorbewerking was 3 lagen wax die niet tussendoor hoeft te drogen en een laag losfilm die ik er ook weer afgeveegd heb want die begon te lopen over het oppervlak. Achteraf een goede set want in de details is een heeel klein filmpje achter gebleven en die zorgde voor een heel gemakkelijke lossing.

    Hier het proefstuk.

    [​IMG]

    Na de lossing​

    [​IMG]

    De donkere lijnen is wax die vies is en uit de diepte is mee gekomen.​

    [​IMG]


    [​IMG]

    Schoon gemaakt onder de waterkraan en de details zitten er nog steeds :cool:

    [​IMG]


    Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat de plug goed uit de mal zal gaan komen.​
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    WOW :shock: :worship:

    En wij twijfelen aan jou? Nooit ;-)

    Goed Bezig Peter :thumbsup:
     
  8. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Zo jij bent snel met een reaktie haha.
    Thanks :D.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, hard aan het werken hé :roll: :D
     
  10. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Dat dacht ik al :rolleyes:.

    Dit plaatje was ik nog vergeten, voor de volgende x worden de naden goed schoon gemaakt voor een strakker resultaat. De kleine details blijven goed zichtbaar.

    [​IMG]
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Lijkt het, of komt het door de foto's. Dat de structuur van het malweefsel door de gelcoat heen komt?
    Zie onderstaande foto en dan links op de mal

    [​IMG]
     
  12. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Mal.

    Hallo Peter,

    Ziet er erg goed uit.

    Mal goed in de los was en een goede deelbare mal dan zal de lossing geen probleem zijn.

    Susses verder.

    Groet Jan...:bye:
     
  13. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Dat lijkt zo, alles was wit van de gelcoat maar vergeet niet dat dit een probeersel is met minimale aandacht qua dekking van de coat. Belangrijk was hoe de details er uit zouden komen. De gelcoat is heel dun wat je ook wel kan zien aan de kwast strepen.
    Als het voor het echie is dan komen er twee lagen zwarte gelcoat op de plug die alles insluit en waar geen weefsel door heen zal drukken.

    Jan.. komt goed, onderkant word deelbaar en de bovenkant uit 1 stuk. Het kleine stukje liet bijna uit zichzelf al los van de plug en dat maar na 3x waxen, alles gaat zeker 5x in de wax.

    Grts
     
  14. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Wat een schitterende kist bouwt u !

    Zoals mijn handtekening al aangeeft ben ik geen echte bouwer, ik bouw omdat ik wil vliegen, maar heb enorm respect voor wat hier gebouwd wordt !

    Gelijk een abo op dit draadje ingesteld, nogmaals waanzinnig mooi !
     
  15. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    U ......... volgens mij schelen we maar 5 jaar zo te zien Huey ;), maar bedankt.

    De bekisting voor de canopy verder afgemaakt, de scheidingsmal zit er nu ook op en sluit super aan op het dak. Alleen nog schroefbussen er op en dan is ie er klaar voor.

    Polyester plamuurtje tussen de kier om een goede aansluiting te krijgen.

    [​IMG]

    Na het schuren een mooie sluitende rand.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een paar centreer doppen er op.

    [​IMG]
     
  16. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    WAUW , kijk je even niet,is ie al aan het harsen ;-)
    Mooi ter voorbereiding aan een lekker zomers temperatuurtje voor de epoxy.
    Zijn weer prachtige foto's,, een en al perfectie.
    Niks op aan te merken.
     
  17. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Ha die Chris, lijkt die bovenste dragbrace er een beetje op ;). Zit je al op het schooltje of nog op je ouwe plekkie.

    Groetjesss
     
  18. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Nog ouwe plekkie voor 2 maandjes.
    Dragbrace lijkt wel echt, (ongelooflijk zo'n animatie) als het zo doorgaat wordt het ook een mini F-16 ipv een modelvliegtuig.
    Misschien een optie om een echte dragbrace even te scannen, en dan op schaal 3D uit te printen haha.
     
  19. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ongelooflijk.
    Ben nu een dag of 3 dit topic aan het lezen ( oke met tussenpauzes).
    Wat een hoeveelheid werk in de plug gaat zitten, wat een zorgvuldgiheid/nauwkeurigheid.
    En vooral wat een geduld.
    Petje af Peter

    Kom deze ook nog af en toe tegen
    Vraag ik mij af of dit de persoon is die jaren geleden met een Charter met daarop een Schreckling gemonteerd. Hiermee zijn eerste jet vlucht gemaakt heeft vanaf Leeuwarden??
     
  20. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek

    Thanks voor het compliment, je moet een beetje :hammer:zijn om zoiets te maken haha.

    Die met die Charter was inderdaad dezelfde persoon in 1996, en die turbine was geen Schreckling maar een eigen ontwerp. En het vloog ook nog, helaas door een klein mankement kwam er een eind aan dat motortje. Ik heb in mijn PA F!6 een turbine van hem zitten en die draait super.

    Groet,
    Peter
     

Deel Deze Pagina