hallo Voor degene die het niet helemaal meer weten ik was bezig met de smit Rotterdam. Gisteravond heb ik getest of alles het deed en ja hoor alles deed het op 2 problemen na. de 1e was als ik mijn zender uit had en in mijn boot alles was aangesloten toen ging mijn boegschroef vanzelf draaien (regelaar al aangesloten) de 2e mijn ontvanger had al stroom toen ik mijn 6V 3,4 A erop had gezet normaal heb je toch een aparte accu voor je ontvanger? bij de test aangesloten: * boegschroef (moet alleen tussen de polen worden ontstoord) met ontvanger op 6V en 3,4A * twee power motoren (ontstoord) met twee regelaars op 12V 7A kunnen jullie hieruit iets opmaken of moet er meer info bij?
Regel 1 altijd zender aan dan pas boot! Regel 2 eerst boot uit dan pas zender! De accu geeft stroom aan de vaartregelaar, die heeft een ingebouwde BEC die de ontvanger van stroom voorziet. Je hebt 2 regelaars (boegschroef en motoren) beste is om maar van 1 de BEC te gebruiken. Hoe? door van 1 regelaar de rode draad te onderbreken, de rest blijft aangesloten. Bovendien heeft de vaartregelaar van de boegschroef of het betreffende kanaal ergens een failsafe positie die bij signaal verlies (zender uit) de motor inschakeld. Ergens moet je dus de failsafe zien in te stellen op nul. zodat je motor niet aanslaat. Aan de andere kant weet je als je boot rondjes gaat draaien er iets mis is met de ontvangst hihihi
Als je een regelaar met BEC op de ontvanger aangesloten hebt, dan staat er inderdaat spanning op de ontvanger. Deze komt uit de regelaar van de (vaar)-accu. Mvg. Richard Puffin is me net voor.
@Puffin bedankt voor de tips en ik heb 3 regelaars (dat was ik nog vergeten bij te schrijven). 2 van die regelaars op 12 V 7A en eentje op 6V 3,4 A. nu moet ik bij 2 regelaars de rode draad eruit halen of aller drie en een ontvangers accu? die regelaar vind ik maar een snertding het zelfde geld voor de boegschroef. die regelaar geeft telkens piepjes en de boegschroef ook als ik hem belast. maar als ik buiten bereik kom of de zender eerst uitzet (wat niet mag hoor ik net) dan geeft hij om de 15 a 20 seconden op volle vermogen een stoot gas en daarna duurt het even en geeft weer een stoot. wat kan ik dan doen? @Richardcj ook bedankt voor de snelle reactie
Als je de boot niet gebruikt, moet je de accu`s loskoppelen. Met een connector of via een schakelaar welke geschikt is voor het aantal Ampere`s wat ie moet kunnen schakelen.. Mvg. Richard
Alle drie uit en een ontvanger accu (juiste spanning!!) is altijd goed, Enkel de BEC van de boegschroef regelaar gebruiken is ook een optie. Sommige regelaars geven piepjes middels de motoren om iets aan te geven, bv signaal verlies, failsafe, en andere programmeer zaken. Het zou kunnen zijn in jouw geval dat de regelaar zich afvraagt waar het signaal blijft en dat met tussen pauzes checkt. De meeste regelaars piepen zo-wie-zo bij het begin/lage toeren dat is normaal soms storend. Zou de handleiding van de regelaar er eens bij pakken, dan weet je het zeker of google het merk en type.
Als een schip buiten bereik komt, dan klopt er iets niet. Dan is er "iets" dat storing veroorzaakt of er is iets mis met de antenne plaatsing. Bedenk dat een vliegtuig probleemloos honderden meters ver weg kan vliegen. Dat er onverwachte dingen gebeuren als de zender uit is (of de ontvanger is buiten bereik) is min-of-meer normaal. De ontvanger, waarschijnlijk een AM of FM type in de 27 of 40 MHz, ziet allerlei signalen in de lucht en reageert hier op. Als je dit echt niet wilt, dan moet je kiezen voor een PCM-ontvanger. Maar dan moet je zender PCM-signalen kunnen zenden. Voor meer informatie zie <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik moet dus de rode draadjes eruit halen en dan de ontvangers accu (batterijen box) aansluiten. De accu's maakte ik altijd los want ik had gehoord dat ze dan sneller leeg liepen. Ik hoop het zo snel mogelijk te doen bedankt voor de reacties en tot ziens
Ik hoop van harte dat mijn nu volgende opmerking een volledige overbodigheid mag zijn. Toch wil ik even gezegd hebben dat je de connector (van den rooden draet) vrij gemakkelijk uit het stekkertje kunt wippen. Er is geen reden om (zoals ondergetende) de draad door te knippen. Mesje onder het lipje van de stekker, en dan kun je het draad voorzichtig aantrekken.