De bouw van een snellere hellingzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 22 okt 2012.

  1. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vett!!!
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nice!!!
    En dan op de vleugelhoezen zo'n mooie Bond-girl ....
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tja, er zijn er zoveel.... Maak daar maar eens een keuze uit!! :(
     
  4. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Meer vliegtuigen maken, dus. :rolling:
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Alstublieft! :D
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Die Dirk, altijd bereid om te helpen!
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Eerste product uit de zak voor dit project

    Het blijft leuk, vleugel deeltjes uit de zak halen.

    Hier het eerste V-staart deeltje vers uit de zak:

    [​IMG]


    Aan de onderzijde helaas een schoonheids foutje, maar dat laten we natuurlijk niet zien ;)

    Zaterdag, of begin volgende week, een eerste vleugeldeel baggen!
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Eerste vleugeltje!

    [​IMG]

    Eind gewicht was een verrassing. Nu 160 gram, terwijl ik 220 had berekend. Daar zit ergens een foutje...

    Kritische beoordeling van het eindresultaat laat zien dat de ligger, vooral aan de onderzijde, zichtbaar is in een beoordeling met strijklicht over het glimmende oppervlak van de vleugel.

    Ook op de vleugeltip is wat aan te merken. Ondanks de teststukjes die ik had gemaakt heeft de mylar niet overal goed de kern gevolgd. Er zit een klein golfje. Mogelijk verdwijnt dat nog als ik de neuslijst af maak.

    Resterende activiteiten.

    - Neuslijst afmaken.
    - Achterlijst op contour snijden
    - Flaps uit snijden en scharnier vrij maken.
    - Dichtlippen maken.

    Maar nu als eerste alle scherpe randen van de vleugel verwijderen. Ik had 'm nog geen 20sec. in mijn handen of ik liep al een snee op.....
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Goed bezig mannen! Wat ziet dat er toch weer prachtig uit.

    En wat betreft die puntjes van kritiek: Dat is de reden waarom de hellingzwever eerst in de zak mocht. De Adamas gaat hier enkel van profiteren.

    Hoeveel vacuüm heb er je op gezet? Het schuim zal toch altijd iets comprimeren onder druk, zou dat de reden kunnen zijn waarom de ligger iets door de huid drukt? Het vliegt er vast niet minder om. (De ellipse 1T, met zeer duidelijk zicht- en voelbare ligger op het bovenpart, vliegt en zweeft toch ook prima)

    Ik denk niet dat er een foolproof methode is om de mylar overal goed te laten aansluiten. Uiteindelijk wil jij dat het materiaal iets gaat doen, wat het niet goed kan. (Deformeren in twee vlakken tegelijk) Misschien dat het helpt als de Mylar ter plaatse van de tip in zijn geheel wat dunner schuurt?
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dit klinkt mij akelig bekend in de oren :confused:
    Één foutoorzaak is inderdaad het vacuum...... Het klinkt misschien vreemd, maar dat is het helemaal niet; de krachten die op de kern/ het laminaat werken zijn meer als alleen maar de "aandrukkrachten". De krachten haaks op de verbinding kern/laminaat.
    Door de profielvorm ontstaan er ook krachten die niet alleen in het vertikale maar ook in het horizontale vlak werken.
    Heb gisteren een klein experimentje uitgevoerd met -0,1 bar. De aandrukkracht voor het krijgen van een goede lijmverbinding was ok maar er traden geen vervormingen op die je bij -0,4 bar wel krijgt .....
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmmm, misschien moet ik toch maar eens met dat ruitenplastic (voor bungalowtenten e.d.) aan de slag ipv. met mylar. Dat hecht uitzichzelf al niet aan epoxy, is ook 0,5mm dik, maar flink soepeler ...

    Ik heb nl. ook nog eens te maken met 2 resp. 3 knikken in vleugel-midden-deel resp. tip (van 2m25 per stuk 8O ).

    Dirk.

    Mooie vleugel trouwens. Leuke tekening.
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik denk dat de oorzaak simpeler is.
    1) de oppervlakte verstoring is MINIMAAL
    2) Per definitie dunner dan een kantoorplakbandje
    3) Niet eens over de hele lengte van de vleugel
    4) En ook nog eens alleen aan de onderzijde. De bovenzijde is BOL, dus makkelijker aan te schuren.

    Ik denk dat de oorzaak is gelegen in het feit dat de kern/ligger niet glimt als deze in vorm word geschuurd.

    Over een schuurtruuk ga ik eens even na denken.
     
  13. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Toch mag gezegd worden dat het optische resultaat prachtig is, erg mooi lui!

