Bronco Models type XXIII 1/35

Discussie in 'Duikboten' gestart door GJB, 21 feb 2013.

  1. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Heel mooi boekje! Ergens staat ook een tekening van de originele aansturing van het roer met twee stangen, dit ga ik ook maar eens proberen.

    Een foto zegt meer dan woorden en op verzoek wat kleiner (laptop op schoot ipv tablet, oef wat zwaar)

    Zwart=splitsing (de lasnaad achter de toren)
    Rood=einde wtc
    Groen=luik met toegang tot koppeling schroefas, stuurstangen en on/off switch
    [​IMG]

    Gr,

    Gert-Jan
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo gertjan

    zou ik zo niet doen met het einde van je wtc
    je baionet sluiting komt op de eind dop te zitten en die eind dop zit dus vast in het staartstuk van de romp
    als je later een O ring moet vervangen kom je der haast niet bij

    gr raf
     
  3. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Raf,

    Ik maak gebruik van einddoppen, het zelfde idee als de type 212 van Manfred. Een bajonetsluiting komt er niet aan te pas. Vandaar dat ik op die lokatie de spitsing kan doen. De wtc kan ten alle tijden compleet uit de boot. In het staartstuk komt alleen de as en de roerbediening. Vandaar ook het luikje om bij de koppelingen te komen.

    Groetjes,

    Gertjan
     
  4. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hierbij een lijst van alle producten die ik afgelopen week heb besteld en omdat ik zovaak vragen zie over de kosten heb ik die er maar meteen bij gezet.

    Ik heb het gevoel dat ik nog wat mis maar daar kom ik straks bij het bouwen wel achter ;) Anders mogen jullie mij wel een hint geven.

    Invertarisatie en kosten:
    1 x Bronco models Type XXIII 80,00
    3 x servo HXT 9 gram 6,16
    1 x brushless motor 3536 910kv 12,21
    1 x ontvanger 12,30
    1 x 6v tandwielpomp 2,48
    1 x binnenband gratis (duiktank)
    2 x 50mm doppen 2,00 (duiktank
    1 x 30A brushless esc 11,45
    1 x 15A brushed esc (pomp) 7,45
    1 x 1000 x 70mm acryl buis 19,95
    2 x 70mm end cap (dop voor buis met o-ring) 17,36
    1 x 6v 4600 accu (losse cellen) 29,70
    1 x schroefas en koker (zelf op lengte maken) 5,21
    4 x led verlichting 14,00
    1 x remote on/off switch (verlichting) 5,45
    1 x zender Futaba FF8 40 mhz 2ehands 52,05
    1 x schroef drieblads 45mm 16,80
    1 x set koppeling motor/schroefas 20,00
    1 x motoras doorvoer 5mm simmerring 1,53
    2 x stuurstangdoorvoer met o-ringen 3mm 7,90
    1 x schakelaar waterdicht 3,12
    1 x ontstoorset (waterpomp) 0,78
    1 x 2mm plastic plaat (techrekje) 5,99
    1 x diode (pompstop) 0,26
    1 x microswitch (pompstop) 1,23
    2 x failsafe (pompen en klep open) 10,44
    messing buis/staaf, kabels, lijm, stekkers 15,00

    Optellen heb ik maar niet gedaan :cool:

    Verzendkosten? Laten we het daar maar niet over hebben.

    Mvg,

    Gert-Jan (is creditcard aan het blussen)
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2013
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    ikke denk dat ge lijm vergeten bent op te schrijven
    en verf en aceton om te poetsen en keukenrol om het pistool in proper te spuiten

    zo een lijst is nooit af hahaha

    gr raf
     
  6. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Ha! Twee setjes endfast 300 in de kist, daar heb je niet van terug he.:D
     
  7. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    ik krijg het schaamrood op mijn kaken na al die jaren verkeerd werken en niet hebt geweten hoe het moest,
    ik begon altijd met of zonder tekening de boot te bouwen ze mochten niet groter worden dan 195 cm ivm transport.
    zo zie je maar dat er altijd wat te leren is.
    alle bouwers succes
    groeten fred
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo gert-jan
    met endfest kun je niet alles lijmen
    voor de originele romp zou ik wel de speciale lijm kopen die de plastiek delen vulcaniseerd
    dat houd beter dan endfest om dat het echt de plastiek delen iN elkaar laat smelten

    gr raf
     
  9. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Mijn favoriet is de Revell contacta profssional voor plastic kits.

    Gr,

    GJ
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    ja ik geloof dat het die is die ikzelf daar voor gebruik
    potje met een borsteltje in ???en nogal redelijk vloeibare lijm

    gr raf
     
  11. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Raf,
    Geen borsteltje maar een stompe naald, makkelijk met doseren.
     
  12. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Deze week begonnen met het techrek gemaakt van 2mm plastic plaat. De servo's, brushless snelheidsregelaar voor de motor, pomp en brushed regelaar van de pomp hebben hun plek al gevonden.

    [​IMG]

    De pomp is ontstoord en de regelaar ervan zit tegen het motorhuis. Te zien zijn de servo's voor richting en diepte en een aparte servo om de slang naar de pomp af te knellen. Of ik deze servo parallel zet aan de regelaar of apart aanstuur moet ik nog even zien.

