ontvanger en boegschroef

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door robert-jan o, 12 feb 2013.

  1. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    hallo

    Voor degene die het niet helemaal meer weten ik was bezig met de smit Rotterdam. Gisteravond heb ik getest of alles het deed en ja hoor alles deed het op 2 problemen na. de 1e was als ik mijn zender uit had en in mijn boot alles was aangesloten toen ging mijn boegschroef vanzelf draaien (regelaar al aangesloten)
    de 2e mijn ontvanger had al stroom toen ik mijn 6V 3,4 A erop had gezet normaal heb je toch een aparte accu voor je ontvanger?

    bij de test aangesloten:
    * boegschroef (moet alleen tussen de polen worden ontstoord) met ontvanger op 6V en 3,4A
    * twee power motoren (ontstoord) met twee regelaars op 12V 7A

    kunnen jullie hieruit iets opmaken of moet er meer info bij?
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2013
  2. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Regel 1 altijd zender aan dan pas boot!
    Regel 2 eerst boot uit dan pas zender!

    De accu geeft stroom aan de vaartregelaar, die heeft een ingebouwde BEC die de ontvanger van stroom voorziet. Je hebt 2 regelaars (boegschroef en motoren) beste is om maar van 1 de BEC te gebruiken. Hoe? door van 1 regelaar de rode draad te onderbreken, de rest blijft aangesloten. Bovendien heeft de vaartregelaar van de boegschroef of het betreffende kanaal ergens een failsafe positie die bij signaal verlies (zender uit) de motor inschakeld. Ergens moet je dus de failsafe zien in te stellen op nul. zodat je motor niet aanslaat. Aan de andere kant weet je als je boot rondjes gaat draaien er iets mis is met de ontvangst hihihi
     
  3. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Als je een regelaar met BEC op de ontvanger aangesloten hebt, dan staat er inderdaat spanning op de ontvanger.
    Deze komt uit de regelaar van de (vaar)-accu.

    Mvg. Richard

    Puffin is me net voor.
     
  4. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    @Puffin
    bedankt voor de tips

    en ik heb 3 regelaars (dat was ik nog vergeten bij te schrijven). 2 van die regelaars op 12 V 7A en eentje op 6V 3,4 A. nu moet ik bij 2 regelaars de rode draad eruit halen of aller drie en een ontvangers accu?
    die regelaar vind ik maar een snertding het zelfde geld voor de boegschroef. die regelaar geeft telkens piepjes en de boegschroef ook als ik hem belast.
    maar als ik buiten bereik kom of de zender eerst uitzet (wat niet mag hoor ik net:rolleyes:) dan geeft hij om de 15 a 20 seconden op volle vermogen een stoot gas en daarna duurt het even en geeft weer een stoot. wat kan ik dan doen?

    @Richardcj
    ook bedankt voor de snelle reactie
     
  5. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Als je de boot niet gebruikt, moet je de accu`s loskoppelen.
    Met een connector of via een schakelaar welke geschikt is voor het aantal Ampere`s wat ie moet kunnen schakelen..

    Mvg. Richard
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Alle drie uit en een ontvanger accu (juiste spanning!!) is altijd goed, Enkel de BEC van de boegschroef regelaar gebruiken is ook een optie. Sommige regelaars geven piepjes middels de motoren om iets aan te geven, bv signaal verlies, failsafe, en andere programmeer zaken. Het zou kunnen zijn in jouw geval dat de regelaar zich afvraagt waar het signaal blijft en dat met tussen pauzes checkt. De meeste regelaars piepen zo-wie-zo bij het begin/lage toeren dat is normaal soms storend.

    Zou de handleiding van de regelaar er eens bij pakken, dan weet je het zeker of google
    het merk en type.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als een schip buiten bereik komt, dan klopt er iets niet. Dan is er "iets" dat storing veroorzaakt of er is iets mis met de antenne plaatsing. Bedenk dat een vliegtuig probleemloos honderden meters ver weg kan vliegen. Dat er onverwachte dingen gebeuren als de zender uit is (of de ontvanger is buiten bereik) is min-of-meer normaal. De ontvanger, waarschijnlijk een AM of FM type in de 27 of 40 MHz, ziet allerlei signalen in de lucht en reageert hier op.

    Als je dit echt niet wilt, dan moet je kiezen voor een PCM-ontvanger. Maar dan moet je zender PCM-signalen kunnen zenden.

    Voor meer informatie zie <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  8. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik moet dus de rode draadjes eruit halen en dan de ontvangers accu (batterijen box) aansluiten. De accu's maakte ik altijd los want ik had gehoord dat ze dan sneller leeg liepen.
    Ik hoop het zo snel mogelijk te doen bedankt voor de reacties en tot ziens
     
  9. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ik hoop van harte dat mijn nu volgende opmerking een volledige overbodigheid mag zijn.
    Toch wil ik even gezegd hebben dat je de connector (van den rooden draet) vrij gemakkelijk uit het stekkertje kunt wippen. Er is geen reden om (zoals ondergetende) de draad door te knippen.
    Mesje onder het lipje van de stekker, en dan kun je het draad voorzichtig aantrekken.
     
  10. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    jazeker het was gelukkig een overbodige opmerking:D
     

Deel Deze Pagina