    Ik zit met smart te wachten op het eindresultaat
     
  14. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    heb je ook nog een foto van de onderkant?
    kijken hoe de blokken zijn geworden...
    ik had gehoopt dat het spuitwerk naar de achterkant toe wat dunner zou zijn :-(
     
  15. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Dat denk ik ook.
    Bij mijn supra is de ligger (evenals de doublers en randjes glas om de roerspleten) in alle vleugel delen te zien.
    Het schuim zal toch iets meegeven met -0.9 bar vacuum. In ieder geval meer dan de ligger.
    Ik heb er nog over gedacht om de geul aan de boven en onderkant van de ligger niet op te vullen met microballoons/epoxy, maar met een dun strookje schuim.
    Maar ach, het is waarschijnlijk enkel een optisch probleem.
    Ik heb het in ieder geval voor lief genomen!
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Yep, bij deze:

    [​IMG]



    Ik denk dat het wel is zoals je wilt. Het is alleen lastig te fotograferen. Misschien geeft dit een beter beeld:

    [​IMG]
     
  17. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Vanavond nog bij Berrie geweest... In het echt is ie mooi!!!
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vanmorgen is Sinterklaas langs geweest!

    [​IMG]

    Exact op tijd, want, de flaps zijn los gesneden en dus kunnen de servo's worden ingebouwd.

    [​IMG]

    Overigens moeten we nog wel even een ei leggen over de flapafdichting. De flaps zijn vrij dun. We kunnen:
    1) De opening net groot genoeg houden voor de maximale uitslag naar boven. Net als bij m'n DLG's. Dan ben ik ook lekker snel klaar.
    2) Afdichten met een serieuze dichtlip. Maar dat is denk ik nogal een gekloot met die dunne scharnierlijn. Bovendien ontsiert het de letters "SKYFALL". Er komt een streep dwars doorheen (wit of zwart).
    3)Afdichten met een strookie tape.

    O ja, de neuslijst is ook 'klaar'. Ik ben niet 100% tevreden, maar er zijn nog drie vleugels te gaan om het concept onder de knie te krijgen. Zo'n laser gesneden neusmal is naar eerlijk. Je ziet, met tegenlicht, vervelend goed wat er niet klopt.

    Nu ben ik als volgt te werk gegaan na het baggen / wat anders moet:
    1) Vleugelneus open schuren. / max. 2mm open, misschien zelfs 1.5mm. Verder open bemoeilijkt stap 7 behoorlijk!! Betekend voor volgende vliegtuigen dat de schuim kern verder voorbewerkt moet worden, wat met een stalen scherp laser gesneden neusmal een makkie is.
    2) Schuim uit de neus schuren. / nog iets beter op letten dat alle schuim van de huid is, al is dat nu al goed gelukt.
    3) bedje van epoxy-katoen aangebracht. 2 gram over de spanwijdte vleugeldeel. / zinloze actie
    4) Met spiritus de vleugelneus schoongemaakt. / Tast de verf aan, volgende keer afplakken zodat de neus niet vies wordt.
    5) 3 rovings 24K HTS in de neus gesopt met behulp van 4.5 gram epoxy / doe ik de volgende vleugel weer.
    6) 5 gram zwart ingekleurde epoxy aangemaakt, microballoons er door en de neus mee opgevuld. / hoger vullen, tegen taperandje.
    7) In vorm schuren: voorzijde egaal vlak - Onderzijde glooing aan schuren - bovenzijde glooing aanschuren - dan de rest in vorm. / Schuur en licht opstelling moet anders, stofmasker op.

    In China is de zending verzonden. Eigenlijk al een poosje. Volgens mij komen ze het op de fiets brengen.....
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2013
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Mwah, dichtlip zelfde kleur als de vleugel maken, en met een penseeltje kun je de meest storende plekken ter hoogte van de letters gewoon bijwerken, toch?

    Blijft het probleem van de dunne flaps natuurlijk nog bestaan. Op zich is het wel de moeite van het proberen waard, zodat je ook hier ervaring mee kan opdoen.
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat is wel een idee Vincent. Ik zal het eens met Dennis bespreken. Primair was het wel de bedoeling om een dichtlippie te maken, maar als je dan dat dunne aileronnetje ziet. Pfhoe!!

    Overigens is de vleugel goed stijf!!(flaps ook) Zelfs ZONDER leading edge, dus OPEN geschuurde neuslijst. Binnenkort hebben we een tweede vleugel, en dan gaan we eens vergelijken. (voor de lol)
     

Deel Deze Pagina