    [​IMG]

    Morgen weer verder, nu even lekker internetten.
     
  13. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Fred,
    Wie kan jou nog wat leren? Wat een prachtige modellen op jouw website. Ik leer, van ieder project die ik aanga, niet gehinderd door enige technische opleiding maar door te doen en te lezen. Ik heb ook mijn missers gehad die toch geslaagd zijn vanwege het leermoment. Als ik een gekke bui heb zal ik mijn missers eens posten ter leering en vermaeck voor de beginners en oude rotten.

    Mvg,
    Gertjan
     
  14. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi gertjan
    mijn reactie was meer gericht op het haantjes gedrag (van de bouwers of constructeurs)en het gebrek aan fantasie alles moet harder en beter maar zelf bedenken en uit proberen word steeds minder, het hoord wel bij deze tijd van dat als de computer uit valt dan weten we het niet meer maar zelf actie ondernemen word steeds moeilijker,maar het belangrijkste blijft dat we plezier hebben in onze hobby.
    groeten fred
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    mooi verwoord heb je dat
    marc en ik wij doen redelijk veel dingen testen en dat resulteerd in nogal exentrieke modelletjes
    waar we zeer tevreden over zijn en die goed varen mede door een goed uitgedacht ontwerp
    de rest is louter gebaseerd op toeval LOL
    ik ben van mening als je iets maakt en" jij "vind het goed dan is het voor jezelf ook goed
    maar als ik je op de zelfde manier iets kan laten zien om het zonder moeite beter te doen dan ga je na een tijdje zelf zoeken van hoe kan ik het beter maken
    het is soms een eenvoudig trukje om een moeijlijk probleem op te lossen naar iets waarvan je zegt
    hoe heb ik dit over het hoofd kunnen zien
    en dan kom je tot resultaten zoals manfred ,jezelf en jan
    echt juweeltjes van boten waar je de ogen voor te kort komt om ze in een keer allemaal te bekijken
    ik ben reeds blij dat ze duiken en varen maar toch worden door jullie ook mijn modellen mooier

    gr raf
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik had wat beloofd en heb het boek eens door genomen
    er zijn een paar boten die verschillen van de serie matige boten
    tijdens de bouw werd alles nog eens na gerekend en werd ontdekt dat de boten zoals ze toen waren zouden zinken
    er zijn dus 2.20 meter stukken gebouwd die bouw nummer IIIA kregen en werden tussen gevoegd bij de boten die reeds op de hellingen stonden
    daarna bij de volgende boten zijn de stukken III en IV verlengt met elk 1.10 meter
    aan het model zou je dus bij de eerste boten twee lasnaden meer zien aan de buiten kant

    dan zijn er 4 type torens geprobeerd
    de water af wijzer naar buiten gebogen
    de water af wijzer naar binnen gebogen
    de water af wijzer gewoon recht op
    en een bekleding van de toren met een plexyglas deksel
    er zijn ook nog boten geweest met zoals de type VII een water af wijzer midden op de toren maar die hebben der niet lang op gezeten (gewicht)
    vloedgaten daar is veel mee gexperimenteerd en gaan we maar over slaan ;want de veranderingen zijn te veel om te beschrijven.
    er zijn twee type's GHG gebouwd geworden
    de oude vorm en de nieuwe waar ik morgen een foto van zal plaatsen
    sommige boten hebben ook nog een ringswimmer snorkel gehad maar dat is niet zo direct te zien welke boten dit waren

    voor de rest waren het volgens het boek haast allemaal de zelfde rompen

    gr raf
     
  17. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Raf,

    Komt deze informatie uit het boekje van Bernard Graeve Verlag? Daar heb ik inderdaad ook 4 typen torens gezien. Het model heeft type 1 zoals jij beschrijft. Bij de bouwbeschrijfing van het model zit een aanhangsel met betrekking tot de navigatieverlichting op de toren die ik maar nergens bevestig zie worden. Volgens deze extra tekening bevinden zich aan weerskanten van de toren blauwe en orange navigatie lichten in plaats van de standaard rood bb, groen sb lichten. Weet jij toevallig hier iets meer over?

    Zijn de chinezen kleurenblind of hebben zij toevallig nog ergens het origineel op een werf liggen?

    Mvg,
    Gertjan
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo gertjan
    inderdaad komt deze info uit dat zelfde boek
    de navigatie verlichting is gewoon rood/groen en bevind zich in twee lange bakken onder de water afwijzer
    juist boven de deur eigenlijk die zich daar in de toren langs de twee kanten bevind
    gr raf
     
  19. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Raf,

    Het gaat om deze tekening:

    [​IMG]

    Zou het experimenteel zijn of zitten de Chinezen er wel heel erg naast?
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    volgens mijn slaan ze de bal volledig mis
    op de grote plannen staat er maar 1 lamp per kant en dat is daar waar die orange lamp staat
    die voorste plaatjes die zijn ook niet te zien op de toren
    bij 90% van de foto's van de echte boten zit er een plexyglas bescherming over de lampen
    dus de lange opening is dicht gemaakt en je ziet dus alleen een plexy plaat er overheen zitten
    zal wel met de stroomlijn te maken hebben gehad of minder geruis dan met die opening aldaar

    gr raf
     

Deel Deze Pagina