F16 dual schaal 1 op 5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door peter coers, 7 sep 2009.

  1. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Okee weet ik dus ook wie Mendeltbooster is.
    Zelfde persoon had een aantal jaren later hier bij Vreewijk ( toen een expositie van de plaatselijke club) nog een tweetal andere turbines draaien, en dat draaide echt super.

    Maar Peter ga vooral zo door, dit is een echt fantastisch project!

    Vriendelijke groet Karl
     
  2. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Zo, heel wat vooruitgang geboekt!

    Ik val in herhaling, net als vele anderen: wat prachtig! Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat, van de eerste kit die je uit je mallen trekt... :D

    ~Jolmer
     
  3. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    De detaillering op de radome moest nog en is nu ook klaar, lastig iets om de detaillering zo te krijgen als de grote.
    Met veel spuit en plakwerk is het gelukt het enige dat ontbreekt zijn de veeele kleine rondjes die in de strip zitten ( zie foto) dat was een beetje te veel van het goede..... 200+ rondjes van 0.6 mm maken (op 1 strip), dat word een decal later.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Funfact voor de mensen die t niet kennen: maar al die metalen rondjes op de "echte" F-16 fungeren als 'static discharger'. Ofwel, deze strips zorgen ervoor dat de opgedane statische electriciteit, weer wegvloeit (ontlaad).

    Topwerk om dit detail zo te maken!


    M.v.g,


    Marco
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Waarheen ontlaad het dan?

    Dat er statische elektriciteit ontstaat, dat kan ik nog volgen. Want de lucht stroom langs de neus, waardoor wrijving ontstaat.
    Maar hoe het ontlaad, ben ik wel nieuwsgierig naar. Ze zijn niet verbonden met de grond, dus dat kan niet (tenzij het gebeurd tijdens de landing)
     
  6. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Wat ze mij verteld hebben is dat het terugvloeit in de atmosfeer. Net als de static dischargers die aan vleugeltips en stabilotips zitten. Maar daar zijn het staafjes van een centimeter of 15 lang waarvan de F-16 er in totaal 16 heeft. 3 aan elke vleugeltip en 1 bovenop het verticale stabilo. Reden dat ze aan de tips zitten: dat is de plek waar de statische electriciteit normaliter uit zichzelf naartoe stroomt tijdens het vliegen. En zo ontlaad het vliegtuig zichzelf enigzins tijdens de vlucht.
     
  7. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Ook aan de verticale stabilo zitten er drie.

    Ik heb ook bij het demonteren van de neus op school verwonderd er van gestaan waarvoor deze stukjes metaal dienden tot een docent het uitlegde eigenlijk best slim bedacht!
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ghe ghe, lekker weer om te gaan vliegen, let op 0:38 sec:



    Wat ik begrepen heb is dat statische electrischiteit niets van vlieg richting aantrekt en het kan ook bij de achterkant beginnen (of onder :rolleyes:) en naar voren schieten. Hoe dan ook, wel eens zo'n lightning strike moeten inspecteren op een Fokker F50, ziet er niet eens zo dramatisch uit. Één of twee van deze "wicks" afgebroken en hier en daar kleine las bolletjes in aluminium huid. Crew merkt er ook vrij weinig van behalve een klap. De 747 hierboven zal wel wat navigatie spullen verloren hebben denk ik.....:black:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    nou het ziet er wel angsaanjagend uit
     
  10. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    HAHA, lol, ja die vergat ik te vermelden...maar t blijft 16.

    Marco
     
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Maar aan elk nadeel zit een voordeel:
    De oventjes en de koffie zijn kort na take-off al op temperatuur! ;-)
     
  12. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Recente foto van de echte, gelukkig is ie niet meer zo strak in de verf na een jaar. Eindelijk gebruiks sporen er op.​

    [​IMG]
     
  13. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Hoe ga je die glans op de cockpit trouwens maken?
     
  14. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Geen idee nog die wordt eerst gewoon transparant.

    Scheidingsmal gemaakt voor de dorsal vin.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    kap

    Dat wordt wel gaaf zeg!

    Gewoon transparant doet denk ik iets aan de schaal-beleving af?

    Wat gedachtes;

    Bestaat er misschien materiaal dat een groenige gloed heeft, of misschien een groene teint heeft?

    Anders kun je de kap naderhand misschien van een folie voorzien of misschien wel lakken?

    HJ
     
  16. rus.ivan

    rus.ivan

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    8
    Great job, Peter!
    Now I understand why russian tsar Peter the Great came to Holland to learn the craft. :D

    [​IMG]

    Good luck!
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2013
  17. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    hier op het forum staan wel enige tips om dit glanseffect in de cockpitkap te krijgen

    geweldig project

    gr. Dennis
     
  18. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Mooie close up van de echte pitotbuis in de tijd dat er nog veel op de F16 getest werd. De pitot op de Orange Jumper is nu een heel stuk kaler want alles is er nu vanaf.

    [​IMG]

    De windvanen op de foto zitten er niet meer op want gaan vaak kapot op de grond als er weer eens iemand tegen aan loopt :rolleyes:.​

    [​IMG]
     
  19. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Denk dat het nodig was om RTL-4 te ontvangen haha.

    Goed nieuws Peter, de temperaturen gaan omhoog, dus soppen maar.
     
  20. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Staat daar nou "viagra Rod" .?? Of lees ik dubbelzinnig?
     

Deel Deze Pagina